Papa Francisc: Teologia lui Benedict al XVI-lea, pasiune și bogăție impregnate de evanghelie
Papa Francisc semnează prefața unui volum de la LEV, "Dumnezeu este mereu nou", care adună gândurile spirituale ale papei emerit: "Argumentarea credinței era făcută de el cu devoțiunea omului care s-a abandonat în întregime pe sine însuși lui Dumnezeu".
PAPA FRANCISC
Sunt bucuros că cititorul poate avea în mâini acest text de gânduri spirituale ale regretatului Papă Benedict al XVI-lea. Titlul exprimă deja unul dintre aspectele cele mai caracteristice ale magisteriului și ale înseși viziunii despre credință a predecesorului meu: da, Dumnezeu este mereu nou, pentru că el este izvor și motiv de frumusețe, de har și de adevăr. Dumnezeu nu este niciodată repetitiv, Dumnezeu ne surprinde, Dumnezeu aduce noutate. Prospețimea spirituală care transpare din aceste pagini confirmă asta cu intensitate.
Benedict al XVI-lea făcea teologie în genunchi. Argumentarea credinței era făcută de el cu devoțiunea omului care s-a abandonat în întregime pe sine însuși lui Dumnezeu și care, sub conducerea Duhului Sfânt, căuta o întruchipare tot mai mare a misterului acelui Isus care l-a fascinat încă de când era tânăr.
Culegerea de gânduri spirituale, care este prezentată în aceste pagini, arată capacitatea creativă a lui Benedict al XVI-lea de a ști să investigheze diferitele aspecte ale creștinismului cu o rodnicie de imagini, de limbaj și de perspectivă care devin un stimulent continuu de a cultiva darul prețios al primirii lui Dumnezeu în propria viață. Modul în care Benedict al XVI-lea a știut să facă să interacționeze inima și rațiunea, gândirea și afectele, raționalitatea și emoția constituie un model rodnic despre cum se poate relata tuturor forța năvalnică a evangheliei.
Cititorul va vedea confirmat acest lucru în aceste pagini, care reprezintă - grație și competenței curatorului, spre care se îndreaptă mulțumirea noastră vie - un soi de "sinteză spirituală" a scrierilor lui Benedict al XVI-lea: aici strălucește capacitatea sa de a arăta mereu nouă profunzimea credinței creștine. Este suficient un mic florilegiu. "Dumnezeu este un eveniment de iubire", expresie care singură dă dreptate cu plinătate unei teologii mereu armonioase între rațiune și afect. "Ce anume ne va putea mântui vreodată dacă nu iubirea?", i-a întrebat pe tineri în veghea de rugăciune de la Köln, în 2005, meditația amintită aici în mod oportun, punând o întrebare care este ecou al lui Fiodor Dostoievski. Și când vorbește despre Biserică, pasiunea eclezială îl face să pronunțe cuvinte deosebit de pătrunse de apartenență și afecțiune: "Nu suntem un centru de producție, nu suntem o firmă care are ca scop profitul, suntem Biserică".
Profunzimea gândirii lui Joseph Ratzinger, care se întemeia pe Sfânta Scriptură și pe Părinții Bisericii, ne este de ajutor și astăzi. Aceste pagini tratează un evantai de tematici spirituale și sunt stimulent în a rămâne deschiși la orizontul veșniciei pe care creștinismul îl are în propriul ADN. Cea a lui Benedict al XVI-lea este și va rămâne mereu o gândire și un magisteriu rodnic în timp, pentru că a știut să se concentreze asupra referințelor fundamentale ale vieții noastre creștine: înainte de toate, persoana și cuvântul lui Isus Cristos, în afară de virtuțile teologale, adică iubirea, speranța, credința. Și pentru aceasta toată Biserica îi va fi recunoscătoare. Pentru totdeauna.
În Benedict al XVI-lea o devoțiune neîncetată și un magisteriu iluminat s-au întărit într-o alianță armonioasă. De câte ori a vorbit despre frumusețe cu cuvinte emoționante! Benedict a considerat mereu frumusețea ca un drum privilegiat pentru a deschide bărbații și femeile la transcendent și astfel să-l poată întâlni pe Dumnezeu, care era pentru el îndatorirea cea mai înaltă și misiunea cea mai urgentă a Bisericii. Îndeosebi, muzica a fost pentru el o artă apropiată cu care să înalțe spiritul și interioritatea. Dar asta nu-l făcea să-și abată atenția, ca adevărat om de credință, de la problemele mari și spinoase din timpul nostru, observate și analizate cu judecată conștientă și un spirit critic curajos. Din ascultarea Scripturii, citită în tradiția mereu vie a Bisericii, a știut încă de tânăr să ia acea înțelepciune utilă și indispensabilă pentru a stabili o confruntare dialogantă cu cultura timpului său, așa cum confirmă aceste pagini.
Îi mulțumim lui Dumnezeu pentru că ni l-a dăruit pe Papa Benedict al XVI-lea: cu cuvântul său și mărturia sa ne-a învățat că este posibil - cu reflecția, gândirea, studiul, ascultarea, dialogul și mai ales rugăciunea - a sluji Biserica și a face bine întregii omeniri; ne-a oferit instrumente intelectuale vii pentru a permite fiecărui credincios să dea cont despre propria speranță recurgând la un mod de gândire și de comunicare care să poată fi înțeles de propriii contemporani. Intenția sa era constantă: să intre în dialog cu toți pentru a căuta împreună căile prin care să-l întâlnească pe Dumnezeu.
Această căutare a dialogului cu cultura din timpul său a fost mereu o dorință arzătoare a lui Joseph Ratzinger: el, ca teolog, mai întâi, și ca păstor, după aceea, nu s-a izolat niciodată într-o cultură numai intelectualistă, despărțită de istoria oamenilor și a lumii. Cu exemplul său de intelectual bogat în iubire și în entuziasm (care etimologic înseamnă a fi în Dumnezeu) ne-a arătat posibilitatea că a căuta adevărul este posibil și că a ne lăsa posedați de el este ceea ce poate obține mai înalt spiritul uman. Pe acest drum, toate dimensiunile ființei umane, rațiunea și credința, inteligența și spiritualitatea, au un rol și un specific propriu. Plinătatea existenței noastre, ne-a amintit Benedict al XVI-lea cu cuvântul și exemplul, se află numai în întâlnirea personală cu Isus Cristos, Cel Viu, Logosul întrupat, revelația deplină și definitivă a lui Dumnezeu, care în el se manifestă iubire până la sfârșit.
Aceasta este urarea mea adresată cititorului: să poată găsi în aceste pagini străbătute de glasul pasionat și blând al unui maestru de credință și de speranță harul unei întâlniri noi și dătătoare de viață cu Isus.
(După Vatican News, 4 ianuarie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 177.