|
Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Portugalia
Întâlnirea cu tinerii de la "Scholas Occurrentes"
Întrebarea nr. 1: Bună ziua! Scholas! Scholas! Scholas!
Papa Francisc: Scholas face posibil toate acestea, ca fiecare să se simtă interpretat. Cu mare respect, dar nu este un respect static, ci dinamic, care pune în mișcare, pentru a face lucruri, pentru a se exprima făcând, ca această pictură, care așa cum mi-a spus del Corral, este o capelă sixtină pictată de voi. (Aplauze). Scholas te pune în mișcare, Scholas te face să-l respecți pe celălalt și să-l asculți pe celălalt care are ceva să-ți spună, și celălalt să te asculte pe tine pentru că tu ai ceva să-i spui. Scholas îți indică drumul pentru a merge înainte, te face să mergi înainte. Scholas este o întâlnire mergând, toți, oricare ar fi țara, oricare ar fi religia, numai a privi înainte și a merge împreună. Și acest lucru este constructiv, ca și cei trei km și jumătate de pictură murală pe care voi le-ați făcut pentru a ajunge aici. Întrebarea nr. 2: Aș vrea să continui un pic în direcția diversității pentru a intra în tema care a fost la baza celor două luni ale lucrării noastre, care este haosul. Noi, ca grup, precum și eu individual, am avut oportunitatea de a vizita mai multe comunități diferite, mai multe persoane diferite, de religie diferită, de culturi diferite, și asta ne-a dat o oportunitate grandioasă pentru a aprofunda tot mai mult, nu numai înăuntrul nostru, ci și înăuntrul întregii comunități, ceea ce înseamnă a descoperi sentimentul adevărat pe care îl simt, suferințele adevărate pe care le simt și, în acest mod, să le dea oportunitatea de a exprima toate acestea cu o trăsătură de pensulă, cu o linie pe pictura murală. A le da oportunitatea de a se exprima! Și acest lucru ne implică în mod inevitabil, atinge inima noastră și ne face să ne gândim: avem acest sentiment? Aceste suferințe fac parte din noi, din conviețuirea noastră? Așadar, aș vrea să întreb: ce ar fi existența noastră fără haosul original? Mulțumesc. Papa Francisc: Tu spui haos, bine. Este criza. Știți de unde vine cuvântul "criză"? Atunci când se aduna grâul, se trecea prin sită [în spaniolă cribar: precizează rudenia între "criză" și "cribar"]. Și criza în persoane reprezintă situații ale vieții, evenimente, probleme organice, indispoziție sau bună dispoziție. Te face cribar, adică să treci prin sită, și tu trebuie să alegi. O viață fără criză este o viață aseptică. Îți place să bei apă? Îți place? Dacă îți dau apă distilată, e grețoasă! Apa distilată este o apă fără criză. O viață fără criză este ca apa distilată, nu știe despre nimic. Nu folosește la nimic. Numai pentru a o pune în dulap și a închide ușa. Crizele trebuie acceptate, trebuie acceptate și rezolvate. Pentru că nici a rămâne în criză nu este un bine, pentru că este o sinucidere continuă. Este ca și cum ar urma să ajungi, să ajungi. Crizele trebuie să le parcurgi, trebuie să le accepți. Și rar de unul singur. Și acest lucru este important în grupul din Scholas. A merge împreună pentru a înfrunta crize împreună, a rezolva lucruri. Important este de a merge înainte și de a crește împreună. Așadar, înainte, chiar și numai pentru a mânca o feijoada. Întrebarea nr. 3: În aceste ultime două luni am lucrat mult pentru a reuși să facem pictura murală pe care ați văzut-o aici afară. Dar această pictură murală reprezintă cu adevărat haosul. Haosul pe care, foarte adesea, când îl trăim, și când îl trăim de aproape, nu-l înțelegem și este o mare dezorientare. Par numai linii aleatorii. Dar adevărul este că vine un moment în care noi ne distanțăm. În acea distanță începem să reușim să vedem forme, culori; începem să reușim să găsim un sens în acest haos, să reușim să gândim mai mult decât ceea ce adesea vedem imediat sau auzim imediat, dar, da, reușim să exprimăm. Pentru mine, de exemplu, a fost o experiență foarte importantă, pentru că și eu am trăit momente de mare haos în viața mea - cred că toți le trăim - și adevărul este că, a asculta istoria altora, a ne deschide pentru a asculta, pentru a împărtăși și pentru a primi toate persoanele care au participat la această pictură murală, a fost un privilegiu pentru noi, probabil mai mult decât pentru ei, pentru noi care suntem aici și am permis ca asta să se întâmple. Și toate acestea pentru că noi căutăm acest sens, toți căutăm acest sens profund de a percepe că este ceva mai mare decât simplul fapt de a fi aici. Și atunci am vrea să vă întrebăm: când ați trecut pe lângă pictura murală, ce anume ați simțit, ce anume ați trăit în timpul trecerii până aici, în inima acestei picturi murale, care pentru noi este cu adevărat pur și simplu începutul sau sfârșitul. Noi știm asta. Și înainte ca dumneavoastră să răspundeți, am vrea, în numele tuturor, să vă oferim și o pensulă, această pensulă care ne reprezintă pe noi toți. Papa Francisc: Este frumos ceea ce ai spus despre haos. Era unul care spunea că viața omului, viața noastră umană, înseamnă a face din haos un cosmos, adică din ceea ce nu are sens, este dezordonat, este haotic, a face un cosmos, cu sens, deschis, semnificativ, complex. Nu vreau să o fac pe catehetul aici, dar dacă vedem structura relatării creației, care este o relatare mitică, în sensul adevărat al cuvântului "mit", pentru că mit este formă de cunoaștere. Așadar, folosește această istorie cel care a scris relatarea creației. În paranteză, aceasta a fost scrisă cu mult timp după ce poporul ebraic a trăit experiența eliberării sale. Adică, mai întâi este toată experiența exodului poporului ebraic și apoi privesc în urmă. Și cum a început istoria? Cum s-a transformat haosul în cosmos? Și acolo, într-un limbaj poetic, se relatează cum Dumnezeu din haos a făcut într-o zi lumina, în altă zi îl face pe om și continuă să creeze lucruri și să transforme haosul în cosmos. În viața noastră se întâmplă același lucru: există momente de criză - reiau acest cuvânt -, care sunt haotice, când nu mai știi în ce punct te afli, toți trecem prin aceste momente întunecate. Haos. Și aici munca personală, a persoanelor care ne însoțesc, a unui astfel de grup, este de a transforma cosmosul. Mie îmi rezultă dificil în acest haos al Sixtinei [râsete] să cred că în spate există un cosmos, deoarece cosmosul care este? Îl construiți voi în mesajul pe care îl duceți înainte, pe drumul pe care-l aveți în fața voastră. Nu uitați niciodată acest lucru: a transforma un haos într-un cosmos. Și acesta este drumul fiecăruia. O viață care rămâne în haos este o viață eșuată, și o viață care n-a simțit niciodată haosul este o viață distilată, unde totul este perfect. Și viețile distilate nu dau viață, mor în ele însele. Și dacă o viață personală și relațională care a simțit criza ca haos și lent înlăuntrul său, și în comunitate, s-a transformat în cosmos... jos pălăria! Una dintre tinerele de la Scholas Ocurrentes: Mulțumim, Papa Francisc, pentru cuvintele dumneavoastră. Mulțumim! O tânără: Este o bucurie pentru noi a încheia astfel acest drum. Dar, cu toate că această experiență urmează să se termine, ne-ar plăcea să credem că opera nu se va termina niciodată. Pentru aceasta astăzi vom încheia începând. Și astfel, atunci când un drum se încheie, un drum nou se deschide. Am decis să numim acest proiect: "Viață între Lumi". De fapt, toată pictura murală este o experiență și