|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 11 octombrie 2023
Cateheze. Pasiunea pentru evanghelizare: zelul apostolic al credinciosului. 22. Sfânta Iosefina Bakhita: martoră a forței transformatoare a iertării lui Cristos
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Pe drumul de cateheză despre zelul apostolic - reflectăm asupra zelului apostolic -, astăzi ne lăsăm inspirați de mărturia Sfintei Iosefina Bakhita, o sfântă sudaneză. Din păcate, de multe luni Sudanul este sfâșiat de un conflict armat teribil despre care astăzi se vorbește puțin; să ne rugăm pentru poporul sudanez, pentru ca să poată trăi în pace! Dar faima Sfintei Bakhita a depășit orice graniță și a ajuns la toți cei cărora le este refuzată identitatea și demnitatea.
Născută la Darfur - martirizatul Darfur! - în 1869, a fost răpită din familia sa la vârsta de șapte ani și făcută sclavă. Răpitorii săi au numit-o "Bakhita", care înseamnă "norocoasă". A trecut pe la opt stăpâni - unul o vindea altuia... Suferințele fizice și morale a căror victimă a fost de mică au lăsat-o fără identitate. A îndurat răutăți și violențe: pe trupul său avea peste o sută de cicatrici. Dar ea însăși a mărturisit: "Ca sclavă nu am disperat niciodată, pentru că simțeam o forță misterioasă care mă susținea".
În fața acestui lucru eu mă întreb: care este secretul Sfintei Bakhita? Știm că adesea persoana rănită rănește la rândul său; cel oprimat devine cu ușurință un opresor. În schimb, vocația celor oprimați este aceea de a se elibera pe ei înșiși și pe opresori devenind restauratori de umanitate. Numai în slăbiciunea celor oprimați se poate revela forța iubirii lui Dumnezeu care îi eliberează pe ambii. Sfânta Bakhita exprimă foarte bine acest adevăr. Într-o zi, tutorele său îi dăruiește un mic crucifix, iar ea, care nu avusese niciodată nimic, îl păstrează ca pe o comoară geloasă. Privindu-l, experimentează o eliberare interioară pentru că se simte înțeleasă și iubită și prin urmare capabilă să înțeleagă și să iubească: acesta este începutul. Se simte înțeleasă, se simte iubită, în consecință capabilă să înțeleagă și să iubească pe alții. De fapt, ea va spune: "Iubirea lui Dumnezeu m-a însoțit mereu în mod misterios... Domnul m-a iubit atât de mult: trebuie să-i iubim pe toți... Trebuie să compătimim!". Acesta este sufletul lui Bakhita. Cu adevărat, com-pătimi înseamnă a pătimi cu victimele atâtor inumanități prezente în lume, precum și a compătimi pe cel care comite erori și nedreptăți, nu justificând, ci umanizând. Aceasta este mângâierea pe care ea ne-o învață: a umaniza. Când intrăm în logica luptei, a dezbinării între noi, a sentimentelor rele, unul împotriva celuilalt, pierdem umanitatea. Și de atâtea ori ne gândim că avem nevoie de umanitate, să fim mai umani. Și aceasta este o lucrare pe care ne-o învață Sfânta Bakhita: a umaniza, a ne umaniza pe noi înșine și a-i umaniza pe alții.
Sfânta Bakhita, devenită creștină, este transformată de cuvintele lui Cristos pe care le medita zilnic: "Tată, iartă-i pentru că nu știu ceea ce fac" (Lc 23,34). Pentru aceasta spunea: "Dacă Iuda ar fi cerut iertare lui Isus, ar fi găsit și el milostivire". Putem spune că viața Sfintei Bakhita a devenit o parabolă existențială a iertării. Ce frumos este a spune despre o persoană: "a fost capabil, a fost capabilă să ierte mereu". Și ea a fost capabilă să facă asta mereu, ba chiar: viața sa este o parabolă existențială a iertării. A ierta pentru că după aceea noi vom fi iertați. Să nu uităm asta: iertarea, care este mângâierea lui Dumnezeu pentru noi toți.
Iertarea a făcut-o liberă. Iertarea primită mai întâi prin iubirea milostivă a lui Dumnezeu, și după aceea iertarea dată a făcut-o o femeie liberă, bucuroasă, capabilă să iubească.
Bakhita a putut trăi slujirea nu ca pe o sclavie, ci ca expresie a dăruirii libere de sine. Și acest lucru este foarte important: făcută servitoare voluntar - a fost vândută ca sclavă - a ales după aceea liber să se facă servitoare, să ducă pe umerii săi poverile celorlalți.
Sfânta Iosefina Bakhita, cu exemplul său, ne arată calea pentru a fi în sfârșit liberi de sclaviile și fricile noastre. Ne ajută să demascăm ipocriziile noastre și egoismele noastre, să depășim resentimente și conflictualități. Și ne încurajează mereu.
Iubiți frați și surori, iertarea nu ia nimic, ci adaugă - ce anume adaugă iertarea? - demnitate: iertarea nu-ți ia nimic ci adaugă demnitate persoanei, ne face să ne ridicăm privirea de la noi înșine spre ceilalți, pentru a-i vedea într-adevăr fragili ca și noi, dar mereu frați și surori în Domnul. Fraților și surorilor, iertarea este izvorul unui zel care devine milostivire și cheamă la o sfințenie umilă și bucuroasă, ca aceea a Sfintei Bakhita.
________________
APELURI
Continui să urmăresc cu lacrimi și îngrijorare ceea ce se întâmplă în Israel și Palestina: atâtea persoane ucise, altele rănite. Mă rog pentru acele familii care au văzut transformată o zi de sărbătoare într-o zi de doliu și cer ca ostaticii să fie eliberați imediat. Este dreptul celui care este atacat să se apere, dar sunt foarte preocupat pentru asedierea totală în care trăiesc palestinienii la Gaza, unde au fost și acolo multe victime nevinovate. Terorismul și extremismele nu ajută să se ajungă la o soluție la conflictul dintre israelieni și palestinieni, ci alimentează ura, violența, răzbunarea, și fac numai să sufere și unii și ceilalți. Orientul Mijlociu nu are nevoie de război, ci de pace, de o pace construită pe dreptate, pe dialog și pe curajul fraternității.
Îndrept un gând special către populația din Afganistan, care suferă ca urmare a cutremurului devastator care a lovit-o, provocând mii de victime, între care multe femei și copii, și de evacuați. Invit toate persoanele de bunăvoință să ajute acest popor deja atât de mult încercat, contribuind, în spirit de fraternitate, la alinarea suferințelor oamenilor și la susținerea reconstrucției necesare.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.