|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Angelus (8 ianuarie 2023)
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Astăzi celebrăm sărbătoarea Botezului Domnului și Evanghelia ne prezintă o scenă uluitoare: este prima dată când Isus apare în public după viața ascunsă de la Nazaret; ajunge pe malul râului Iordan pentru a fi botezat de Ioan (Mt 3,13-17). Era un rit cu care oamenii se căiau și se angajau să se convertească; un imn liturgic spune că poporul mergea pentru a fi botezat "cu sufletul gol și cu picioarele goale" - un suflet deschis, gol, fără a acoperi nimic - și anume cu umilință, cu inima transparentă. Dar, văzându-l pe Isus care se amestecă împreună cu păcătoșii, rămânem uimiți și ne vine să ne întrebăm: de ce a făcut Isus această alegere? El, care este Sfântul lui Dumnezeu, Fiul lui Dumnezeu fără păcat, pentru ce a făcut alegerea aceea? Găsim răspunsul în cuvintele pe care Isus le adresează lui Ioan: "Lasă acum, căci așa se cuvine, ca noi să împlinim toată dreptatea!" (v. 15). Să împlinim toată dreptatea: ce înseamnă?
Botezându-se, Isus ne dezvăluie dreptatea lui Dumnezeu, acea dreptate pe care el a venit s-o aducă în lume. Noi de atâtea ori avem o ideea restrânsă despre dreptate și credem că ea înseamnă: cine greșește plătește și astfel satisface greșeala pe care a făcut-o. Dar dreptatea lui Dumnezeu, așa cum învață Scriptura, este mult mai mare: nu are ca scop condamnarea vinovatului, ci mântuirea sa, renașterea sa, a-l face drept: din nedrept în drept. Este o dreptate care vine din iubire, din acele măruntaie de compasiune și de milostivire care sunt însăși inima lui Dumnezeu, Tată care se înduioșează atunci când suntem oprimați de rău și cădem sub povara păcatelor și a fragilităților. Așadar, dreptatea lui Dumnezeu nu vrea să distribuie chinuri și pedepse ci, așa cum afirmă apostolul Paul, constă în a ne face drepți pe noi, fiii săi (cf. Rom 3,22-31), eliberându-ne de lațurile răului, vindecându-ne, ridicându-ne. Mereu Domnul nu este gata să ne pedepsească, este cu mâna întinsă pentru a ne ajuta să ne ridicăm. Și atunci înțelegem că, pe malurile Iordanului, Isus ne dezvăluie sensul misiunii sale: el a venit pentru a împlini dreptatea divină, care este aceea de a-i mântui pe păcătoși; a venit pentru a lua pe umerii săi păcatul lumii și a coborî în apele abisului, ale morții, așa încât să ne recupereze și să nu ne lase să ne înecăm. El ne arată astăzi că adevărata dreptate a lui Dumnezeu este milostivirea care mântuiește. Nouă ne este frică să credem că Dumnezeu este milostivire, dar Dumnezeu este milostivire, pentru că dreptatea sa este tocmai milostivirea care mântuiește, este iubirea care împărtășește condiția noastră umană, devine aproape, solidar cu durerea noastră, intrând în întunericul nostru pentru a ne readuce lumina.
Benedict al XVI-lea a afirmat că "Dumnezeu a voit să ne mântuiască mergând el însuși până la capăt în abisul morții, pentru ca fiecare om, și cel care a căzut mult în jos încât nu mai vede cerul, să poată găsi mâna lui Dumnezeu de care să se prindă și să urce din întuneric pentru a revedea lumina pentru care el este făcut" (Omilie, 13 ianuarie 2008).
Fraților și surorilor, să nu ne fie frică să ne gândim la o dreptate așa de milostivă. Să mergem înainte: Dumnezeu este milostivire. Dreptatea sa este milostivă. Să ne lăsăm luați de mână de el. Și noi, discipoli ai lui Isus, suntem chemați să exercităm în acest mod dreptatea, în raporturile cu ceilalți, în Biserică, în societate: nu cu duritatea celui care judecă și condamnă divizând persoanele în bune și rele, ci cu milostivirea celui care primește împărtășind rănile și fragilitățile surorilor și fraților, pentru a-i ridica. Aș vrea s-o spun așa: nu divizând, ci împărtășind. A nu diviza, ci a împărtăși. Să facem ca Isus: să împărtășim, să purtăm poverile unii altora în loc să bârfim și să distrugem, să ne privim cu compasiune, să ne ajutăm reciproc. Să ne întrebăm: eu sunt o persoană care divide sau împărtășește? Să ne gândim un pic: eu sunt discipol al iubirii lui Isus sau un discipol al bârfei, care divide? Bârfa este o armă letală: ucide, ucide iubirea, ucide societatea, ucide fraternitatea. Să ne întrebăm: eu sunt o persoană care divide sau o persoană care împărtășește?
Și acum s-o rugăm pe Sfânta Fecioară Maria, care l-a născut pe Isus, cufundându-l în fragilitatea noastră pentru ca noi să avem din nou viața.
________________
După Angelus
Iubiți frați și surori!
În această dimineață, conform obiceiului, am botezat în Capela Sixtină câțiva nou-născuți, copii ai angajaților Sfântului Scaun și ai statului Cetatea Vaticanului. Însă acum, în sărbătoarea Botezului Domnului, îmi este drag să extind salutul și binecuvântarea la toți copiii și copilele care astăzi sau în această perioadă au primit sau vor primi Botezul. Și în același timp reînnoiesc tuturor - mie în primul rând - invitația de a sărbători data în care am fost botezați, adică atunci când am devenit creștini. Vă întreb: fiecare dintre voi știe data Botezului său? Cu siguranță vreunul dintre voi n-o știe. Întrebați-i pe părinți, pe rude, pe nași: care este data Botezului meu? Și apoi, în fiecare an, să sărbătoriți acea dată, pentru că este o nouă aniversare a zilei de naștere, aniversarea zilei de naștere a credinței. Aceasta este lucrarea pentru astăzi, pentru fiecare dintre voi: care este data Botezului meu, așa încât s-o pot sărbători.
Și acum adresez salutul meu vouă, romani și pelerini. Atâția polonezi sunt aici!
Îndeosebi, salut corul "Glasul îngerilor", din Betleem. Dragi prieteni, mulțumesc din inimă pentru că, împreună cu cântecele voastre, voi aduceți "parfumul din Betleem" și mărturia comunității creștine din Țara Sfântă. Mulțumesc! Ne rugăm pentru voi și suntem aproape de voi!
Și să nu-i uităm pe frații și surorile noștri ucraineni! Suferă mult datorită războiului! Acest Crăciun în război, fără lumină, fără căldură, suferă mult! Vă rog, să nu-i uităm. Și astăzi, văzând-o pe Sfânta Fecioară Maria care-l poartă pe prunc în iesle, care îl alăptează, mă gândesc la mamele victimelor războiului, ale soldaților care au căzut în acest război din Ucraina. Mamele ucrainene și mamele ruse, și unele și altele au pierdut copiii. Acesta este prețul războiului. Să ne rugăm pentru mamele care i-au pierdut pe copiii soldați, fie ucrainene fie ruse.
Urez tuturor o duminică frumoasă. Vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine. Poftă bună și la revedere.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 324.