|
© Vatican Media |
Despre simțul de apartenență dat de Botez
Sărbătoare pentru o viață nouă
de Simone Caleffi
Botezul este cerut de majoritatea părinților creștini, făcând abstracție de propria stare (inclusiv cei căsătoriți numai civil, divorțați, cupluri de fapt). De fapt, cererea Botezului merge dincolo de tradiție. Nașterea unui copil reprezintă încă unul dintre puținele fapte ale vieții care provoacă emoții și sentimente profunde, care face persoanele mai sensibile capabile să se interogheze cu privire la sensul existenței, la motivele fundamentale ale vieții (De unde vin? Încotro merg? Ce înseamnă acest copil care mi s-a născut?). Adesea, la baza deciziei de a-i boteza pe copii este tocmai dorința - deși adesea confuză - de a nu-l lipsi pe copil de un semn care să dea o semnificație neefemeră nașterii sale, proiectând-o într-o dimensiune mai înaltă și misterioasă.
Apoi, mulți vor fi înghițiți din nou de mecanismele secularismului, dar în fața unei vieți noi acele sentimente apar autentice. În fața acestei panorame, se pune întrebarea: De ce se primește astăzi Botezul? Ce-i dăruiește omului, definit "postmodern" cât privește epoca, iar cu referință la religie "postcreștin"? Mai este semnificativ a celebra acest rit cu aspecte așa de vechi și ancestrale (a se vedea abluțiunea pe care hindușii o fac în Gange și alte tradiții asemănătoare) într-un context foarte schimbat față de lumea aceea? Astăzi mai mult ca oricând este nevoie de a ne renaște de sus (cf. In 3,1-8). De exemplu, cu cât inteligența artificială pare să modifice genetic persoana, cu atât mai mult este nevoie de o umanizare care nu poate decât să provină de la Dumnezeu. Și atunci când nu știe să exprime asta cu aceste cuvinte, omul are o nostalgie așa de profundă de cer, încât numai introducerea într-o viață nouă poate sătura foamea pe care o simte în el însuși. Într-o lume care pare să piardă propriile origini, adică nu recunoaște paternitatea lui Dumnezeu (dovadă este că nu recunoaște pe oricare altul ca frate), care nu înțelege semnificația istoriei, care nu știe să răspundă la întrebările esențiale și existențiale (Cine sunt eu? Care este destinul meu? Pentru ce exist în loc să nu exist?), care vede incapacitatea de asumare a rolului de părinți în general și a rolului de tată în special, ființa umană are nevoie să fie recunoscută ca fiu, să fie adoptată ca atare de un tată mai mare decât cel pământesc.
La Botez se experimentează o nouă demnitate și o nouă apartenență. De fapt, nu numai că suntem recunoscuți ca fii ai lui Dumnezeu, ci intrăm în comuniunea Bisericii, companie credibilă de prieteni, cum obișnuia să repete Benedict al XVI-lea, nu pur și simplu o ONG, cum se exprimă Papa Francisc, ci o familie în care se experimentează căldura unei iubiri care dăruiește totul și nu vrea nimic în schimb.
Dar, se pune întrebarea, într-o societate tot mai centrată pe individ, există dorința de a face parte dintr-un cerc mai larg de legături? Comunitățile creștine se bucură pentru nașterea de noi copii și pentru renașterea în Cristos a noi frați, nu numai în umanitate, ci și în credință? Sunt interesate de lărgirea familiei sau preferă cercul restrâns unde toți se cunosc deja și nu aduc noi bătăi de cap? Ce sens are, mai ales în raport cu comunitatea, celebrarea unui Botez, care primește pe noul creștin? Cu siguranță, pentru parohii, cererile de Botez constituie o mare oportunitate pentru a intra în contact cu alte familii într-un moment forte al vieții lor. Dar ea este primită și exploatată? Impresia este că adesea acest eveniment este încă trăit în formă privată, de ambele părți, în timp ce sacramentul credinței ar cere o relevanță publică și comunitară fără egal. Dacă într-adevăr Botezul este naștere la viață nouă, trebuie "să facem sărbătoare și să ne bucurăm", pentru că acel frate aflat încă în întunericul ignoranței religioase și în moarte (înțeleasă ca necunoaștere, neiubire, a Dumnezeului adevărat) în acea condiție "era mort", dar cu iluminarea Botezului "a revenit la viață"; departe de Dumnezeu "era pierdut", dar cu scufundarea în Paștele lui Cristos "a fost regăsit" (Lc 15,32).
Totuși, cum trebuie să se facă în așa fel încât sărbătoarea pentru Botez să nu se transforme în ocazie de mondenitate? Probabil, trebuie, tot mai mult, să se treacă de la un eveniment social la o celebrarea care să sublinieze aspectul spiritual, fără a nega bucuria de a fi la un ospăț, care nu constituie caracteristica sa esențială, dat fiind că Isus nu a mers să sărbătorească după acest gest.
Ce poate să însemne că și Fiul lui Dumnezeu a mers să fie botezat? Botezul pe care îl primește Cristos este "al lui Ioan", cel primit de creștin este "al lui Isus". Nu suntem pe același plan. Totuși, este semnificativ faptul că Fiul lui Dumnezeu s-a pus la rând precum păcătoșii pe malurile Iordanului. De fapt, Botezul are ca efect acela de a lua păcatul. În măsura propriei onestități, fiecare recunoaște răul care este în el. Dacă dorește ca această înclinație să fie învinsă, în acest sacrament găsește ceea ce el are nevoie.
(După L'Osservatore Romano, 10 ianuarie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu