|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 22 februarie 2023
Cateheze. Pasiunea pentru evanghelizare: zelul apostolic al credinciosului. 5. Protagonistul vestirii: Duhul Sfânt
Iubiți frați și surori, bună ziua și bine ați venit!
În itinerarul nostru de cateheză despre pasiunea de a evangheliza, astăzi repornim de la cuvintele lui Isus pe care le-am ascultat: "Mergând, faceți ucenici din toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19). Mergeți - spune Cel Înviat -, nu ca să îndoctrinați, nu ca să faceți prozeliți, nu, ci ca să faceți ucenici, adică să dați fiecăruia posibilitatea de a intra în contact cu Isus, de a-l cunoaște și a-l iubi liber. Mergeți botezând: a boteza înseamnă a cufunda și prin urmare, înainte de a indica o acțiune liturgică, exprimă o acțiune vitală: a cufunda propria viață în Tatăl, în Fiul, în Sfântul Duh; a simți în fiecare zi bucuria prezenței lui Dumnezeu care este aproape de noi ca Tată, ca Frate, ca Duh care acționează în noi, în însuși spiritul nostru. A boteza înseamnă a ne cufunda în Sfânta Treime.
Când Isus le spune discipolilor săi - precum și nouă - "Mergeți!", nu comunică numai un cuvânt. Nu. Îl comunică în același timp pe Duhul Sfânt, pentru că numai grație lui, Duhului Sfânt, se poate primi misiunea lui Cristos și a o duce înainte (cf. In 20,21-22). De fapt, apostolii rămân închiși în cenaclu de teamă până când vine ziua de Rusalii și coboară asupra lor Duhul Sfânt (cf. Fap 2,1-13). Și în acel moment dispare teama și cu forța sa acei pescari, cei mai mulți ignoranți, vor schimba lumea. "Dar dacă nu știu să vorbească". Dar cuvântul Duhului, forța Duhului este cea care îi duce înainte pentru a schimba lumea. Așadar vestirea evangheliei se realizează numai în forța Duhului, care îi precedă pe misionari și pregătește inimile: el este "motorul evanghelizării".
Descoperim asta în Faptele Apostolilor, unde la fiecare pagină se vede că protagonistul vestirii nu este Petru, Paul, Ștefan sau Filip, ci este Duhul Sfânt. Tot în Fapte se relatează un moment nevralgic de la începuturile Bisericii, ca ne poate spune multe și nouă. Atunci, ca și astăzi, împreună cu mângâierile nu lipsesc suferințele - momente frumoase și momente nu atât de frumoase -, bucuriile sunt însoțite de preocupări, ambele lucruri. Unul în mod deosebit: cum să se comporte cu păgânii care veneau la credință, cu aceia care nu aparțineau poporului ebraic, de exemplu. Erau obligați sau nu să respecte prescrierile din Legea mozaică? Nu era o problemă lipsită de importanță pentru oamenii aceia. Astfel se formează două grupuri, între cei care considerau respectarea Legii indispensabilă și cei care nu considerau astfel. Pentru a discerne, apostolii se reunesc, în ceea ce este numit "conciliul din Ierusalim", primul din istorie. Cum să rezolve dilema? S-ar fi putut căuta un compromis bun între tradiție și inovație: unele norme se respectă și altele se neglijează. Și totuși apostolii nu urmează această înțelepciune umană pentru a căuta un echilibru diplomatic între una și cealaltă, nu urmează asta, ci se adaptează la lucrarea Duhului, care i-a anticipat, coborând asupra păgânilor ca și asupra lor.
Așadar, eliminând aproape orice obligație legată de Lege, comunică deciziile finale, luate și scriu așa: "de la Duhul Sfânt și de la noi" (cf. Fap 15,28) a ieșit asta, Duhul Sfânt cu noi, așa acționează mereu apostolii. Împreună, fără a se dezbina, cu toate că aveau sensibilități și păreri diferite, se pun în ascultarea Duhului. Și el învață un lucru, valabil și astăzi: fiecare tradiție religioasă este utilă dacă facilitează întâlnirea cu Isus, fiecare tradiție religioasă este utilă dacă facilitează întâlnirea cu Isus. Am putea spune că decizia istorică a primului Conciliu, de care beneficiem și noi, a fost mișcată de un principiu, principiul vestirii: în Biserică totul trebuie conformat cu exigențele vestirii evangheliei; nu cu opiniile conservatorilor sau ale progresiștilor, ci cu faptul ca Isus să ajungă la viața oamenilor. De aceea fiecare alegere, fiecare folosire, fiecare structură, fiecare tradiție trebuie evaluată în măsura în care favorizează vestirea lui Cristos. când se găsesc decizii în Biserică, de exemplu diviziuni ideologice: "Eu sunt conservator pentru că... eu sunt progresist pentru că...". Dar unde este Duhul Sfânt? Fiți atenți că evanghelia nu este o idee, evanghelia nu este o ideologie: evanghelia este o veste ca atinge inima și îți schimbă inima, dar dacă tu te refugiezi într-o idee, într-o ideologie fie de dreapta, fie de stânga, fie de centru, tu faci din evanghelie un partid politic, o ideologie, un club de oameni. Evanghelia îți dă mereu această libertate a Duhului care acționează în tine și te duce înainte. Și cât de necesar este astăzi să luăm în mână libertatea evangheliei și să ne lăsăm duși înainte de Duhul Sfânt.
Astfel, Duhul face lumină asupra drumului Bisericii, mereu. De fapt, el nu este numai lumina inimilor, este lumina care orientează Biserica: face claritate, ajută la distingere, ajută la discernământ. Pentru aceasta trebuie invocat adesea; să facem asta și astăzi, la începutul Postului Mare. Pentru ca noi, ca Biserică, să putem avea timpuri și spații bine definite, comunități, institute și mișcări bine organizate dar, fără Duhul Sfânt, totul rămâne fără suflet. Organizarea nu este suficientă: Duhul este cel care dă viață Bisericii. Biserica, dacă nu-l roagă și nu-l invocă, se închide în ea însăși, în dezbateri sterile și extenuante, în polarizări obositoare, în timp ce flacăra misiunii se stinge. Este foarte trist a vedea Biserica parcă ar fi un parlament; nu, Biserica este altceva. Biserica este comunitatea de bărbați și femei care cred și îl vestesc pe Isus Cristos, dar mișcați de Duhul Sfânt, nu de propriile motivații. Da, se folosește rațiunea, dar vine Duhul pentru a lumina și a o mișca, Duhul ne face să ieșim, ne determină să vestim credința pentru a ne întări în credință, ne determină să mergem în misiune pentru a regăsi cine suntem. De aceea, apostolul Paul recomandă astfel: "Nu stingeți Duhul" (1Tes 5,19), nu stingeți Duhul. Să-l rugăm adesea pe Duhul, să-l invocăm, să-i cerem în fiecare zi să aprindă în noi lumina sa. Să facem asta înainte de orice întâlnire, pentru a deveni apostoli ai lui Isus cu persoanele pe care le vom găsi. A nu stinge Duhul în comunitățile creștine, precum și înăuntrul fiecăruia dintre noi.
Iubiți frați și surori, să pornim și să repornim, ca Biserică, de la Duhul Sfânt. "Fără îndoială este important ca în programările noastre pastorale să se pornească de la investigațiile sociologice, de la analize, de la lista dificultăților, de la lista așteptărilor și plângerilor. Totuși, este mult mai important a porni de la experiențele Duhului: aceasta este adevărata pornire. Așadar, trebuie căutate, prezentate, studiate, interpretate. Este un principiu fundamental care, în viața spirituală, este numit primat al mângâierii asupra dezolării. Mai întâi este Duhul care mângâie, reînsuflețește, luminează, mișcă; după aceea va veni și dezolarea, suferința, întunericul, dar principiul pentru a ne descurca în întuneric este lumina Duhului" (C.M. Martini, A evangheliza în mângâierea Duhului, 25 septembrie 1997). Acesta este principiul pentru a ne descurca în lucrurile care nu se înțeleg, în dezorientări, precum și în atâta întuneric, este important. Să încercăm să ne întrebăm dacă ne deschidem la această lumină, dacă îi dăm spațiu: eu îl invoc pe Duhul? Fiecare să răspundă înăuntrul său. Câți dintre noi îl rugăm pe Duhul? "Nu, părinte, eu o rog pe Sfânta Fecioară Maria, îi rog pe sfinți, îl rog pe Isus, dar uneori, mă rog Tatăl Nostru, îl rog pe Tatăl" - "Și pe Duhul? Tu nu-l rogi pe Duhul, care este cel care îți mișcă inima, care te duce înainte, îți aduce mângâierea, îți duce înainte voința de a evangheliza și de a face misiune?". Vă las această întrebare: Eu îl rog pe Duhul Sfânt? Mă las orientat de el, care mă invită să nu mă închid, ci să-l duc pe Isus, să mărturisesc primatul mângâierii lui Dumnezeu asupra dezolării lumii? Sfânta Fecioară Maria care a înțeles bine acest lucru să ne facă să înțelegem acest lucru.
_______________
APEL
Poimâine, 24 februarie, se va împlini un an de la invadarea Ucrainei, de la începutul acestui război absurd și crunt. O aniversare tristă! Bilanțul de morți, răniți, refugiați și evacuați, distrugeri, daune economice și sociale vorbește de la sine. Va putea ierta Domnul atâtea crime și atâta violență? El este Dumnezeul păcii. Să rămânem aproape de martirizatul popor ucrainean, care continuă să sufere. Și să ne întrebăm: s-a făcut tot posibilul pentru a opri războiul? Fac apel la cei care au autoritate asupra națiunilor, pentru ca să se angajeze concret pentru sfârșitul conflictului, pentru a ajunge la încetarea focului și a demara negocieri de pace. Victoria construită pe dărâmături nu va fi niciodată o victorie adevărată.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 261.