|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Discurs adresat participanților la Întâlnirea capelanilor și a responsabililor pastorației universitare, promovată de Dicasterul pentru Cultură și Educație (24 noiembrie 2023)
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Vă salut pe voi toți: pe cardinalul Tolentino împreună cu ceilalți superiori și oficiali din Dicasterul pentru Cultură și Educație, salut capelanii și responsabilii pastorației universitare. Este frumos că sunteți aici, cu ocazia întâlnirii pe care ați organizat-o. Prezența voastră transmite ecoul glasului studenților și al studentelor, al profesorilor de diferite discipline, al celor care, și cu munca mai ascunsă, contribuie la bunul mers al instituțiilor voastre formative, al culturilor, al Bisericilor locale, al popoarelor, îmbrățișând și mulți tineri pentru care dreptul la studiu încă reprezintă - din păcate - un privilegiu inaccesibil, cum sunt cei mai săraci și refugiații.
Pentru lucrările voastre ați ales tema "Spre o viziune poliedrică". Mie îmi place mult figura poliedrului, pentru că spune mult; știți că această imagine îmi este dragă: am folosit-o încă de la începutul pontificatului, când am spus că pastorația nu trebuie să asume ca "model sfera [...] unde fiecare punct este echidistant de centru și nu există diferențe între un punct și altul", ci "poliedrul, care reflectă confluența tuturor parțialităților care mențin în el originalitatea lor" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 236). Evanghelia se întrupează astfel, permițând coralității sale să răsune în mod diferit în viețile persoanelor ca o unică melodie capabilă să se exprime cu timbre diferite. În acest sens, aș vrea să vă încredințez trei atitudini pe care le cred importante pentru slujirea voastră: a aprecia diferențele, a însoți cu grijă și a acționa cu curaj.
A aprecia diferențele. Poliedrul nu este o figură geometrică ușoară. Spre deosebire de sferă, care este netedă și ușor de manevrat, este colțuros și chiar tăios: are ceva care împiedică, exact ca realitatea uneori. Totuși, tocmai această complexitate este la baza frumuseții sale, pentru că îi permite să reverbereze lumina cu tonalități și gradații diferite, în funcție de unghiul fiecărei fețe. O fațetă restituie o lumină clară; alta, una mai nuanțată; alta, una clarobscură. Nu numai atât: cu formele sale multiple, un poliedru poate produce și o proiecție diversificată de umbre. Așadar, a avea o viziune poliedrică implică a antrena ochii pentru a percepe și a aprecia toate aceste nuanțe. De altfel, însăși originea poliedrelor minunate din lumea minerală, cum sunt cristalele de cuarț, este rezultatul unei istorii foarte lungi, marcată de procese geologice complexe care au durat sute de milioane de ani. Acest stil răbdător, primitor și creativ trimite la modul de a face al lui Dumnezeu care, așa cum amintește profetul Isaia, creează soarele strălucitor, dar nu disprețuiește lumina nesigură a "unui fitil fumegând" (Is 42,3). Dincolo de metaforă, în slujirea formativă, a primi cu suflet patern și matern persoanele, luminile și umbrele, chiar și umbrele prezente în ei și în situații, este deja o misiune: facilitează creșterea a ceea ce Dumnezeu a semănat în fiecare în mod unic și irepetabil. Fiecare persoană trebuie primită așa cum este și de acolo începe dialogul; de acolo drumul; de acolo progresul.
Ajungem astfel la al doilea punct: a însoți cu grijă. A crede în vitalitatea semănatului lui Dumnezeu comportă a avea grijă de ceea ce crește în tăcere și ceea ce se manifestă în gândurile, în dorințele și în afectele, chiar uneori nepotrivite, ale tinerilor încredințați vouă. Nu vă temeți să vă ocupați de toate acestea. Atitudinea voastră nu trebuie să fie de simplă apologetică, de întrebare și răspuns, de "nu": nu vă temeți să vă ocupați de acele realități. Dacă într-un solid geometric se elimină colțurile și se șterg umbrele, este redus la o figură plată, fără relevanță și fără profunzime. Și astăzi vedem curente ideologice în Biserică, unde oamenii merg și ajung să se reducă la o figură "plată", fără nuanțe... Dar dacă o persoană este valorizată cu înțelepciune pentru ceea ce este, se poate scoate din ea o operă de artă. Domnul ne învață tocmai această artă a îngrijirii: el care, din întunericul haosului, a creat lumea și care din noaptea morții a înviat la viață, ne învață să scoatem ceea ce este mai bun din creaturi, pornind de la îngrijirea a ceea ce în ele este mai fragil și imperfect. De aceea, în fața provocărilor formative pe care le întâlniți în fiecare zi, în contact cu persoane, culturi, situații, afecte și gânduri atât de diferite și uneori problematice, nu vă descurajați; îngrijiți-vă fără a căuta rezultate imediate, dar cu speranța sigură că, atunci când sunt însoțiți tinerii cu apropierea și atunci când ne rugăm pentru ei, înfloresc minunății. Dar nu înfloresc din uniformitate: înfloresc tocmai din diferențe, care sunt bogăția lor.
Astfel, ajungem la al treilea punct: a acționa cu curaj. Dragi prieteni, a alimenta bucuria evangheliei în ambientul universitar este o aventură, e adevărat entuziasmantă, dar și exigentă: cere curaj. Și aceasta este virtutea care se pune la începutul oricărei activități, de la acel fiat lux al creației la acel fiat al Mariei până la cel mai mic "da" al cotidianității noastre; este curajul care permite de a crea punți și asupra celor mai adânci prăpăstii, ca acelea ale fricii, ale nehotărârii și ale alibiurilor paralizante care inhibă acțiunea și alimentează neangajarea. Am ascultat parabola "servitorului infidel", care nu investește capitalul pe care i l-a dat Domnul și îl îngroapă pentru a nu risca: ceea ce este cel mai rău pentru un educator este să nu riște. Când nu se riscă, nu există rodnicie: aceasta este o regulă. Când în travaliul unui suflet năvălește o decizie care creează ceva nou, răzvrătindu-se împotriva inerției unei conștiințe prea calculate, acesta este curaj; curajul căruia nu-i plac brizbizurile, nici mentale, nici emotive, ci ajunge la punct tinzând spre necesar, lăsând deoparte tot ceea ce poate slăbi forța de lovire a alegerii inițiale. Este curajul primilor discipoli, este virtutea celor "săraci în duh" (Mt 5,3), al celor care, știind că au nevoie de milostivire, cerșesc harul fără frică și în lipsurile lor le place să viseze măreț. A visa măreț: tinerii trebuie să viseze și voi trebuie să faceți posibilul pentru a visa, năzuind la proporțiile lui Cristos: la înălțimea, la lărgimea și la adâncimea iubirii sale (cf. Ef 3,17-19). Vă urez să cultivați mereu, în viață și în slujire, încrederea îndrăzneață a celui care crede. Și cine este cel care ne dă curajul pentru a merge înainte? Duhul Sfânt, "Marele ascuns" în Biserică. Doar el este cel care ne dă forța, curajul: trebuie cerut Duhului să ne dea acest curaj.
Și înainte de a încheia, aș vrea să vă spun un alt motiv de mulțumire care mă însoțește în această întâlnire. Mi s-a spus că unii dintre voi, personal sau prin universitățile de apartenență, au contribuit economic, pentru ca acela care avea mai puține posibilități să poată participa la această întâlnire. Mulțumesc, este frumos. Este frumos ca asemenea gesturi să devină tot mai mult parte obișnuită a stilului vostru de acțiune: a face în așa fel încât acela care poate să-l ajute pe cel care se află în dificultate, cu acea pudoare pe care o are pomana creștină. Un creștin, atunci când dă, mereu păstrează pudoarea: dă în ascuns, dă cu delicatețe, fără a ofensa. Păstrați această măreție a sufletului în a da, dar și pudoarea în modul de a face asta. Acest lucru este foarte frumos, amintindu-ne că toți, mereu, avem nevoie unii de alții și că prin urmare toți, mereu, avem ceva prețios de dăruit. Vă mulțumesc pentru prezența voastră, salutați-i, vă rog, din partea mea, studenții și studentele care v-au fost încredințați, autoritățile academice, personalul din universitățile voastre și Bisericile din care proveniți. Vă însoțesc cu rugăciunea și vă cer și vouă să nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.