Figuri din Advent. Neprihănita Zămislire ca model
Maria, mama Celui Așteptat
de Simone Caleffi
"Credincioșii care trăiesc cu liturgia spiritul Adventului, considerând iubirea inefabilă cu care Fecioara l-a așteptat pe Fiul, sunt invitați s-o asume ca model și să se pregătească pentru a merge în întâmpinarea Mântuitorului care vine «vigilenți în rugăciune, tresăltând în cântări de laudă»" (Marialis cultus, 4). Una din cele trei figuri centrale ale Adventului este mama celui așteptat: astfel, solemnitatea Neprihănitei Zămisliri, pe care o celebrăm la începutul acestui timp (8 decembrie), nu numai că nu-i rupe unitatea, ci ne dăruiește însoțitoarea corectă, pentru a merge în întâmpinarea Domnului. Așa cum a afirmat Papa Francisc în omilia de la Liturghia de dimineață la Casa "Sfânta Marta", luni, 2 decembrie 2013, "când vine Cristos" trebuie "refăcut totul din nou, refăcută inima, sufletul, viața, speranța, drumul". Pentru a obține curajul de a "reface" toate acestea, nu putem să nu cerem mijlocirea Mariei Neprihănite, pentru că ea este capodopera inițială a omenirii mântuite, rodul cel mai prețios în venirea Domnului.
Timpul de Advent este adevărata lună mariană; problema este că omul modern pare să nu mai aștepte întoarcerea lui Cristos. Și, așa cum a scris pr. Tonino Bello, pentru prima duminică din Advent din 1990, "dacă astăzi nu mai știm să așteptăm este pentru că suntem terminați cu speranța". Așadar într-adevăr, așa cum a spus Sfântul Paul al VI-lea, criza speranței generează criza credinței. De fapt, "în timp ce Eva, deviată de mesajul diavolului, nu a ascultat de cuvântul divin și s-a înstrăinat de Dumnezeu, Maria, în schimb, condusă de vestea îngerului, a ascultat de cuvântul divin și a meritat să-l poarte pe Dumnezeu în sânul său", a afirmat noul învățător al Bisericii, Sfântul Irineu, episcop de Lyon, în tratatul său Împotriva ereziilor. Eva nu a avut încredere în Dumnezeu, Maria da. Așadar, așa cum alegerea Evei i-a tras pe toți în păcat, cea a Mariei aduce tuturor mântuirea; motiv pentru care gloria Mariei putem să ne-o însușim, în măsura în care suntem Biserică, așa cum a ilustrat, la rândul său, fericitul Isac, abate al mănăstirii din Stella, în Discursul 51: "Sunt mulți fii și un singur fiu. Așa cum capul și trupul sunt un singur fiu și mai mulți fii, la fel, Maria și Biserica sunt o singură mamă și mai multe mame, o singură fecioară și mai multe fecioare. Ambele sunt mame, ambele sunt fecioare. Ambele au zămislit de la Duhul Sfânt fără atracție trupească. Ambele i-au dat lui Dumnezeu Tatăl un fiu, fără păcat. Una a născut fără niciun păcat, un cap pentru trup; cealaltă a făcut să se nască, prin iertarea păcatelor, un trup pentru cap".
Dar să revenim la evenimentul fecioarei din Nazaret. Sfântul Bernard, în a patra Omilie despre Sfânta Fecioară Maria, spune: "Ai auzit, Fecioară, că vei zămisli și vei naște un fiu; ai auzit că acesta va fi nu de la un om, ci de la Duhul Sfânt. Îngerul așteaptă răspunsul: este timpul să se întoarcă la Dumnezeu, cel care l-a trimis. Așteptăm și noi, Stăpână, cuvântul milostivirii, noi care suntem atât de mizerabili apăsați de o sentință de condamnare". Cu ce trepidație așteaptă inima fidelă asentimentul Mariei la planul mântuirii! Proiectul lui Dumnezeu, misterul răscumpărării noastre nu se realizează fără libertatea acestei femei, care voluntar acceptă ceea ce Tatăl a gândit. Fiat-ul Mariei nu este rostit fără speranța care, prin credință, devine certitudine. Certitudine că Dumnezeu iubește infinit creaturile sale și orice lucru pe care-l face sau îl permite nu are alt scop decât caritatea și derivă din bunătatea și înțelepciunea sa. Maria găsește speranța sa în faptul că "atunci când îngerul îi face cunoscut misterul maternității sale feciorelnice, îi vestește, pentru a-i întări credința cu un exemplu, că o femeie în vârstă și sterilă a zămislit, și aceasta dovedește că Dumnezeu poate să facă tot ce vrea. Îndată ce Maria a auzit aceasta, a plecat în grabă spre regiunea muntoasă, nu pentru că nu ar fi dat crezare profeției, nici pentru că nu ar fi fost sigură de această veste, nici pentru că s-ar fi îndoit de acest exemplu, ci pentru că era bucuroasă pentru promisiune și doritoare să facă un serviciu, cu elanul bucuriei sale. Încotro putea să se îndrepte cu atâta grabă ea, care era de acum plină de Dumnezeu, dacă nu spre înălțimi? Harul Sfântului Duh nu cunoaște întârzieri, nici încetineli", scrie Sfântul Ambroziu în Comentariu asupra Evangheliei după Sfântul Luca.
Da-ul Mariei este explicat de ea însăși în Magnificat. Sfântul Beda Venerabilul, preot, în Comentariul asupra Evangheliei lui Luca, citând cântarea Fecioarei și dându-i cuvântul ei, afirmă: "Domnul m-a înălțat cu un dar atât de mare și atât de nemaiauzit încât nu pot să îl exprim în nicio limbă, ci abia dacă iubirea îl poate înțelege în adâncul inimii. De aceea, mă străduiesc din toate puterile sufletului meu să-i înalț un imn de mulțumire și mă dăruiesc, cu tot ce trăiesc, simt și înțeleg, contemplării măreției lui fără de sfârșit, căci duhul meu se bucură în dumnezeirea veșnică a aceluiași Isus, adică a Mântuitorului, cu care trupul meu a fost însărcinat prin zămislirea în timp".
Și noi, îngândurați de o economie în declin, înspăimântați de zgomotele războaielor, știm, ca și Maria, să bazăm încrederea noastră într-un Dumnezeu iubire care și atunci când pare să se ascundă nu abandonează creația sa? Știm să întemeiem credința noastră pe certitudinea că "orice fel de lucru va fi pentru bine"? Cum mărturisește Iuliana de Norwich, trebuie "să rămânem cu fermitate în credință, (...) să credem trainic și perfect" că totul se va termina în bine. Și pentru că creștinul care pierde speranța pierde însuși sensul existenței sale și este ca și cum ar trăi în fața unui zid care îl împiedică să privească dincolo de nasul său. În schimb, îndemnați de papa, vrem să devenim tot mai mult constructori de punți care leagă maluri opuse. Așadar, cu monseniorul Bello, să cerem Mariei să alimenteze "candelele speranței" pentru că știm că "vor veni timpuri dificile, dar noi trebuie să le înfruntăm cu mare speranță", așa cum a scris la 16 mai 1993. Și noi, cu el, "să-i cerem Domnului, să-i cerem Sfintei Fecioare ca să facă să se reverse în inima noastră speranța în timpuri mai bune".
(După L'Osservatore Romano, 7 decembrie 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 489.