Adunarea europeană a Sinodului, Monseniorul Halík: Biserica sinodală este dinamică
de Antonella Palermo
În inima bătrânului continent, dintr-un oraș punte între est și vest, a început faza continentală europeană a Sinodului despre sinodalitate. Contribuția profesorului Thomáš Halík, profesor la Universitatea Carolină din Praga, despre riscurile de triumfalism al Bisericii Catolice și de rezistență la transformarea permanentă la care ea este expusă prin natură, a oferit baza pentru începerea împărtășirilor în stilul conversației spirituale.
Grušas: doctrina nu se schimbă se transmite fără simulări
Pe planul politico-social și geografic - așa cum a amintit monseniorul Gintaras Grušas, arhiepiscop de Vilnius și președinte al Consiliului Conferințelor Episcopale Europene - acest teritoriu trimite la timpul în care chiar aici la Praga, în 1968, carele armate sovietice au pus capăt la ceea ce era considerată o "primăvară". În cuvintele sale introductive, imediat a apărut atunci gândul la "frații ucraineni" și speranța ca "agresiunea rusă să se termine și ca în continentul nostru să se poată găsi o adevărată pace și reconciliere". Apoi precizarea de fond pentru lucrări: "Suntem aici nu pentru a pune în centru aspirațiile noastre sau viziunile noastre despre lume, ci pentru a înțelege în ce mod noi, ca Biserică prezentă în Europa, putem să ne constituim ca o Biserică realmente sinodală". De asemenea: "Nu este vorba de a schimba doctrina. Este vorba de a înțelege doctrina, și a o transmite fără simulări".
Grech: episcopii și poporul lui Dumnezeu nu sunt în competiție
Relația autentic evanghelică între poporul lui Dumnezeu și păstori este o temă fundamentală și a fost reluată de cardinalul Mario Grech, secretar general al Sinodului, care amintește că "o exercitare corectă a sinodalității nu pune niciodată în concurență acești doi subiecți". Cardinalul afirmă că "a da poporului lui Dumnezeu o participare activă la viața Bisericii nu prejudiciază cu nimic slujirea ierarhică; dimpotrivă, o valorizează și îi manifestă funcția indispensabilă în viața Bisericii". De altfel nu tace despre criticile care au venit cu privire la voința de a-i asculta chiar și pe cei mai depărtați de viața eclezială: nu este vorba de a favoriza pe unii, precizează el, ci tocmai de a nu exclude pe nimeni. "Adevărul în Biserică nu depinde de tonul și de volumul afirmațiilor - afirmă el - ci de consensul care este în măsură să-l creeze tocmai pornind de la ascultarea reciprocă".
Halík: sinodalitate și a gândi Biserica în dinamism continuu
Conferința monseniorului Halík este matricea propusă pentru reflecții. În centru este problema despre ce anume înseamnă a gândi în termeni de sinodalitate: înseamnă a gândi "transformarea Bisericii într-o comunitate dinamică de pelerini care să poată avea un impact asupra destinului întregii familii umane". De aici întrebarea crucială: "Creștinismul european are astăzi curajul și energia spirituală pentru a evita amenințarea unei «ciocniri de civilizații» convertind procesul de globalizare într-un proces de comunicare, împărtășire și îmbogățire reciprocă, într-o civitas ecumenica, o școală de iubire și fraternitate universală?".
A evita triumfalismul, este o formă de idolatrie
Halík evidențiază riscurile triumfalismului în Biserică pe care-l definește o formă periculoasă de idolatrie și apoi pronunță sacadat că dacă Biserica trebuie să contribuie la transformarea lumii, ea însăși trebuie să fie transformată permanent. Și adaugă, cu o metaforă, că nu este posibil să ne concentrăm numai pe fiecare organ: dacă vrem să aducem o schimbare de formă rodnică trebuie să acționăm asupra unei revitalizări a "sistemului circulator" al corpului Bisericii, adică spiritualitatea. Acest elan la care invită profesorul se inserează în cadrul unei misiuni a Bisericii care, dorește el, trebuie să se desfășoare evitând orice formă de manipulare și abuz. Mereu trebuie ținut cont de spiritul Conciliului al II-lea din Vatican, mai amintește el: "Nu trebuie să ne apropiem de ceilalți cu orgoliul și aroganța celui care posedă adevărul. Isus nu a răspuns la întrebarea lui Pilat cu o teorie, o ideologie sau o definiție a adevărului. Ci a mărturisit adevărul care transcende toate doctrinele și ideologiile".
(După Vatican News, 6 februarie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 309.