o exprimare de viață care se nasc din întâlnirea multor realități diferite. De aceea astăzi vom face un salt și vom reuni o lume fizică cu o lume virtuală. Un tânăr: Îți cerem, dragă Francisc, să ne însoțești până la peretele care este în spatele tău și să ne dăruiește ultima trăsătură de pensulă a acestei picturi murale, dar cu o pensulă foarte specială, capabilă să înceapă în același timp o operă virtuală care va reuși să reunească diferitele comunități din Scholas din toată lumea. José María del Corral, președinte al Scholas Ocurrentes: Papa Francisc, materialul video, această pensulă virtuală despre care vorbea Eugenia este o armă pentru pace. Pare un pistol pentru că va trage aici dar, în loc să ucidă, această trăsătură de pensulă pe care o vei da pe perete o vei da și în lumea virtuală. În acest moment, sunt tineri din Scholas în Mozambic, care au montat un dispozitiv, în Mozambic, la Tofo, pentru a vedea trăsătura de pensulă pe care o vei face și pentru a o urmări în lumea virtuală, pentru că tinerii vor ca tu să fii cel care unești lumea fizică cu cea virtuală pentru ca lumea virtuală să nu înceteze niciodată să fie concretă și angajată cu realitatea. [aplauze] Să pictăm peretele. Papa Francisc: Aceasta este istoria bunului samaritean și nimeni dintre noi nu este scutit să fie un bun samaritean. Este o obligație pe care o avem cu toții. Fiecare trebuie s-o caute în viață, pentru că acela care termină propria viață [...] a pierdut ca în război. Bunul samaritean îl găsește aruncat la pământ, dar mai înainte trecuse un levit, trecuse un preot, însă se grăbeau. Nu i-au dat importanță. Dar în afară de a fi grăbiți, nu puteau să-l atingă pentru că era sânge [...] și conform legislației din acel timp cel care atingea sângele devenea impur. Nu știu cât timp trebuia să se purifice, așadar, asta îl împiedica să-și facă datoria sa, nu trebuia să atingă. "Mori, dar eu nu te ating, nu devin impur. Mori, dar eu nu devin impur". Să nu uitați asta. De câte ori poate trece prin mintea noastră: "Mori, dar eu nu devin impur". De câte ori se preferă puritatea rituală în locul apropierii umane [...]. Samaritenii, în mentalitatea epocii, erau niște "nenorociți", toți erau nenorociți și negustori, dar erau puri cu mintea, cu inima, erau marginalizați, dar bunul samaritean îl vede, se oprește și istoria spune că i s-a făcut milă. "Mori, eu mă preocup de puritatea mea". I s-a făcut milă. Vă las întrebarea: ce anume mă face să-mi fie milă? Sau ai o inimă atât de uscată încât nu simți milă? Fiecare să-și dea un răspuns. Și după aceea ce se întâmplă? Îl duce într-un han și îi găsește o cameră și îi spune hangiului: "Uite, eu voi trece din nou peste trei zile. Între timp ia asta și dacă este nevoie de mai mult, la întoarcere îți plătesc". Acest "nenorocit" era unul care plătea. Așadar, avem tâlhari care ucid, bunul samaritean care se îngrijește și levitul și preotul care pleacă pentru a nu deveni impuri. Și Isus spune: acesta intră în împărăția cerurilor, pentru că i s-a făcut milă. Gândiți-vă un pic la această istorie. Unde mă aflu eu? Aduc daună oamenilor? Unde mă aflu eu? Evit dificultățile reale sau îmi murdăresc mâinile? Uneori în viață trebuie să ne murdărim mâinile pentru a nu ne murdări inima. Un tânăr: Mulțumim, dragă Francisc, pentru cadoul tău, un adevărat semn pentru a continua să mergem împreună. Papa Francisc: Acum vă dau binecuvântarea, dar voi promiteți-mi să cereți binecuvântarea și pentru mine, după aceea. Rugați-vă pentru mine, și cel care dintre voi nu face asta pentru că nu poate sau pentru că nu se simte în stare, să-mi trimită energie pozitivă. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |