Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Scrisoarea apostolică Sublimitas et miseria hominis a Sfântului Părinte Francisc în al IV-lea centenar al nașterii lui Blaise Pascal

Măreția și mizeria omului formează paradoxul care se află în centrul reflecției și al mesajului lui Blaise Pascal, născut în urmă cu patru secole, la 19 iunie 1623, la Clermont, în centrul Franței. Încă din copilărie și de-a lungul vieții sale, el a căutat adevărul. Cu rațiunea i-a găsit semnele, în special în domeniile matematicii, ale geometriei, ale fizicii și ale filozofiei. A făcut în mod precoce descoperiri extraordinare, așa încât a obținut o faimă însemnată. Dar nu s-a oprit acolo. Într-un secol de mari progrese în atâtea domenii ale științei, însoțite de un spirit crescând de scepticism filozofic și religios, Blaise Pascal s-a arătat un căutător neobosit al adevărului, care rămâne ca atare mereu "neliniștit", atras de orizonturi noi și ulterioare.

Tocmai acest motiv, atât de acut și, în același timp, atât de deschis, în el niciodată nu a redus la tăcere vechea și mereu noua întrebare care răsună în sufletul omului: "Ce este omul, că te gândești la el, sau fiul omului, că-l iei în seamă?" (Ps 8,5). Această întrebare este imprimată în inima fiecărei ființe umane, din orice timp și loc, din orice civilizație și limbă, din orice religie. "Ce este un om în natură? – se întreabă Pascal – Un nimic față de infinit, un tot față de nimic."[1] Și, în același timp, întrebarea este pusă acolo, în acel psalm, în miezul acelei istorii de iubire dintre Dumnezeu și poporul său, istorie împlinită în trupul "Fiului omului", Isus Cristos, pe care Tatăl l-a dăruit până la abandonare pentru a-l încununa cu glorie și cinste mai presus de orice creatură (cf. v. 6). La această întrebare, pusă într-un limbaj atât de diferit de cel matematic și geometric, Pascal nu s-a închis niciodată.

La baza acestui lucru mi se pare că se poate recunoaște în el o atitudine de fond, pe care aș defini-o drept "deschidere uluită către realitate". Deschidere către celelalte dimensiuni ale cunoașterii și ale existenței, deschidere către ceilalți, deschidere către societate. De exemplu, el a fost la originea, în 1661, la Paris, a primei rețele de transport în comun din istorie, așa-numitele "Vagoane la cinci sols". Dacă fac această subliniere la începutul acestei scrisori, este pentru a insista asupra faptului că nici convertirea sa la Cristos, mai ales începând din "Noaptea de foc" din 23 noiembrie 1654, nici extraordinarul său efort intelectual de apărare a credinței creștine nu au făcut din el o persoană izolată de timpul său. Era atent la problemele cele mai resimțite la acea vreme, precum și la nevoile materiale ale tuturor componentelor societății în care trăia.

Pentru el, deschiderea către realitate a însemnat să nu se închidă față de ceilalți, nici măcar în ora ultimei sale boli. Din acea perioadă, când avea treizeci și nouă de ani, sunt citate aceste cuvinte, care exprimă pasajul final al drumului său evanghelic: "Dacă medicii spun adevărul, iar Dumnezeu îmi îngăduie să-mi revin din această boală, sunt hotărât să nu am nicio altă slujbă sau altă ocupație pentru tot restul vieții mele decât slujirea săracilor"[2]. Este emoționant de constatat că, în ultimele zile ale vieții sale, un gânditor așa de genial ca Blaise Pascal nu a văzut altă urgență mai presus de aceea de a-și pune energiile în fapte de milostivire: "Singurul obiect al Scripturii este caritatea"[3].

Așadar, mă bucur de faptul că providența, la acest al patrulea centenar al nașterii sale, îmi oferă ocazia să-i aduc omagiu și să scot în evidență ceea ce, în gândirea sa și în viața sa, mi se pare potrivit pentru a stimula creștinii din timpul nostru și toți bărbații și femeile de bunăvoință în căutarea fericirii adevărate: "Toți oamenii caută să fie fericiți. Nu există excepții, oricât de diferite ar fi mijloacele folosite. Toți vizează acest scop"[4]. La patru secole de la nașterea sa, Pascal rămâne pentru noi însoțitorul de drum care însoțește căutarea noastră a adevăratei fericiri și, conform darului credinței, recunoașterea noastră umilă și bucuroasă a Domnului mort și înviat.

Un îndrăgostit de Cristos care vorbește tuturor

Dacă Blaise Pascal poate atinge pe toată lumea, este mai ales pentru că a vorbit admirabil despre condiția umană. Totuși, ar fi greșit să vedem în el doar un specialist, oricât de strălucit, al obiceiurilor umane. Monumentul pe care îl formează Cugetările sale, din care unele formule izolate au rămas celebre, nu poate fi înțeles cu adevărat dacă se ignoră că Isus Cristos și Sfânta Scriptură îi constituie în același timp centrul și cheia. De fapt, dacă Pascal a început să vorbească despre om și despre Dumnezeu, este pentru că ajunsese la certitudinea că "nu numai că nu-l cunoaștem pe Dumnezeu decât prin Isus Cristos, ci nu ne cunoaștem pe noi înșine decât prin Isus Cristos. Nu cunoaștem viața, moartea decât prin Isus Cristos. În afara lui Isus Cristos, nu știm ce este nici viața noastră, nici moartea noastră, nici Dumnezeu, nici noi înșine. Astfel, fără Scriptură, care îl are pe Isus Cristos ca unic obiect, noi nu știm nimic și vedem doar întuneric"[5]. Ca să poată fi înțeleasă de toți, fără a fi considerată o pură afirmație doctrinală inaccesibilă celor care nu împărtășesc credința Bisericii, nici o devalorizare a competențelor legitime ale inteligenței naturale, o afirmație atât de extremă, merită să fie clarificată.

Credință, iubire și libertate

Fiind creștini, trebuie să stăm departe de ispita de a ne agita credința ca o certitudine incontestabilă care s-ar impune tuturor. Pascal avea cu siguranță preocuparea de a face cunoscut tuturor că "Dumnezeu și adevărul sunt inseparabile"[6]. Dar știa că actul de a crede este posibil prin harul lui Dumnezeu, primit într-o inimă liberă. El, care prin credință avusese întâlnirea personală cu "Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac, Dumnezeul lui Iacob, nu al filozofilor și al înțelepților"[7], recunoscuse în Isus Cristos "calea, adevărul și viața" (In 14,6). De aceea, propun tuturor celor care vor să continue să caute adevărul – activitate care în această viață nu are niciodată sfârșit – să-l asculte pe Blaise Pascal, un om cu inteligență prodigioasă care a voit să amintească faptul că în afara perspectivei iubirii nu există adevăr care să valoreze: "Se face un idol chiar din adevărul însuși, pentru că adevărul în afara carității nu este Dumnezeu, ci este imaginea sa și un idol care nu trebuie iubit, nici adorat"[8].

Pascal ne avertizează astfel împotriva doctrinelor false, a superstițiilor sau a libertinajului, care îi țin pe atâția dintre noi departe de pacea și de bucuria durabile ale Celui care vrea să alegem "viața și binele", și nu "moartea și răul" (Dt 30,15). Dar drama vieții noastre este că uneori vedem rău și, prin urmare, alegem rău. În realitate, noi putem savura fericirea evangheliei numai "dacă Duhul Sfânt ne pătrunde cu toată puterea sa și ne eliberează de slăbiciunea egoismului, a lenei, a orgoliului"[9]. În afară de asta, "fără înțelepciunea discernământului putem să ne transformăm cu ușurință în marionete la îndemâna tendințelor momentului"[10]. Din acest motiv, inteligența și credința vie a lui Pascal, care a voit să arate că religia creștină este "venerabilă, pentru că l-a cunoscut bine pe om", și "vrednică de iubire, pentru că promite adevăratul bine"[11], ne pot ajuta să înaintăm prin întunecimile și nenorocirile din această lume.

O minte științifică excepțională

Când mama sa moare, în 1626, Blaise Pascal are trei ani. Étienne, tatăl său, un jurist renumit, este, de asemenea, cunoscut pentru darurile sale științifice remarcabile, îndeosebi în matematică și geometrie. Hotărât să se ocupe singur de educația celor trei copii ai săi, Jacqueline, Blaise și Gilberte, se stabilește la Paris în 1632. Destul de repede, Blaise dă dovadă de o minte excepțională și o exigență marcată de a căuta adevărul, după cum relatează sora sa. Gilberte: "Din copilărie, nu putea capitula decât în fața a ceea ce îi apărea vădit adevărat; așa încât, atunci când nu i se dădeau motive temeinice, le căuta el însuși"[12]. Într-o zi, tatăl și-a surprins fiul făcând cercetări de geometrie și și-a dat seama imediat că, fără să știe că acele teoreme existau în cărți sub alte nume, Blaise, în vârstă de doisprezece ani, demonstrase complet de unul singur, desenând figuri pe pământ, primele treizeci și două de propoziții ale lui Euclid[13]. Gilberte își amintește în acest sens că tatăl ei a fost "înspăimântat de măreția și puterea acelui geniu"[14].

În anii care au urmat, Blaise Pascal își va folosi talentul său imens dedicându-i forța sa de muncă. De la vârsta de șaptesprezece ani îi frecventează pe cei mai mari savanți ai timpului său. Au urmat curând descoperirile și publicațiile. În 1642, la vârsta de nouăsprezece ani, inventează o mașină de aritmetică, strămoșul calculatoarelor noastre. Blaise Pascal are pentru noi acest lucru extrem de stimulant, care ne amintește de măreția rațiunii umane și ne invită să o folosim pentru a descifra lumea care ne înconjoară. Esprit de géométrie, care este această aptitudine de a înțelege în detaliu funcționarea lucrurilor, îi va fi de folos pentru toată viața, după cum observă eminentul teolog Hans Urs von Balthasar: "[El] se face capabil de asemenea, de la propria sa precizie a planurilor geometriei și a științelor naturii, să ajungă la precizia cu totul diferită care este proprie planului existenței în general și al sferei creștine"[15]. Acest exercițiu încrezător al rațiunii naturale, care îl face solidar cu toți frații umani care caută adevărul, îi va permite să recunoască limitele inteligenței însăși și, în același timp, să se deschidă către rațiunile supranaturale ale Revelației, după o logică a paradoxului care constituie marca sa filozofică și farmecul literar al Cugetărilor sale: "A fost la fel de greu pentru Biserică să arate, împotriva celor care o negau, că Isus Cristos era om, precum a fost să arate că era Dumnezeu. Iar aparențele erau la fel de mari"[16].

Filozofii

Multe scrieri ale lui Pascal se încadrează în mare parte în discursul filozofic. În special Cugetările, a căror coerență și ordine originare cercetării se străduiesc să le reconstituie, nu fără variații. Iubirea pasionată față de Cristos și slujirea săracilor, pe care am menționat-o la început, au fost nu atât semnul unei fracturi în spiritul acestui discipol curajos, cât acela al unei aprofundări spre radicalitatea evanghelică, al unei înaintări spre adevărul viu al Domnului, cu ajutorul harului. El, care avea certitudinea supranaturală a credinței și care o vedea atât de conformă cu rațiunea, deși o depășește infinit, a voit să împingă discuția cât mai înainte posibil cu aceia care nu-i împărtășeau credința, întrucât "celor care nu o posedă nu le-o putem da decât prin raționament, așteptând ca Dumnezeu să le-o dăruiască prin sentimentul inimii"[17]. Evanghelizare plină de respect și de răbdare, pe care generația noastră va avea interes să o imite.

Așadar, este necesar, pentru a înțelege bine discursul lui Pascal despre creștinism, să fim atenți la filozofia sa. El admira înțelepciunea filozofilor antici greci, capabili de simplitate și de liniște în arta lor de a trăi bine, ca membri ai unui polis: "Platon și Aristotel sunt imaginați cu mari capcane de pedant. Erau domni și erau ca și ceilalți, gata să râdă cu prietenii. Și atunci când s-au distrat să își scrie Legile și Politica, au făcut-o din plăcere. Era partea mai puțin filozofică și mai puțin serioasă a vieții lor, din moment ce partea cea mai filozofică era să trăiască simplu și în liniște"[18]. În pofida măreției lor și a utilității lor, Pascal recunoaște totuși limitele acestor filozofi: stoicismul duce la orgoliu[19], scepticismul la disperare[20]. Rațiunea umană este, fără îndoială, o minune a creației, care îl deosebește pe om de toate creaturile, pentru că "omul nu este decât o trestie, cea mai slabă a naturii, dar este o trestie care gândește"[21]. Se înțelege atunci că limitele filozofilor vor fi pur și simplu limitele rațiunii create. Democrit, de fapt, avea o vorbă frumoasă: "Voi vorbi despre toate"[22]; rațiunea, singură, nu poate rezolva problemele cele mai înalte și mai urgente. Care este, efectiv, atât pe vremea lui Pascal, cât și în zilele noastre, tema care ne interesează cel mai mult? Este cea a sensului integral al destinului nostru, al vieții noastre și al speranței noastre, îndreptată spre o fericire pe care nu este interzis să o concepem ca veșnică, dar pe care numai Dumnezeu este autorizat să o dăruiască: "Nimic nu este atât de important pentru om cât este starea lui. Nimic nu este atât de înfricoșător pentru el cât este veșnicia"[23].

Meditând Cugetările lui Pascal, se regăsește cumva acest principiu fundamental: "realitatea este superioară ideii", pentru că Pascal ne învață să stăm departe de "diferitele forme de ascundere a realității", de la "purismele îngerești" la "intelectualismele fără înțelepciune"[24]. Nimic nu este mai periculos decât o gândire fără trup: "Cine vrea să fie înger este fiară"[25]. Iar ideologiile mortale de care continuăm să suferim în domeniul economic, social, antropologic și moral îi țin pe cei care le urmează în bule de credință unde ideea a înlocuit realitatea.

Condiția umană

Filozofia lui Pascal, totul în paradoxuri, pornește de la o privire pe cât de umilă, pe atât de lucidă, care încearcă să ajungă la "realitatea luminată de raționament"[26]. El pleacă de la observația că omul este ca un străin pentru sine însuși, mare și mizerabil. Mare, datorită rațiunii sale, datorită capacității de a-și domina pasiunile, mare și "în sensul că se recunoaște mizerabil"[27]. Îndeosebi, el aspiră la altceva decât să-și satisfacă instinctele sau să le reziste, "de fapt, ceea ce este natura la animale, noi o numim mizerie în om"[28]. Există o disproporție insuportabilă între, pe de o parte, voința noastră infinită de a fi fericiți și de a cunoaște adevărul și, pe de altă parte, rațiunea noastră limitată și slăbiciunea noastră fizică, ce conduce la moarte. Pentru că forța lui Pascal este și în realismul său implacabil: "Nu este nevoie de un suflet foarte elevat pentru a înțelege că în această lume nu există satisfacții autentice și stabile, că toate plăcerile noastre nu sunt altceva decât deșertăciune și relele noastre sunt infinite și că în sfârșit, moartea, care ne amenință în fiecare clipă, trebuie să ne pună invariabil în câțiva ani în necesitatea oribilă de a fi veșnic ori anihilați, ori nefericiți. Nimic nu este mai real nici mai groaznic decât asta. Putem să fim îndrăzneți cât vrem: iată sfârșitul care așteaptă cea mai frumoasă viață din lume"[29]. În această condiție tragică, se înțelege că omul nu poate rămâne în sine însuși, întrucât mizeria sa și incertitudinea destinului său sunt insuportabile pentru el. Prin urmare, el trebuie să se distragă, ceea ce Pascal recunoaște de bunăvoie: "De aici rezultă că oamenii iubesc atât de mult zgomotul și mișcarea"[30]. De fapt, dacă omul nu distrage atenția de la propria sa condiție – și știm cu toții atât de bine să ne distragem atenția cu munca, plăcerile sau relațiile de familie sau de prietenie, dar vai și cu viciile la care ne duc anumite patimi –, umanitatea sa experimentează «nimicul său, abandonul său, insuficiența sa, dependența sa, neputința sa, golul său. [Și ies] din adâncul sufletului său […] plictiseala, umorul negru, tristețea, întristarea, mânia, disperarea"[31]. Și totuși, distracția nu potolește, nici nu umple marea noastră dorință de viață și de fericire. Asta o știm bine cu toții.

Atunci Pascal pune marea sa ipoteză: "Ce ne strigă, așadar, această lăcomie și această neputință, dacă nu că odată a existat în om o fericire autentică din care acum îi rămân numai semnul și amprenta complet goale, pe care el încearcă în zadar să o umple cu tot ceea ce-l înconjoară, cerând lucrurilor absente ajutorul pe care nu îl primește de la cele prezente? Dar în zadar, pentru că acest abis infinit nu poate fi umplut decât de un obiect infinit și imutabil, adică de Dumnezeu însuși"[32]. Dacă omul este ca "un rege detronat"[33], care tinde numai să redescopere măreția pierdută și totuși se vede incapabil să facă asta, cine este el așadar? "Ce himeră este omul atunci? Ce ciudățenie, ce monstruozitate, ce haos, ce subiect de contradicții, ce minune? Judecător al tuturor lucrurilor, vierme slab al pământului, depozitar al adevărului, canalizare a incertitudinii și a erorii, glorie și respingere a universului. Cine va desluși această încurcătură?"[34]. Pascal, ca filozof, vede bine că "cu cât există mai multe lumini, cu atât se descoperă măreția și josnicia în om"[35], dar că aceste contrarii sunt inconciliabile. Pentru că rațiunea umană nu le poate armoniza, nici nu poate rezolva enigma.

Acesta este motivul pentru care Pascal afirmă că dacă există un Dumnezeu și dacă omul a primit o revelație divină – așa cum afirmă diferite religii – și dacă această revelație este adevărată, acolo trebuie să se afle răspunsul pe care omul îl așteaptă pentru a rezolva contradicțiile pe care le chinuiesc: "Mărețiile și mizeriile omului sunt atât de evidente, încât este neapărat necesar ca religia adevărată să ne învețe că există în om vreun mare principiu de măreție și că există un mare principiu de mizerie. În afară de asta, trebuie ca ea să ne explice aceste contraste uimitoare"[36]. Or, după ce a studiat marile religii, Pascal concluzionează că "nicio gândire și nicio acțiune ascetico-mistică nu poate oferi o cale de mântuire", decât pornind de la "criteriul superior de adevăr al iradierii harului în suflet"[37] . "Degeaba, o oamenilor – scrie Pascal, imaginându-și ce ne-ar putea spune adevăratul Dumnezeu –, căutați în voi înșivă remediul la mizeriile voastre. Toată luminările voastre pot ajunge maximum să înțeleagă că nu veți găsi în voi nici adevărul, nici binele. Filozofii v-au promis asta și nu au reușit. Ei nu știu nici care este binele vostru adevărat, nici care este condiția voastră adevărată"[38].

Ajuns în acest punct, Pascal, care a cercetat condiția umană, Sfânta Scriptură și Tradiția Bisericii cu puterea singulară a inteligenței sale, intenționează să se prezinte cu simplitatea spiritului copilăriei ca martor umil al evangheliei. Este acel creștin care vrea să vorbească despre Isus Cristos celor care ajung puțin grăbiți la concluzia că nu există motive consistente pentru a crede în adevărurile creștinismului. Pascal, dimpotrivă, știe din experiență că ceea ce se găsește în Revelație nu numai că nu se opune cerințelor rațiunii, ci aduce răspunsul nemaiauzit la care nicio filozofie nu ar fi putut ajunge de la sine.

Convertirea: vizita Domnului

La 23 noiembrie 1654, Pascal a trăit o experiență foarte puternică, despre care se vorbește până astăzi ca despre "Noaptea sa de foc". Această experiență mistică, ce l-a făcut să verse lacrimi de bucurie, a fost atât de intensă și atât de determinantă pentru el, încât a consemnat-o pe o foaie de hârtie datată cu precizie, "Memorialul", pe care o strecurase în căptușeala mantiei sale și care a fost descoperit abia după moartea sa. Dacă este imposibil a ști exact care este natura a ceea ce s-a întâmplat în sufletul lui Pascal în acea noapte, pare să fie vorba de o întâlnire a cărei analogie el însuși a recunoscut-o cu aceea, fundamentală în întreaga istorie a revelației și a mântuirii, trăită de Moise înaintea rugului aprins (cf. Ex 3). Termenul "foc"[39], pe care Pascal a vrut să-l plaseze în fruntea "Memorialului", ne invită, cu proporțiile cuvenite, să propunem această juxtapunere. Paralelismul pare să fie indicat de însuși Pascal care, imediat după evocarea focului, a reluat titlul pe care Domnul și-l dăduse în fața lui Moise: "Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac, Dumnezeul lui Iacob" (Ex 3,6.15), adăugând: "nu al filozofilor și al zeilor înțelepți. Certitudine, certitudine, senzație, bucurie, pace. Dumnezeul lui Isus Cristos".

Da, Dumnezeul nostru este bucurie, iar Blaise Pascal mărturisește acest lucru pentru întreaga Biserică, precum și pentru toți căutătorii lui Dumnezeu: "El nu este Dumnezeul abstract sau Dumnezeul cosmic, nu. El este Dumnezeul unei persoane, al unei chemări, Dumnezeul lui Abraham, al lui Isaac, al lui Iacob, Dumnezeul care este certitudine, care este sentiment, care este bucurie"[40]. Acea întâlnire, care i-a confirmat lui Pascal "măreția sufletului uman", l-a umplut de această bucurie vie și inepuizabilă: "Bucurie, bucurie, bucurie, lacrimi de bucurie". Și această bucurie divină devine pentru Pascal loc de spovadă și de rugăciune: "Isus Cristos. M-am despărțit de el, l-am alungat, l-am renegat, l-am răstignit. Fie să nu mă despart niciodată de el!"[41]. Experiența iubirii acelui Dumnezeu personal, Isus Cristos, care a luat parte la istoria noastră și ia parte neîncetat la viața noastră, este cea care l-a târât pe Pascal pe calea convertirii profunde și apoi a "renunțării totale și dulce"[42], pentru că este trăită în caritate, la "omul cel vechi supus putrezirii din cauza poftelor amăgitoare" (Ef 4,22).

După cum amintea Sfântul Ioan Paul al II-lea în enciclica sa despre raporturile dintre credință și rațiune, filozofi precum Pascal se remarcă prin respingerea oricărei prezumții și prin alegerea unei atitudini formate atât din umilință, cât și din curaj. Ei au experimentat că credința "eliberează rațiunea de prezumție"[43]. Înainte de noaptea de 23 noiembrie 1654, acest lucru este clar, Pascal "nu are nicio îndoială cu privire la existența lui Dumnezeu. De asemenea, știe că acest Dumnezeu este binele suprem. [...] Ceea ce îi lipsește, și ceea ce așteaptă, nu este o cunoaștere, ci o putere, nu un adevăr, ci o forță"[44]. Acum, această forță îi este dăruită prin har: el se simte atras, cu certitudine și cu bucurie, de Isus Cristos: "Îl cunoaștem pe Dumnezeu numai prin intermediul lui Isus Cristos. Fără acest mediator, orice comunicare cu Dumnezeu este exclusă"[45]. A-l descoperi pe Isus Cristos înseamnă a-l descoperi pe Mântuitorul și Eliberatorul de care am nevoie: "Acel Dumnezeu nu este altul decât reparatorul mizeriei noastre. De aceea, nu putem să-l cunoaștem bine pe Dumnezeu fără a cunoaște fărădelegile noastre"[46]. Ca orice convertire autentică, convertirea lui Blaise Pascal are loc în umilință, care ne eliberează "de conștiința noastră izolată și de auto-referențialitate"[47].

Inteligența imensă și neliniștită a lui Blaise Pascal, umplută de pace și bucurie în fața revelației lui Isus Cristos, ne invită, după "ordinea inimii"[48], să mergem cu siguranță luminați de "acești luminători cerești"[49]. De fapt, dacă Dumnezeul nostru este un "Dumnezeu ascuns" (cf. Is 45,15), este pentru că el "a voit să se ascundă"[50], așa încât rațiunea noastră, iluminată de har, nu va ajunge niciodată să-l descopere. Așadar, prin iluminarea harului, el poate fi cunoscut. Dar libertatea omului trebuie să se deschidă; și tot Isus ne consolează: "Tu nu m-ai căuta dacă nu m-ai fi găsit"[51].

Ordinea inimii și motivațiile sale de a crede

În cuvintele lui Benedict al XVI-lea, "încă de la început, tradiția catolică a respins așa-numitul fideism, care este voința de a crede împotriva rațiunii"[52]. În această linie, Pascal este profund atașat de "raționalitatea credinței în Dumnezeu"[53], nu numai pentru că "mintea nu poate fi constrânsă să creadă ceea ce știe că este fals"[54], ci pentru că "dacă ei ciocnesc principiile rațiunii, religia noastră va fi absurdă și ridicolă"[55]. Dar, dacă credința este rațională, este și un dar al lui Dumnezeu și nu ar putea să se impună: "Nu se demonstrează că trebuie să fim iubiți expunând în ordine cauzele iubirii. Ar fi ridicol"[56], observă Pascal cu subtilitatea umorului său, trasând o paralelă între iubirea umană și maniera în care Dumnezeu ni se manifestă. Nimic mai mult decât iubirea, "care se propune, dar nu se impune – iubirea lui Dumnezeu nu se impune niciodată"[57]. Isus a dat mărturie despre adevăr (cf. In 18,37), dar "nu a vrut să-l impună cu forța celor care îl respingea"[58]. Pentru aceasta "există suficientă lumină pentru cel care dorește numai să vadă și suficient întuneric pentru cel care are o dispoziție opusă"[59].

El ajunge apoi să afirme că "credința este diferită de dovadă. Una este umană, cealaltă este un dar al lui Dumnezeu"[60]. Prin urmare, este imposibil a crede "dacă Dumnezeu nu înclină inima"[61]. Dacă credința este dintr-o ordine superioară rațiunii, aceasta nu înseamnă deloc că i se opune, ci că o depășește infinit. Așadar, a citi opera lui Pascal nu înseamnă mai ales a descoperi rațiunea care luminează credința; înseamnă a intra în școala unui creștin de o raționalitate excepțională, care a știut cu atât mai bine să dea seama de o ordine stabilită de darul lui Dumnezeu mai presus de rațiune: "Distanța infinită dintre trupuri și minți înfățișează distanța infinit mai infinită dintre minți și caritate, pentru că aceasta este supranaturală"[62]. Om de știință expert în geometrie, adică în știința trupurilor situate în spațiu, și geometru expert în filozofie, adică în știința minților situate în istorie, Blaise Pascal, luminat de harul credinței, putea transcrie astfel totalitatea experienței sale: "Din toate trupurile laolaltă nu s-ar ști să se scoată un mic gând: este imposibil, aparține unei alte ordini. O mișcare de adevărată caritate nu poate fi scoasă din toate trupurile și din toate mințile: este imposibilă, aparține unei alte ordini, supranaturale"[63].

Nici inteligența geometrică, nici raționamentul filozofic nu-i permit omului să ajungă singur la "o vedere foarte clară" asupra lumii și asupra lui însuși. Cel care se concentrează pe detaliile calculelor sale nu beneficiază de viziunea de ansamblu care permite să "vadă toate principiile". Asta aparține "inteligenței intuitive", de ale cărei merite se laudă Pascal, deoarece atunci când se încearcă să se perceapă realitatea, "trebuie văzut lucrul instantaneu, cu o singură privire"[64]. Această inteligență intuitivă este legată cu ceea ce Pascal numește "inima": "Cunoaștem realitatea nu numai cu rațiunea, ci și cu inima. În acest din urmă mod cunoaștem primele principii, iar raționamentul, care nu participă deloc, încearcă în zadar să le pună la îndoială"[65]. Or, adevărurile divine, cum ar fi faptul că Dumnezeul care ne-a făcut este iubire, că este Tată, Fiu și Duh Sfânt, că s-a întrupat în Isus Cristos, că a murit și a înviat pentru mântuirea noastră, nu sunt demonstrabile cu rațiunea, ci pot fi cunoscute cu certitudinea credinței, iar apoi trec de la inima spirituală la mintea rațională, care le recunoaște ca adevărate și le poate expune la rândul său: "Iată ce aceia cărora Dumnezeu le-a dat religia prin sentimentul inimii sunt foarte norocoși și foarte legitim convinși"[66].

Pascal nu s-a resemnat niciodată cu faptul că unii dintre frații săi în umanitate nu numai că nu-l cunosc pe Isus Cristos, ci disprețuiesc din lene sau din cauza patimilor lor să ia evanghelia în serios. De fapt, viața lor este în joc în Isus Cristos. "Nemurirea sufletului este ceva ce ne apasă atât de mult, ne atinge atât de profund, încât trebuie să fim complet nesăbuiți pentru a nu fi interesați să cunoaștem cum stau lucrurile. [...] Motiv pentru care, în cadrul celor care nu sunt convinși de asta, eu fac o diferență extremă între cei care se angajează cu toate forțele lor pentru a se instrui și cei care trăiesc fără să se deranjeze sau să se gândească la asta."[67] Noi înșine știm bine că încercăm adesea să alungăm moartea sau să o dominăm, crezând că putem "îndepărta gândul finitudinii noastre" sau "putem să-i luăm morții puterea sa și să alungăm teama. Dar credința creștină nu este un mod pentru a exorciza frica de moarte, mai degrabă ne ajută să o înfruntăm. Mai devreme sau mai târziu, vom trece cu toții prin ușa aceea. Lumina adevărată care luminează misterul morții vine de la învierea lui Cristos[68]". Numai harul lui Dumnezeu permite inimii omului să aibă acces la ordinea cunoașterii divine, la caritate. Acest lucru l-a făcut pe un important comentator contemporan al lui Pascal să scrie că "gândirea nu ajunge să gândească în mod creștin dacă nu accede la ceea ce Isus Cristos realizează, caritatea"[69].

Pascal, controversa și caritatea

Înainte de a încheia, este necesar să se evoce raporturile lui Pascal cu jansenismul. Una dintre surorile sale, Jacqueline, intrase în viața călugărească la Port-Royal, într-o congregație a cărei teologie era foarte influențată de Cornelius Jansen, care compusese un tratat, Augustinus, publicat în 1640. După "Noaptea de foc", Pascal plecase să facă o reculegere la abația Port-Royal, în ianuarie 1655. Or, în lunile următoare, o controversă importantă și deja străveche, care îi opunea pe iezuiți împotriva "janseniștilor", legați de Augustinus, s-a trezit la Sorbona, Universitatea din Paris. Disputa a vizat în principal problema harului lui Dumnezeu și a raporturilor dintre har și natura umană, îndeosebi liberul arbitru al acesteia. Pascal, deși nu aparținea congregației din Port-Royal și deși nu era partizan – "sunt singur, scrie el, [...] nu sunt deloc de la Port-Royal"[70] –, a fost însărcinat de janseniști să-i apere, mai ales pentru că arta sa retorică era puternică. A făcut acest lucru în 1656 și 1657, publicând o serie de optsprezece scrisori, numite Provinciale.

Dacă multe propoziții numite "janseniste" erau efectiv contrare credinței[71], ceea ce Pascal recunoștea, el contesta faptul că ele erau prezente în Augustinus și urmate de membrii de la Port-Royal. Însă unele din înseși afirmațiile sale, referitoare, de exemplu, la predestinare, preluate din teologia Sfântului Augustin, ale cărui formule fuseseră deja ascuțite de Jansenius, nu sună corect. Totuși, trebuie înțeles că, la fel cum Sfântul Augustin voise să lupte în secolul al V-lea cu pelagienii, care susțineau că omul poate face bine cu propriile forțe și fără harul lui Dumnezeu și poate fi mântuit, Pascal a crezut cu sinceritate că se opune pelagianismului sau semipelagianismului pe care credea că îl identifică în doctrinele urmate de iezuiții moliniști (de la numele teologului Luis de Molina, mort în 1600, dar a cărui influență era încă vie la mijlocul secolului al XVII-lea). Să-i atribuim credit cu privire la franchețea și sinceritatea intențiilor sale.

Această scrisoare nu este cu siguranță locul pentru a redeschide problema. Totuși, ceea ce este un avertisment corect în pozițiile lui Pascal este încă valabil pentru timpul nostru: "neopelagianismul"[72], care ar vrea să facă totul să depindă "de efortul uman canalizat prin norme și structuri ecleziale"[73], este recunoscut de către faptul că "ne intoxică cu prezumția unei mântuiri câștigate cu forțele noastre"[74]. Și trebuie afirmat acum că ultima poziție a lui Pascal în ceea ce privește harul, și în special faptul că Dumnezeu "vrea ca toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului" (1Tim 2,4), se enunța în termeni perfect catolici la sfârșitul vieții sale[75].

După cum spuneam la început, Blaise Pascal, la sfârșitul vieții sale scurte, dar de o bogăție și rodnicie extraordinare, pusese pe primul loc iubirea față de frați. El simțea și se știa membru al unui singur trup, pentru că "Dumnezeu, după ce a creat cerul și pământul, care nu simt deloc fericirea ființei lor, a voit să creeze ființe capabile să-l cunoască și să constituie un trup din membre gânditoare[76]". Pascal, în postura sa de credincios laic, a gustat bucuria evangheliei, cu care Duhul vrea să fecundeze și să vindece "toate dimensiunile omului" și să reunească "toți oamenii la masa Împărăției"[77]. Când și-a alcătuit magnifica Rugăciune pentru a-i cere lui Dumnezeu folosirea bună a bolilor, în 1659, Pascal este un om pașnic, care nu se mai punea în controversă, și nici în apologetică. Fiind foarte bolnav și pe cale de a muri, cere să se împărtășească, dar acest lucru nu se întâmplă imediat. Apoi îi cere surorii sale: "Neputând să mă împărtășesc cu capul [Isus Cristos], aș vrea să mă împărtășesc cu membrele"[78]. Și "avea o mare dorință să moară în compania săracilor"[79]. "A murit în simplitatea unui copil"[80], se spune despre el cu puțin timp înainte de ultima sa suflare, la 19 august 1662. După ce a primit Sacramentele, ultimele sale cuvinte au fost: "Fie ca Dumnezeu să nu mă părăsească niciodată"[81].

Fie ca opera sa luminoasă și exemplele vieții sale, atât de profund botezată în Isus Cristos, să ne ajute să parcurgem până la capăt drumul adevărului, al convertirii și al carității. Pentru că viața unui om este atât de scurtă: "Veșnic în bucurie pentru o zi de încercare pe pământ"[82].

Roma, Sfântul Ioan din Lateran, 19 iunie 2023

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Pensieri, nr. 230. Pentru ediția italiană a scrierilor lui Pascal se face referință la Opere complete, îngrijită de Maria Vita Romeo, Firenze-Milano, 2020.

[2] G. Périer, Vie de M. Pascal, în Œuvres complètes, par M. Le Guern, I, Paris 1998, "Bibliothèque de la Pléiade" (34), 91.

[3] B. Pascal, Pensieri, nr. 301.

[4] Ibid., nr. 181.

[5] Ibid., nr. 36.

[6] Id., Colloquio di Pascal con il Signor de Saci su Epitteto e Montaigne [Colocviul lui Pascal cu Domnul de Saci despre Epictet și Montaigne], 28: Opere complete, cit., 1539.

[7] Pensieri, nr. 757 [Memorialul].

[8] Ibid., nr. 767.

[9] Exortația apostolică Gaudete et exsultate, 65.

[10] Ibid., 167.

[11] Pensieri, nr. 46.

[12] G. Périer, op. cit., 64.

[13] Cf. ibid., 65.

[14] Ibid.

[15] "Pascal", în Gloria. Un’estetica teologica. III. Stili laicali, Milano, 1976, 169.

[16] Pensieri, nr. 338.

[17] Ibid., nr. 142.

[18] Ibid., nr. 457.

[19] Cf. Colloquio di Pascal con il Signor de Saci su Epitteto e Montaigne, [57]: Opere complete, cit., 1551.

[20] Cf. Pensieri, nr. 240.

[21] Ibid., nr. 231.

[22] Ibid., nr. 230.

[23] Ibid., nr. 682.

[24] Exortația apostolică Evangelii gaudium, 231.

[25] Pensieri, nr. 558.

[26] Exortația apostolică Evangelii gaudium, 232.

[27] Pensieri, nr. 146.

[28] Ibid., nr. 149.

[29] Ibid., nr. 682.

[30] Ibid., nr. 168.

[31] Ibid., nr. 515.

[32] Ibid., nr. 181.

[33] Ibid., nr. 148.

[34] Ibid., nr. 164.

[35] Ibid., nr. 506.

[36] Ibid., nr. 182.

[37] H. U. von Balthasar, "Pascal", în Gloria. Un’estetica teologica, III, Stili laicali, Milano, 1976, p. 172.

[38] Pensieri, nr. 182.

[39] Ibid., nr. 757.

[40] Cateheză, 3 iunie 2020.

[41] Pensieri, nr. 757 [Memorialul].

[42] Ibid.

[43] Fides et ratio (14 septembrie 1998), 76: AAS 91 (1999), 64.

[44] H. Gouhier, Blaise Pascal. Commentaires, Paris 1971, 44-45.

[45] Pensieri, nr. 221.

[46] Ibid.

[47] Exortația apostolică Evangelii gaudium, 8.

[48] Pensieri, nr. 329.

[49] Ibid., nr. 240.

[50] Ibid., nr. 275.

[51] Ibid., nr. 762.

[52] Cateheză, 21 noiembrie 2012.

[53] Ibid.

[54] Colloquio di Pascal con il Signor de Saci su Epitteto e Montaigne, [12]: Opere complete, cit., 1535.

[55] Pensieri, nr. 204.

[56] Ibid., nr. 329.

[57] Omilie în solemnitatea lui Cristos Regele Universului, 20 noiembrie 2022.

[58] Conciliul Ecumenic Vatican II, Declarația Dignitatis humanae, 11.

[59] Pensieri, nr. 182.

[60] Ibid., nr. 41.

[61] Ibid., nr. 412.

[62] Ibid., nr. 339.

[63] Ibid.

[64] Ibid., nr. 671.

[65] Ibid., nr. 142.

[66] Ibid.

[67] Ibid., nr. 682.

[68] Cateheză, 9 februarie 2022.

[69] J.-L. Marion, La Métaphysique et après, Paris, 2023, 356.

[70] Diciassettesima lettera provinciale [A șaptesprezecea scrisoare provincială]: Opere Complete, cit., 1267.

[71] Cf. B. Neveu, L’erreur et son juge: remarques sur les censures doctrinales à l’époque moderne, Naples, 1993.

[72] Cf. Congregația pentru Doctrina Credinței, Scrisoarea Placuit Deo (22 februarie 2018); Exortația apostolică Gaudete et exsultate, 57-59.

[73] Exortația apostolică Gaudete et exsultate, 59.

[74] Scrisoarea apostolică Desiderio desideravi, 20.

[75] Cf. B. Pascal, Œuvres complètes, éd par L. Lafuma, Paris, 1963, nr. 931, p. 623. La începutul acestui fragment se află, subliniată, această frază: "Îi iubesc pe toți oamenii ca frați ai mei, pentru că toți sunt răscumpărați".

[76] Pensieri, nr. 392.

[77] Exortația apostolică Evangelii gaudium, 237.

[78] G. Périer, op. cit., 92-93.

[79] Ibid., 93.

[80] Ibid., 90.

[81] Ibid., 94.

[82] B. Pascal, Œuvres complètes, par L. Lafuma, cit., nr. 913.


 

lecturi: 1.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat