|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Moment de rugăciune pentru migranți și refugiați (19 octombrie 2023)
Nu vom fi niciodată suficient de recunoscători Sfântului Luca pentru că ne-a transmis această parabolă a Domnului (cf. Lc 10,25-37). Ea este și centrul enciclicei Fratelli tutti, pentru că este o cheie, aș spune cheia pentru a trece de la închidere unei lumi la o lume deschisă, de la o lume în război la pacea unei alte lumi. În această seară am ascultat-o gândindu-ne la migranți, pe care-i vedem reprezentați în această mare sculptură: bărbați și femei de orice vârstă și proveniență; și în mijlocul lor îngerii, care-i conduc.
Drumul care ducea de la Ierusalim la Ierihon nu era un drum sigur, așa cum astăzi nu sunt sigure numeroasele rute migratorii care traversează deșerturi, păduri, fluvii, mări. Câți frați și surori se află astăzi în aceeași condiție a călătorului din parabolă? Atâția! Câți sunt jefuiți, despuiați și bătuți de-a lungul drumului? Pleacă înșelați de traficanți fără scrupule. După aceea sunt vânduți ca marfă de schimb. Sunt sechestrați, închiși, exploatați și făcuți sclavi. Sunt umiliți, torturați, violentați. Și atâția, atâția mor fără a ajunge vreodată la destinație. Rutele migratorii din timpul nostru sunt populate de bărbați și femei răniți și lăsați pe jumătate morți, de frați și surori a căror durere strigă în fața lui Dumnezeu. Adesea sunt persoane care fug de război și de terorism, așa cum vedem din păcate în aceste zile.
Și astăzi, ca atunci, există cei care văd și trec mai departe, dându-și cu siguranță o justificare bună, în realitate din egoism, indiferență, frică. Acesta este adevărul. În schimb, ce spune evanghelia despre acel samaritean? Spune că l-a văzut pe acel om rănit și i s-a făcut milă (v. 33). Aceasta este cheia. Compasiunea este amprenta lui Dumnezeu în inima noastră. Stilul lui Dumnezeu este apropiere, compasiune și duioșie: acesta este stilul lui Dumnezeu. Și compasiunea este amprentă a lui Dumnezeu în inima noastră. Aceasta este cheia. Aici este cotitura. De fapt, din acel moment viața acelui rănit începe să se ridice, grație acelui străin care s-a comportat ca frate. Și astfel rodul nu este numai o acțiune bună de asistență, rodul este fraternitatea.
Ca bunul samaritean, suntem chemați să devenim aproapele tuturor călătorilor de astăzi, pentru a salva viețile lor, a îngriji rănile lor, a alina durerea lor. Pentru mulți, din păcate, este prea târziu și nu ne rămâne decât să plângem pe mormintele lor, dacă au unul, sau Mediterana a ajuns să fie mormântul. Dar Domnul cunoaște fața fiecăruia și nu-l uită.
Bunul samaritean nu se limitează să-l ajute pe sărmanul călător pe drum. Îl urcă pe animalul său de povară, îl duce la un har și se îngrijește de el. Aici putem găsi sensul celor patru verbe care rezumă acțiunea noastră cu migranții: a primi, a proteja, a promova și a integra. Migranții trebuie primiți, protejați, promovați și integrați. Este vorba de o responsabilitate pe termen lung, de fapt bunul samaritean se angajează atât la plecare, cât și la întoarcere. Pentru aceasta este important să ne pregătim în mod corespunzător pentru provocările migrațiilor de astăzi, înțelegându-le desigur aspectele critice, dar și oportunitățile pe care ele le oferă, în vederea creșterii de societăți mai inclusiv, mai frumoase, mai pașnice.
Îmi permit să evidențiez urgența unei alte acțiuni, care nu este contemplată de parabolă. Trebuie să ne angajăm toți să facem mai sigur drumul, așa încât călătorii de astăzi să nu cadă victime ale tâlharilor. Este necesar să înmulțim eforturile pentru a combate rețelele criminale, care speculează asupra viselor migranților. Dar este la fel de necesar să se indice drumuri mai sigure. Pentru aceasta, trebuie să ne angajăm să lărgim canalele migratorii regulamentare. În scenariul mondial actual este evident că este necesar să se pună în dialog politicile demografice și economice cu cele migratorii în folosul tuturor persoanelor implicate, fără a uita niciodată să punem în centru pe cei mai vulnerabili. Este necesar să se promoveze și o abordare comună și coresponsabilă a conducerii fluxurilor migratorii, care par destinate să crească în anii următori.
A primi, a proteja, a promova și a integra: aceasta este lucrarea pe care noi trebuie s-o facem.
Să cerem Domnului harul de a ne apropia de toți migranții și refugiații care bat la ușa noastră, pentru că astăzi "oricine nu este hoț și oricine nu trece la distanță, ori este rănit, ori poartă pe umerii săi vreun rănit" (Fratelli tutti, 70).
Și acum vom face un scurt moment de tăcere, amintindu-i pe toți cei care nu au supraviețuit, care și-au pierdut viața de-a lungul diferitelor rute migratorii, și pe toți cei care au fost folosiți, înrobiți.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.