|
8 Martie, o nouă sărbătoare "Purim" a lumii moderne Deși Ziua Internațională a Femeii, 8 Martie, nu este o sărbătoare înscrisă în calendarul creștin, pentru legăturile ei cu personaje biblice credincioase și pentru exemplele ei bune de urmat, ziua de 8 Martie merită și o abordare creștină. O veche legendă orientală povestește că, pe când Dumnezeu plăsmuia femeia din coasta lui Adam, s-a rănit la un deget al mâinii sale atotputernice și câțiva stropi de sânge au căzut pe coasta luată din Adam. "Ei bine - a zis Dumnezeu, luând în mâini coasta stropită cu sângele său -, voi face din ea inima femeii". Și de atunci se zice că prin inima oricărei femei curge sânge din sângele lui Dumnezeu. De aceea, oricine s-ar gândi să-i facă rău femeii, ar trebuie să țină cont de iubirea specială a lui Dumnezeu pentru ea. Frumos laudatio femeii! O bună parte din omenire cinstește astăzi, 8 Martie, Ziua Internațională a Femeii. Dar această cinstire are la bază și o solidă ancorare în Biblie. Însuși Dumnezeu a cinstit femeia, atunci când a creat-o ca pe o fiică toată frumoasă, după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26); Dumnezeu a făcut din femeie jumătatea perfectă, egală și complementară a bărbatului (cf. Gen 2,18-24); Dumnezeu a făcut din femeie mama și îngerul copiilor care se vor naște în lume, copii meniți să ia locul lăsat gol în cer de către îngerii căzuți (cf. Gen 1,28); Dumnezeu a făcut din femeie o îngrijitoarea familiei (cf. Prov 31,10-31). Un vas de lut, plin de atâtea comori (cf. 2Cor 4,7), a atras chiar de la început dușmănia diavolului, care a văzut în femeie frumusețea și demnitatea pierdute de el; de aceea, s-a năpustit asupra ei ca "balaurul asupra fiicei de împărat" (cf. Legenda sfântului Gheorghe), murdărindu-i frumusețea și darurile și scoțând-o din cer împreună cu toată familia ei (cf. Gen 3,1-7). Dar acest atac al diavolului nu a făcut altceva decât să sporească darurile puse de Dumnezeu în femeie, căci Dumnezeu avea să ridice dintr-o fiică a Evei, din Fecioara Maria, pe mama Mântuitorului, care va zdrobi capul Satanei (cf. Gen 3,15; Lc 1,35b); pe Mireasa Duhului Sfânt (cf. Lc 1,35); pe femeia imagine a Bisericii răscumpărate; pe cea care va locui veșnic cu el în ceruri și al cărui Rege va fi Fiul ei, Isus (cf. Gen 14,18; Gal 4,26; Ap 21,2-3); pe mijlocitoarea puternică de haruri pentru oameni (cf. In 2,3-5) și pe puternica lor ocrotitoare (cf. In 19,26-27). În fața acestui noian de haruri, ura diavolului asupra Femeii a crescut și mai mult. De aceea, el a batjocorit-o pentru a-i altera trupul, ca să nu-l mai poată naște pe Isus și pentru a-i atrage mânia lui Dumnezeu (cf. Gen 6,2-7). Dar mânia Domnului a căzut asupra lui și asupra slujitorilor săi, care au fost nimiciți la potop (cf. Gen 7,21). A robit-o apoi la oamenii săi răi, în diferite moduri, așa cum se vede până în ziua de astăzi. Dar cu toată robia și prigoana dezlănțuită asupra ei, Femeia va ajunge în ceruri, unde va fi "îmbrăcată în soare", va avea "luna sub picioarele ei, iar pe cap o coroană de douăsprezece stele" (Ap 12,1). Însă dușmanii Femeii, în frunte cu diavolul, vor sfârși în "lacul cu foc" (cf. Ap 20,10-15). Din 8 martie 1911, în fiecare an, la această dată se celebrează Ziua Internațională a Femeii. Promotoarea acestei frumoase sărbători a fost Clara Zetkin (1856-1933), o intelectuală evreică născută la Wiederau (Germania) și decedată la Arhanghelskoie (Rusia). Când unele țări și guverne, amăgite de diavol, refuzau cu îndârjire recunoașterea demnității și rolului femeii în societate și în familie, când refuzau să recunoască și să aplice în viață egalitatea ei cu bărbatul, această femeie curajoasă, Clara Zetkin, s-a ridicat și s-a făcut glas pentru surorile ei discriminate din întreaga lume, cerând categoric și public statelor și guvernelor lumii să recunoască și să le acorde femeilor drepturile pe care însuși Dumnezeu le-a conferit lor prin creație, Isus le-a conferit lor prin mântuire, iar Duhul Sfânt le-a conferit prin sfințire (cf. Gal 3,28). Iată numai un fragment dintr-un discurs al Clarei Zetkin, promotoarea zilei de 8 Martie: "Așa cum bărbatul și femeia participă în mod egal la actul conceperii copiilor, ei trebuie să participe în mod egal și la actul educației lor; căci educația este totuși cel mai important act, după concepere și naștere. De aceea, trebuie ca puterea spirituală și morală, atât de necesară în procesul educațional, să fie împărțită în mod armonios între bărbat și femeie. Declarăm, așadar, că educația nu trebuie să fie doar o lucrare a mamei, ci a ambilor părinți" (Mannheim, Germania, 1906). Fiind evreică, celor care se temeau de egalitatea femeilor cu bărbații și de o sărbătoare internațională a femeilor, Clara Zetkin le-a spus că, prin sărbătorea femeii de la 8 Martie, ea nu dorește altceva decât o femeie nouă și o sărbătoare nouă, după un model biblic, după modelul Esterei și a sărbătorii Purim. Iar conform Bibliei, Estera este un portret luminos de femeie, adică o femeie agreabilă la chip și modestă la suflet (cf. Est 2,15), o femeie înțeleaptă (cf. Est 2,9-17; 5,1-3), o femeie ascultătoare (cf. Est 2,10), o femeie smerită (cf. Est 4,16), o femeie curajoasă (cf. Est 7,6), o femeie loială și perseverentă (cf. Est 2,22; 8,1-2; 7,3-4), iar "Purim", o zi aleasă. Istoria Esterei este frumoasă, captivantă, interesantă și cu mult folos sufletesc. Noi știm că Dumnezeu a permis ca evreii să fie duși sclavi în Babilon, spre vindecarea lor sufletească, din cauza păcatelor lor. Acolo au stat 70 de ani, după numărul zilelor de odihnă profanate, câte un an pentru fiecare sabat profanat (cf. Dan 9,24). Apoi, Dumnezeu l-a ridicat pe Cirus, regele perșilor, ca să-i pună în libertate (cf. Is 45,13). În timp ce Cartea lui Esdra și Cartea lui Nehemia se ocupă de evreii care s-au repatriat, Cartea Esterei se ocupă de evreii care au rămas mai departe în Babilon. Datorită binecuvântării și ingeniozității primite de la Dumnezeu, poporul evreu s-a făcut remarcat oriunde l-a purtat Dumnezeu. Dar tot pe oriunde a fost purtat de Dumnezeu, pentru că a fost poporul lui ales, el a fost mereu invidiat, urât și prigonit de dușmanii lui Dumnezeu. Așa s-a întâmplat în Egipt, așa s-a întâmplat și în Babilon, așa s-a întâmplat și în Canaan, țara dată lor de Dumnezeu. Dar de fiecare dată, Dumnezeu și-a salvat poporul din mâna prigonitorilor "cu încercări, cu semne, cu minuni, cu lupte, cu mână puternică și braț întins, cu fapte mari înfricoșătoare" (Dt 4,34), folosind persoane simple și necunoscute, spre umilirea dușmanilor (cf. 1Cor 1,27). Să ne gândim la Moise, un om bâlbâit și cu vorbirea greoaie, care a fost folosit de Dumnezeu pentru a elibera poporul său din sclavia egipteană (cf. Gen 4,10). Să ne gândim la David, un copilaș plăpând și cu păr bălai (cf. 1Sam 16,11), care a fost folosit de Dumnezeu pentru a-l învinge pe uriașul Goliat al filistenilor (cf. 1Sam 17,50). Să ne gândim la văduva credincioasă Iudita, disprețuită de oamenii timpului, dar care a fost aleasă de Dumnezeu pentru a-l învinge pe Holofern, generalul asirian care asedia cetatea Betuliei (cf. Idt 13,18-19). Iar acum să ne gândim la orfana și necunoscuta Estera, la fel de necunoscută de oamenii timpului, dar care a fost ridicată și aleasă de Dumnezeu, pentru a răsturna planurile criminale ale lui Aman, generalul de război de la curtea regelui Artaxerxes (cf. Est 7,10). Ajuns primul om în stat, după regele Artaxerxes, Aman a cerut închinare din partea tuturor locuitorilor capitalei Suza. Dintre toți locuitorii imperiului, unul singur refuza să-i acorde închinarea pretinsă, iar acesta era Mardorheu. Dar pentru ce refuza? Pentru că legea divină oprește închinarea la oameni (cf. Mt 4,10); pentru faptul istoric prin care amaleciții, strămoșii lui, i-au atacat oameni slabi din urma convoiului ce călătorea prin pustiu (cf. Ex 17,18); apoi, pentru porunca dată de Dumnezeu de a-i nimici pe amaleciți (cf. Dt 25,17-19). Toate acestea au constituit suficiente argumente ca să-l împiedice pe credinciosul Mardorheu să satisfacă pretențiile unui vrăjmaș al Domnului și al poporului său. În fața acestui refuz, vechiul dușman al lui Dumnezeu și al poporului său ales, din cea de a 16-a generație (cf. Iosif Flavius, Antichități, nr. 6-5), și-a arătat iarăși ura, căutând batjocora lui Dumnezeu și distrugerea poporului ales din Babilon. Dar Dumnezeu, care stă împotriva celor mândri și care veghează asupra copiilor săi (cf. Iac 4,6), a ridicat la rangul de regină a Imperiului Babilonian pe umila sa slujitoare, orfana Estera. Prin frumusețea ei fizică, dar mai ales prin cea sufletească, prin calitățile ei umane, dar mai ales prin virtuțile ei, prin farmecul ei, dar mai ales prin credința ei în Dumnezeu, Estera a reușit să câștige inima regelui Artaxerxes, care a schimbat sentința: din una de condamnare la moarte a evreilor, într-una de cinste și apreciere pentru ei (cf. Est 9,1). Cu acea ocazie, Aman și familia lui, apoi și alți mulți dușmani ai lui Dumnezeu și ai poporului său ales, au fost uciși ca semn al victoriei lui Dumnezeu împotriva dușmanilor săi și ai poporului său (cf. Est 7,10; 9,5-15). Cu ocazia schimbării sentinței de moarte și ocară într-una de viață și cinste pentru întregul popor al lui Dumnezeu, evreii, spre aducere aminte, spre amintire veșnică din neam în neam, au rânduit sărbătoarea anuală, numită "Purim", o sărbătoare cu masă festivă, cu jocuri și cântece de bucurie (cf. Est 9,17). Numele sărbătorii ebraice "Purim" este legat de ziua în care au aruncat sorții (Pur), înaintea lui Aman, pentru uciderea evreilor, dar care sorț Dumnezeu l-a întors în biruință pentru evrei (cf. Est 9,24-26). O astfel de femeie (Estera) și o astfel de sărbătoare ("Purim") a voit să promoveze Clara Zetkin prin înființarea, la 8 martie, a Zilei Internaționale a Femeii. Astfel de femei, precum Estera, femei plăcute mai ales la suflet, femei modeste și cu inimă mare, femei înțelepte și temătoare de Dumnezeu, femei smerite și curajoase în același timp, femei loiale și perseverente ne dorim să cinstim și să sărbătorim și noi astăzi, de 8 Martie. Cu femei luptătoare pentru binele poporului - precum Estera, Iudita, Debora, Rut, Ioana d'Arc - și cu mame sfinte - precum Fecioara Maria, mama lui Isus; ca Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul; ca Eunice, mama lui Timotei; ca Elena, mama împăratului Constantin; ca Monica, mama sfântului Augustin; ca Emilia, mama sfântului Vasile cel Mare; ca Nona, mama sfântului Grigore din Nazianz; ca Antuza, mama sfântului Ioan Gură de Aur; ca Pica, mama sfântului Francisc din Assisi; ca Margareta, mama sfântului Ioan Bosco; ca Margareta, mama fericitului Ieremia Valahul - care au știut să-și trăiască credința, care au știut să-și aducă și să-și țină soții și copiii lângă Dumnezeu, tot să te lauzi și tot să faci sărbătoare! De aceea, de 8 Martie, Ziua Internațională a tuturor femeilor și mamelor din lume, după oferirea sfintei Liturghii, după rugăciunile pioase înălțate astăzi pentru ele, după tradiționalul "La mulți, fericiți și binecuvântați ani de viață!", le dorim din toată inima să urmeze exemplul femeilor sfinte pe care Sfânta Scriptură, Biserica, istoria și societatea le laudă; le dorim împreună cu Clara Zetkin ca ele facă uz de tot farmecul pus de Dumnezeu în ele la creație și să-și pună în valoare acel "sânge divin" care curge prin inima și venele lor, după cum spune legenda, pentru a da un nou impuls credinței, pentru a stinge conflicte, pentru a îmblânzi inimi rebele, pentru a se uni în muncă cu soții lor, pentru a-și atrage soții în creșterea și educația creștină a copiilor și pentru a conduce toată familia la slava lui Dumnezeu și la binele veșnic din paradis. Le mai dorim astăzi, de ziua lor, să umple paradisul de soți și copii sfinți; să umple bisericile de mărturisitori buni; să umple școlile de elevi și studenți eminenți; să umple ogoarele, fabricile și toate locurile de muncă cu muncitori harnici și iscusiți; să umple societatea în care trăim cu oameni de pace și bine. Nu le putem uita astăzi nici pe femeile și mamele care au trecut din această viață. Pentru ele, în primul rând, oferim jertfa sfintei Liturghii și ne rugăm; ne mai rugăm ca Dumnezeu să le deschidă porțile paradisului și să le dea un loc de fericire veșnică; și, nu în ultimul rând, ne rugăm ca ele "să-și petreacă cerul, făcând bine pe pământ", așa cum spunea sfânta Tereza de Lisieux, să nu ne uite în rugăciunile lor și împreună cu Isus să ne atragă și pe noi spre lăcașurile veșnice (cf. In 12,32). La mulți și fericiți ani tuturor femeilor! + Pr. Ioan Lungu * * * (Pr. Ioan Lungu a trimis această reflecție spre publicare în martie 2013, fiind reluată cu mici editări. Părintele Ioan a trecut la Domnul în ziua de 15 ianuarie 2021, la vârsta de 67 de ani, după aproape 37 de ani de preoție, așteptând învierea de apoi în cimitirul din satul natal, Gherăești. A fost timp de mai mulți ani un constant colaborator al ercis.ro cu sute de predici și meditații.) lecturi: 705.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |