|
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 18 octombrie 2023 Cateheze. Pasiunea pentru evanghelizare: zelul apostolic al credinciosului. 23. Sfântul Charles de Foucauld, inimă pulsantă de caritate în viața ascunsă Iubiți frați și surori, bună ziua! Continuăm în întâlnirea noastră cu unii creștini martori, bogați în zel în vestirea evangheliei. Zelul apostolic, zelul pentru vestire: noi trecem în revistă unii creștini care au fost exemplu al acestui zel apostolic. Astăzi aș vrea să vă vorbesc despre un om care a făcut din Isus și din frații mai săraci pasiunea vieții sale. Mă refer la Sfântul Charles de Foucauld care, "pornind de la experiența sa intensă cu Dumnezeu, a parcurs un drum de transformare ajungând să se simtă frate al tuturor" (Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, 286). Și care a fost "secretul" lui Charles de Foucauld, al vieții sale? El, după ce a trăit o tinerețe departe de Dumnezeu, fără a crede în nimic decât în căutarea dezordonată a plăcerii, destăinuiește asta unui prieten necredincios, căruia, după ce s-a convertit primind harul iertării lui Dumnezeu la Spovadă, îi revelează motivația trăirii sale. Scrie el: "Am pierdut inima mea pentru Isus din Nazaret"[1]. Fratele Carol ne amintește astfel că primul pas pentru a evangheliza este a-l avea pe Isus în inimă, înseamnă "a-și pierde capul" pentru el. Dacă nu se întâmplă asta, cu greu reușim să-l arătăm cu viața. Riscăm în schimb să vorbim despre noi înșine, despre grupul nostru de apartenență, despre o morală sau, și mai rău, despre un ansamblu de reguli, dar nu despre Isus, despre iubirea sa, despre milostivirea sa. Acest lucru îl văd eu în unele mișcări noi care apar: vorbesc despre viziunea lor despre omenire, vorbesc despre spiritualitatea lor și ei se simt un drum nou… Dar pentru ce nu vorbiți despre Isus? Vorbesc despre atâtea lucruri, despre organizare, despre drumuri spirituale, dar nu știu să vorbească despre Isus. Cred că astăzi ar fi frumos ca fiecare dintre noi să se întrebe: Îl am pe Isus în centrul inimii? Mi-am pierdut un pic capul pentru Isus? Charles da, până acolo încât trece de la atracția față de Isus la imitarea lui Isus. Sfătuit de duhovnicul său, merge în Țara Sfântă pentru a vizita locurile în care Domnul a trăit și pentru a merge acolo unde Învățătorul a umblat. Îndeosebi la Nazaret înțelege că trebuie să se formeze la școala lui Cristos. Trăiește un raport intens cu Domnul, petrece ore lungi pentru a citi Evangheliile și se simte micul său frate. Și cunoscându-l pe Isus, se naște în el dorința de a-l face cunoscut. Mereu se întâmplă așa: când fiecare dintre noi îl cunoaște mai mult pe Isus, se naște dorința de a-l face cunoscut, de a împărtăși această comoară. Comentând relatarea vizitei Sfintei Fecioare Maria la Sfânta Elisabeta, o face să spună: "M-am dăruit lumii… duceți-mă în lume". Da, dar cum se face asta? Ca Maria în misterul Vizitei: "în tăcere, cu exemplul, cu viața"[2]. Cu viața, pentru că "toată existența noastră – scrie fratele Carol – trebuie să strige evanghelia"[3]. Și de atâtea ori existența noastră strigă mondenitate, strigă atâtea lucruri stupide, lucruri stranii și el spune: "Nu, toată existența noastră trebuie să strige evanghelia". Atunci el decide să se stabilească în regiuni îndepărtate pentru a striga evanghelia în tăcere, trăind în spiritul de la Nazaret, în sărăcie și ascundere. Merge în deșertul Sahara, printre necreștini, și acolo ajunge ca prieten și frate, ducând blândețea lui Isus-Euharistie. Charles lasă ca Isus să fie cel care acționează în tăcere, convins că "viața euharistică" evanghelizează. De fapt, crede că Cristos este primul evanghelizator. Astfel stă în rugăciune la picioarele lui Isus, în fața tabernacolului, circa zece ore pe zi, fiind sigur că forța evanghelizatoare se află acolo și simțind că Isus este cel care-l duce aproape de atâția frați îndepărtați. Și noi, mă întreb, credem în forța Euharistiei? Faptul de a merge spre ceilalți, slujirea noastră, găsește acolo, în adorație, începutul său și împlinirea sa? Sunt convins că noi am pierdut simțul adorației; trebuie să-l reluăm, începând de la noi cei consacrați, episcopii, preoții, surorile și toți consacrații. "A pierde" timp în fața tabernacolului, a relua simțul adorației. Charles de Foucauld a scris: "Fiecare creștin este apostol"[4]; și amintește unui prieten că "aproape de preoți este nevoie de laici care văd ceea ce preotul nu vede, care evanghelizează cu o apropiere de caritate, cu o bunătate față de toți, cu un afect mereu gata să se dăruiască"[5]. Laicii sfinți, nu cățărători. Și acei laici, acel laic, acea laică ce sunt îndrăgostiți de Isus îl fac pe preot să înțeleagă că el nu este un funcționar, că el este un mediator, un preot. Câtă nevoie avem noi, preoții, să avem alături de noi pe acești laici care cred serios și cu mărturia lor ne învață drumul. Charles de Foucauld cu această experiență anticipează timpurile Conciliului al II-lea din Vatican, intuiește importanța laicilor și înțelege că vestirea evangheliei revine întregului popor al lui Dumnezeu. Dar cum putem mări această participare? Așa cum a făcut Charles de Foucauld: punându-ne în genunchi și primind acțiunea Duhului, care trezește mereu noi moduri pentru a implica, a întâlni, a asculta și a dialoga, mereu în colaborare și în încredere, mereu în comuniune cu Biserica și cu păstorii. Sfântul Charles de Foucauld, figură care este profeție pentru timpul nostru, a mărturisit frumusețea de a comunica evanghelia prin apostolatul blândeții: el, care se simțea "frate universal" și îi primea pe toți, ne arată forța evanghelizatoare a blândeții, a duioșiei. Să nu uităm că stilul lui Dumnezeu se află în trei cuvinte: apropiere, compasiune și duioșie. Dumnezeu este mereu aproape, mereu este compătimitor, mereu este duios. Și mărturia creștină trebuie să meargă pe acest drum: de apropiere, de compasiune, de duioșie. Și el era așa, blând și duios. Dorea ca oricine îl întâlnea să vadă, prin bunătatea sa, bunătatea lui Isus. De fapt, spunea că este "slujitor al unuia care este mult mai bun decât mine"[6]. Trăirea bunătății lui Isus îl făcea să facă legături fraterne și de prietenie cu săracii, cu tuaregii, cu cei mai îndepărtați de mentalitatea sa. Încet-încet, aceste legături generau fraternitate, incluziune, valorizare a culturii celuilalt. Bunătatea este simplă și cer să fim persoane simple, cărora nu le este frică să dăruiască un zâmbet. Și cu zâmbetul, cu simplitatea, fratele Carol dădea mărturie despre evanghelie. Niciodată prozelitism, niciodată: mărturie. Evanghelizarea nu se face prin prozelitism, ci prin mărturie, prin atracție. Așadar, să ne întrebăm în sfârșit dacă purtăm și noi și altora bucuria creștină, blândețea creștină, duioșia creștină, compasiunea creștină, apropierea creștină. Mulțumesc. ________________ APEL Și astăzi gândul merge în Israel și în Palestina. Numărul de victime crește și situația din Gaza este disperată. Vă rog, să se facă tot posibilul pentru a evita o catastrofă umanitară! Neliniștește posibila lărgire a conflictului, în timp ce în lume atâtea fronturi de război sunt deja deschise. Să tacă armele! Să se asculte strigătul de pace al popoarelor, al oamenilor, al copiilor! Fraților și surorilor, războiul nu rezolvă nicio problemă, seamănă numai moarte și distrugere, mărește ura și înmulțește răzbunarea. Războiul șterge viitorul. Îi îndemn pe credincioși să ia în acest conflict o singură parte: cea a păcii; dar nu în cuvinte, cu rugăciunea, cu dăruirea totală. Gândindu-mă la asta, am decis să convoc, vineri, 27 octombrie, o zi de post și rugăciune, de pocăință, la care îi invit să se unească, în modul pe care-l vor considera oportun, pe surorile și frații din diferitele confesiuni creștine, pe apartenenții la alte religii și pe cei care au la inimă cauza păcii în lume. În acea seară, la ora 18.00, în "Sfântul Petru" vom trăi, în spirit de pocăință, o oră de rugăciune pentru a implora asupra zilelor noastre pacea, pacea în această lume. Cer tuturor Bisericilor particulare să participe la ea, stabilind inițiative asemănătoare care să implice poporul lui Dumnezeu. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Lettres à un ami de lycée. Correspondance avec Gabriel Tourdes (1874-1915), Paris 2010, 161. [2] Crier l’Evangile, Montrouge 2004, 49. [3] M/314 în C. de Foucauld, La bonté de Dieu. Méditations sur les Saints Evangiles (1), Montrouge 2002, 285. [4] Scrisoare către Joseph Hours, în Correspondances lyonnaises (1904-1916), Paris 2005, 92. [5] Ivi, 90. [6] Carnets de Tamanrasset (1905-1916), Paris 1986, 188.
lecturi: 2.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |