Dialogul fără cuvinte
de Luigi Maria Epicoco
Sărbătorile iminente de Crăciun ne vor face să citim de mai multe ori verbul a adora. Îl vom găsi alăturat de fragilitatea pruncului Isus așezat în iesle ca mărturia fizică cea mai clară că acel prunc înghețat și lipsit de apărare este în realitate fiul Celui Atotputernic, Cuvântul făcut trup, Emanuel, "Dumnezeu cu noi". A adora înseamnă a recunoaște divinitatea sa. Există ceva ce Crăciunul ar trebui să schimbe și în folosirea simțurilor noastre: să ne dăm seama de ceva mai profund decât simpla suprafață. Poetul englez William Blake (1757-1827) a scris niște versuri care redau bine ideea acestei schimbări: "Să vezi o lume într-un grăunte de nisip și un cer într-o floare sălbatică. Să ții infinitul în palmă unei mâini și veșnicia într-o oră".
Cineva scria că o complicitate este un dialog fără cuvinte: asta pare să fie definiția cea mai potrivită a gestului adorației, sau măcar aceea care îi percepe un aspect semnificativ, adică absența cuvântului. Însă prea des gândindu-ne la gestul de adorare cădem în mii de răstălmăciri care pot împiedice o înțelegere corectă a sa. Pentru aceasta trebuie s-o eliberăm de logica supunerii și s-o readuce probabil la natura sa cea mai adevărată: adorația este un alfabet de intimitate, iată pentru ce nu are nevoie de cuvinte, pentru că manifestă înțelegerea complice tipică proprie a celui care iubește.
Evenimentul creștin nu poate pierde din vedere niciodată că punctul său focal nu este într-o idee sau într-o vedere deosebită a lui Dumnezeu, ci într-o față precisă, care este fața lui Cristos. Creștinismul este persoana lui Isus Cristos. În întâlnirea personală cu el are loc adevărata viața creștină. Crăciunul ne interoghează cu privire la concretețea credinței noastre, cu privire la cât este ea cu adevărat o întâlnire personală cu Isus Cristos. Însă trebuie spus că nu este suficientă simpla relație personală ca să facă să apară roadele răscumpărării, este nevoie ca această relație personală să devină o relație semnificativă de iubire. Pentru a folosi termeni mai contemporani ar trebui să spunem că trebuie trecut de la simpla conexiune la întâlnirea afectivă. În faptul de a ne lăsa iubiți este tot începutul vieții creștine. Crăciunul nu este numai manifestarea vizibilă a Iubirii, ci și posibilitatea care ne este dată de a o primi în viața noastră.
Scria Sfântul Clement Romanul în secolul I: "Cel care posedă caritatea lui Cristos pune în practică poruncile lui Cristos". Nu poruncile fac posibil să ne simțim iubiți de Dumnezeu, ci faptul de a ști că suntem iubiți face posibile poruncile. Însă este corect să adăugăm că adorația are o repercusiune existențială concretă. Cel care știe să dialogheze cu Cristos fără cuvinte, știe să-și dea seama de cuvintele nespuse și de cel care este lângă el. De câte ori Isus în Evanghelie a ascultat rugăciuni nerostite. Compasiunea sa vedea și asculta ceea ce nu apărea imediat sau nu se reușea să se spună. A privi cu compasiune pe oricine întâlnim (inclusiv pe dușmani) este probabil actualizarea cea mai imediată a adorației față de Cristos.
Compasiunea este mărturisirea noastră în Crăciun.
(După L'Osservatore Romano, 19 decembrie 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 332.