Bucuria în epistolarul Sfântului Gabriel al Maicii Îndurerate
Sfântul zâmbetului
de Donatella Coalova
Gabriel al Maicii Îndurerate, înainte de voturi Francesco Possenti (1838-1862), a cărui comemorare liturgică se celebrează în ziua de 27 februarie, este sfântul zâmbetului, care atrage în fiecare an mulțimi de tineri la sanctuarul său, în ambientul maiestuos de la Gran Sasso, în provincia Teramo.
Un freamăt de bucurie și entuziasm parcurge tot epistolarul său. Dar nu este vorba mereu de același tip de bucurie.
În primele cinci scrisori, scrise în anii 1854 și 1855, se simte bucuria unui tânăr căruia îi place să se distreze, să practice prinderea de păsări și vânătoarea, să se îmbrace în haine elegante și să poarte un ceas cu lanț. În ele răsună râsul și manierele captivante ale lui "Checchino", cum îl numeau în familie, "balerinul", cum îl supranumeau prietenii săi: un tânăr din societatea bună, stilat și isteț, care știa să deseneze și se răsfăța să schițeze caricaturile colegilor de școală.
Toate celelalte scrisori, trimise tatălui și celor din familie după chemarea la viața călugărească în rândul pasioniștilor, sunt impregnate de bucuria intimă și profundă că s-a dăruit total lui Dumnezeu și revelează, chiar dacă în simplitatea cotidianului, un drum extraordinar de maturizare, înflorit în lumina harului și a zâmbetului Mariei.
Încă de la începuturile vocației sale, această bucurie țâșnește din belșug. La 15 septembrie 1856, îi scrie tatălui, avocatul Sante Possenti, asesor al tribunalului din Spoleto: "Eu, astăzi, în ziua Preasfintei Maria Îndurerate Ocrotitoare și Mamă a noastră, cu bucurie inexprimabilă am îmbrăcat această haină călugărească sacră asumând numele de confratele Gabriel al Maicii Îndurerate". La 23 octombrie în același an, reafirmă: "Mulțumirea și bucuria pe care eu le simt între aceste ziduri sacre este aproape inexprimabilă, în comparație cu petrecerile lumești zadarnice și ușuratice". La 2 decembrie 1856 subliniază: "Plină de bucurii este viața mea: stau în casa lui Dumnezeu. Împotriva meritului meu sper, sub ocrotirea Preasfintei Maria și la picioarele lui Isus care pătimește, să mă trimită pe calea desăvârșirii și ce am de dorit mai mult în această vale de lacrimi?".
Nu este vorba de entuziasmul trecător de la începuturi. Și la 23 mai 1857 repetă: "Viața mea este o bucurie continuă, zilele, ba chiar lunile, trec foarte repede, și prea bine se stă în slujba unui Stăpân și a unei Stăpâne care zilnic răsplătesc foarte bine pe servitori, în afară de plata veșnică pe care sper că în milostivirea lor infinită vor vrea să ne-o dăruiască".
În ultima scrisoare adresată tatălui și fraților, trimisă la 19 decembrie 1861, circa două luni înainte de moarte, sfântul, încercat dur de tuberculoză, nu pierde zâmbetul și exclamă: "Primiți urările fericite pe care mai mult cu inima decât cu vorbele vi le adresez împreună cu preabunul meu părinte Lettore, pentru aceste sărbători preasfinte. Isus, Iosif și Maria să vă facă fericiți în timp și în veșnicie (...). Eu nu fac altceva decât să binecuvântez mâna milostivă a acelei Fecioare care m-a luat din lume".
Iubirea duioasă și arzătoare față de Sfânta Fecioară Maria Îndurerată este celălalt leitmotiv constant care răsună în epistolarul sfântului, împreună cu bucuria profundă și sinceră. Adresându-se celor din familie, el dorește să împărtășească împreună cu ei bogăția sa interioară, pentru ca și ei să poată experimenta bucuria care îi umple inima. Cu umilință, el nu se erijează niciodată ca învățător, dimpotrivă scrie explicit: "Eu nu am pretins s-o fac pe predicatorul sau pe consilierul pentru că eu am mai multă nevoie de asta decât voi, ci ca frate bun".
Cu afect și delicatețe prezintă sfaturile sale spirituale și mai ales recomandarea de a nutri față de Maria o devoțiune care să nu se limiteze la cuvinte sau la sentimentalism, ci care să determine la o viață creștină autentică, în solidaritate și în atenție fraternă față de cei din urmă. La 31 decembrie 1859 scrie: "Vă recomand devoțiunea către Maria, și către Maria Îndurerată: dați în cinstea ei de pomană, nici să nu fie valabil a spune că este lipsă de alimente, că sunt circumstanțe sau ce știu eu ce; în fața lui Dumnezeu dacă unul are de hrănit fără mare pagubă pe fratele și nu-l ajută, nu sunt valabile aceste scuze, ba chiar aceste circumstanțe sunt stimulent de a face bine celor nevoiași; dacă toți ar prezenta astfel de scuze, sărăcuții ar muri de foame".
Și doamnei Pacifica, guvernanta din casa Possenti, îi trimite acest mesaj: "Spuneți-i să o cinstească pe Preasfânta Fecioară Maria cu posturi, cu rugăciuni și să nu lase niciodată rozariul și, în sfârșit, să fie în pace cu toți și să-i trateze pe servitori cu caritate, și apoi să nu se teamă de nimic pentru că Sfânta Fecioară Maria o va ajuta și că să nu aibă atâta grijă de a avea spunând că se va întâmpla și că nu se va întâmpla, ci să se ocupe să-și facă un loc bun în paradis prin intermediul săracilor, pentru că Dumnezeu va avea grijă". El învață să se repete adesea unele invocații, cum ar fi următoarele: "Te rog cu ardoare, Stăpâna mea, o Sfântă Marie, ia cauza mea în mâinile tale"; "Dacă Maria este în favoarea mea, cine va putea vreodată să fie împotriva mea?".
În scrisoarea din 27 decembrie 1860 comentează: "Dacă o vom avea pe Maria cu noi, vom avea totul; dacă ne va lipsi, ne va lipsi totul. (...) S-o iubim pe Maria, dar nu doar cum este la modă numai cu vreo mică devoțiune, și apoi să-l răstignim pe Fiul său sperând după aceea că Maria va veni să ne tragă sus din iad; oh, câte din aceste suflete au fost înșelate! Ci s-o iubim mai degrabă cu inimă adevărată, să știm să facem vreun sacrificiu chiar mare pentru a nu dezgusta inima sa".
(După L'Osservatore Romano, 27 februarie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 395.