|
Cuvinte rostite liber de Sfântul Părinte Mulțumesc pentru această vizită. Și mulțumesc pentru munca voastră. Există un discurs frumos aici cu lucruri teologice, dar datorită modului în care mă simt, mai bine să nu-l citesc. Vi-l încredințez. Mulțumesc pentru ceea ce faceți. Teologia, reflecția teologică, este foarte importantă. Dar există ceva ce nu-mi place despre voi, scuzați-mi sinceritatea. Un, două, trei, patru femei: sărmanele! Sunt singure! Ah, scuzați-mă, cinci. Cu privire la asta trebuie să mergem înainte! Femeia are o capacitate de reflecție teologică diferită de aceea pe care o avem noi, bărbații. Asta poate pentru că eu am studiat mult teologia unei femei. M-a ajutat o femeie germană bună, Hanna-Barbara Gerl, despre Guardini. Ea studiase acea istorie și teologia acelei femei nu este atât de profundă, dar este frumoasă, este creativă. Și acum, în următoarea reuniune a celor nouă cardinali, vom avea o reflecție despre dimensiunea feminină a Bisericii. Biserica este femeie. Și dacă noi nu știm să înțelegem ce este o femeie, ce este teologia unei femei, nu vom înțelege niciodată ce este Biserica. Unul dintre marile păcate pe care le-am avut este "să masculinizăm" Biserica. Și asta nu se rezolvă pe calea ministerială, acesta este un alt lucru. Se rezolvă pe calea mistică, pe calea reală. Mie mi-a dat multă lumină gândirea balthasariană: principiu petrin și principiu marian. Se poate discuta asta, dar cele două principii există. Este mai important cel marian decât cel petrin, pentru că există Biserica mireasă, Biserica femeie, fără a se masculiniza. Și voi vă veți întreba: Unde duce acest discurs? Nu numai pentru a vă spune ca să aveți mai multe femei aici înăuntru - acesta este un lucru -, ci pentru a ajuta să reflectați. Biserica femeie, Biserica mireasă. Și aceasta este o misiune pe care v-o cer, cu rugăminte. Să demasculinizați Biserica. Și mulțumesc pentru ceea ce faceți. Scuzați-mă, am vorbit prea mult și mi-a făcut rău, dar acum așezați cum suntem, putem să ne rugăm un Tatăl nostru împreună, fiecare în limba proprie și apoi voi da binecuvântarea. Recitarea rugăciunii Tatăl nostru Binecuvântarea Și rugați-vă pentru mine! Rugați-vă pentru, nu împotrivă, pentru că această muncă nu este ușoară. Mulțumesc! ______________ Discurs înmânat Iubiți frați și surori, bună ziua! Îl salut pe cardinalul Fernández și vă spun bun-venit vouă tuturor, exprimându-vă recunoștință pentru munca voastră prețioasă. Astăzi suntem chemați să ne dedicăm cu toată energia inimii și a minții la o "convertire misionară a Bisericii" (Evangelii gaudium, 30). Ea răspunde la chemarea lui Isus de a evangheliza, însușită de Conciliul al II-lea din Vatican, care încă mai conduce drumul nostru eclezial: acolo Duhul Sfânt și-a făcut auzit glasul pentru timpurile noastre. Conciliul a enunțat propunerea sa tocmai afirmând că "dorește cu ardoare, vestind evanghelia la toată făptura, să lumineze pe toți oamenii cu lumina lui Cristos" (Lumen gentium, 1). Și, așa cum a afirmat Comisia voastră, "punerea în practică a unei Biserici sinodale este fundament indispensabil pentru un nou elan misionar care să implice întregul popor al lui Dumnezeu" (Sinodalitatea în viața și în misiunea Bisericii, 9): un elan misionar care să știe să comunice frumusețea credinței. Așadar, venind la misiunea voastră mai specifică, în scrisoarea adresată noului prefect al Dicasterului pentru Doctrina Credinței, am subliniat că astăzi "avem necesitatea unei gândiri care să știe să prezinte în mod convingător un Dumnezeu care iubește, care iartă, care mântuiește, care eliberează, care promovează persoanele și le convocă la slujirea fraternă" (1 iulie 2023). De această necesitate voi sunteți chemați să vă ocupați în mod calificat, prin propunerea unei teologii evanghelizatoare, care să promoveze dialogul cu lumea culturii. Și este esențial ca voi, teologii, să faceți asta în sintonie cu poporul lui Dumnezeu, aș spune "de jos", și anume cu o privire privilegiată față de cei săraci și cei simpli și, în același timp, stând "în genunchi", pentru că teologia se naște în genunchi, în adorația lui Dumnezeu. Știu că aprofundați două provocări actuale: problema antropologică și tematica ecologică. Dar munca voastră vă face să fiți angajați să propuneți și o reflecție actualizată și incisivă cu privire la actualitatea permanentă a credinței trinitare și cristologice mărturisite de Conciliul din Niceea, pe care ne pregătim să-l comemorăm la 1700 de ani după celebrarea sa, în coincidență cu Jubileul convocat pentru anul 2025. Așadar, aș vrea să împărtășesc cu voi trei motive care fac atât de promițătoare redescoperirea Conciliului din Niceea. Primul este un motiv spiritual. La Niceea a fost mărturisită credința în Isus Fiu Unicul Născut al Tatălui: Cel care s-a făcut om pentru noi și pentru mântuirea noastră este "Dumnezeu din Dumnezeu, lumină din lumină". Nu este numai lumina unei cunoașteri inimaginabile, ci este lumină care luminează existența cu iubirea Tatălui. Da, există o lumină care ne conduce pe drum și risipește întunericul, iar această lumină, care locuiește în viețile noastre, este autentică și veșnică: cum s-o mărturisim, dacă nu cu o viață luminoasă, cu o bucurie care se iradiază? Și pentru slujirea voastră de teologi este valabilă invitația lui Isus de a "nu aprinde o candelă pentru a o pune sub obroc, ci pe candelabru, ca să facă lumină tuturor celor care sunt în casă" (cf. Mt 5,15). Revine teologilor să răspândească raze noi și surprinzătoare ale luminii veșnice a lui Cristos în casa Bisericii și în întunericul lumii. Un al doilea motiv este cel sinodal. La Niceea s-a celebrat primul Conciliu ecumenic, în care Biserica a putut exprima natura sa, credința sa, misiunea sa, pentru a fi, așa cum afirmă ultimul Conciliu, "semnul și instrumentul unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc" (Lumen gentium, 1). Sinodalitatea este calea, calea pentru a traduce în atitudini de comuniune și în procese de participare dinamica trinitară cu care Dumnezeu, prin intermediul lui Cristos și în suflul Duhului Sfânt, vine în întâmpinarea omenirii. Teologilor le este încredințată marea responsabilitate de a elibera bogăția acestei minunate "energii umanizatoare". Voi înșivă participați la lucrările comisiei provenind din diferite părți ale lumii, aducând cu voi darurile și bogățiile, întrebările și suferințele Bisericilor voastre și ale popoarelor voastre. Fiți mărturie, în munca voastră colegială și în împărtășirea particularităților voastre ecleziale și culturale, a unei Biserici care merge conform armoniei Duhului, înrădăcinată în cuvântul lui Dumnezeu și în Tradiția vie, și care însoțește cu iubire și cu discernământ procesele culturale și sociale ale omenirii în tranziția complexă pe care o trăim. Nu vă mulțumiți cu ceea ce s-a dobândit deja: țineți deschise inima și mintea la acel semper magis al lui Dumnezeu. Și, în sfârșit, un al treilea motiv, ecumenic. Cum să nu amintim relevanța extraordinară a acestei aniversări pentru drumul spre unitatea deplină a creștinilor? De fapt, nu numai Simbolul de la Niceea îi unește pe discipolii lui Isus, ci chiar în 2025, în mod providențial, data celebrării Paștelui va coincide pentru toate denominațiunile creștine. Cât de frumos ar fi dacă ar marca începutul concret al unei celebrări mereu comune a Paștelui! Fraților și surorilor, să purtăm acest vis în inimă și să invocăm creativitatea Duhului, pentru ca lumina evangheliei și a comuniunii să strălucească mai mult. Vă reînnoiesc mulțumirea mea pentru slujirea voastră și vă binecuvântez, cerându-vă să vă rugați pentru mine. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 2.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |