|
Comunicat de presă cu privire la receptarea Declarației Fiducia supplicans 4 ianuarie 2024 Scriem acest Comunicat de presă pentru a ajuta la clarificarea receptării lui Fiducia supplicans, recomandând, în același timp, o lectură completă și atentă a Declarației pentru a înțelege mai bine semnificația propunerii sale. 1. Doctrina Pronunțările comprehensibile ale unor Conferințe Episcopale despre documentul Fiducia supplicans au valoarea de a evidenția necesitatea unei perioade mai lungi de reflecție pastorală. Ceea ce a fost exprimat de aceste Conferințe Episcopale nu poate să fie interpretat ca o opoziție doctrinară, pentru că documentul este clar și clasic despre căsătorie și despre sexualitate. Există diferite fraze puternice în Declarație care nu lasă îndoieli: "Prezenta Declarație rămâne fermă asupra doctrinei tradiționale a Bisericii cu privire la căsătorie, neadmițând niciun tip de rit liturgic sau binecuvântări asemănătoare cu un rit liturgic care pot crea confuzie". Se acționează, în fața cuplurilor iregulare, "fără a convalida oficial status-ul lor sau a modifica în vreun mod învățătura perenă a Bisericii despre căsătorie" (Prezentare). "Sunt inadmisibile rituri și rugăciuni care pot să creeze confuzie între ceea ce este constitutiv al căsătoriei, ca «unire exclusivă, stabilă și indisolubilă între un bărbat și o femeie, deschisă în mod natural de a da naștere copiilor», și ceea ce o contrazice. Această convingere este întemeiată pe doctrina catolică perenă despre căsătorie. Numai în acest context raporturile sexuale își găsesc sensul lor natural, adecvat și pe deplin uman. Doctrina Bisericii cu privire la acest punct rămâne fermă" (4). "Acesta este și sensul lui Responsum al fostei Congregații pentru Doctrina Credinței unde afirmă că Biserica nu are puterea de a da binecuvântarea unirilor între persoane de același sex" (5). "Dat fiind că Biserica a considerat dintotdeauna permise, din punct de vedere moral, numai acele raporturi sexuale care sunt trăite în cadrul căsătoriei, ea nu are puterea de a conferi binecuvântarea sa liturgică atunci când aceasta, în vreun mod, poate oferi o formă de legitimare morală unei uniri care presupune că este o căsătorie sau unei practici sexuale extra-matrimoniale" (11). Evident, n-ar fi spațiul pentru a ne distanța doctrinar de această Declarație sau pentru a o considera eretică, contrară Tradiției Bisericii sau blasfematoare. 2. Receptarea practică Totuși, unii episcopi se exprimă în mod deosebit cu privire la un aspect practic: posibilele binecuvântări ale cuplurilor iregulare. Declarația conține propunerea de binecuvântări pastorale scurte și simple (nu liturgice și nici ritualizate) ale cuplurilor iregulare (nu ale unirilor), subliniind că este vorba de binecuvântări fără formă liturgică ce nu aprobă și nici nu justifică situația în care se află aceste persoane. Documentele Dicasterului pentru Doctrina Credinței, precum Fiducia supplicans, pot cere, în aspectele lor practice, timp mai mult sau mai puțin pentru aplicarea lor în funcție de contextele locale și de discernământul fiecărui episcop diecezan cu dieceza sa. În unele locuri nu există dificultăți pentru o aplicare imediată, în altele există necesitatea de a nu inova nimic în timp ce se ia tot timpul necesar pentru lectură și interpretare. Unii episcopi, de exemplu, au stabilit că fiecare preot trebuie să facă o lucrare de discernământ și că va putea, totuși, să facă aceste binecuvântări numai în privat. Nimic din toate acestea nu este problematic dacă este exprimat cu respectul cuvenit față de un text semnat și aprobat de însuși suveranul pontif, încercând în vreun fel să primească reflecția conținută în ea. Fiecare episcop, în virtutea propriei sale slujiri, are mereu puterea de discernământ in loc, adică în acel loc concret pe care-l cunoaște mai mult decât alții, pentru că este turma sa. Prudența și atenția față de contextul eclezial și față de cultura locală ar putea admite diferite modalități de aplicare, dar nu o negare totală și definitivă a acestui drum care este propus preoților. 3. Situația delicată din unele țări Cazul unor Conferințe Episcopale trebuie să fie înțeles în propriul context. În diferite țări există puternice probleme culturale și chiar legale care cer timp și strategii pastorale care merg dincolo de termenul scurt. Dacă există legislații care condamnă cu închisoarea și, în unele cazuri, cu tortura și chiar cu moartea numai faptul de a se declara homosexual, este de la sine înțeles că ar fi imprudentă o binecuvântare. Este evident că episcopii nu vor să expună persoanele homosexuale violenței. Rămâne important ca aceste Conferințe Episcopale să nu susțină o doctrină diferită de cea din Declarația aprobată de Papa, deoarece este doctrina dintotdeauna, ci mai degrabă să propună necesitatea unui studiu și a unui discernământ pentru a acționa cu prudență pastorală într-un astfel de context. Într-adevăr, nu sunt puține țările care, în măsură diferită, condamnă, interzic și criminalizează homosexualitatea. În aceste cazuri, dincolo de problema binecuvântărilor, există o misiune pastorală mare și de respirație largă care include formare, apărare a demnității umane, învățătura Doctrinei Sociale a Bisericii și diferite strategii care nu admit grabă. 4. Adevărata noutate a documentului Adevărata noutate a acestei Declarații, aceea care cere un efort generos de receptare și de la care nimeni n-ar trebui să se declare exclus, nu este posibilitatea de a binecuvânta cupluri iregulare. Este invitația de a distinge între două forme diferite de binecuvântări: "liturgice sau ritualizate" și "spontane sau pastorale". În Prezentare se explică în mod clar că "valoarea acestui document este aceea de a oferi o contribuție specifică și inovatoare la semnificația pastorală a binecuvântărilor, care permite lărgirea și îmbogățirea înțelegerii lor clasice strâns legată de o perspectivă liturgică". Această "reflecție teologică, bazată pe viziunea pastorală a Papei Francisc, implică o adevărată dezvoltare față de ceea ce a fost spus despre binecuvântări în magisteriu și în textele oficiale ale Bisericii". Pe fundal se situează evaluarea pozitivă a "pastorației populare" care apare în multe texte ale Sfântului Părinte. În acest context, Sfântul Părinte ne invită la o valorizare a credinței simple a poporului lui Dumnezeu, care chiar și în mijlocul păcatelor sale iese din imanență și își deschide inima pentru a cere ajutorul lui Dumnezeu. Pentru acest motiv, mai mult decât în privința binecuvântării cuplurilor iregulare, textul dicasterului a adoptat profilul înalt al unei "Declarații", care reprezintă mult mai mult decât un responsum sau decât o scrisoare. Tema centrală, care ne invită în mod deosebit la o aprofundare care să îmbogățească practica noastră pastorală, este înțelegerea mai amplă a binecuvântărilor și propunerea de a crește binecuvântările pastorale, care nu cer aceleași condiții ale binecuvântărilor într-un context liturgic sau ritual. Prin urmare, dincolo de polemică, textul cere un efort de reflecție senină, cu inimă de păstori, imună la orice ideologie. Deși vreun episcop consideră prudent pentru moment să nu dea aceste binecuvântări, rămâne adevărat că toți avem nevoie să creștem în convingerea că binecuvântările neritualizate nu sunt o consacrare a persoanei sau a cuplului care le primește, nu sunt o justificare a tuturor acțiunilor sale, nu sunt o ratificare a vieții pe care o trăiește. Atunci când papa ne-a cerut să creștem într-o înțelegere mai amplă a binecuvântărilor pastorale, ne-a propus să ne gândim la un mod de a binecuvânta care nu cere să se pună atâtea condiții pentru a realiza acest simplu gest de apropiere pastorală, care este un mijloc pentru a promova deschiderea la Dumnezeu în mijlocul celor mai diferite circumstanțe. 5. Cum se prezintă concret aceste "binecuvântări pastorale"? Pentru a se distinge clar de binecuvântările liturgice sau ritualizate, "binecuvântările pastorale" trebuie să fie mai ales foarte scurte (cf. nr. 28). Este vorba de binecuvântări de câteva secunde, fără Ritual și fără Benedicțional. Dacă se apropie împreună două persoane pentru a o invoca, pur și simplu se cere de la Domnul pace, sănătate și alte bunuri pentru aceste două persoane care o cer. În același timp, se cere să poată trăi evanghelia lui Cristos în fidelitate deplină și ca Duhul Sfânt să poată elibera aceste două persoane de tot ceea ce nu corespunde voinței sale divine și de tot ceea ce cere purificare. Această formă de binecuvântare neritualizată, cu simplitatea și scurtimea formei sale, nu pretinde să justifice ceva ce nu este acceptabil din punct de vedere moral. Desigur că nu este o căsătorie, dar nu este nici o "aprobare", nici ratificarea a ceva. De aceea, în acest caz, păstorul nu pune condiții și nu vrea să cunoască viața intimă a acestor persoane. Deoarece unii au manifestat întrebarea despre modul în care ar putea să fie aceste binecuvântări, să vedem un exemplu concret: să ne imaginăm că în mijlocul unui mare pelerinaj un cuplu de divorțați aflați într-o nouă unire îi spun preotului: "Vă rugăm să ne dați o binecuvântare, nu reușim să găsim loc de muncă, el este foarte bolnav, nu avem o casă, viața devine foarte grea: ca Dumnezeu să ne ajute!". În acest caz, preotul poate să recite o simplă rugăciunea ca aceasta: "Doamne, privește la acești fii ai tăi, dă-le sănătate, loc de muncă, pace și ajutor reciproc. Eliberează-i de tot ceea contrazice evanghelia ta și dă-le să trăiască după voința ta. Amin". Și încheie cu semnul crucii asupra fiecăruia dintre cei doi. Este vorba de 10 sau 15 secunde. Are sens să se nege acest tip de binecuvântări acestor două persoane care o imploră? Nu este cazul de a susține credința lor, puțină sau multă cum ar fi ea, de a ajuta slăbiciunea lor cu binecuvântarea divină și de a da un canal acestei deschideri la transcendență care ar putea să-i conducă pentru a fi mai fideli față de evanghelie? Pentru a evita răstălmăciri, Declarația adaugă că, atunci când binecuvântarea este cerută de un cuplu aflat în situație iregulară, "deși exprimată în afara riturilor prevăzute de cărțile liturgice [...], această binecuvântare nu va fi desfășurată niciodată în contextul riturilor civile de unire și nici în relație cu ele. Nici cu haine, gesturi sau cuvinte proprii ale unei căsătorii. Același lucru este valabil atunci când binecuvântarea este cerută de un cuplu de același sex" (39). Prin urmare, rămâne clar că nu trebuie să se petreacă într-un loc important din edificiul sacru sau în fața altarului, pentru că și acest lucru a creat confuzie. Pentru acest motiv, fiecare episcop în dieceza sa este autorizat de Declarația Fiducia supplicans să activeze acest tip de binecuvântări simple, cu toate recomandările de prudență și de atenție, dar în niciun mod nu este autorizat să propună sau să activeze binecuvântări care să se poată asemăna cu un rit liturgic. 6. Cateheză Probabil, în unele locuri va fi necesară o cateheză care să-i ajute pe toți să înțeleagă că acest tip de binecuvântări nu sunt o ratificare a vieții pe care o trăiesc cei care le invocă. Cu atât mai puțin nu sunt o dezlegare, deoarece aceste gesturi sunt departe de a fi un sacrament sau un rit. Sunt simple exprimări de apropiere pastorală care nu pun aceleași exigențe ale unui sacrament și nici ale unui rit formal. Va trebui să ne obișnuim toți să acceptăm faptul că, dacă un preot dă acest tip de binecuvântări simple, nu este un eretic, nu ratifică nimic, nu neagă doctrina catolică. Putem ajuta poporul lui Dumnezeu să descopere că acest tip de binecuvântări sunt numai simple canale pastorale care ajută persoanele să manifeste propria credință, deși sunt mari păcătoși. Pentru aceasta, dând aceste binecuvântări la două persoane care împreună se apropie pentru a o implora spontan, nu le consacrăm și nici nu le felicităm și nici nu aprobăm acest tip de unire. În realitate, același lucru se întâmplă atunci când se binecuvântează fiecare individ, deoarece fiecare individ care cere o binecuvântare - nu dezlegarea - ar putea să fie un mare păcătos, dar pentru asta nu-i negăm acest gest patern în mijlocul luptei sale pentru a supraviețui. Dacă acest lucru este clarificat grație unei cateheze bune, putem să ne eliberăm de teama că aceste binecuvântări ale noastre pot să exprime ceva nepotrivit. Putem fi slujitori mai liberi și probabil mai apropiați și rodnici, cu o slujire încărcată de gesturi de paternitate și de apropiere, fără frică de a fi greșit înțeleși. Îi cerem Domnului abia născut să reverse asupra tuturor o binecuvântare generoasă și gratuită pentru a putea trăi un an 2024 sfânt și fericit. Cardinal Victor Manuel Fernández
Mons. Armando Matteo
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |