Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Figurile din Postul Mare. Femeia samariteană, imagine a Bisericii

Ca o străină

de Simone Caleffi

"Dumnezeule, izvorul vieții, care oferi omenirii apa vie a harului tău, dăruiește poporului tău să dea mărturie că Isus este Mântuitorul lumii și să te adore în duh și adevăr". Cu aceste cuvinte, rugăciunea zilei din a treia duminică din Postul Mare din anul A ne introduce la liturgia Cuvântului care are ca protagonistă pe femeia samariteană al cărei nume nu-l știm, dar a cărei figură - așa cum ilustrează Tratatele despre Evanghelia lui Ioan ale Sfântului Augustin (15,10-12 și 16-17: CCL 36, 154-156) - reprezintă "Biserica, încă nejustificată, dar de acum pe punctul de a fi justificată".

"Domnul i-a zis lui Moise: «Treci înaintea poporului și ia cu tine câțiva dintre bătrânii lui Israel; ia în mână și toiagul cu care ai lovit râul și mergi! Iată, eu voi sta înaintea ta acolo, pe stâncă, în Horeb; tu vei lovi stânca și va ieși din ea apă și poporul va bea». Moise a făcut așa în văzul bătrânilor lui Israel" (Ex 17,5-6). În timpul exodului său dificil, Biserica nu mai ia de acum dintr-o piatră din deșert lovită - așa cum ne-au relatat aceste versete din prima lectură - ci din Domnul înviat, și din coasta sa deschisă, "comoara harului", sau darul Duhului. Ca lângă femeia samariteană, tot așa Isus este așezat aproape de fiecare dintre noi pentru a reînnoi oferta apei vii care adapă în veci. El, afirmă ilustrul om din Tagaste, "cere de băut și promită să adape. Este nevoiaș ca unul care așteaptă să primească și abundă ca acela care este în măsură să sature". "Dacă ai fi cunoscut", spune el, "darul lui Dumnezeu". Darul lui Dumnezeu este Duhul Sfânt. Dar Isus vorbește femeii în manieră încă învăluită și puțin câte puțin își deschide o cale spre inima ei. Probabil că deja o instruiește. De fapt, ce este mai dulce și mai afectuos decât acest îndemn: "Dacă ai fi cunoscut darul lui Dumnezeu și cine este acela care îți spune: «Dă-mi să beau!», tu ai fi cerut de la el și el ți-ar fi dat apă vie" (In 4,10).

Cu iertarea sa, Isus ne redă nevinovăția, spălându-ne de impuritatea păcatului. Dar cu ce specie de apă "dacă nu aceea despre care este scris: «În tine este izvorul vieții» (Ps 36,10)"? Sfântul Augustin, în Tratate despre Evanghelia lui Ioan, arată cum acele care se roagă se adresează acelui Dumnezeu capabil să ne elibereze de afectele dezordonate și poluante, aprinzând și umplând în inimă setea de el pe care fiecare persoană o are înăuntrul său. "De fapt, cum vor putea să le fie sete celor care «se satură din belșugul casei tale»? (Ps 36,9)", afirmă fiul atâtor lacrimi ale Sfintei Monica. Dumnezeu ne face să pierdem gustul iubirilor care usucă sufletul și fac tristă viața, pentru a ne face "să acționăm printre lucrurile care trec ca acela care este înrădăcinat în Dumnezeu, bine veșnic".

Nu este de importanță secundară faptul că femeia vine dintr-o regiune considerată străină de restul lui Israel. Tot Augustin ne amintește că "samaritenii nu aparțineau poporului iudeu: erau străini. Este semnificativ faptul că această femeie, care era figură a Bisericii, provenea dintr-un popor străin, străin de neamul iudeilor". Toate acestea indică, în mod clar, că nu trebuie să ne închidem, ci să ne deschidem la "darul lui Dumnezeu" (In 4,10). Marele învățător al Bisericii din Occident mărește doza: "Vedeți cât erau de străini între ei? Iudeii nu foloseau nici măcar vasele samaritenilor. De vreme ce femeia avea cu sine găleata cu care să scoată apă, a rămas uimită că un iudeu îi cere să bea, lucru pe care iudeii nu obișnuiau niciodată să-l facă. Însă celui care îi cerea de băut îi era sete de credința femeii samaritene". Așadar, există o semnificație ascunsă, care se revelează însă tot mai mult ochilor atenți și inimii deschise a celor care se apropie cu credință de acest text. Biserica ne invită să reînnoim harul și rodul sacramentului Botezului și al întregii noastre inițieri la misterul lui Cristos. Tot episcopul de Hipona, cu privire la samariteană, îndeamnă: "Să ne recunoaștem în ea și în ea să mulțumim lui Dumnezeu pentru noi. Ea era o figură, nu adevărul, pentru că și ea a reprezentat înainte figura pentru a deveni mai apoi adevăr. De fapt, a crezut în el, care voia să facă din ea figura noastră".

Isus la fântâna lui Iacob se oferă ca izvorul de apă care țâșnește și care adapă pentru totdeauna: ca izvorul Duhului. "El promitea un anumit belșug și săturare de Duh Sfânt, însă aceea încă nu înțelegea și, neînțelegând, ce anume răspunde? Femeia îi spune: «Doamne, dă-mi această apă ca să nu-mi mai fie sete și să nu mai vin aici să scot» (In 4,15). Necesitatea o constrângea la trudă, dar slăbiciunea sa nu se adapta de bunăvoie. O, dacă ar fi auzit: «Veniți la mine, voi, cei trudiți și împovărați, și eu vă voi da odihnă!» (Mt 11,28). De fapt, acest lucru i-l spunea Isus, ca să nu mai fie nevoie să trudească, dar femeia încă nu înțelegea", scrie Augustin. Samariteana, mai întâi implicată în prejudecăți și condiționată de conduita sa rea, puțin câte puțin descoperă acest mister care trăiește în Isus, se lasă eliberată interior, aderă la el cu credință și, primind de acum ora adorației în Duh și în Adevăr, devine martoră și vestitoare a lui Mesia.

Femeia din Samaria este și pentru noi un model de credincios. Am crezut și l-am primit pe Duhul; convertirea și viața noastră exprimă cultul nostru adus lui Dumnezeu. Timpul Postului Mare reaprinde aceste realități, reapropiindu-ne mai intim și intens de Domnul, care cheamă să reînnoim Botezul, înscriind din nou colocviul și experiența samaritenei în experiența noastră. Biserica ne cheamă să reînnoim comuniunea și participarea la itinerarul baptismal pe care-l oferă în Postul Mare, dând actualitate întâlniri lui Isus și a femeii, mai întâi necredincioasă și neîncrezătoare și după aceea credincioasă, la fântâna lui Iacob. Aceste zile ne sunt acordate de răbdarea iubitoare a Domnului pentru a ne întoarce din rătăcirile noastre și din infidelitățile noastre.

(După L'Osservatore Romano, 8 martie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 440.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat