|
Text înmânat Iubiți frați și iubite surori, bună ziua și bine ați venit! Îi mulțumesc lui dr. Ruffini pentru cuvintele sale respectuoase și vă salut pe voi toți care participați la Adunarea Plenară a Dicasterului pentru Comunicare, care are ca temă "Sinod și comunicare: un parcurs de dezvoltat". Sinodul nu este un simplu exercițiu de comunicare și nici nu este tentativa de a regândi Biserica prin logica majorităților și minorităților care trebuie să găsească un acord. Acest tip de viziune este monden și urmează modelul multor experiențe sociale, culturale și politice. În schimb esența parcursului sinodal se află într-un adevăr de fond pe care nu trebuie să-l pierdem niciodată din vedere: el are ca scop să asculte, să înțeleagă și să pună în practică voința lui Dumnezeu. Dacă vrem, ca Biserică, să cunoaștem voința lui Dumnezeu pentru a face și mai actuală lumina evangheliei în acest timp al nostru, atunci trebuie să avem din nou conștiința că ea nu se dă niciodată unuia singur, ci mereu Bisericii în întregimea sa. Numai în țesutul viu al relațiilor noastre ecleziale devenim capabili să-l ascultăm și să-l înțelegem pe Domnul care ne vorbește. Fără acel "a merge împreună", putem să devenim pur și simplu o instituție religioasă, care a pierdut însă capacitatea de a face să strălucească lumina mesajului Învățătorului său, a pierdut capacitatea de a duce gust în diferitele evenimente ale lumii. Isus ne avertizează cu privire la o asemenea derivă. El ne repetă: "Voi sunteți sarea pământului. Dacă sarea își pierde gustul, cu ce se va săra? Nu mai este bună de nimic, decât să fie aruncată afară și călcată în picioare de oameni. Voi sunteți lumina lumii. Nu se poate ascunde o cetate așezată pe munte. Nici nu se aprinde o candelă și se pune sub obroc, ci pe candelabru, ca să lumineze pentru toți cei care sunt în casă. Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât ei să vadă faptele voastre bune și să-l glorifice pe Tatăl vostru cel din ceruri!" (Mt 5,13-16). Iată pentru ce dimensiunea sinodală este o dimensiune constitutivă a Bisericii și reflecția care ne ține angajați în acești ani are scopul de a evidenția cu forță ceea ce a crezut mereu Biserica în manieră implicită. Biblia este plină de istorii de bărbați și femei pe care uneori, în mod eronat, ni-i imaginăm ca eroi solitari. De exemplu, Abraham, primul căruia Dumnezeu îi adresează cuvântul său, nu este un solitar care pornește în călătorie, ci un om care ia în serios glasul lui Dumnezeu, care îl invită să părăsească propria țară și face asta împreună cu familia sa (Gen 12,1-9). Istoria lui Abraham este istoria legăturilor lui Abraham. Și Moise, eliberatorul lui Israel, nu ar fi putut să-și îndeplinească misiunea decât grație ajutorului fratelui Aron, a surorii Maria, a socrului Ietro și a unei cete de alți bărbați și femei care l-au ajutat să asculte cuvântul Domnului și să-l pună în practică pentru binele tuturor. El este un om rănit în propria istorie personală și nu are calități oratorice, dimpotrivă, este bâlbâit. Aproape că am putea spune că este un om care are dificultate chiar să comunice, dar cine este alături de el suplinește însăși incapacitatea sa (cf. Ex 4,10.12-16). Maria din Nazaret n-ar fi putut să cânte Magnificat-ul său fără prezența și prietenia verișoarei Elisabeta (cf. Lc 1,46-55) și n-ar fi putut să-l apere pe pruncul Isus de ura celui care voia să-l ucidă dacă n-ar fi fost alături de ea Iosif (Mt 2,13-15.19-23). Însuși Isus devine nevoiaș de legături și când trebuie să înfrunte bătălia decisivă a misiunii sale la Ierusalim, în noaptea arestării ia cu el în grădina Ghetsemani pe prietenii Petru, Iacob și Ioan (cf. Mt 26,36-46). Contribuția comunicării este tocmai aceea de a face posibilă această dimensiune comunională, această capacitate relațională, această vocație la legături. Și prin urmare înțelegem că este misiunea comunicării să favorizeze apropierea, să dea glas celui care este exclus, să atragă atenția cu privire la ceea ce în mod normal rebutăm și ignorăm. Comunicarea este, ca să spunem așa, artizanatul legăturilor, în care glasul lui Dumnezeu răsună și se face auzit. Trei lucruri aș vrea să vă indic ca posibile urme pentru un parcurs viitor de reflecție în acest domeniu. Prima misiune a comunicării ar trebui să fie aceea de a face persoanele mai puțin singure. Dacă ea nu face să se diminueze senzația de singurătate la care atâția bărbați și femei se simt condamnați, atunci acea comunicare este numai întreținere, nu este artizanat de legături așa cum spuneam înainte. Pentru a putea realiza o asemenea misiune, trebuie să fie clar că o persoană se simte mai puțin singură atunci când își dă seama că întrebările, speranțele, trudele pe care le poartă înăuntru găsesc exprimare în afară. Numai o Biserică ce este cufundată în realitate cunoaște cu adevărat ceea ce se găsește în inima omului contemporan. Așadar, orice comunicare adevărată este făcută mai ales din ascultare concretă, este făcută din întâlniri, din fețe, din istorii. Dacă nu știm să stăm în realitate, ne vom limita numai să indicăm de sus direcții cărora nimeni nu le va da ascultare. Comunicarea ar trebui să fie un mare ajutor pentru Biserică, pentru a locui concret în realitate, favorizând ascultarea și interceptând marile întrebări ale bărbaților și femeilor de astăzi. Legată de această primă provocare aș vrea să adaug alta: a da glas celui care nu are glas. Foarte des asistăm la sisteme de comunicare care marginalizează și cenzurează ceea ce este incomod și ceea ce nu vrem să vedem. Biserica, mulțumire fie Duhului Sfânt, știe bine că este misiunea sa să stea cu cei din urmă și habitatul său natural este acela al periferiilor existențiale. Dar periferii existențiale nu sunt numai cei care din motive economice se află la marginile societății, ci și cei care sunt sătui de pâine, dar goi de sens, sunt și cei care trăiesc situații de marginalizare din cauza unor alegeri, ori a eșecurilor familiale, ori datorită evenimentelor personale care au marcat în mod indelebil istoria lor. Lui Isus nu i-a fost frică niciodată de lepros, de sărac, de străin, chiar dacă aceste persoane erau marcate de un stigmat moral. Isus nu i-a ignorat niciodată pe iregulari de orice gen. Mă întreb dacă știm ca Biserică să dăm glas și noi acestor frați și acestor surori, dacă știm să-i ascultăm, dacă știm să discernem împreună cu ei voința lui Dumnezeu, și astfel să le adresăm lor un cuvânt care mântuiește. În sfârșit, a treia provocare a comunicării pe care aș vrea să v-o las este aceea de a ne educa la truda comunicării. Adesea și în evanghelie se înregistrează răstălmăciri, încetineli în înțelegerea cuvintelor lui Isus, sau înțelegeri greșite care uneori devin adevărate tragedii, așa cum i se întâmplă lui Iuda Iscarioteanul, care confundă misiunea lui Cristos cu un mesianism politic. Prin urmare trebuie să acceptăm în comunicare și această dimensiune de "trudă". Foarte des cei care privesc Biserica din afară rămân perplecși de diferitele tensiuni care există în ea. Dar cel care cunoaște modul de a acționa al Duhului Sfânt știe bine că lui îi place să facă comuniune între diversități și să creeze armonie din dezordine. Comuniunea nu este niciodată uniformitate, ci capacitate de a ține împreună realități foarte diferite. Cred că ar trebui să fim capabili să comunicăm și această trudă fără a avea pretenția de a o rezolva sau de a o ascunde. Disensiunea nu este în mod necesar o atitudine de ruptură, ci poate să fie unul din ingredientele comuniunii. Comunicarea trebuie să facă posibilă și diversitatea de vederi, însă încercând mereu să protejeze unitatea și adevărul și combătând calomnii, violențe verbale, personalisme și fundamentalisme care, cu scuza că sunt fidele față de adevăr, împroșcă numai diviziune și discordie. Dacă se cedează în fața acestor degenerări, comunicarea, în loc să facă mult bine, ajunge să facă mult rău. Iubiți frați și iubite surori, munca acestui dicaster nu este pur și simplu tehnică. Vocația voastră, așa cum am văzut, atinge însuși modul de a fi Biserică. Mulțumesc pentru ceea ce faceți. Vă încurajez să mergeți înainte în manieră hotărâtă și profetică. A sluji Biserica înseamnă a fi credibili precum și curajoși în a îndrăzni drumuri noi. În acest sens să fiți mereu credibili și curajoși. Vă binecuvântez pe toți din inimă. Și vă rog nu uitați să vă rugați pentru mine. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 274.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |