|
© Vatican Media |
Introducerea Papei Francisc la o carte care adună două scrieri ale sale despre tema sfințeniei
Lupta interioară împotriva mondenității spirituale
Papa Francisc a oferit în după-amiaza de vineri, 6 octombrie 2023, participanților la adunarea sinodală cartea Santi, non mondani. La grazia di Dio ci salva dalla corruzione interiore ["Sfinți, nu mondeni. Harul lui Dumnezeu ne salvează de corupția interioară"] (Libreria Editrice Vaticana, 2023, 80 de pagini), care adună două intervenții ale lui Jorge Mario Bergoglio publicate în momente și ocazii diferite: un articol scris în 1991, cu titlul originar Corrupción y pecado ("Corupție și păcat"), apoi republicat în 2005 când era arhiepiscop de Buenos Aires, și Scrisoarea către preoții din Dieceza de Roma, difuzată la 5 august. Volumul se deschide cu textul introductiv inedit al Papei Francisc însuși pe care îl publicăm în continuare.
Credința creștină este o luptă, o bătălie interioară pentru a învinge ispita închiderii în eul nostru și a ne lăsa locuiți de iubirea unui Tată care dorește fericirea noastră. Este o luptă frumoasă, pentru că, atunci când îl lăsăm pe Domnul să învingă, inima noastră tresaltă de plinătate și existența noastră este luminată de o rază de infinit.
Lupta pentru care luptăm ca discipoli ai lui Isus este înainte de toate împotriva mondenității spirituale, care este un păgânism travestit cu haine ecleziastice. Oricât de camuflată ar fi de o aparență de sacru, este o atitudine care ajunge să fie idolatră, pentru că nu recunoaște prezența lui Dumnezeu ca Domn și eliberator al vieții noastre și al istoriei lumii. În timp ce ne lasă în voia moftului nostru și a voințelor noastre.
Așadar, trebuie să luptăm. Dar lupta noastră nu este una zadarnică și nici fără speranță, pentru că această luptă are deja un învingător: Isus, cel care a înfrânt în moartea sa forța păcatului. Și cu învierea sa ne-a dat posibilitatea de a deveni persoane noi.
Desigur, victoria lui Isus are un nume, crucea, care la prima vedere ne creează repulsie și ne îndepărtează. Dar ea este semnul unei iubiri nemărginite, umile și tenace. Isus ne-a iubit până la o moarte așa de rușinoasă ca aceea a crucii ca să nu ne mai putem îndoi că brațele sale rămân deschise și pentru ultimul dintre păcătoși. Și această iubire veșnică interpelează și orientează căile creștinului și ale Bisericii însăși. Crucea lui Isus devine criteriul oricărei alegeri de credință.
Fericitul Pierre Claverie, episcop de Orano, într-o omilie a sa, afirma acest lucru cu cuvinte foarte frumoase, pe care vreau să le prezint aici: "Eu cred că Biserica moare dacă nu stă suficient de aproape de crucea Domnului său. Oricât ar putea să pară paradoxal, forța, vitalitatea, speranța, rodnicia creștină, rodnicia Bisericii vin de acolo. Nu din altă parte. Tot restul nu este decât fum în ochi, iluzie lumească. Biserica se înșală și înșală lumea când se pune ca o putere între puteri sau ca o organizație, fie ea și umanitară, sau ca o mișcare evanghelică aptă să dea spectacol. Poate chiar să strălucească, dar nu poate arde de focul iubirii lui Dumnezeu, «tare ca moartea» - spune Cântarea Cântărilor".
Tocmai pentru acest motiv am voit să adun în acest mic volum două texte publicate în timpuri diferite: unul, scris în 1991, apoi republicat în 2005 când eram arhiepiscop de Buenos Aires, dedicat corupției și păcatului; celălalt, o Scrisoare către preoții din Roma. Ce le unește? Preocuparea, pe care o simt ca o chemare puternică a lui Dumnezeu adresată întregii Biserici, de a rămâne vigilenți și de a lupta, cu forța rugăciunii, împotriva oricărei cedări în fața mondenității spirituale.
Această luptă are un nume: se numește sfințenie. Sfințenia nu este o stare de fericire obținută o dată pentru totdeauna, este în schimb dorința neîncetată, neobosită de a rămâne alipiți de crucea lui Isus, lăsându-ne plăsmuiți de logica ce vine din dăruirea de sine și din rezistența față de cel care, dușmanul, ne lingușește insuflându-ne convingerea autosuficienței noastre. În schimb, ne va face bine să ne amintim de ceea ce ne-a spus Isus: "Fără mine nu puteți face nimic" (In 15,5). Așadar, sfințenie înseamnă a rămâne deschiși la acel "mai mult" pe care Dumnezeu ni-l cere și care se manifestă în adeziunea la viața noastră zilnică. Părintele Alfred Delp scria: "Dumnezeu ne îmbrățișează cu realitatea". Iată, cotidianul nostru este locul în care să lăsăm spațiu Domnului care ne salvează de autosuficiența noastră și care ne cere acel magis despre care vorbește Sfântul Ignațiu de Loyola: acel "mai mult" care ne împinge spre o fericire nu efemeră, ci deplină și senină.
Ofer cititorului aceste texte ca ocazie de reflecție asupra propriei vieți și asupra vieții Bisericii având convingerea că Dumnezeu ne cere să fim deschiși la noutățile sale, ne cere să fim neliniștiți și niciodată potoliți, în căutare și niciodată instalați în opacități comode, nu baricadați în siguranțe false, ci în mișcare pe calea sfințeniei.
Cetatea Vaticanului, 30 septembrie 2023
Franciscus
(După L'Osservatore Romano, 6 octombrie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.