|
A patra predică de Postul Mare 2023 a card. Raniero Cantalamessa (24 martie 2023) Mysterium fidei! Reflecții despre liturgie Sfinte Părinte, venerabili părinți, fraților și surorilor, după reflecțiile despre evanghelizare și despre teologie, aș vrea să propun astăzi câteva reflecții despre liturgie și despre cultul Bisericii, tot cu intenția de a aduce o contribuție, oricât ar fi de modestă și indirectă, la lucrările Sinodului. Liturgia este punctul de sosire, cel spre care tinde evanghelizarea. În parabola evanghelică, servitorii sunt trimiși pe străzi și la intersecții pentru a-i invita pe toți la ospăț. Biserica este sala ospățului și Euharistia este "cina Domnului" (1Cor 11,20) pregătită în el. Să pornim, în reflecțiile noastre, de la un cuvânt din Scrisoarea către Evrei: Pentru a ne apropia de Dumnezeu – spune ea –, înainte de toate trebuie să "credem că el există" (Evr 11,6). Însă, încă înainte de a crede că el există (care este deja o apropiere), este necesar să avem măcar "senzația" existenței sale. Asta este ceea ce numim simțul sacrului și pe care un autor vestit îl numește "numinosul", calificându-l ca "mister cutremurător și fascinant"[1]. Sfântul Augustin a anticipat în mod surprinzător această descoperire a fenomenologiei religioase moderne. Adresându-se lui Dumnezeu, în Confesiuni, el spune: "Când te-am cunoscut prima dată […], m-am cutremurat de iubire și de spaimă": cutremui amore et orrore[2]. Și în altă parte spune: "Mă înfiorez și ard (et inhorresco et inardesco): mă înfiorez datorită distanței, ard datorită asemănării"[3]. Dacă ar dispărea complet simțul sacrului, ar lipsi terenul însuși, sau climatul, în care îmbobocește actul de credință. Charles Péguy a scris că "înspăimântătoarea penurie și lipsă a sacrului este marca profundă a lumii moderne". Dacă a dispărut simțul sacrului, a rămas însă regretul pe care cineva l-a definit, în mod laic, "nostalgia de cel Totalmente Altul"[4]. Tinerii, mai mult decât toți, simt această nevoie de a fi transportați în afara banalității cotidianului, de a evada, și au inventat moduri proprii lor de a satisface această nevoie. S-a observat de către șcercetătorii psihologiei în masă că tinerii care participau odinioară la vestite concerte rock, ca acelea ale lui Beatles, Elvis Presley sau Woodstock Festival din 1969, erau transportați în afara lumii lor cotidiene și proiectați într-o dimensiune care le dădea impresia a ceva transcendent și sacru. Nu se întâmplă altfel pentru cei care participă astăzi la mega-adunările de cântăreți și interpreți complecși. Faptul de a fi mulți și de a vibra la unison cu o masă amplifică la infinit propria emoție. Există sentimentul de a face parte dintr-o realitate diferită, superioară, care dă loc unui soi de "devoțiune". Termenul "fan" (abreviere a lui fanatic) este corespondentul secularizat al lui "evlavios". Calificativul de "idoli" dat beniaminilor lor are o corespundere profundă cu realitatea. Aceste adunări în masă pot avea valoarea lor artistică și să vehiculeze uneori mesaje nobile și pozitive, precum pacea și iubirea. Sunt "liturgii", în sensul originar și profan al termenului, adică spectacole oferite publicului, din obligație, sau pentru a obține favoarea lui. Însă nu are nimic de-a face cu experiența autentică a sacrului. În titlul "Liturgia divină", adjectivul divină a fost adăugat tocmai pentru a o distinge de liturgiile umane. Există o diferență calitativă între cele două lucruri. Să încercăm să vedem prin ce mijloace Biserica poate să fie, pentru oamenii de astăzi, locul privilegiat al unei adevărate experiențe a lui Dumnezeu și a transcendentului. Prima ocazie la care ne gândim, și prin asemănarea externă, sunt marile adunări promovate de diferitele Biserici creștine. De exemplu, să ne gândim la zilele mondiale ale tineretului și la nenumăratele evenimente – congrese, întâlniri și convocări – la care iau parte zeci (uneori sute) de mii de persoane în toată lumea. Nu se calculează numărul de persoane pentru care aceste evenimente au fost ocazia unei experiențe puternice a lui Dumnezeu și începutul unui raport nou și personal cu Cristos. Ceea ce este diferit între acest tip de întâlniri de masă și cele descrise mai sus este că aici protagonistul nu este o personalitate umană, ci Dumnezeu. Simțul sacrului care se experimentează în ele este singurul genuin cu adevărat și nu un surogat al său, pentru că este provocat de Sfântul Sfinților, și nu de un "idol". Totuși, acestea sunt evenimente extraordinare la care nu toți și nu întotdeauna pot să participe. Ocazia prin excelență și mai obișnuită, dintr-o experiență a sacrului în Biserică, este liturgia. Liturgia catolică s-a transformat, în puțin timp, din acțiune în puternică amprentă sacrală și sacerdotală, în acțiune mai comunitară și participată, unde tot poporul lui Dumnezeu are partea sa, fiecare cu propria slujire. Aș vrea să încerc să spun cum văd și-mi explic mie însumi această schimbare. Desigur că nu pentru a mă erija ca judecător al trecutului, ci pentru a înțelege mai bine prezentul. Prezentul în Biserică nu este niciodată renegare a trecutului, ci îmbogățire a sa; sau, ca în acest caz, depășire a trecutului recent pentru a recupera pe cel mai antic și originar. În evoluția Bisericii înțeleasă ca popor, se întâmplă ceva asemănător cu ceea ce se întâmplă cu Biserica înțeleasă ca edificiu. Să ne gândim la câteva bazilici și catedrale celebre: câte transformări arhitectonice în decursul secolelor pentru a răspunde nevoilor și gusturilor din fiecare epocă! Dar este mereu aceeași Biserică, dedicată aceluiași sfânt. Dacă există o tendință generală în desfășurare în epoca modernă, este aceea de a duce din nouă aceste edificii – când acest lucru este posibil și merită – la structura și stilul lor originare. Aceeași tendință este în desfășurare pentru Biserică drept popor al lui Dumnezeu și îndeosebi pentru liturgia sa. Conciliul Vatican II a fost un moment decisiv, dar nu începutul absolut. El a recoltat roadele marii munci precedente. Desigur că aici nu este cazul să intrăm în istoria seculară a liturgiei – alții au făcut asta și tocmai din punctul de vedere care ne interesează. Aș vrea să evidențiez numai țevoluția care se referă la simțul sacrului. La începutul Bisericii și pentru primele trei secole, liturgia era cu adevărat o "liturgie", adică acțiune a poporului (laos, "popor", este printre componentele etimologice ale lui leitourgia). Din Sfântul Iustin, din Traditio apostolica a Sfântului Hipolit și alte izvoare ale timpului, scoatem o viziune despre Liturghie cu siguranță mai apropiată de cea reformată de astăzi decât de cea din secolele pe care le avem în urma noastră. De atunci ce s-a întâmplat după aceea? Răspunsul este într-un cuvânt pe care nu-l putem evita: clericalizare! În niciun alt domeniu ea n-a acționat mai vizibil ca în liturgie. Cultul creștin, și îndeosebi jertfa euharistică, s-a transformat rapid, în Orient și în Occident, din acțiune a poporului în acțiune a clerului. Timp de secole și secole, partea centrală a Liturghiei, canonul, era rostită în latină de preot, cu voce joasă, în spatele unei cortine sau a unui zid (aproape un templu în templu!), în afara vederii și ascultării poporului. Celebrantul își ridica vocea numai la cuvintele finale ale canonului: "Per omnia saecula saeculorum", iar poporul răspundea "Amen!" la ceea ce nu a auzit și cu atât mai puțin nu a înțeles. Singurul contact cu Euharistia, vestit de sunetul clopotelor sau al clopoțelului, era momentul ridicării Ostiei. Există o întoarcere evidentă la ceea ce se întâmpla în cultul din Vechiul Testament, când marele preot intra în Sancta sanctorum, cu tămâie și sângele victimelor, iar poporul rămânea afară tremurând, cuprins de sentimentul maiestății și al inaccesibilității lui Dumnezeu. Aici simțul sacrului este foarte puternic, dar, după Cristos, este el cel corect și genuin? În Scrisoarea către Evrei citim: "Voi nu v-ați apropiat […] de un foc ce arde, nici de întuneric, nici de beznă, nici de furtună, nici de sunetul trâmbiței, nici de răsunetul cuvintelor. […] Iar priveliștea era atât de înfricoșătoare, încât Moise a spus: «Sunt îngrozit și mă cutremur» (Ex 19,16-18; Dt 9,19). Dar voi v-ați apropiat […] de Isus, mijlocitorul noii alianțe, și de sângele stropirii, care vorbește mai bine decât cel al lui Abel" (Evr 12,18-24). Cristos a pătruns dincolo de catapeteasmă și nu a închis breșa în spatele său (Evr 10,20). Sacrul și-a schimbat modul de a se manifesta: de acum nu ca mister de maiestate și putere, ci ca infinită capacitate de a se da la o parte, de ascundere. După consacrare, celebrantul spune sau cântă: "Misterul credinței!". Unii dintre noi mai bătrâni își vor aminti că odinioară exclamația era inserată chiar în mijlocul formulei de consacrare a vinului: "Hic est enim calix sanguinis mei, novi et aeterni testamenti – Mysterium fidei! – qui pro vobis et pro multis effundetur in remissionem peccatorum". Ca și cum Biserica s-ar opri, la jumătatea relatării, uimită de ceea ce spunea![5] Reforma a făcut bine, desigur, să mute această exclamație la sfârșitul consacrării, dar ar trebui să nu pierdem sentimentul de uimire cuprins în ea și mai ales să înțelegem care trebuie să fie motivul adevărat al uimirii noastre. El trebuie să fie de același gen ca al celui care se citește în poemele Slujitorului lui Jahve: "Tot așa, multe popoare se vor uimi și regi își vor închide gura înaintea lui, căci vor vedea ceea ce nu li s-a povestit și vor înțelege ceea ce nu au auzit" (Is 52,15). Uimire și minunare, da, dar în fața la ce anume? Nu în fața maiestății, ci în fața umilirii Slujitorului! Unul care avea acest sentiment foarte ascuțit era Sfântul Francisc de Assisi: "Omenirea să se cutremure – scria într-o scrisoare a sa către tot Ordinul –, universul întreg să tremure și cerul să tresalte când pe altar, în mâinile preotului, este Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu". Dar "a se cutremura și a tremura" pentru ce anume? Să ascultăm ce urmează: "O, umilință sublimă! O, sublimitate umilă, ca Stăpânul universului, Dumnezeu și Fiu al lui Dumnezeu, așa să se umilească încât să se ascundă, pentru mântuirea noastră, sub puțină aparență de pâine! Priviți, fraților, umilința lui Dumnezeu!"[6]. Este vorba numai de a nu irosi această posibilitate oferită de liturgia reînnoită cu improvizații arbitrare și bizare și de a menține sobrietatea și demnitatea necesare și atunci când Liturghia este celebrată în situații și locuri deosebite. În toate rugăciunile euharistice trecute și prezente, invitația care urmează imediat după consacrare este mereu aceea de a aminti: "Unde et memores", "amintind, așadar". Este răspunsul la porunca lui Isus: "Faceți aceasta în amintirea mea!". Dar, mai ales, ce anume trebuie să ne amintim despre el? "Ori de câte ori mâncați din pâinea aceasta și beți din potirul acesta, vestiți moartea Domnului" (1Cor 11,26). Să încercăm să mergem o dată dincolo de cuvinte sau, mai bine zis, să dăm cuvintelor un conținut existențial și nu numai ritual. Să mergem din nou la momentul în care Isus le-a rostit; să încercăm – atât cât ne permit relatările evanghelice să știm – să percepem în ce condiții interioare acel cuvânt "Faceți aceasta în amintirea mea!" a ieșit din gura Răscumpărătorului. El vede cu claritate încotro merge. De mai multe ori a vorbit despre asta, dar parcă de departe. Acum momentul a venit; nu mai este nici măcar intervalul de timp pentru a atenua angoasa. Cuvintele: "Acesta este potirul sângelui meu" nu lasă îndoieli. Este unul care merge în întâmpinarea morții și a unei morți oribile. "Qui pridie quam pateretur": în ajunul pătimirii… Și ce se întâmplă în jurul lui? Apostolii găsesc modul de a discuta încă o dată despre cine este cel mai mare (Lc 22,24-27), ca frați care se ceartă pentru a împărți moștenirea în jurul patului de moarte al propriului tată. Unul dintre ei, în câteva ore, îl va vinde pentru 30 de dinari: "În qua nocte tradebatur": în noaptea în care era vândut. În aceste condiții instituie sacramentul cu care se angajează să rămână cu ai săi până la sfârșitul lumii. Unde se găsește un mister mai "cutremurător și fascinant" decât acesta? În ziua în care Domnul ne-ar acorda, numai pentru o clipă, să aruncăm o privire până în adâncul acestui abis de iubire și de durere, cred că n-am mai putea trăi ca înainte. Asta explică pentru ce Sfântul Pius de Pietrelcina părea că luptă în Liturghie și că nu reușea să ducă la capăt consacrarea. Dar acum trebuie să completăm revizitarea Liturghiei. Ea nu constă numai în canonul cu consacrarea; există și Liturgia Cuvântului și Împărtășania. Noi avem la dispoziție câteva mijloace care nu existau în trecut pentru a valoriza Liturgia Cuvântului și a face și din ea ocazia pentru o experiență a sacrului. Grație drumului pe care Biserica l-a parcurs între timp în multe domenii, noi avem un acces nou, mai direct, la cuvântul lui Dumnezeu. El poate să răsune cu o bogăție și inteligență mai mari decât în trecut. Liturgia actuală este foarte bogată în cuvântul lui Dumnezeu, aranjat cu înțelepciune, conform ordinii istoriei mântuirii, într-un cadru de rituri adesea duse din nou la caracterul liniar și la simplitatea de la origini. Trebuie să valorizăm aceste mijloace. Nimic nu poate face breșă în inima omului și să-l facă să simtă realitatea transcendentă a lui Dumnezeu mai bine decât un cuvânt viu al lui Dumnezeu, proclamat cu credință și aderență la viață, în timpul liturgiei. Credința – spune Sfântul Paul – se naște din ascultarea cuvântului lui Cristos: Fides ex auditu (Rom 10,17). Atâtea cuvinte ale lui Cristos, eventual ascultate puțin înainte în evanghelia zilei, la momentul consacrării răsună din nou în inimă, parcă rostite din nou de autorul lor viu și realmente prezent pe altar. Eu îmi voi aminti mereu de ziua în care, după ce am comentat în evanghelie cuvântul lui Isus: "Iată, aici este unul mai mare decât Iona; aici este unul mai mare decât Solomon" (cf. Mt 12,41-42), ridicându-mă din îngenuncherea de după consacrare, mi-a venit să exclam înăuntrul meu, convins și plin de uimire: "Iată, aici este unul mai mare decât Solomon!". Și lectura din Vechiul Testament, din confruntarea cu textul evanghelic, dezvăluie semnificații noi și iluminante. În trecerea de la figură la realitate, mintea – spunea Sfântul Augustin – se aprinde ca "o torță în mișcare"[7]. Ca și celor doi discipoli din Emaus, Isus continuă să ne explice "ceea ce se referă la el în toate Scripturile" (cf. Lc 24,27). Și apoi, spuneam, Împărtășania. Cum poate liturgia să facă, și din acest moment, ocazia pentru o experiență a sacrului, nu numai la nivel individual, ci și comunitar? Aș spune, cu tăcerea. Există două specii de tăcere: o tăcere pe care o putem numi ascetică și o tăcere mistică. O tăcere cu care creatura încearcă să se ridice până la Dumnezeu și o tăcere provocată de Dumnezeu care se apropie de creatură. Tăcerea care urmează după Împărtășanie este o tăcere mistică, precum aceea care se observă în teofaniile din Vechiul Testament. După împărtășanie, ar trebuie să ne repetăm nouă înșine cuvântul profetului Sofonia (1,7): "Tăcere înaintea Domnului Dumnezeu!". Nu ar trebui să lipsească niciodată un moment, chiar dacă scurt, de tăcere absolută după Împărtășanie. Tradiția catolică a simțit nevoia de a prelungi și de a da mai mult spațiu acestui moment de contact personal cu Cristos euharistic și a dezvoltat de-a lungul secolelor, mai ales începând din secolul al XIII-lea, cultul Euharistiei în afara Liturghiei. El nu este un cult aparte, dezlipit și independent de sacrament; este o continuare a "amintirii" lui Cristos: a misterelor sale și a cuvintelor sale, un mod de "a-l primi" pe Isus tot mai în profunzime în viața noastră. Un mod de a interioriza misterul primit. Adorația euharistică este semnul cel mai clar că umilința și ascunderea lui Cristos în Euharistie nu ne fac să uităm că suntem în prezența "Preasfântului", a celui care, cu Tatăl și Duhul Sfânt, a creat cerul și pământul. Acolo unde ea este practicată – de parohii, indivizi și comunități –, roadele sale sunt vizibile și ca moment de evanghelizare. O biserică plină de credincioși în tăcere perfectă, în timpul unei ore de adorație în fața Preasfântului Sacrament expus, l-ar face pe cel care ar intra, întâmplător, în acel moment să spună: "Aici este Dumnezeu!". Îmi amintesc comentariul unui necatolic, la sfârșitul unei ore de adorație euharistică în tăcere, într-o mare biserică parohială din Statele Unite, plină de credincioși: "Acum înțeleg – a spus el unui prieten – ce înțelegeți voi catolicii când vorbiți despre «prezență reală»!". Dacă există un motiv pentru care eu regret latina, este că odată cu dispariția sa dispar din uz unele cântece născute pentru aceste momente și care au folosit multor generații de credincioși de toate limbile pentru a exprima devoțiunea lor caldă față de Isus din Euharistie: Adoro te devote, Ave verum, Panis angelicus. Ele supraviețuiesc de acum aproape numai pentru muzica pe care artiști celebri au scris-o pentru aceste texte. Noi, "slujitori ai lui Cristos, administratori ai tainelor lui Dumnezeu" (1Cor 4,1) și, în moduri diferite, fiecare credincios angajat în cultul Bisericii, am putea să ne simțim striviți și neputincioși în fața unei misiuni așa de sublime. Am avea toate motivele pentru asta. Cum să ajutăm oamenii de astăzi să trăiască, în liturgie, o experiență a sacrului și a supranaturalului, noi care experimentăm în noi înșine toată greutatea cărnii și caracterul său refractar față de spirit? Și aici răspunsul este mereu același: "Veți primi putere de la Duhul Sfânt!". El, care este definit "sufletul Bisericii", este și sufletul liturgiei sale, lumina și forța riturilor. Este un dar pe care reforma liturgică a Conciliului Vatican II l-a pus în inima Liturghie, epicleza, adică invocarea Duhului Sfânt: mai întâi, asupra pâinii și asupra vinului și apoi asupra întregului trup mistic al Bisericii. Eu am un mare respect față de venerabila rugăciune euharistică a Canonului Roman și îmi place să-l mai folosesc, uneori, fiind aceea cu care am fost hirotonit preot. Însă nu pot să nu observ cu regret lipsa totală a Duhului Sfânt în ea. În locul actualei epicleze consacratoare asupra pâinii și asupra vinului, găsim, în el, formula generică: "Sfințește, Dumnezeule, această ofertă cu puterea binecuvântării tale…". Și aceasta a fost o consecință tristă a polemicii între Orient și Occident. Ea, în trecut, ne-a făcut pe noi latinii să punem în paranteză rolul Duhului Sfânt pentru a atribui toată eficacitatea cuvintelor instituirii și i-a făcut pe greci să pună în paranteză cuvintele instituirii pentru a atribui toată eficacitatea acțiunii Duhului Sfânt. Ca și cum misterul s-ar împlini printr-un soi de reacție chimică al cărui moment precis în care are loc se poate determina. Totuși, există o perlă pe care Canonul Roman a transmis-o din generație în generație și pe care reforma liturgică pe bună dreptate a păstrat-o și a inserat-o în toate rugăciunile euharistice noi: întocmai doxologia finală: "Prin Cristos, cu Cristos și în Cristos, ție, Dumnezeule Tată atotputernic, în unire cu Duhul Sfânt, toate cinstea și mărirea în toți vecii vecilor": Per ipsum, cum ipso et in ipso est tibi, Deo Patri omnipotenti, in unitate Spiritus Sancti, omnis honor et gloria per omnia saecula saeculorum. Această formulă exprimă un adevăr fundamental pe care Sfântul Vasile l-a formulat în primul tratat scris despre Duhul Sfânt. Pe planul ființei, sau al ieșirii creaturilor din Dumnezeu, scrie el, totul pornește de la Tatăl, trece prin Fiul și ajunge în noi în Duhul; în ordinea cunoașterii, sau a întoarcerii creaturilor la Dumnezeu, totul începe cu Duhul Sfânt, trece prin Fiul Isus Cristos și se întoarce la Tatăl[8]. Liturgia, fiind prin excelență momentul întoarcerii creaturilor la Dumnezeu, totul în ea trebuie să pornească și să ia elan de la Duhul Sfânt. Liturghierul vechi conținea o întreagă serie de rugăciuni pe care preotul trebuia să le recite ca pregătire pentru Liturghie. Astăzi, n-am putea să ne pregătim pentru celebrarea mai bine decât cu o scurtă, dar intensă rugăciune către Duhul Sfânt ca să reînnoiască în noi ungerea sacerdotală și să pună în inima noastră același impuls pe care l-a pus în inima lui Cristos de a ne oferi Tatălui ca jertfă de bună mireasmă. Scrisoarea către Evrei spune că Isus, "prin Duhul veșnic, s-a oferit pe sine fără prihană lui Dumnezeu" (Evr 9,14). Să ne rugăm pentru ca tot ceea ce s-a întâmplat în Cap să se poată întâmpla și în noi, membrele trupului său. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Rudolph Otto, Sacrul (Das Heilige, 1917). [2] Sf. Augustin, Confesiuni, VII, 10. [3] Ib., XI, 9. [4] Max Horkheimer. [5] Cf. Mario Righetti, Storia Liturgica, vol. III (La Messa), Milano, 1966. [6] Francisc de Assisi, Scrisoare către capitulul general, 2 (FF 221). [7] Sf. Augustin, Ep. 55, 11, 21. [8] Cf. Vasile din Cezareea, Despre Duhul Sfânt XVIII, 47 (PG 32 , 153). lecturi: 412.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |