Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cuvintele din Postul Mare

Pâine, Cuvânt, Pocăință (Pane, Parola, Penitenza). Timpul celor trei "P"

de Simone Caleffi

Textul evanghelic din Miercurea Cenușii (Mt 6,1-6 și 16-18) este ca diapazonul care dă nota "la" pentru ca Postul Mare să aibă rezonanță în existența noastră concretă. Evanghelistul pune în fața ochilor noștri în succesiune învățăturile lui Isus pe cei trei pilaștri ai evlaviei iudaice: pomana (Pâinea de dăruit săracului), rugăciunea (Cuvântul lui Dumnezeu de respectat) și postul (Pocăința de trăit). Cele trei învățături sunt în mod clar în paralel, prezentând aceeași construcție literară: exemplul unui comportament de evitat care se revelează autoreferențial; enunțarea sensului adevărat al faptei de pietate; certitudinea în răsplata din partea Tatălui.

Versetul 1 constituie un soi de premisă introductivă cu privire la cele trei fapte de dreptate. Isus avertizează cu privire la exhibiția exterioară în executarea lor. Ce putem întreba în ce raport să punem această recomandare cu o altă frază din predica de pe munte: "Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât ei să vadă faptele voastre bune și să-l glorifice pe Tatăl vostru cel din ceruri" (5,16). Așadar, faptele trebuie să rămână ascunse sau trebuie să fie cunoscute? Raportul dintre 6,1 și 5,16 nu este efectiv simplu de rezolvat, cât privește materialitatea acțiunii. Desigur, între cele două texte există o diferență de perspectivă: în 5,13-16 Isus evidenția consecințele pozitive ale comportamentului conform fericirilor, când devine un stil de viață comunitar; în schimb, în 6,1-18 atenția este pusă pe interioritate, adică pe intenționalitatea cu care fiecare credincios îndeplinește faptele de dreptate. Așadar, pentru Isus fapta bună nu trebuie ținută ascunsă indiferent; însă îl interesează ca ea să nu fie făcută pentru scopuri secundare, străine de binele pe care fapta însăși îl poartă cu sine.

Polemica lui Isus este în mod voit ironică: nu este atestat, în niciun text antic, obiceiul de a trâmbița, în momentul în care se dă de pomană. Imaginea, în mod voit exagerată, este tocmai pentru a scoate în evidență intenția inimii. A face public un act de caritate demonstrează că inima n-a rămas satisfăcută de actul în sine, care se revelează deci instrumentalizat pentru a obține o satisfacție ulterioară, care rezultă că este adevăratul scop al faptei bune săvârșite. Dacă actul de caritate nu este scopul, nu mai este sincer, motiv pentru care cel care îl săvârșește recită o parte. La asta face aluzie termenul hypokrités, de la care derivă "ipocritul" nostru, dar care la origine indica actorul de la teatru. Hiperbolei trâmbiței îi corespunde imaginea celor două mâini: pomana trebuie să fie atât de rezervată încât nici mâna stângă nu trebuie să știe că mâna dreaptă a făcut-o.

Al doilea tablou se concentrează asupra atitudinii interioare în momentul rugăciunii. Așa cum s-a spus mai sus, cu privire la arătarea cu care se săvârșesc faptele, Isus nu reneagă rugăciunea comunitară care, de altfel, este conținută implicit în textul din Tatăl nostru, în care cererile sunt exprimate la plural. Însă aici, cu o altă imagine în mod voit exagerată, se preocupă să arate riscurile lipsei de îngrijire a propriei interiorități. În concret, o rugăciune numai exterioară pune în pericol raportul cu Tatăl. Isus arată în mod constant, cu cuvintele și cu exemplul, exigența unui raport personal și strâns cu Dumnezeu; acest lucru este cu atât mai posibil cu cât este mai sincer și continuu dialogul cu el. Așadar, rugăciunea solitară nu este în opoziție cu rugăciunea publică și comunitară; devine mai degrabă mijlocul cu care să se mențină viu dialogul cu Dumnezeu și să se exprime, cu toată libertatea, ceea ce se mișcă în propria inimă.

În Primul Testament postul asumă diferite semnificații: pocăință pentru păcate, durere pentru un doliu, exorcism împotriva unei nenorociri, pregătire pentru a primi un dar deosebit de la Dumnezeu. Critica lui Isus este conținută și aici într-o hiperbolă: așa cum actorii se machiază și poartă măști pentru a recita, tot așa ipocriții nu numai că arată semnele postului ci le accentuează ajungând să se desfigureze sau să-și acopere fața, în așa fel încât în mod paradoxal să fie observați și mai mult. Isus invit să se asume atitudinea exact contrară, menținând obiceiurile obișnuite, în așa fel încât numai Dumnezeu să fie la cunoștința postului care se face. În toată pericopa, Dumnezeu este definit mereu ca Tată; desigur, acest lucru este legat și cu prezența lui Tatăl nostru în această secțiune a predicii de pe munte. Scopul celor trei fapte de dreptate, dezlipite de ceea ce ar putea să constituie aparență sau laudă deșartă, rezultă deci că este menținerea raportului cu Dumnezeu: un raport care nu este generic, funcțional sau servil, ci este caracterizat de experiența paternității.

Cele trei "P", exprimări de credință pe care Biserica le recomandă, desemnează domeniul relațiilor care ne fac să trăim. Pâinea de dat de pomană cuprinde toate relațiile noastre cu ceilalți, considerate ca dăruire de sine, urmărind solidaritatea. Pocăința, exprimată cu postul, se referă la relațiile noastre cu natura, de la care luăm bunurile pentru subzistența noastră, dar și raportul cu corpul nostru. Cuvântul lui Dumnezeu de ascultat în rugăciune face trimitere la relația noastră cu el care se trăiește și prin cele două precedente. Ce se întâmplă atunci când tot ceea ce constituie existența noastre este îndeplinit "pentru a fi admirați", "pentru a fi considerați drepți" sub orice aspect? Relația merge în mod inevitabil spre eșec. nu mai suntem legați/uniți cu celălalt, pentru că actul care pornea de la noi spre ceilalți/Celălalt se întoarce spre noi. Cercul se închide și nu am ieșit din noi înșine. Însă "mântuirea", și din punct de vedere simplu uman, nu poate fi decât un exod din cercul morții (țărâna care se întoarce în țărână). Soluția care ne este propusă este întoarcerea la izvorul vieții noastre, pe care noi îl numim Dumnezeu, și această întoarcere are loc prin intermediul tuturor relațiilor noastre, când sunt autentice.

(După L'Osservatore Romano, 1 martie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 421.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat