În diferite moduri, sfântul s-a străduit pentru a combate această plagă odioasă
Anton de Padova și camăta "devoratoare"
de Gianluca Giorgio
Mesajul sfinților este, adesea, de o actualitate tulburătoare. Așa a fost cel al Sfântului Anton de Padova, a cărui comemorare liturgică se celebrează la 13 iunie. Frate, preot și profesor, viața sa a fost caracterizată de iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele. În decursul proprie existențe, de la canonic regular a trecut în rândul fiilor Sfântului Francisc de Assisi, după ce a văzut trecând prin fața ochilor săi procesiunea primilor martiri franciscani. Era anul 1220. Din acel moment trăiește experiența simplității, privind realitatea cu o privire nouă. Din această atenție se naște marea activitate a sfântului împotriva nedreptăților, a exploatării și, nu în ultimul rând, a cametei.
Codul penal, la articolul 644 [este vorba de Codul penal italian], condamnă delictul stabilind pedepse specifice. Diferite sentințe redefinesc legitimitatea unor dobânzi. Temă antică, dar mereu actuală, aceasta este una dintre marile plăgi care atinge societatea. Problemă care din păcate are incidență, în mod dureros, sub atâtea aspecte sociologice, juridice și personale.
În societatea în care trăiește Anton sunt foarte intense schimburile comerciale și activitatea negustorească are nevoie de un mijloc continuu de aprovizionare, cum este banul. Dar nu numai atât. Agricultura, parte consistentă a veniturilor populației, uneori face dificilă existența familiilor. Din această cauză, mulți ajung să fie constrânși, de exigențele cotidianității, să recurgă la împrumut. Poziția Bisericii în această materie este foarte clară, afirmând împotrivirea față de camătă, deoarece este ilegitimă și dușmană a adevăratului bine al omului. Numeroși teologi reafirmă asta. Anton din Lisabona, întărit de această tradiție și determinat de marea iubire față de colectivitate, în mai multe predici și-a ridicat strigătul afirmând nedreptatea a ceea ce, din păcate, vedea că se face. Într-una dintre ele se citește: "Rasă blestemată, au crescut puternici și nenumărați pe pământ și au dinți de leu. Cămătarul nu-l respectă nici pe Domnul, nici pe oameni; are dinții în mișcare mereu, vrând să răpească, să înșface și să înghită bunurile săracilor, ale orfanilor și ale văduvelor. Și privește ce mâini îndrăznesc să dea pomană, mâini care asudă de sângele săracilor". Cuvinte puternice și vibrante care participă la durerea victimelor, găsind un scut pe care să înalțe stindardul solidarității.
Dar face mult mai mult. Atent la dinamicele asupra cărora are incidență camăta, găsește și alte modalități de intervenție care trec prin lege, obținând o modificare a codului statutar al orașului său, în așa fel încât datornicul insolvent, în afară de privarea de bunuri, să nu îndure și încarcerarea. Răsfoind biografia sfântului, se găsesc numeroase fapte în care călugărul îi apără pe cei mici și pe cei săraci. Privirea asupra părții slabe a societății este modul de a crede al predicatorului. O credință întrupată pe umanitatea lui Cristos care a primit invitația de a se face frate cu toți, în special cu cei mulți întâlniți pe străzile cotidianului.
Pentru a explica extinderea fenomenului, se relatează că la moartea unui cămătar, după ce s-a făcut autopsia, a fost descoperit - așa cum prezisese părintele Anton - că inima omului se afla într-un seif și nu în corp. Exemplu puternic, care ne face să reflectăm. Profesor de teologie, această competență îi permite să privească la realitate. O morală reînnoită se naște din grija față de necesitățile fraților, pentru a putea continua la acea eliberare pe care evanghelia o propune omenirii din toate timpurile. Pentru a oferi un răspuns la problemă, Ordinul franciscan, grație și carismei antoniene, întemeiază Muntele de milă (Monte di piet?), o instituție fără finalități de profit cu scopul de a acorda împrumuturi fără exploatare. Printre cele mai vechi se amintește cel întemeiat de fericitul Marco da Montegallo, la Ascoli Piceno, în 1458.
Sunt numeroase documentele magisteriului petrin și ale doctrinei sociale a Bisericii care, dintotdeauna, definesc camăta ca activitate nedreaptă și devoratoare a vieții. Rerum novarum (1891) a lui Leon al XIII-lea și alte enciclice ating tema, punând în centru ocrotirea persoanei, ofensate de rău și nevoiașe de apropiere și protecție. În 2018, Papa Francisc, la audiența acordată membrilor Comitetului național anti-camătă, a afirmat: "Camăta este un păcat grav: ucide viața, calcă în picioare demnitatea persoanelor, este vehicul de corupție și împiedică binele comun. Ea slăbește și fundamentele sociale și economice ale unei țări". Sunt diferite realitățile care, la nivel instituțional sau privat, acționează în sector, cum este de exemplu fundația Salus Populi Romani, promovată de Dieceza de Roma și voită de don Luigi Di Liegro în colaborare cu Caritas, pentru a veni în întâmpinarea exigențelor societății.
Ieri ca și astăzi, cuvintele sfântului din Padova se arată nu numai actuale, ci aduc căldură și afect colectivității, care are nevoie de acel cuvânt pe care numai evanghelia poate și știe să-l ofere inimii omului.
(După L'Osservatore Romano, 12 iunie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 1.