Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Așteptarea

de Giovanni Cesare Pagazzi

Probabil că emblema oricărei așteptări - și cea din Advent - este graviditatea. În italiană, o femeie însărcinată este "în așteptare" ("in attesa"), "în dulce așteptare" ("in dolce attesa"). Tot așa și în engleză: "the lady is expecting". Așteptarea va fi dulce, dar cu siguranță nu ușoară, pentru că începe cu junghiuri dureroase. Începe cu întreruperea calendarului normal al corpului unei femei. Se oprește timpul său obișnuit, ritmat de ciclul lunar, și se deschide timpul forte al gestației. Potrivit este numele acestei perioade - "graviditatea", întocmai - pentru că femeia devine grea, sub încărcătura copilului. Este o perioadă fericită, e adevărat, dar apăsătoare. Mișcările devin lente, ezitante; desigur, înzestrate cu un har cu totul special, dar umflate, dacă sunt comparate cu cele precedente gravidității.

Bucuria pentru venirea copilului (sau a copilei) este însoțită aproape imediat de grețuri. În general sunt simptom de repulsie și dezgust, apărarea extremă a corpului, înainte de a capitula în fața intrării năvalnice a altuia, desigur dorit, totuși apăsător; unul cu care femeia va trebui să se confrunte. Există un înainte și un după această invadare; și aproape nimic nu va fi ca înainte. Crește volumul torentului sanguin al femeii, se întăresc apărările spre exterior, dar diminuează cele îndreptate spre interior, altminteri fătul ar putea fi confundat cu un dușman și atacat. Crește ritmul cardiac al femeii, și deja din a șasea săptămână se poate auzi bătaia inimii celui mic, un diamant în mina de carne și sânge al corpului mamei, o lumină într-un nor. Din acel moment femeia are două inimi: fiecare dă formă celeilalte. Mai înainte de generozitatea femeii, corpul său deja a decis: în caz de necesitate (lipsă de hrană, apă...), va favoriza fătul, în defavoarea mamei.

Între timp copilul crește. Cum? Nici măcar femeia nu știe cum; exact ca agricultorul cel mai expert: a arat, a semănat, a irigat, dar nu știe să explice încolțirea și creșterea sa până la recoltă. Este convinsă de acest lucru mama celor șapte frați martiri (2Mac 7), precum și agricultorul Împărăției, despre care vorbește Isus (Mc 4,26-29). Trebuie doar așteptat: noua viață își face cale de la sine; știe unde să meargă și când să ajungă. În graviditate, ca în ogor, graba este mortală; a grăbi timpii înseamnă a avorta sau a pierde recolta.

Copilul încă nu se vede, dar deja din a cincea lună se face simțit; nu cu mângâieri și săruturi, ci cu picioare, lovituri și îmbrânceli împotriva pereților sânului. Uneori sunt răspunsurile sale la vocea mamei, care pare să ajungă la el pe căi necunoscute și inimaginabile. Face să se perceapă prezența sa așa cum îi este posibil în acest moment. După naștere va zâmbi plin de bucurie; deocamdată lovește cu piciorul și cu coatele. Ocupând tot mai mult spațiu, cel mic strivește și mută organele interne ale și vitale ale femeii. Ceea ce este indispensabil pentru viața mamei este comprimat, dislocat; ceea ce este central este împins la periferia corpului. Numai carnea suportă o graviditate, pentru că este plastică, se modifică și se adaptează.

Cea mai frumoasă statuie a lui Fidia, Bernini și Canova nu va fi niciodată "în dulce așteptare"; marmura foarte curată nu acordă spațiu nimănui, decât sieși.

Sunt multe imaginile Sfintei Fecioare Maria imediat după naștere. Multe o reprezintă în timp ce alăptează Pruncul. Altele o reprezintă cu Cristos în brațe, de acum înțărcat. Nu sunt așa de frecvente cele care o reprezintă însărcinată. Este Fecioara Adventului. Este emoționantă fresca lui Piero della Francesca ce o imaginează pe Maria ca o tânără foarte frumoasă, cu fața gânditoare și obosită, aproape la sfârșitul gravidității. În prim plan stau doi îngeri care trag o cortină, o pânză care deschide scena, ocupată în întregime de Maria însărcinată; ca și cum ar spune: "Iată pentru voi spectacolul!". Centrul tabloului este sânul umflat al Născătoarei de Dumnezeu. "Graviditatea", "greutatea" este reprezentată și de coloana arcuită spre interior, ca și cum ar balansa încărcătura din burtă. Greutatea este așa de importantă încât cere intervenția brațului stâng, în ajutorul mușchilor lombari obosiți. În schimb mâna dreaptă este sprijinită ușor pe sân, expus până acolo încât îi oferă sprijin. Corpul tinerei este așa de dilatat încât frumoasa haină albastră se deschide în față și într-o parte, lăsând să se întrevadă fusta albă.

Uneori simțim Biserica îngreunată, lentă și caraghioasă în mișcări; supusă la lovituri și îmbrânceli interne, care provin din orice parte; o vedem în mod inexplicabil atrasă de anumite mâncăruri și la fel de inexplicabil deranjată de altele, aproape cu greață. Auzim durerea sa și suferința sa, pentru că unele organe vitale ale ei sunt împinse și strivite. Nu este vorba de boală. Mai simplu, Biserica este însărcinată și astăzi.

(După L'Osservatore Romano, 17 decembrie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 319.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat