Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Timothy Radcliffe. Foto: Carlo Brivio
© Avvenire
"Tăcerea și dialogul sunt secretele pentru a fi preot"

de pr. Timoty Radcliffe

Biblistul dominican comentează un text al papei despre preoți și spiritualitate, menționând importanța ascultării cu umilință a lui Dumnezeu, a fraților și a credincioșilor. Iată, în continuare, o parte din această intervenție a părintelui dominican.

Publicăm aici un fragment din discursul lui Timothy Radcliffe, teolog și biblist, cuprins în cartea Papei Francisc "După stilul lui Dumnezeu. Reflecții asupra spiritualității preoției" (Libreria Editrice Vaticana, 72 de pagini, 5,50 euro), care prezintă discursul pontifului la recentul Simpozion internațional "Pentru o teologie fundamentală a preoției", desfășurat în februarie anul trecut la Vatican. Textul Papei Francisc este comentat de părintele Radcliffe, dominican și fost maestru general al Ordinului Predicatorilor, și de părintele Luigi Maria Epicoco, profesor de filosofie la Universitatea Lateran și asistent spiritual al dicasterului pentru Comunicare. Ezio Falavegna, preot paroh și teolog la Facultatea de Teologie din Triveneto, a editat câteva fișe pentru formarea continuă a clerului care îmbogățesc textul.

Am intrat în Ordinul Fraților Predicatori cu dorința de a deveni un frate printre alți frați. Ajuns în momentul hirotonirii, aveam unele îndoieli: mă simțeam mereu inconfortabil în fața oricărui indiciu de clericalism și acceptasem hirotonirea pentru că frații mei o doreau și pentru că era utilă pentru predicare. Mi-ar fi plăcut să citesc cuvintele papei cu acea ocazie! De fapt, Francisc a afirmat că vocația la preoția ministerială deblochează în preot "acel potențial de iubire pe care l-am primit în ziua Botezului nostru". Este exact ceea ce am descoperit și eu, experimentând și eu că, de când sunt preot, "viața este întotdeauna minunat de complicată". Prin complicațiile, prin micile victorii ale harului și prin eșecurile noastre, avem acces la simplitatea eternă a lui Dumnezeu.

Francisc examinează cele patru forme de apropiere care stau la baza acestei iubiri: apropierea de Dumnezeu, de episcop, de preoți, de popor. "Un preot este invitat în primul rând să cultive această apropiere, această intimitate cu Dumnezeu": când eram călugăr tânăr, m-am străduit să înțeleg sensul acestei afirmații. Am avut o relație personală cu Domnul? Rămâneam conștient tăcut în capelă, întrebându-mă ce fac. Nu auzeam nicio voce. Nu mă puteam gândi la Isus ca la un fel de prieten invizibil lângă mine. Mă amăgeam pe mine și pe aproapele meu sau ceilalți erau niște visători? Cu toate acestea, am continuat să aștept. Împărtășirea acestei tăceri cu frații și prietenii laici m-a ajutat să sper că într-o zi voi simți mai profund apropierea lui Dumnezeu.

Cu timpul, am ajuns să cred și să experimentez că această intimitate nu înseamnă că Dumnezeu este aproape de mine așa cum o persoană este aproape de alta. Faptul că Dumnezeu se îndreaptă către mine îmi asigură existența continuă. "Eu sunt o misiune" (Evangelii Gaudium, nr. 273), exist în măsura în care Dumnezeu m-a găsit, cum spune atât de dulce Francisc, și pe care Dumnezeu îl cheamă la existență în fiecare clipă. În Biblie, când Dumnezeu se adresează cuiva, de obicei, răspunsul pe care îl primește este Hineni: "Iată-mă". Identitatea mea cea mai profundă se află în acest cuvânt: "Iată-mă". Stau în tăcere, vulnerabil în fața lui Dumnezeu, și las toate celelalte sentimente superficiale de identitate să dispară. Sfântul Augustin îi spune lui Dumnezeu: "Tu ai fost cu mine și eu nu am fost cu tine". Dumnezeu mă așteaptă să mă întorc acasă, la mine însumi, unde este gata să mă îmbrățișeze precum tatăl pe fiul risipitor.

De fiecare dată când mi-am pierdut simțul vocației mele a fost pentru că am evadat din acea liniște în care am avut curajul să fiu eu însumi, gol în fața lui Dumnezeu și fără rușine. Francisc îi întreba deseori pe preoții săi din Buenos Aires cum se pregăteau să meargă la culcare seara: "Și nu mergeți la Domnul, măcar pentru a spune noapte bună? Trebuie să fac acest lucru mai des, nu este suficient să spun doar "Bună dimineața". Mai mult, Francisc arată pustietatea ca pe un moment de întâlnire cu Dumnezeu: "Calea pustiului este calea care duce la intimitatea cu Dumnezeu, cu condiția, însă, să nu fugim, să nu găsim modalități de a fugi de această întâlnire".

Am fost operat recent de o tumoare la maxilar. Am stat în spital timp de cinci săptămâni. Pentru o vreme, percepția mea despre cine eram a fost pusă la îndoială. Scriitor și predicator, nu puteam să gândesc clar și uneori habar nu aveam unde mă aflu. În mod normal, îmi place să fac multe lucruri, dar nu am putut să fac nimic. În acea condiție umilă de lipsuri, m-am simțit mai aproape ca niciodată de Dumnezeu, care s-a întrupat într-un copil neajutorat, dependent în toate de ceilalți. Zile și zile am suferit de o sete cumplită, dar singurul lucru pe care îl puteam face era să-mi umezesc buzele. Mă gândeam obsesiv la setea care l-a chinuit pe Israel în timp ce rătăcea prin pustiu și îmi tot spuneam: "Te-am încercat la apele de la Meriba" (Psalmul 81,8).

În acel pustiu arid l-am întâlnit pe omul care i-a spus femeii samaritene de la fântână: "Dă-mi să beau" (Ioan 4,7) și care a murit însetat pe cruce. Într-o astfel de pustietate, tot ceea ce am realizat este un nimic, imaginile pe care ni le-am făcut despre noi înșine se prăbușesc și ne aflăm alături de Fiul Omului care a devenit cel din urmă. [...] Am cunoscut mulți episcopi buni, dar numai unul singur mi-a fost un adevărat părinte: Francisc, episcop de Roma. După operație, am dormit aproape treizeci de ore, revenindu-mi doar câteva clipe în timp ce mă aflam la terapie intensivă; în acel moment, abatele meu mi-a adus un bilet scris de mână pentru mine. Era de la Francisc. Este un exemplu tipic al modului în care își exercită paternitatea episcopală: papa dă mii de telefoane, bate la ușa a zeci de persoane și scrie scrisori de mână care îi uimesc întotdeauna pe cei care le primesc.

Francisc își începe reflecția asupra apropierii de episcop vorbind despre ascultare. Aceasta "nu este un atribut disciplinar, ci cea mai puternică caracteristică a legăturilor care ne unesc în comuniune. Aceasta implică confruntare, ascultare, în unele cazuri chiar tensiune, dar niciodată ruptură". Ca dominican, aceasta este ascultarea pe care o datorez, nu numai lui Dumnezeu, ci și fraților mei reuniți în capitol sau superiorilor mei.

În tradiția dominicană, ascultarea nu este atât de mult o supunere a voinței, cât o deschidere a urechilor - "ob-audire" - și, prin urmare, a minții. Teologul dominican Herbert McCabe a scris: "Ascultarea devine perfectă atunci când cel care poruncește și cel care ascultă ajung să împărtășească aceeași viziune. În tradiția noastră, ascultarea oarbă nu are mai mult sens decât învățarea oarbă". Ascultarea înseamnă să ne deschidem inima și mintea unul altuia, căutând împreună să descoperim ce este bun și adevărat. Prin urmare, ascultarea este înrădăcinată în dialog. Mai ales în timpul acelui moment comunitar care este capitulul, noi, frații, încercăm să intrăm în dialog cu frații cu care nu suntem de acord, încercând să înțelegem de ce ei cred lucruri care nouă ni se par greșite. Ascultarea necesită capacitatea de a intra în experiența lor, inteligența de a înțelege adevărurile pe care le dețin, umilința de a învăța de la ei.

Preotul trebuie să exceleze în arta conversației. [...] Unitatea în cadrul diecezelor și parohiilor nu constă într-o uniformitate impusă, ci într-un dialog continuu care ne lărgește și ne îmbunătățește mintea, depășind diviziunile etnice, ideologice și generaționale. Împărtășim astfel viața Cuvântului lui Dumnezeu, a cărui slujire a fost un dialog continuu cu prietenii și dușmanii, cu autoritățile religioase și cu cerșetorii, până când a fost redus la tăcere pe cruce. A treia zi, însă, dialogul s-a reluat în grădină: "Maria" - "Rabbuni". Nicio tăcere nu ar trebui să fie infinită. Fiecare dialog întrerupt ar trebui să aibă propria dimineață de Paște.

(După Avvenire, 23 noiembrie 2022)

Traducere de pr. Eduard Patrașcu


 

lecturi: 565.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat