Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Portugalia
cu ocazia celei de-a XXXVII-a Zi Mondială a Tineretului
(Lisabona, 2-6 august 2023)
Vesperele cu episcopii, preoții, diaconii, persoanele consacrate, seminariștii și lucrătorii pastorali
"Mosteiro dos Jerónimos" (Lisabona), miercuri, 2 august 2023
Iubiți frați episcopi,
Iubiți preoți, diaconi, persoane consacrate, seminariști,
Iubiți lucrători pastorali, fraților și surorilor: Boa tarde!
Mă bucur că sunt printre voi pentru a trăi Ziua Mondială a Tineretului împreună cu atât de mulți tineri, dar și pentru a împărtăși drumul vostru eclezial, trudele și speranțele voastre. Îi mulțumesc episcopului José Ornelas Carvalho pentru cuvintele pe care mi le-a adresat; doresc să mă rog împreună cu voi pentru ca, așa cum a spus el, să putem fi, împreună cu tinerii, îndrăzneți în a îmbrățișa "visul lui Dumnezeu și a găsi căi pentru o participare bucuroasă, generoasă și transformatoare, pentru Biserică și omenire". Și asta nu este o glumă, este un program.
Mă înconjoară frumusețea acestei țări, un ținut de trecere între trecut și viitor, un loc al tradițiilor străvechi și al marilor schimbări, împodobit de văi exuberante, plaje aurii care se adaugă la frumusețea nemărginită a oceanului, care mărginește Portugalia. Acest lucru îmi amintește de ambientul chemării lui Isus adresate primilor discipoli, pe malul Mării Galileei. Aș dori să mă opresc asupra acestei chemări, care evidențiază ceea ce tocmai am auzit în lectura scurtă pentru Vespere: Domnul ne-a mântuit, ne-a chemat nu prin faptele noastre, ci prin harul său (cf. 2Tim 1,9). Aceasta s-a întâmplat în viața primilor discipoli, când Isus, trecând pe acolo, "a văzut două bărci care stăteau lângă țărm, iar pescarii, coborâți din ele, spălau năvoadele" (Lc 5,2). Atunci Isus a urcat în barca lui Simon și, după ce a vorbit mulțimii, a schimbat viața acelor pescari, invitându-i să înainteze în larg și să-și arunce năvoadele. Vedem imediat un contrast: pe de o parte, pescarii coboară din barcă ca să spele năvoadele, adică să le curețe, să le țină bine și să se întoarcă acasă; pe de altă parte, Isus urcă în barcă și-i invită să arunce din nou năvoadele pentru pescuit. Se evidențiază diferențele: discipolii coboară, Isus urcă; ei vor să țină năvoadele, el vrea să fie aruncate din nou în mare pentru pescuit.
În primul rând, sunt pescarii care coboară din barcă pentru a spăla năvoadele. Aceasta este scena care apare în fața ochilor lui Isus și el se oprește tocmai acolo. Începuse de curând predica sa în sinagoga din Nazaret, dar compatrioții săi îl scoseseră afară din cetate și încercaseră chiar să-l omoare (cf. Lc 4,28-30). Apoi el a părăsit locul sfânt și a început să predice cuvântul în mijlocul oamenilor, pe străzile unde femeile și bărbații din vremea lui se chinuiau în fiecare zi. Ceea ce îl interesează pe Cristos este să aducă apropierea lui Dumnezeu exact în locurile și situațiile în care persoanele trăiesc, luptă, speră, având uneori eșecuri și frustrări în mână, la fel ca acei pescari care nu prinseseră nimic peste noapte. Isus se uită duios la Simon și la tovarășii săi care, obosiți și amărâți, își spală năvoadele, făcând un gest repetitiv, automat, dar și plin de oboseală și resemnare: nu mai rămânea decât să plece acasă cu mâinile goale.
Uneori, pe drumul nostru eclezial, putem experimenta o oboseală similară. Oboseală. Cineva spunea: "Mi-e teamă de oboseala celor buni". O oboseală când ni se pare că avem în mână numai năvoade goale. Este un sentiment destul de răspândit în țările cu o veche tradiție creștină, afectate de multe schimbări sociale și culturale și marcate tot mai mult de secularism, de indiferența față de Dumnezeu și de o îndepărtare tot mai mare de practicarea credinței. Și iată pericolul în care intră mondenitatea. Iar acest lucru este deseori accentuat de dezamăgirea sau mânia pe care unii o simt în raport cu Biserica, în unele cazuri din pricina mărturiei noastre rele și a scandalurilor care i-au desfigurat chipul și care cer o purificare umilă, constantă, pornind de la strigătul de durere al victimelor, care trebuie întotdeauna primite și ascultate. Dar când cineva se simte descurajat - și fiecare dintre voi se gândește când s-a simțit descurajat -, riscul este de a coborî din barcă și de a rămâne prins în mrejele resemnării și ale pesimismului. În schimb, să avem încredere că Isus continuă să ne întindă mâna, susținând iubita sa Mireasă. Să ducem Domnului eforturile noastre și lacrimile noastre, pentru a putea înfrunta situațiile pastorale și spirituale, dialogând între noi cu inima deschisă pentru a experimenta noi căi de urmat. Când suntem descurajați, conștienți sau nu pe deplin conștienți, ne "retragem", ne "retragem" din râvna apostolică, o pierdem treptat și ne transformăm în "funcționari ai sacrului". Este foarte trist când o persoană care și-a consacrat viața lui Dumnezeu se transformă în "funcționar", în simplu administrator al lucrurilor. Este foarte trist.
Într-adevăr, de îndată ce apostolii coboară să spele instrumentele folosite, Isus urcă în barcă și apoi îi invită să arunce din nou năvoadele. În momentul descurajării, momentul "retragerii", să-l lăsăm pe Isus să urce din nou în barcă, cu iluzia de prima dată, acea iluzie care trebuie reînviată, recucerită, reeditată. El vine să ne caute în singurătățile noastre, în crizele noastre, pentru a ne ajuta să o luăm de la capăt. Spiritualitatea noului început. Nu vă fie frică de el. Așa este viața: a cădea și a o lua de la capăt, a te plictisi și a primi din nou bucurie. A primi această mână a lui Isus. Și astăzi trece pe țărmurile existenței pentru a reaprinde speranța și pentru a ne spune și nouă, ca lui Simon și celorlalți: "Înaintează în larg și aruncați-vă năvoadele" (Lc 5,4). Iar când iluzia se pierde, primim mii de justificări pentru a nu arunca năvoadele, dar mai ales acea resemnare amară, care este ca un vierme care roade sufletul. Fraților și surorilor, ceea ce trăim este cu siguranță o perioadă dificilă, știm asta, dar astăzi Domnul întreabă această Biserică: "Vrei să cobori din barcă și să te scufunzi în dezamăgire sau lasă-mă să urc și să-ți permit să fie încă o dată noutatea cuvântului meu cea care preia cârma? Ție, preot, consacrat, consacrată, episcop: ești mulțumit doar cu trecutul sau îndrăznești să arunci din nou năvoadele pentru pescuit cu entuziasm? Iată ce ne cere Domnul: să reînviem neliniștea pentru evanghelie.
Când cineva se obișnuiește și se plictisește și misiunea se transformă într-un fel de "slujbă", este timpul să se lase loc acelei a doua chemări a lui Isus, care ne cheamă din nou, mereu. Ne cheamă să ne facă să mergem, ne cheamă să ne reconstruim. Nu vă fie frică de a doua chemare a lui Isus. Nu este o iluzie, el este cel care bate din nou la ușă. Și putem spune că aceasta este neliniștea "bună", când ne lăsăm ademeniți de a doua chemare a lui Isus, aceasta este neliniștea bună, pe care imensitatea oceanului v-o încredințează vouă portughezilor: a trece dincolo de țărm, nu pentru a cuceri lumea - nici pentru a pescui cod -, ci pentru a o încuraja cu mângâierea și bucuria evangheliei. În această perspectivă, se pot citi cuvintele unuia dintre marii voștri misionari, părintele António Vieira, numit "Paiaçu", mare părinte. El spunea că Dumnezeu le-a dat un pământ mic pentru a se naște; dar, făcându-i să privească peste ocean, le-a dat lumea întreagă pentru a muri: "Pentru a se naște, pământ mic; pentru a muri, tot pământul; pentru a se naște, Portugalia; pentru a muri, lumea" (A. Vieira, Homilías, Vol. III, Tomul VII, Porto, 1959, p 69). A arunca din nou năvoadele și a îmbrățișa lumea cu speranța evangheliei: la asta suntem chemați! Nu este timpul de a ne opri, nu este timpul de a renunța, nu este timpul pentru a ancora barca pe uscat sau pentru a privi înapoi; nu trebuie să evităm acest timp pentru că ne sperie și să ne refugiem în forme și stiluri ale trecutului. Nu, acesta este timpul de har pe care Domnul ni-l dă pentru a ne aventura în marea evanghelizării și a misiunii.
Dar, pentru a face acest lucru, trebuie să luăm și decizii. Aș dori să vă indic trei decizii, inspirate din evanghelie.
În primul rând, a naviga în larg. Acea mărinimie. Nu fiți slabi! Pentru a naviga în larg, pentru a arunca năvoadele înapoi în mare, este necesar să părăsim țărmul dezamăgirii și al imobilității, să ne depărtăm de acea dulce tristețe și de acel cinism ironic care atât de des ne asaltează în fața greutăților. Tristețe dulce, cinism ironic. Să examinăm conștiința despre asta. A recupera iluzia, dar într-o a doua ediție a iluziei, iluzia deja matură, iluzia care vine din eșec sau plictiseală. Nu este ușor a recupera iluzia adultă. Este necesar a face acest lucru pentru a trece de la pesimism la credință, precum Simon care, chiar dacă a muncit în zadar toată noaptea, a afirmat: "La cuvântul tău, voi arunca năvoadele" (Lc 5,5). Dar, pentru a avea încredere în fiecare zi în Domnul și în cuvântul său, cuvintele nu sunt suficiente, este nevoie de multă rugăciune. Aș vrea să pun aici o întrebare, dar fiecare să răspundă în interior: Cum mă rog? Ca un papagal, bla, bla, bla, sau dormind în fața Tabernacolului pentru că nu știu să vorbesc cu Domnul? Mă rog? Cum mă rog? Numai în adorație, numai în fața Domnului se pot recupera gustul și pasiunea pentru evanghelizare. Și, în mod curios, am pierdut rugăciunea de adorație; și toți, preoți, episcopi, persoane consacrate, trebuie să o recupereze, acest a sta în tăcere în fața Domnului. Maica Tereza, implicată în atâtea lucruri ale vieții, nu a renunțat niciodată la adorație, chiar și în momentele în care credința sa se zdruncina și se întreba dacă totul era adevărat sau nu. Moment de întuneric, pe care l-a avut și Tereza a Pruncului Isus. Așadar, în rugăciune este învinsă tentația de a realiza o "pastorație a nostalgiei și a regretelor". Într-o mănăstire era o călugăriță - asta este istorie - care se plângea de toate, nu știu cum se numea, dar călugărițele i-au schimbat numele și i-au zis "Sora Plângăreață". De câte ori transformăm neputințele noastre, dezamăgirile noastre în plângeri! Și lăsând acele plângeri, se ia din nou puterea de a naviga în larg, fără ideologii, fără mondenitate. Mondenitatea spirituală care se strecoară în noi și din care se naște clericalismul. Clericalismul nu numai al preoților: laicii clericalizați sunt mai răi decât preoții. Acel clericalism care ne distruge. Și, după cum spunea un mare maestru spiritual, această mondenitate spirituală - provocată de clericalism - este unul dintre cele mai grave rele care se pot întâmpla Bisericii. Depășirea acestor greutăți fără ideologii, fără mondenitate, animați de o singură dorință: ca evanghelia să ajungă la toată lumea. Aveți multe exemple pe acest drum și, dat fiind că suntem înconjurați de tineri, aș vrea să amintesc un tânăr din Lisabona, Sfântul Ioan de Brito, era un tânăr de aici, care cu secole în urmă, în mijlocul multor dificultăți, a plecat în India și a început să vorbească și să se îmbrace la fel ca aceia pe care îi întâlnea pentru a-l vesti pe Isus. Și noi suntem chemați să scufundăm năvoadele noastre în timpul în care trăim, să dialogăm cu toți, să facem comprehensibilă evanghelia, chiar și atunci când pentru a face asta riscăm vreo furtună. Asemenea tinerilor care vin aici din toată lumea pentru a înfrunta valurile uriașe, să înaintăm în larg și noi fără frică; să nu ne fie frică să înfruntăm marea deschisă, căci în mijlocul furtunii și al vântului potrivnic, vine Isus, vine în întâmpinarea noastră și ne spune: "Curaj! Eu sunt, nu vă temeți!" (Mt 14,27). De câte ori am avut această experiență? Fiecare să răspundă înăuntrul său. Și dacă nu am avut-o, este pentru că în timpul furtunii ceva a lipsit.
O a doua decizie: a desfășura slujirea pastorală împreună, cu toții împreună. În text, Isus îi încredințează lui Petru sarcina de a înainta în larg, dar apoi vorbește la plural, spunând "aruncați-vă năvoadele" (Lc 5,4). Petru conduce barca, dar în barcă sunt toți și toți sunt chemați să arunce năvoadele. Toți. Iar când prind o cantitate mare de pește, ei nu cred că vor putea să o facă singuri, nu administrează darul ca posesie și proprietate privată, ci mai degrabă - spune evanghelia - "au făcut semne însoțitorilor lor din cealaltă barcă să vină pentru a-i ajuta" (Lc 5,7). Și așa au umplut două bărci cu pești. Unul înseamnă singurătate, închidere, pretenție de autosuficiență, doi înseamnă relație. Biserica este sinodală, este comuniune, ajutor reciproc, drum comun. Acesta este obiectivul actualului Sinod, care va avea primul său moment de adunare în octombrie. În barca Bisericii trebuie să fie loc pentru toată lumea: toți botezații sunt chemați să se urce în ea și să arunce năvoadele, angajându-se personal la vestirea evangheliei. Și nu uitați acest cuvânt: toți, toți, toți. Îmi atinge foarte mult inima când trebuie să spun cum să se deschidă perspective apostolice, acel pasaj din evanghelie în care nu merg la nunta fiului și totul este pregătit. Și ce spune stăpânul, stăpânul sărbătorii, ce spune? "Mergeți la margini și aduceți-i pe toți, pe toți, pe toți, pe toți: sănătoși, bolnavi, tineri și bătrâni, buni și păcătoși. Pe toți". Că Biserica nu este o vamă pentru a alege pe cei care intră și care nu. Toți, fiecare cu viața sa în spate, cu păcatele sale, dar așa cum este, în fața lui Dumnezeu, așa cum este, în fața vieții... Toți. Toți. Să nu punem vămi în Biserică. Toți. Și este o mare provocare, mai ales în contextele în care preoții și consacrații sunt obosiți pentru că, în timp ce cresc cererile pastorale, aceștia sunt din ce în ce mai puțini. Totuși, în această situație putem vedea o oportunitate de a implica laicii cu impuls fratern și creativitate pastorală sănătoasă. Năvoadele primilor discipoli devin, deci, o imagine a Bisericii, care este o "rețea de relații" umane, spirituale și pastorale. Dacă nu există dialog, dacă nu există coresponsabilitate, dacă nu există participare, Biserica îmbătrânește. Aș vrea să spun așa: niciodată un episcop fără preoțimea sa și poporul lui Dumnezeu; niciodată un preot fără însoțitorii săi; și toți uniți ca Biserică - preoți, călugări și călugărițe și credincioși laici -, niciodată fără ceilalți, niciodată fără lume. Fără mondenitate, asta da, dar nu fără lume. În Biserică ne ajutăm, ne susținem reciproc și suntem chemați să răspândim și în exterior un climat constructiv de fraternitate. Pe de altă parte, Sfântul Petru scrie că noi suntem pietrele vii folosite pentru construirea unui edificiu spiritual (cf. 1Pt 2,5). Aș vrea să adaug: și voi, credincioșii portughezi, sunteți o "calçada", sunteți pietrele valoroase ale acelui pământ primitor și strălucitor pe care trebuie să meargă evanghelia; nicio piatră nu poate lipsi, altfel se observă imediat. Aceasta este Biserica pe care, cu ajutorul lui Dumnezeu, suntem chemați să o construim!
În sfârșit, a treia decizie: a fi pescari de oameni. Nu vă fie frică. Acesta nu este prozelitism, este vestirea evangheliei care provoacă. În această frumoasă imagine a lui Isus, a fi pescari de oameni, Isus le încredințează discipolilor misiunea de a naviga pe marea lumii. Adesea, marea, în Scriptură, este asociată cu locul forțelor rele și nefavorabile pe care oamenii nu le pot controla. Din acest motiv, a pescui persoane și a le scoate din apă înseamnă a le ajuta să iasă din abisul în care s-au scufundat, salvându-le de răul care amenință să le înece, reînviindu-le din toate formele de moarte. Dar asta fără prozelitism, ci cu iubire. Iar unul dintre semnele unor mișcări ecleziale care merg rău este prozelitismul. Când o mișcare eclezială sau o dieceză, sau un episcop, sau un preot, sau o călugăriță, sau un laic face prozelitism, acesta nu este creștin. Creștin înseamnă a invita, a primi, a ajuta, dar fără a face prozelitism. Evanghelia, de fapt, este o veste de viață pe marea morții, de libertate în vârtejurile sclaviei, de lumină în abisul întunericului. După cum afirmă Sfântul Ambroziu, "instrumentele pescuitului apostolic sunt ca năvoadele; în fapt, năvoadele nu provoacă moartea celui prins în capcană, ci îl țin în viață, îl scot din abisuri la lumină" (Exp. Luc. IV, 68-79). Există multe abisuri în societatea de astăzi, și aici în Portugalia, peste tot. Avem senzația că lipsește entuziasmul, curajul de a visa, puterea de a face față provocărilor, încrederea în viitor; și, între timp, navigăm în incertitudine, în precaritate, mai ales economică, în sărăcia de prietenie socială, în lipsa de speranță. Nouă, ca Biserică, ni s-a încredințat misiunea de a ne scufunda în apele acestei mări, aruncând năvodul evangheliei, fără să arătăm cu degetul, fără să acuzăm, ci ducând persoanelor din timpul nostru o propunere de viață, cea a lui Isus: a duce primirea evangheliei, a-i invita la sărbătoare, la o societate multiculturală; a duce apropierea Tatălui la situațiile de precaritate, de sărăcie în creștere, mai ales în rândul tinerilor; a duce iubirea lui Cristos acolo unde familia este fragilă și relațiile sunt rănite; a transmite bucuria Duhului acolo unde domnește demoralizarea și fatalismul. Unul dintre poeții voștri a scris: "Pentru a ajunge la infinit, și cred că se poate ajunge acolo, trebuie să avem un port, unul singur, ferm, și să plecăm de la el spre Indefinit" (F. Pessoa, Livro do Desassossego, Lisabona, 1998, 247). Să visăm Biserica portugheză ca un "port sigur" pentru cei care se confruntă cu vânturile, naufragiile și furtunile vieții!
Dragi frați și surori: tuturor, laici, călugări, călugărițe, preoți, episcopi, tuturor, tuturor: nu vă fie frică, aruncați năvoadele! Nu trăiți acuzând "acesta este păcat" până când nu este păcat. Să vină toți, apoi vorbim, dar mai întâi să simtă invitația lui Isus și apoi vine căința, apoi vine acea apropiere a lui Isus. Vă rog, nu transformați Biserica într-o vamă: aici se intră, cei drepți, cei care sunt bine, cei care sunt bine căsătoriți și toți ceilalți afară. Nu. Biserica nu este asta. Drepți și păcătoși, buni și răi, toți, toți, toți. Și apoi, Domnul să ne ajute să rezolvăm această problemă. Dar toți. Vă mulțumesc din suflet, fraților și surorilor, pentru această ascultare - care a fost plictisitoare pe undeva; vă mulțumesc pentru tot ceea ce faceți, exemplul, mai ales exemplul ascuns, și perseverența, trezindu-vă în fiecare zi pentru a o lua de la capăt sau pentru a continua ceea ce ați început. După cum spuneți voi: Muito obrigado! Pentru ceea ce faceți... Și vă încredințez Fecioarei de la Fatima, pazei îngerului Portugaliei și ocrotirii marilor săi sfinți; mai ales, aici la Lisabona, a Sfântul Anton, apostol neobosit - pe care l-au furat cei din Padova! -, predicator inspirat, discipol al evangheliei atent la relele societății și plin de compasiune față de cei săraci; fie ca Sfântul Anton să mijlocească pentru voi și să vă atingă bucuria unei noi pescuiri miraculoase. Apoi să-mi povestiți. Și, vă rog, să nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 1.