|
A doua predică de Postul Mare 2023 a card. Raniero Cantalamessa (11 martie 2023) "Evanghelia este puterea lui Dumnezeu pentru mântuirea oricărui om care crede" (Rom 1,16) De la Evangelii nuntiandi a Sfântului Paul al VI-lea la Evangelii gaudium a actualului Suveran Pontif, tema evanghelizării a fost în centrul atenției magisteriului papal. La ea au contribuit marile enciclice ale Sfântului Ioan Paul al II-lea, precum și instituirea Consiliului Pontifical pentru Evanghelizare, promovat de Benedict al XVI-lea. Aceeași preocupare se observă în titlul dat constituției pentru reforma Curiei, Praedicate Evangelium, și în denumirea "Dicasterul pentru Evanghelizare" dată vechii Congregații De Propaganda Fide. Aceeași finalitate este dată acum îndeosebi Sinodului Bisericii. Ei, adică evanghelizării, aș vrea să-i dedic această meditație. Definiția mai scurtă și mai pregnantă a evanghelizării este aceea care se citește în Scrisoarea întâi a Sfântului apostol Petru. În ea, apostolii sunt definiți: "cei care v-au vestit evanghelia în Duhul Sfânt" (1Pt 1,12). Este exprimat aici esențialul despre evanghelizare, și anume conținutul său – evanghelia – și metoda sa – în Duhul Sfânt. Pentru a ști ce se înțelege prin cuvântul "evanghelie", calea cea mai sigură este să-l întrebăm pe cel care cel dintâi a folosit acest cuvânt grec și l-a făcut canonic în limbajul creștin, Apostolul Paul. Avem norocul de a avea o expunere făcută cu mâna sa care explică ce înțelege el prin "evanghelie", și este Scrisoarea către Romani. Tema despre ea este anunțată cu cuvintele: "Eu nu mă rușinez de evanghelie, căci ea este puterea lui Dumnezeu pentru mântuirea oricărui om care crede" (Rom 1,6). Pentru reușita oricărui efort nou de evanghelizare, este vital a avea clar nucleul esențial al vestirii creștine, și pe acesta nimeni nu l-a scos în evidență mai bine decât Apostolul în primele trei capitole din Scrisoarea către Romani. De înțelegerea și aplicarea la situația actuală a mesajului său depinde, sunt convins, dacă din eforturile noastre se vor naște copii ai lui Dumnezeu sau dacă va trebui să repetăm în mod amar cu Isaia: "Am zămislit, ne-am zvârcolit ca ea, dar am dat naștere la vânt. Mântuire nu am făcut pe pământ și locuitori ai lumii nu s-au născut" (Is 26,18). Mesajul apostolului în acele prime trei capitole din Scrisoarea sa se pot rezuma în două puncte: primul, care este situația omenirii în fața lui Dumnezeu ca urmare a păcatului; al doilea, cum se iese din ea, anume cum suntem mântuiți prin credință și făcuți creatură nouă. Să-l urmăm pe Apostol în raționamentul său rapid. Mai bine zis, să-l urmăm pe Duhul care vorbește prin intermediul lui. Cine a făcut călătorii în avion, probabil, a ascultat vreodată anunțul: "Puneți-vă centurile de siguranță, pentru că urmează să intrăm într-o zonă de turbulență". Ar trebui să facem să răsune același avertisment pentru cel care vrea să citească cuvintele lui Paul care urmează. "Într-adevăr, mânia lui Dumnezeu se revelează din cer asupra oricărei nelegiuiri și nedreptăți a oamenilor care înăbușă adevărul prin nelegiuire; pentru că ceea ce poate fi cunoscut despre Dumnezeu este vădit în ei, întrucât Dumnezeu li s-a făcut cunoscut. De fapt, realitatea sa invizibilă sau puterea sa veșnică și dumnezeirea lui pot fi cunoscute cu mintea de la creația lumii în făpturile lui, așa încât ei nu se pot scuza. Căci, deși l-au cunoscut pe Dumnezeu, ei nu l-au glorificat ca Dumnezeu și nu i-au adus mulțumire, ci au rătăcit în cugetări inutile, iar inima lor nechibzuită s-a întunecat. Pretinzându-se înțelepți, au înnebunit și au înlocuit gloria Dumnezeului nepieritor cu asemănarea chipului omului pieritor, al păsărilor, al patrupedelor și al reptilelor" (Rom 1,18-23). Păcatul fundamental, obiectul primar al mâniei divine, este găsit, așa cum se vede, în asebeia, adică în nelegiuire. În ce constă, exact, această nelegiuire, apostolul explică imediat, spunând că ea constă în refuzarea de "a glorifica" și de "a aduce mulțumire" lui Dumnezeu. Straniu! Acest fapt de a nu glorifica și de a nu aduce mulțumire suficient lui Dumnezeu nouă ni se pare, da, un păcat, dar nu așa de teribil și de moarte. Trebuie înțeles ce se ascunde în spatele său: refuzul de a-l recunoaște pe Dumnezeu ca Dumnezeu, a nu-i acorda lui considerația care îi este datorată. Constă, am putea spune, în "a-l ignora" pe Dumnezeu, unde a ignora nu înseamnă atât "a nu ști că există", cât mai ales "a face ca și cum nu ar exista". În Vechiul Testament, îl auzim pe Moise care strigă poporului: "Recunoașteți că Dumnezeu este Dumnezeu!" (cf. Dt 7,9) și un psalmist reia acest strigăt, spunând: "Recunoașteți că Domnul este Dumnezeu: el ne-a făcut și noi ai lui suntem!" (Ps 100,3). Redus la nucleul său germinativ, păcatul este negarea acestei "recunoașteri"; este tentativa, din partea creaturii, de a șterge, din proprie inițiativă, aproape din prepotență, diferența infinită care există între ea și Dumnezeu. Păcatul atacă, în acest mod, însăși rădăcina lucrurilor; este o "sufocare a adevărului în nedreptate". Este ceva mult mai întunecat și teribil decât își poate imagina sau spune omul. Dacă oamenii ar cunoaște ca vii, așa cum vor cunoaște în momentul morții, ce înseamnă refuzarea lui Dumnezeu, ar muri de spaimă. Această refuzare a luat trup, am auzit, în idolatrie, prin care se adoră creatura în locul Creatorului. În idolatrie, omul nu-l "acceptă" pe Dumnezeu, ci își face un dumnezeu; el este cel care decide despre Dumnezeu, nu viceversa. Rolurile sunt inversate: omul devine olarul și Dumnezeu vasul pe care el îl modelează după propria plăcere (cf. Rom 9,20 șu). Astăzi această tentativă veche a luat o haină nouă. Ea nu constă în a pune ceva – nici măcar pe ei înșiși – în locul lui Dumnezeu, ci în a aboli, pur și simplu, rolul indicat de cuvântul "Dumnezeu". Nihilism! Nimicul în locul lui Dumnezeu. Dar nu este cazul să ne oprim asupra acestui lucru în acest moment; ar întrerupe ascultarea Apostolului care în schimb continuă raționamentul său rapid. Paul continuă rechizitoriul său arătând roadele care izvorăsc, pe planul moral, din refuzarea lui Dumnezeu. Din ea derivă o destrămare generală a obiceiurilor, un adevărat "torent de pierzare" care târăște omenirea în ruină. Și aici Apostolul trasează un tablou impresionant al viciilor din societatea păgână. Cel mai important lucru de reținut, din această parte a mesajului paulin, nu este însă această listă de vicii, prezentă, printre altele, și la moraliștii stoici ai timpului. Lucrul la prima vedere descumpănitor este că Sfântul Paul face din toată această dezordine morală nu cauza, ci efectul mâniei divine. De trei ori revine formula care afirmă asta în mod irevocabil: "De aceea i-a lăsat Dumnezeu pradă necurăției. […] De aceea i-a lăsat Dumnezeu pradă patimilor rușinoase […]. Și, deoarece ei nu au considerat important să ajungă la Dumnezeu prin cunoaștere, Dumnezeu i-a lăsat pradă unei minți necugetate" (Rom 1,24.26.28). Desigur, Dumnezeu nu "vrea" aceste lucruri, dar ll le "permite" pentru a-l face pe om să înțeleagă unde duce refuzarea lui. "Aceste acțiuni – scrie Sfântul Augustin – deși sunt pedeapsă, sunt și ele păcate, pentru că pedeapsa fărădelegii este de a fi, ea însăși, fărădelege; Dumnezeu intervine pentru a pedepsi răul și din însăși pedeapsa sa izvorăsc alte păcate."[1] Nu există diferențe în fața lui Dumnezeu între iudei și greci, între credincioși și păgâni: "Toți au păcătuit și sunt lipsiți de gloria lui Dumnezeu" (Rom 3,23). Apostolul ține mult să clarifice acest punct căruia îi dedică întregul capitol al doilea și parte din al treilea din Scrisoarea sa. Toată omenirea se află în această situație de pierzare, nu acesta sau acel individ sau popor. Unde se află, în toate acestea, actualitatea mesajului Apostolului despre care vorbeam? Se află în remediul pe care evanghelia îl propune acestei situații. El nu constă în angajarea într-o luptă pentru reforma morală a societății, pentru corectarea viciilor sale. Ar fi, pentru el, ca și cum ar vrea să dezrădăcineze un copac începând de la eliminarea frunzelor sau a ramurilor mai întinse, sau o preocupare de a elimina febra în loc de a îngriji răul care o provoacă. Tradus în limbaj actual, asta înseamnă că evanghelizarea nu începe cu morala, ci cu kerygma; în limbajul Noului Testament, nu cu Legea, ci cu evanghelia. Și care este conținutul, sau nucleul central, al său? Ce înțelege Paul prin "evanghelie" când spune că ea este "puterea lui Dumnezeu pentru orice om care crede"? A crede în ce anume? "Dreptatea lui Dumnezeu s-a revelat" (Rom 3,21): iată care este noutatea. Nu oamenii care, pe neașteptate, și-au schimbat viața și obiceiurile și au început să facă binele. Faptul nou este că, la plinirea timpurilor, Dumnezeu a acționat, a rupt tăcerea, a întins cel dintâi mâna sa omului păcătos. Dar să-l ascultăm de acum direct pe Apostolul care ne explică în ce anume constă această "acțiune" a lui Dumnezeu. Sunt cuvinte pe care le-am citit sau ascultat de sute de ori, dar ariile unei simfonii frumoase ne place să le reascultăm mereu din nou: "De fapt, toți au păcătuit și sunt lipsiți de gloria lui Dumnezeu, dar sunt justificați în mod gratuit prin harul lui, prin răscumpărarea în Cristos Isus. Pe acesta Dumnezeu l-a pus ca jertfă de ispășire pentru ca, prin credința în sângele său, să-și arate dreptatea trecând cu vederea păcatele din trecut în timpul îngăduinței lui Dumnezeu, ca să arate dreptatea lui în timpul de acum, așa încât să fie drept și să-l justifice pe cel care crede în Isus" (Rom 3,23-26). Aș vrea să-i liniștesc imediat pe toți: nu intenționez să fac o altă predică despre justificarea prin credință. Există un pericol în a insista numai pe această temă. Nu este o doctrină aceea pe care Paul ne-o prezintă, ci un eveniment, ba chiar o persoană. Noi nu suntem salvați generic "prin har": suntem salvați prin harul lui Cristos Isus; nu suntem justificați în mod generic "prin credință": suntem justificați prin credința în Cristos Isus. Totul s-a schimbat "prin răscumpărarea în Cristos Isus". Adevăratul articol cu care stă sau cade Biserica (vestitul Articulum stantis et cadentis Ecclesiae) nu este o doctrină, ci o persoană. Eu rămân fără cuvinte de fiecare dată când recitesc această parte din Scrisoarea către Romani. După ce a descris, cu tonuri pe care le-am auzit, situația disperată a omenirii, Apostolul are curajul de a spune că ea s-a schimbat radical din cauza a ceea ce s-a petrecut cu ani înainte, într-o parte întunecată a Imperiului Roman, prin lucrarea unui singur om, mort chiar pe o cruce! Numai un "acut" al Duhului Sfânt, o străfulgerare a sa, putea da unui om ardoarea de a crede și de a proclama acest lucru nemaiauzit. Cu