Figurile din Postul Mare
Cu legăturile de prietenie Isus ne dezleagă de cele ale morții
Lazăr și Stăpânul vieții
de Simone Caleffi
Paștele, cu misterul său de înviere, se apropie tot mai mult de amintirea Bisericii. În a cincea duminică din Postul Mare din anul A este prevestit de amintirea lui Lazăr smuls din distrugerea morții. Aici liturgia oferă o sinteză și o aprofundare a itinerarului parcurs până acum: la întrebarea omului, Dumnezeu, în Cristos Isus, răspunde chemându-l pe credincios să meargă dincolo, pe drumul său de înțelegere atât a misterului lui Dumnezeu, cât și a sensului existenței umane și a întregii istorii. Tentația constantă pentru credincioși este aceea de a crede că logica pe care Dumnezeu o folosește pentru a conduce nu este rațională. Desigur, Biblia afirmă că "cuvântul lui Dumnezeu este viu, plin de putere" (Evr 4,12); totuși am vrea ca eficacitatea acestui cuvânt să se manifeste după timpuri și moduri omenește raționale. N-ar fi fost mai bine, din partea lui Isus, să nu-l facă pe Lazăr să se îmbolnăvească și să piară, decât să-l facă să moară și să-l învie? Dar Dumnezeu nu acționează așa. Dificultățile sunt citite, așadar, ca ispită, îndoială sau teamă că Dumnezeu ar putea abandona creatura sieși.
În schimb, Ioan oferă o altă cheie de lectură. "Întoarcerea la viață" a lui Lazăr are loc "spre gloria lui Dumnezeu, pentru ca Fiul lui Dumnezeu să fie glorificat prin ea" (In 11,4) și "pentru ca voi să credeți" (11,15). Termenul "glorie" indică, în Scriptură, ceea ce oamenii pot să perceapă despre Dumnezeu. Dar este o revelație surprinzătoare. De fapt, evanghelistul ne prezintă un Isus om până la capăt: are prieteni; ajunge, prin lucrarea altora, la cunoștința bolii lui Lazăr; este îndurerat, plânge; moartea prietenului îi provoacă tulburare. În fața mormântului lui Lazăr se înalță persoana sa, în care credinciosul știe că întâlnește viața "înăuntrul" morții: "Cine crede în mine, chiar dacă moare, va trăi" (11,25). În Isus învierea este deja prezentă și activă. În omul Isus se dezvăluie fața profundă a lui Dumnezeu. Dar pentru a înțelege această "revelație" este cerută de la discipol credința: "Nu ți-am spus că dacă vei crede vei vedea gloria lui Dumnezeu?" (11,40).
Prietenul lui Isus, de patru zile în mormânt, este simbol al întregii noastre mortalități în trup și în spirit. Chemarea sa la viață și eliberarea de legăturile de moarte prefigurează și începe învierea noastră, reînnoirea minunată a naturii noastre. În ritul ambrozian, prima prefață a acestei liturgii citește astfel relația între cele două evenimente: "Acel trup, de acum pradă putrezirii, dintr-o dată a înviat prin porunca veșnicului Domn; tot așa harul divin al lui Cristos ne eliberează pe noi toți, îngropați în păcatul primului om și ne redă vieții și bucuriei fără sfârșit". Cu învierea noastră, la sfârșitul timpurilor, chemarea la viață va afla împlinire, dar deja acum primim "pregustarea" și germenul său - cum spune prima rugăciune propusă pentru începutul adunării liturgice - când primim de la Isus înviat și constituit Domn darul Duhului care dă viață și recreează.
Dorințele pământești nedrepte, condiționările vinovate, afectele dezordonate, noi înșine, toate sunt "legături de moarte", semne că încă prevalează în noi "autorul oricărei ruinări", "tatăl minciunii" și "ucigaș încă de la început" (In 8,44). Dar, în "acest timp sacru", Dumnezeu vrea să-i înveselească pe cei botezați "cu belșugul harului", care purifică și răscumpără, așa cum afirmă a doua rugăciune a zilei din ritul ambrozian, în care este sugerat, ca antifon la împărtășanie, un cântec în care se spune că "Cristos este harul, Cristos este viața, Cristos este învierea". Trebuie reînsuflețită credința: "Da, Doamne, eu am crezut că tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu, cel care vine în lume" (ibidem, 11,7). În el am fost botezați și inițiați la înviere, în împărtășania euharistică. În aceste acte sacramentale este prezent Isus "înviere și viață" care ne scapă de moartea adevărată și definitivă, deja în întregime în păcat.
Învierea lui Lazăr îl glorifică pe Domnul Isus. El este viața și Lazăr care este chemat din mormânt îl semnifică precum un simbol concret. Cristos a venit pentru a învinge moartea, pentru a o depăși radical, de la originea sa: el poate asta pentru că este viața. Pentru a se propune și a fi primit ca viață, el cheamă de la moarte la viață pe Lazăr deja pradă putrezirii, prefigurând și anticipând ca într-un semn învierea sa și învierea morților, pentru care învierea lui Lazăr este încă numai o schiță și un indicator fugar și nu definitiv, în desfășurare în această lume, în timp ce învierea sa, și a noastră cu el, ne va situa într-o dimensiune și într-un adevăr nou și original.
Lazăr se întoarce înapoi la viața de dinainte (pe care după aceea o va pierde iarăși) pentru credința Martei și Mariei. Credința este ca spațiul care se face puterii lui Dumnezeu, revelării gloriei sale. În acest spațiu acționează deja Isus Cristos care, în schimb, merge dincolo și intră în viața nouă, viitoare, definitivă a Tatălui. A acționat în minunea cu Lazăr; acționează cu noi, aici, acum, cu darul acelei vieți noi din care va proveni în mod infailibil învierea noastră și viața noastră veșnică și glorioasă. Așadar este foarte sigur că acela care crede nu moare: deoarece Cristos, prezent în el prin credință, deja a învins moartea, chiar dacă încă va cunoaște somnul morții. Pentru credincios cererea corectă nu este înainte de toate aceea de a putea să iasă din mormânt, ci aceea de a trece încă de acum de la moarte la viață, aderând cu credință la persoana lui Isus.
Rechemându-l în viață pe Lazăr, Isus se adresează celor prezenți și spune: "Dezlegați-l și lăsați-l să meargă" (In 11,44). Dumnezeu l-a rechemat în viață pe Lazăr. Dar această putere divină rămâne parcă închisă fără colaborarea omului. O invitație adresată credinciosului pentru ca el să știe să împărtășească durerea și disperarea oamenilor făcându-i să înțeleagă că, după Isus, durerea și moartea nu mai sunt ultimele cuvinte.
(După L'Osservatore Romano, 22 martie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 356.