Dumnezeu în trei Persoane
Icoana "Treimii" de Andrei Rubliov
O imagine dincolo de cuvinte
de Simone Caleffi
La sfârșitul celebrării misterului Paștelui, în care iubirea Tatălui se manifestă în Fiul mort și înviat care îl dăruiește pe Duhul său, Biserica îl contemplă pe Dumnezeu-iubire în misterul Treimii sale, fără pretenția de a-l pătrunde cu rațiunea proprie, ci adorându-l în gratuitatea laudei și a aducerii de mulțumire. Pentru a face asta, ea, deși nu respinge tentativele intelectuale lăudabile de aprofundare a misterului, preferă să se încredințeze altor tipuri de artă, cum ar fi scrierea despre o icoană, chiar dacă nu lipsesc tratate teologice. Din latina târzie trinitas, conceptul exprimă misterul unicului Dumnezeu revelat în trei persoane: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Numai prefigurat în primul Testament, este revelat în mod expres în Noul Testament, unde Paul și Ioan îl exprimă în formule trinitare de rugăciune și de credință. Misterul Preasfintei Treimi este, așadar, misterul central al credinței și al vieții creștine, la care, prin harul Botezului, suntem chemați să participăm (cf. Catehismul Bisericii Catolice, 232-267).
Plecând tocmai de la Gen 18, Andrei Rubliov scrie ceea ce, în timpul Conciliului celor o sută de capitole, va fi indicată ca Icoana icoanelor. Numită și Ospitalitatea lui Abraham, este executată în jurul anului 1422. Pictura reprezintă scena apariției Treimii patriarhului, pentru a-i vesti lui și soției Sara venirea unei descendențe: "Domnul i s-a arătat lui Abraham la terebinții din Mamre pe când el ședea la intrarea în cort, în timpul arșiței zilei" (v. 1). Celebrul pictor rus a realizat această icoană cu ocazia canonizării lui Sergiu de Radone, fondator al mănăstirii numite acum a Treimii Sfântului Sergiu. Egumenul schitului, care a comandat opera, a cerut artistului să reprezinte Treimea cu o iconografie care să sublinieze exemplul de unitate pe care ea însăși o conferă Bisericii. De fapt, cei trei îngeri, la cortul montat la Mamre, acționează ca și cum ar fi unul singur: "Și-a ridicat ochii, a privit și, iată, trei bărbați stăteau în picioare aproape de el. I-a văzut și a alergat de la intrarea în cort ca să-i întâmpine și s-a prosternat până la pământ" (v. 2).
Probabil, subiectul reprezentat în stânga celui care contemplă acest mister în icoană este Dumnezeu Tatăl; în centru este situat Isus, în timp ce în dreapta este prezent Duhul Sfânt. În centrul picturii este reprezentat un potir, simbol al jertfei euharistice a lui Cristos. Este posibil de observat cum figurile laterale, cu acele contururi interne, formează ele însele o cupă, care indică primirea, trăsătură orientală tipică a gentileții: "Doamne, dacă am aflat har în ochii tăi, nu trece pe lângă slujitorul tău!" (Gen 18,3).
Cele trei persoane reprezentate sunt înconjurate de aureolă, atribut pe care arta tradițională o rezervă sfinților canonizați și necanonizați și îngerilor. Din punct de vedere teologic, aureola poate să fie, prin extindere, și un atribut al celor trei persoane divine, Dumnezeu creatorul fiind și primul și unicul izvor al oricărei sfințenii. Tatăl este reprezentat prin culoarea aurului pentru a-i indica alteritatea față de natura umană, așa de săracă și păcătoasă. Conform unei interpretări a simbolurilor, deasupra lui este un edificiu care reprezintă Biserica, dar această casă poate să fie și cea a lui Abraham. În evanghelie, Isus spune: "În casa Tatălui meu sunt multe locuințe. De n-ar fi așa, v-aș fi spus: «Mă duc să vă pregătesc un loc»?" (In 14,2).
Primul din stânga nu este singurul personaj care se poate recunoaște grație particularităților veșmintelor sale. De fapt, al doilea pare să fie Fiul. Omenirea, reprezentată de culoarea roșie a cărnii și a sângelui, pe care el le ia de la Maria, este însă îmbrăcată cu o mantie albastră, care indică cerul, adică natura divină, ca fiu al Tatălui veșnic. Totuși, nu numai haina indică pe care din cele trei persoane divine o reprezintă acest înger. De fapt, în spatele lui se vede un copac. De la terebinții din Mamre la lemnul crucii pasul este scurt: "Să se aducă puțină apă! Vă veți putea spăla picioarele și să vă întindeți sub copac" (Gen 18,4).
Duhul Sfânt apare în divinitatea sa (haină albastră) îmbrăcat cu o altă culoare care indică aceeași proveniență (verde). Toți trei par să-l invite pe cel care se roagă să ocupe locul gol pus în partea de jos pentru a închide o circularitate ipotetică.
"La începutul faptului de a fi creștin nu se găsește o decizie etică sau o mare idee, ci întâlnirea cu un eveniment, cu o persoană, care dă vieții un orizont nou și totodată orientarea ei decisivă" (Deus caritas est, 1).
(După L'Osservatore Romano, 31 mai 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.