Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Cardinalul Grech: Cu Sinodul, Papa Francisc vrea să realizeze Biserica Conciliului Vatican II

de Adriana Masotti

A zecea aniversare de pontificat al lui Francisc se situează în contextul parcursului sinodal care angajează toată Biserica Catolică în pregătire pentru cele două adunări ale episcopilor în octombrie 2023 și în octombrie 2024 în Vatican. Sinodalitatea în cadrul eclezial precum și lucrurile lumii este pentru cardinalul Mario Grech punctul la care converge întregul magisteriu al papei, în centrul căruia sunt comuniunea și fraternitatea universală. Dar, subliniază la microfoanele noastre [n.trad. ale Radio Vatican] secretarul general al Sinodului, sinodalitatea nu este o noutate, o dimensiune pe care Papa Francisc vrea să o adauge Bisericii, ci este întoarcere la originile Bisericii însăși, la modul în care comunitățile ecleziale au trăit în primul mileniu al istoriei sale.

Eminență, 10 ani de pontificat până aici, pentru Papa Francisc, 10 ani în care s-au întâmplat atâtea lucruri, atâtea s-au schimbat și provocările s-au înmulțit în Biserică și în lume. Vocea papei este recunoscută, de credincioși și necredincioși, ca vocea sau una din vocile cele mai autoritare la nivel internațional, deși prea puțin ascultată. Ce anume din gesturile și din cuvintele Papei Francisc doriți dumneavoastră să subliniați cu ocazia acestei aniversări?

Una din frazele care m-au impresionat și care adesea mă face să reflectez este o frază luată din enciclica Fratelli tutti, unde Sfântul Părinte spune că astăzi "nimeni nu se salvează singur" (nr. 32). Această afirmație nu este valabilă numai în Biserică, ci trebuie declinată și în viața zilnică. De fapt, cred că într-o lume fragmentată, într-o lume de conflicte și de individualism, Sfântul Părinte - inspirat desigur de Isus și de evanghelia sa - încearcă să creeze mai mult comuniune între bărbații și femeile din timpul nostru: și aceasta, o repet, atât în lumea seculară, cât și în Biserică. Aceasta este provocarea, desigur nu una foarte ușoară, care l-a angajat pe papa în acești ani. Papa Francisc susține Biserică să facă pași, pași mici, în această direcție tocmai pentru a ajuta atât comunitatea eclezială cât și comunitatea internațională să stea împreună pentru a putea înfrunta după aceea provocările din lumea de astăzi.

Cu privire la provocări: săracii, migranții, nedreptățile din actualul sistem economic, inegalitățile, îngrijirea creației, pacea, sunt numai câteva din aspectele recurente ale pontificatului Papei Francisc care schițează o Biserică ce are mult de spus lumii și care vrea să fie eficace pentru a realiza, așa cum spuneați dumneavoastră, o umanitate mai fraternă. Și vedem asta îndeosebi în cele două enciclice, Laudato si' și Fratelli tutti...

Ceea ce dumneavoastră subliniați confirmă cât de hotărât este Sfântul Părinte să meargă cu oamenii. Papa Francisc ne invită încontinuu să reflectăm asupra sinodalității. Dar sinodalitatea nu este o provocare numai pentru Biserică, ci este și pentru întreaga omenire. Cu asta vreau să spun că Sfântul Părinte ne invită să mergem împreună și să-i ascultăm pe toți, niciunul exclus, inclusiv persoanele care sunt în aceste dificultăți. Probabil că putem spune și că Sfântul Părinte dă glas celui care este sărac, celui care suferă nedreptatea, celui care se simte marginalizat. O altă frază care îmi vine în mine este, în realitate, învățătura Papei Francisc atunci când vorbește despre periferie. Chiar dumneavoastră, în întrebarea dumneavoastră, ați subliniat cazuri periferice, nu-i așa? Papa Francisc amintește adesea că schimbările în istorie nu au pornit din centru, ci din periferie pentru că acela care se află în periferie poate să vadă realitatea în mod mult mai obiectiv decât aceia care se află în centru. Cu această afirmație papa recunoaște de fapt demnitatea și valoarea fiecărei persoane și în mod deosebit a acelor "categorii" de persoane pe care dumneavoastră le-ați subliniat. În afară de asta, aici cred că Francisc trimite un mesaj și celor care dețin puterea în lume, urma să spun că au și chemarea de a-l sluji pe om în politică. Prin intervențiile sale, prin alegerile sale, prin acțiunile sale papa spune: puneți în centru și aceste persoane pentru că nimeni nu trebuie uitat, îndeosebi acelea care suferă. În fața acestei provocări Sfântul Părinte ne spune să nu uităm pe nimeni, pentru că toți, chiar și cei mai mici, au ceva de contribuit pentru binele lumii.

Am privit în afară, acum privind înăuntrul Bisericii, și aici chemările la convertire și la schimbare sunt puternice, împotriva masculinismului și clericalismului, împotriva abuzurilor, împotriva ispitei puterii și a mondenității, pentru unitatea în diversitate, pentru o întoarcere la viață mai coerentă cu evanghelia...

Aceasta este convertirea maximă pe care Sfântul Părinte o declină în diferite categorii: convertire spirituală, convertire ecologică, convertire pastorală, convertire sinodală. Creștinul este în această dinamică și vai de noi dacă nu ne amintim că suntem în acest proces de convertire. Și Sfântul Părinte, cum este datoria sa, încearcă să ne amintească de această chemare pe care noi o avem, pentru că dacă noi nu intrăm în acest proces de convertire, nu putem face un pas înainte în chemarea noastră și la sfințenie și convertirea la sfințenie implică toate aspectele vieții ecleziale și ale vieții umane.

Cardinal Grech, dumneavoastră sunteți secretarul general al Sinodului care are ca temă sinodalitatea. După părerea dumneavoastră, ideea despre o Biserică în care se trăiește stilul sinodal este o "noutate" sau este ceva maturat de mult timp în Papa Francisc? Și ce impresie aveți dumneavoastră despre parcursul sinodal întreprins de Biserică la punctul la care am ajuns?

Mă aflam la Adunarea sinodală continentală pentru Bisericile orientale și, într-o zi, un episcop mi-a spus: "Acest parcurs sinodal este un parcurs penitențial". Pentru a spune adevărul aceste cuvinte m-au impresionat un pic. De ce penitențial? Și el a răspuns: "Pentru că sinodalitatea este o bijuterie pe care Biserica o avea în primul mileniu, dar noi am pierdut-o, am neglijat-o". Așadar, este un parcurs penitențial pentru că înseamnă și a cere iertare Domnului pentru faptul că am neglijat, am uitat această dimensiune sinodală a Bisericii care nu este o dimensiune nouă pe care Papa Francisc vrea s-o adauge Bisericii, ci face parte din natura sa. Ceea ce face Papa Francisc este să ne ajute să redescoperim frumusețea Bisericii popor al lui Dumnezeu. Și acesta este discursul Conciliului Vatican II. Așadar dacă noi astăzi, în spatele invitației Sfântului Părinte, reflectăm - și îmi doresc că vom lua și decizii - pentru a face Biserica mai sinodală, este pentru că Sfântul Părinte vrea să traducă în viața zilnică învățătura Conciliului Vatican II, îndeosebi învățătura despre Biserică, ecleziologia Conciliului Vatican II.

Apoi dumneavoastră mă întrebați cum merge acest proces. Noi în această fază încheiem a doua etapă a procesului, adică întâlnirile continentale. Eu am participat la patru din șapte aceste Adunări și trebuie să mărturisesc că de fiecare dată am rămas surprinși de entuziasmul pe care l-am găsit. Există entuziasm din partea tuturor: erau episcopi, erau preoți, persoane consacrate și laici. Și da, pot spune că este o experiență indescriptibilă a vedea cu ce pasiune poporul lui Dumnezeu vorbește despre Isus, despre Evanghelie, despre Biserică și despre prezența Bisericii în lume. Din păcate, asta nu este o știre, ci este realitatea. Nu spun că toți sunt convinși, că nu există dificultăți, că nu există îndoieli, dar acesta este un proces: este un proces care a început! Sfântul Părinte ne amintește des asta: Sinodul nu este un eveniment, ci un proces. Așa putem să ne așteptăm ca harul Domnului, cu timpul, să realizeze minunății.

La care Adunări continentale ați participat fizic?

Am fost la Praga, deci am urmărit-o pe cea europeană. Apoi am mers la Beirut pentru Adunarea Bisericilor orientale. La Bangkok pentru întâlnirea din Asia și în sfârșit la Addis Abeba pentru Adunarea sinodală a continentului african.

Așadar, ați atins cu mână contexte foarte diferite...

Este corect să existe această diversitate, dar există și o unitate; există comuniunea pentru că fundamentul este egal pentru toate Adunările, desigur cu nuanțe care reflectă și istoria, cultura, experiența eclezială, spirituală și pastorală a fiecărui continent. Important este ca Biserică să fie mereu inserată în contextul local - desigur diferite - dar acolo Biserica trebuie să învețe să meargă împreună cu poporul și să găsească și răspunsurile pentru întrebările pe care și le pun oamenii în acel continent.

Recent Papa Francisc la audiența generală a ținut un ciclu de cateheze despre tema discernământului care este un element esențial al stilului sinodal. Ne puteți spune ceva despre speranțele și despre așteptările papei în privința acestui eveniment din viața Bisericii, care poate cu adevărat s-o transforme și să-i dea un elan nou?

Aș spune că tema Sinodului pentru o Biserică sinodală are în centru comuniunea, participarea și misiunea. Dacă aceste concepte sunt înțelese bine, spun totul. Sfântul Părinte vrea o Biserică sinodală unde există comuniune, deci unde nimeni nu se simte exclus; unde există participare pentru toți, respectând carismele și slujirile; și apoi pentru o misiune, pentru că toate acestea nu sunt un discurs autoreferențial, adică nu este introspecție, ci reflectăm asupra Bisericii și pentru a putea comunica Evanghelia astăzi, pentru a ajuta întâlnirea dintre Domnul înviat și omul de astăzi. Și este fundamental discernământul: în învățătura sa în acești zece ani Sfântul Părinte ne-a învățat ce este Sinodul și ce este o Biserică sinodală, adică o Biserică unde protagonistul este Duhul Sfânt. O adunare sinodală, o Biserică sinodală care nu creează spațiu Duhului, nu este Biserica lui Isus și nu vom fi în stare să facem pași înainte; ba chiar ar fi autodistructiv, în timp dacă noi ne deschidem Duhului, atunci da, aici există viitorul. Dar pentru a ști să citim prezența Duhului Sfânt, pentru a ști să declinăm voința lui Dumnezeu, este nevoie de discernământ, invocându-l pe Duhul Sfânt, tocmai pentru a ne asigura că pașii pe care noi îi facem în aprofundarea voinței Domnului vor fi făcuți în direcția corectă.

(După Vatican News, 11 martie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 322.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat