Sărbătoarea Botezului Domnului
Apa vieții
de Roberto Cutaia
"Celor care au fost botezați li se dă numele de credincioși, iar Abraham, părintele nostru, a fost justificat prin credință, nu prin fapte. Așadar, voi ați primit botezul, ați crezut. Mi s-ar părea imposibil să gândesc altfel: în realitate, tu nu ai fi fost chemat la har, dacă Cristos nu te-ar fi considerat vrednic de harul său" (Sfântul Ambroziu, Sacramentele, în Opere, Torino, 1996, 709 pagini, îngrijit de Giovanni Coppa). Cu ocazia sărbătorii Botezului Domnului - care în acest an se celebrează la 8 ianuarie - venerabilii Părinți ai Bisericii ne determină să vedem și să simțim din nou botezul, pornind de la acel Effatá, cuvânt ebraic care în latină înseamnă "Deschide-te!", precedat de mai vestitul "suspin" care n-a fost emis niciodată de un "om" (cf. Mc 7,34). Tocmai episodul surdomutului va deveni important în liturgia baptismală latină încă din antichitate pentru că simbolul păgânului care, înainte de a crede, este incapabil să-l asculte pe Dumnezeu și să-l laude, dar, odată atins de Isus, devine creatură nouă.
"Am ajuns la izvor [...]. Ce este mai însemnat pentru a vorbi între timp despre botez. Cel care trece prin acest izvor, adică de la lucrurile de pe pământ la cele din cer - pentru că aceasta este trecerea, și pentru aceasta se spune Paște, adică trecerea sa, trecerea de la moarte la viață, de la păcat la har, de la murdărie la sfințire - cel care trece prin acest izvor nu moare, ci învie" (Sfântul Ambroziu, Sacramentele, 4, 12). Datorită complexității timpurilor actuale, femeile și bărbații sunt chemați să reînvie cu vigoare propria identitate apărută cu baia sacră. "Așadar, prin intermediul băii pocăinței și a cunoașterii lui Dumnezeu, instituit, așa cum proclamă Isaia, pentru fărădelegea popoarelor lui Dumnezeu, noi am crezut și acum recunoaștem că ceea ce prevestea era acel botez care singur poate purifica pe cei care se căiesc, adică apa vieții. În schimb cisternele pe care voi le-ați săpat s-au stricat și nu vă folosesc la nimic. De fapt ce utilitate poate avea un botez care spală numai carnea și trupul?" (Sfântul Iustin, Dialogul cu Trifon, XIV, 1). Și tot Iustin reafirmă cu putere: "Botezați sufletul de mânie, de lăcomie, de invidie, de ură, și iată că trupul este curat. De fapt, aceasta este semnificația azimelor, așa încât să nu mai faceți faptele vechi ale aluatului răutății. În schimb, voi ați înțeles toate prescrierile în sens material și considerați că v-ați îndeplinit datoria față de Dumnezeu deși le puneți în practică având sufletul plin de înșelăciune și de orice altă răutate" (ibidem, 2).
Botezul, sau cum l-au definit cu altă expresie Părinții Bisericii, Botezul, inspirându-se direct din Sfintele Scripturi, sigiliu, semn și iluminare: "De aceea la noua noastră naștere se împlinește botezul care ne acordă harul noii nașteri în Dumnezeu Tatăl prin Fiul în Duhul Sfânt. De fapt, cei care îl poartă în ei pe Duhul lui Dumnezeu sunt conduși la Cuvânt, adică la Fiul; apoi Fiul îi prezintă Tatălui, iar Tatăl le dăruiește incoruptibilitatea" (Irineu din Lyon, Demonstrare a predicii apostolice, 4). De aceea în om este înnăscut să caute principiul renovator. Principiu care este Isus Cristos. Este interesant și astăzi a afirma că, pentru a ne da un exemplu de umilință, pentru a ne învăța să primim harul Botezului, Cristos a primit ceea ce el nu avea nevoie, dar care nouă ne era necesar.
În acest sens, explică Sfântul Augustin: "Așa cum a voit Domnul, am ajuns la ziua promisiunii noastre; pe care el ne dă s-o putem menține. Tot ceea ce spunem, de fapt, dacă vine de la Dumnezeu, este util pentru noi și pentru noi; în schimb, lucrurile care vin de la om sunt minciuni. Așa cum a spus însuși Domnul nostru Isus Cristos: «Cine spune minciuna, vorbește după firea lui» (In 8,44). Nimeni nu are ceva al său decât minciună și păcat". Adaugă episcopul de Hipona: "Ceea ce posedă omul adevăr și dreptate, provine de la acel izvor, de care trebuie să fim însetați în acest deșert, dacă vrem ca de câteva picături de rouă să fim irigați și răcoriți în timpul peregrinării noastre și astfel să nu cădem pe drum și să ajungem acolo unde setea noastră va fi potolită și săturată. Dacă așadar cel care spune minciună, vorbește după firea lui, cel care spune adevărul vorbește din partea lui Dumnezeu. Ioan era adevărat, Cristos este adevărul; Ioan era adevărat, dar cel care este adevărat este astfel din partea adevărului. Or, dacă Ioan era adevărat, și dacă omul nu poate să fie adevărat decât din partea adevărului, în harul cui era adevărat Ioan, dacă nu al celui care a spus «Eu sunt adevărul» (In 14,6)? Așadar, adevărul nu poate să fie în contrast cu omul adevărat, nici omul adevărat cu adevărul. Adevărul este cel care l-a trimis pe acel om adevărat, care întocmai era adevărat pentru că a fost trimis de adevăr. Dacă adevărul l-a trimis pe Ioan, Cristos este cel care l-a trimis. Dar ceea ce face Cristos cu Tatăl este Tatăl care face asta, și ceea ce Tatăl face cu Cristos este făcut de Cristos" (Comentariu la Evanghelia sfântului Ioan, Omilia 5).
După aceea, deși Botezul se primește o singură dată, pentru a-l face să încolțească și să rodească este nevoie de convertirea zilnică a inimii, prin sacramentul frecvent al Reconcilierii și prin rugăciunea constantă și fidelă.
(După L'Osservatore Romano, 7 ianuarie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 468.