atât mai mult cu cât chiar acest om odinioară devenea "furibund" dacă îndrăznea cineva să proclame în prezența sa un lucru de acest gen. Diaconul Ștefan a avut de suferit pentru asta… În noi, șocul este atenuat de douăzeci de secole de confirmări, dar să ne gândim cum trebuiau să sune cuvintele Apostolului pentru persoanele culte ale timpului. Își dădea seama el însuși; pentru aceasta a simțit nevoia de a spune: "Nu mă rușinez de evanghelie" (Rom 1,16). De fapt, se poate rușina de ea. Eu nu reușesc să înțeleg cum niște istorici onești pot să creadă (așa cum s-a întâmplat mult timp) că Paul a luat această certitudine a sa din cultele eleniste sau nu știu din care alt izvor. Cine și-ar fi imaginat vreodată, sau putea omenește să-și imagineze, ceva de acest gen? Dar să ne întoarcem la intenția specifică a noastră care este evanghelizarea. Ce învățăm din cuvântul lui Dumnezeu pe care tocmai l-am reascultat? Păgânilor Paul nu le spune că remediul la idolatria lor se află în a interoga din nou universul pentru a urca de la creaturi la Dumnezeu; iudeilor nu le spune că remediul se află în a respecta mai bine Legea lui Moise. Remediul nu este sus sau înapoi; este în față, este în primirea "răscumpărării realizate de Cristos Isus". Pentru a spune adevărul, Paul nu spune un lucru total nou. Dacă el ar fi autorul acestui mesaj nemaiauzit, ar avea dreptate cei care spun că adevăratul fondator al creștinismului este Saul din Tars, nu Isus din Nazaret. Dar ei greșesc! Paul nu face altceva decât să reia, adaptând-o la situația momentului, vestea inaugurală a predicii lui Isus: "S-a împlinit timpul și s-a apropiat împărăția lui Dumnezeu. Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (Mc 1,15). Pe buzele sale "convertiți-vă" nu însemna, ca în profeții antici și în Ioan Botezătorul: "Întoarceți-vă, respectați Legea și poruncile!"; înseamnă mai degrabă: "Faceți un salt înainte; intrați în Împărăția care a venit gratuit în mijlocul vostru! Credeți în evanghelie!" A se converti înseamnă a crede. "Prima convertire constă în a crede", a scris Sfântul Toma de Aquino: Prima conversio fit per fidem[2]. Nici discursul lui Isus, nici cel al lui Paul nu se opresc, desigur, la acest punct. În predica sa, Isus va expune ce anume comportă a primi Împărăția și Paul va dedica toată partea a doua a Scrisorii sale pentru a prezenta faptele, sau virtuțile, care trebuie să-l caracterizeze pe cel care a devenit creatură nouă. După kerygma urmează pareneza, după vestire urmează îndemnul. Importantă este ordinea de urmat în viață și în vestire, de unde trebuie început, de vreme ce, spunea deja Sfântul Grigore cel Mare, "nu se ajunge la credință pornind de la virtuți, ci se ajunge la virtuți pornind de la credință"[3]. Orice inițiativă de evanghelizare care ar vrea să înceapă cu reformarea obiceiurilor din societate, înainte de a încerca să schimbe inima persoanelor, este sortită să se termine în nimic sau, mai rău, în politică. Dar nu este cazul să insistăm nici asupra acestui lucru, în acest moment. Trebuie mai degrabă să adunăm învățătura pozitivă a Apostolului. Ce spune cuvântul lui Dumnezeu unei Biserici care – deși rănită în ea însăși și compromisă în ochii lumii – are o tresăltare de speranță și vrea să reia, cu elan nou, misiunea sa evanghelizatoare? Spune că trebuie să plece din nou de la persoana lui Cristos, să vorbească despre el "la timp și în afara timpului"; să nu considere niciodată epuizat, sau presupus, discursul despre el. Isus nu trebuie să stea pe fundalul, ci în inima oricărei vestiri. Lumea seculară face orice (și din păcate reușește!) pentru a ține numele lui Isus departe, sau redus la tăcere, în orice discurs despre Biserică. Noi trebuie să facem orice pentru a-l ține prezent mereu. Nu pentru a ne adăposti în spatele său, ci pentru că el este forța și viața Bisericii. La începutul lui Evangelii gaudium citim aceste cuvinte: "Îl invit pe fiecare creștin, în orice loc și situație s-ar afla, chiar astăzi să reînnoiască întâlnirea personală cu Isus Cristos sau, măcar, să ia decizia de a se lăsa întâlnit de el, de a-l căuta în fiecare zi fără încetare. Nu există motiv pentru care cineva să poată crede că această invitație nu este pentru el". Din câte știu eu, aceasta este pentru prima dată când, într-un document oficial al magisteriului, apare expresia "întâlnire personală cu Cristos". În pofida aparentei sale simplități, această expresie conține o noutate pe care trebuie să încercăm s-o înțelegem. În pastorația și în spiritualitatea catolică erau familiare, în trecut, alte moduri de a concepe raportul nostru cu Cristos. Se vorbea despre un raport doctrinal, constând în faptul de a crede în Cristos; despre un raport sacramental care se realizează în sacramente, despre un raport eclezial, ca membre ale trupului lui Cristos care este Biserica; se vorbea și despre un raport mistic sau nupțial rezervat câtorva suflete privilegiate. Nu se vorbea – sau cel puțin nu era vorbire obișnuită – despre un raport personal – ca între un eu și un tu – deschis fiecărui credincios. În timpul celor cinci secole pe care le avem în urmă – care în mod impropriu sunt numite "ale contrareformei" –, spiritualitatea și pastorația catolică au privit cu suspiciune la acest mod de a concepe mântuirea. Se vedea în el pericolul (nicidecum îndepărtat și ipotetic de altfel) subiectivismului, adică de a concepe credința și mântuirea ca un fapt individual, fără un adevărat raport cu Tradiția și cu credința restului Bisericii. Înmulțirea curentelor și a denominațiunilor în lumea protestantă nu făcea decât să întărească această convingere. Acum noi am intrat, mulțumire fie lui Dumnezeu, într-o fază nouă în care ne străduim să vedem diferențele, nu în mod necesar ca incompatibile între ele și prin urmare de combătut, ci, până unde este posibil, ca bogății de împărtășit. În acest nou climat se înțelege îndemnul de a avea un "raport personal cu Cristos". Acest mod de a concepe credința ni se pare unicul posibil de când credința nu mai este un fapt sigur care se absoarbe din copilărie cu educația familială și școlară, ci este rod a unei decizii personale. Succesul unei misiuni nu se poate măsura după numărul spovezilor ascultate și al împărtășaniilor distribuite, ci după câte persoane au trecut de la a fi creștini nominali la creștini reali, convinși și activi în comunitate. Să încercăm să înțelegem în ce constă, în concret, această vestită "întâlnire personală" cu Cristos. Eu spun că este ca întâlnirea unei persoane pe viu, după ce am cunoscut-o mulți ani numai în fotografie. Se pot cunoaște cărți despre Isus, doctrine, erezii despre Isus, concepte despre Isus, dar să nu fie cunoscut el viu și prezent. (Insist mai ales asupra acestor două adjective: un Isus înviat și viu și un Isus prezent!). Pentru atâția, chiar botezați și credincioși, Isus este un personaj din trecut, nu o persoană vie în prezent. Ajută să înțelegem diferența prin ceea ce se întâmplă în domeniul uman, când se trece de la cunoașterea unei persoane la îndrăgostirea de ea. Unul poate cunoaște totul despre o femeie sau despre un bărbat: cum se numește, câți ani are, ce studii a făcut, la care familie aparține… Apoi, într-o zi, se aprinde o scânteie și se îndrăgostește de acea femeie sau de acel bărbat. Se schimbă tot. Vrea să stea cu acea persoană, s-o placă, s-o aibă pentru sine, să-i fie frică să n-o supere și să nu fie demn de ea. Ce trebuie făcut ca să se aprindă în mulți acea scânteie față de persoana lui Isus? Ea nu se va aprinde în cel care ascultă mesajul evangheliei, dacă nu s-a aprins mai întâi – cel puțin ca dorință, căutare și propunere – în cel care o proclamă. Au existat și există excepții; cuvântul lui Dumnezeu are o forță proprie și poate acționa, uneori, chiar dacă este pronunțat de cel care nu-l trăiește; dar este excepția. Pentru mângâierea și încurajarea celor care lucrează instituțional în domeniul evanghelizării, aș vrea să le spun că nu totul depinde de ei. De ei depinde să creeze condițiile ca să se aprindă acea scânteie și să se răspândească. Dar ea se aprinde în modurile și în momentele cele mai negândite. În majoritatea cazurilor pe care le-am cunoscut în viața mea, descoperirea lui Cristos care a schimbat viața a fost ocazionată de întâlnirea cu cineva care deja experimentase acel har, de participarea la o adunare, de ascultarea unei mărturii, de faptul de a fi experimentat prezența lui Dumnezeu într-un moment de mare suferință, și – nu pot să nu spun, pentru că așa s-a întâmplat și pentru mine – de faptul de a fi primit așa-numitul botez al Duhului. Aici se vede necesitatea de a ne baza tot mai mult pe laici, bărbați și femei, pentru evanghelizare. Ei sunt mai inserați în mrejele vieții în care se realizează de obicei acele circumstanțe. Și datorită numărului scăzut, nouă celor din cler ne este mai ușor să fim păstori decât pescari de suflete: mai ușor este a paște cu cuvântul și sacramentele pe cei care vin la biserică, decât a merge în larg pentru a-i pescui pe cei de departe. Laicii ne pot înlocui în misiunea de pescari. Mulți dintre ei au descoperit ce înseamnă a cunoaște un Isus viu și sunt nerăbdători să împărtășească descoperirea lor cu alții. Mișcările ecleziale, apărute după Conciliu, au fost pentru foarte mulți locul în care au făcut această descoperire. În omilia sa pentru Liturghia crismei din Joia Sfântă din 2012, ultima din pontificatul său, Benedict al XVI-lea a afirmat: "Cine privește la istoria epocii post-conciliare poate să recunoască dinamica adevăratei reînnoiri, care a asumat adesea forme neașteptate în mișcări pline de viață și care face aproape tangibile vivacitatea sfintei Biserici, prezența și acțiunea eficace a Duhului Sfânt". Alături de roadele bune, unele din aceste mișcări au produs și roade stricate. Ar trebui să ne amintim de zicala: "A nu arunca pruncul împreună cu apa murdară". Termin cu cuvintele concluzive din Itinerarul minții către Dumnezeu de Sfântul Bonaventura, pentru că ele ne sugerează de unde să începem pentru a realiza, sau a reînnoi, "raportul nostru personal cu Cristos" și a deveni vestitorii săi curajoși: "Această înțelepciune mistică foarte secretă – scrie el – n-o cunoaște nimeni decât cel care o primește; nimeni n-o primește decât cel care o dorește; nimeni n-o dorește decât cel care este înflăcărat în interior de Duhul Sfânt trimis de Cristos pe pământ"[4]. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Augustin, De natura et gratia, 22.24. [2] Toma de Aquino, S. Th. I-IIae, q. 113, a. 4. [3] Grigore cel Mare, Omilii despre Ezechiel, II,7 (PL 76, 1018), [4] Bonaventura din Bagnoregio, Itinerarium mentis in Deum, VII, 4. lecturi: 304.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |