A privi, a fi priviți
Misterul unui Dumnezeu prunc
de Andrea Monda
Mâine seară ochii a milioane de creștini răspândiți în lume vor fi îndreptați spre un mic prunc care zace fără apărare într-o iesle dintr-o peșteră. Crăciunul este sărbătoarea nașterii, a vieții, a unui Dumnezeu care se face trup, un Dumnezeu prunc. Este sărbătoarea întrupării, sărbătoarea tuturor copiilor. Creștinii privesc la Prunc, dar știu că acea privire a lor nu este prima, ci a doua, nu este o inițiativă, ci un răspuns, nu este o acțiune, ci o restituire, deoarece știu că înainte de a privi ei au fost priviți, că inițiativa este a lui Dumnezeu, care ne-a privit, adică ne-a gândit, ne-a conceput, ne-a creat, ne-a ales, ne-a iertat, într-un cuvânt "ne-a iubit": "În aceasta constă iubirea: nu noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci el ne-a iubit" (1In 4,10). Este o privire de credință aceea pe care creștinii o fac la Crăciun adorându-l și rugându-l pe Isus Prunc și credința este un răspuns, este un amin, un da la da-ul lui Dumnezeu.
Ochii îndreptați spre peșteră, dar și (mai înainte) ochi care din acea peșteră se îndreaptă spre noi, ochii Pruncului care ne privește din acea peșteră.
Și astăzi, în multele Betleemuri din lume, copiii ne privesc. Și ne interoghează. Astăzi Betleem nu este numai în Israel, ci și în Ucraina, unde copiii, așa cum a afirmat Papa Francisc, pierd zâmbetul (care este semnătura inconfundabilă a copilăriei); în Mediterana, unde în fiecare zi copii se nasc și mor printre valurile unei mări nu leagăn, ci cimitir, dar și în Yemen, ca și în Siria, în Iran, ca și în Myanmar, în Nigeria ca și în Sudanul de Sud... zeci și zeci de locuri teatre de conflicte, care în Occident se tinde să se înlăture, unde există copii care în loc să fie primiți, în loc să reprezinte viitorul și speranța, arată cu trupul lor rănit sau ucis toată absurditatea unui prezent făcut din violență, din închidere și din refuz.
Un copil cere esențialmente să fie primit și așa face Dumnezeu în sânul Mariei. Și primirea nu este sigură. Crăciunul este o dramă, mai înainte de a fi o sărbătoare plină de lumini și distrageri. Crăciunul este Noaptea Sfântă, dar rămâne o noapte. Pentru a vedea lumina, cea adevărată și definitivă, trebuie să așteptăm zorii duminicii de Paște. Acum însă suntem în umbra nopții. Așa a fost la acel prim Crăciun unde lumina divină a făcut breșă în întunericul nostru și tot așa și astăzi: o dramă care ne zdruncină și ne provoacă să avem cap, mâini și inimă atente, libere, recunoscătoare și active.
Rowan Williams, arhiepiscop de Canterbury din 2003 până în martie 2013, percepe această putere dramatică în mod sobru și isteț, așa cum numai poezia poate s-o facă, în aceste versuri dedicate Adventului și etapei sale finale, acea scenă din Betleem pe care toți creștinii o vor privi mâine seară, re-priviți, cu așteptare tremurândă și speranță încrezătoare.
Advent Calendar
Va veni precum căderea ultimei frunze.
O noapte când vântul din noiembrie
a biciuit copacii la os, iar pământul
se trezește asfixiind de mucegai,
din desfășurarea ștergarului murdar.
Va veni ca gerul.
O dimineață când pământul anchilozat
se deschide peste ceață, pentru a se afla
blocat în rețeaua
unei frumuseți necunoscute, tăioase.
Va veni ca întunericul.
Într-o seară când soarele roșu înflăcărat
din decembrie trage deasupra giulgiul
și acoperă ochiul său cu o monedă pentru a secera
oboarele din cer înzăpezite de stele.
Va veni, va veni,
va veni ca plâns în noapte,
ca sânge, ca ruptură,
imediat ce pământul se va lupta pentru a-l elibera.
El va veni ca prunc.
(După L'Osservatore Romano, 23 decembrie 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 653.