La 96 de ani de la naștere o amintire a lui Joseph Ratzinger
Teolog total
de Robert Cheaib
Nu va scăpa cititorilor lui Hans Urs von Balthasar aluzia la lucrarea "Teologie și sfințenie" în titlul ales pentru această amintire a lui Benedict al XVI-lea la a 96-a aniversare a nașterii, care este duminică, 16 aprilie. Balthasar scotea în evidență cum părinții Bisericii îndeosebi erau "personalități totale" în sensul că exista o coerență strânsă "nativă și ingenuă" între învățătura lor și viața lor și că erau foarte departe de "dualismul dintre dogmatică și spiritualitate", tipic perioadei următoare. Nu cred că exagerez afirmând că Joseph Ratzinger face parte dintre acei teologi rari care au știut să conjuge în gândirea lor acuitatea analizei și profunzimea sintezei. Teolog poliedric, operele sale manifestă atenția sa față de problemele cele mai împletite ale dogmaticii, dar și față de teme pastorale și ale polis-ului.
Deși era un academician de marcă, el știe să vorbească despre teologie celor "neinițiați". Martor al acestui dar sunt primul său bestseller Introducere la creștinism, dar și trilogia Isus din Nazaret, redactată după alegerea la pontificat. În prima carte, care este o inițiere la creștinism bazată pe structura Simbolului Apostolilor, tânărul teolog adună și lărgește lecțiile ținute la Tübingen în timpul semestrului de vară din 1967 pentru un public eterogen care provenea din toate facultățile. Ratzinger replică tentativa reușită, efectuată înaintea lui de Karl Adam cu conferința despre Esența catolicismului.
Dacă ar trebui să aleg un alt adjectiv pentru a-l defini pe Ratzinger, aș recurge fără ezitare la adjectivul "catolic". Nu numai în sensul confesional al termenului (chiar dacă, să amintim asta, a fost în întregul pontificat al lui Ioan Paul al II-lea "păzitorul catolicității" ca prefect al fostei Congregații pentru Doctrina Credinței), ci pentru stilul și eleganța gestului său teologic. Acest om, sensibil și rezervat, mare muzician, știa bine cum să găsească și să explice acordurile și armoniile credinței.
Era "catolic" în atenția sa față de complexitatea realității și față de unitatea escatologică și teologică a lui Gestalt globală a lucrurilor. Vorbind despre Cel Veșnic, nu uita istoria. Ascultând datele credinței, dădea ascultare și strigătelor culturii exprimate de reprezentanții săi eminenți: filozofi, literați, artiști...
Avea darul rar de a percepe și de a face să se perceapă coincidentia oppositorum între elemente care uneori pot să pară - în mod greșit - inconciliabile: de exemplu, fidelitatea mistică față de cer și fidelitatea "politică" față de pământ; faptul de a fi teolog și faptul de a fi maestru spiritual; faptul de a fi profund catolic și, în același timp, deschis la alți creștini și la persoane cu alte vederi religioase (sau nereligioase).
Cu mare sensibilitate, scrierile lui Joseph Ratzinger dau sensul figurii integrale a realității pe fundalul Adevărului lui Dumnezeu. În fragmentarea culturii noastre și a viziunilor noastre despre lume, gândirea sa ne poate provoca prin frumusețea, claritatea sa, genialitatea interconexiunilor și privirea sa îndreptată mereu spre Isus - Dumnezeul-om - și spre omul în Dumnezeu. Știa să indice, cu o privire de jos, aspirația spre sensul (și spre Sensul-Ultim) fiecărei ființe umane: omul - scria el - nu trăiește numai cu pâinea posibilității, ci trăiește ca om și, în configurația cea mai tipică a umanității sale, trăiește din cuvânt, din iubire, din simțul realității. De fapt, sensul lucrurilor este pâinea din care se hrănește omul, din care se alimentează nucleul cel mai central al umanității sale. Dar această atenție față de dimensiunea "de jos" nu elimină tensiunea spre înalt, spre "Cel Preaînalt" care a venit în întâmpinarea omului. Credința pentru Benedict al XVI-lea era mult mai mult decât a crede în ceva, fie el și sensul vieții. Credința este a crede în Cineva, a avea încrede în el și a se încredința lui.
Ultimele sale cuvinte revelează teologia sa existențială: "Doamne, te iubesc". O credință care se încredințează, care crede în iubirea lui Dumnezeu și răspunde la această iubire. Ca un fidel cititor și discipol al Sfântului Augustin și cunoscător și admirator al Sfântul John Henry Newman, cred că el întrupează perfect două dintre viziunile lor. Din primul, amintesc una dintre definițiile sale ale credinței: "Ce înseamnă a crede în el? Înseamnă a-l iubi, a-l păstra, a ajunge la el, a se întrupa în membrele sale". Și din sfântul cardinal englez, formula incisivă: "We believe because we love". Iubirea, faptul de a fi iubiți de Dumnezeu și răspunsul activ la această iubire, iată ceea ce luminează credința și o face posibilă.
(După L'Osservatore Romano, 15 aprilie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.