|
Călătoria apostolică a Sanctității Sale Francisc
Încheierea lui "Bahrain Forum for Dialogue: East and West for Human Coexistence" Piața Al-Fida' în complexul "Sakhir Royal Palace", Awali, vineri, 4 noiembrie 2022 Maiestate,
Și totuși, trăim în timpuri în care omenirea, conectată ca niciodată înainte, este mult mai dezbinată decât unită. Numele "Bahrain" ne mai poate ajuta să reflectăm: cele "două mări" despre care vorbește se referă la apele dulci ale izvoarelor sale submarine și la cele sărate din Golf. Asemănător, astăzi avem ieșire la două mări cu gust opus: pe de o parte marea calmă și dulce a conviețuirii comune, pe de altă parte cea amară a indiferenței, chinuită de ciocniri și agitată de vânturi de război, cu valurile sale distrugătoare tot mai tumultuoase, care riscă să-i distrugă pe toți. Și, din păcate, Orientul și Occidentul se aseamănă tot mai mult cu două mări opuse. În schimb, noi suntem aici împreună pentru că vrem să navigăm pe aceeași mare, alegând ruta întâlnirii și nu pe cea a ciocnirii, calea dialogului indicată de acest Forum: "Estul și vestul pentru coexistența umană". După două războaie mondiale teribile, după un război rece care multe decenii a ținut lumea cu respirația tăiată, printre atâtea conflicte dezastruoase în orice parte a globului, printre tonuri de acuzare, amenințări și condamnări, ne aflăm încă pe marginea unui echilibru fragil și nu vrem să ne prăbușim. Un paradox impresionează: în timp ce cea mai mare parte a populației mondiale este unită de aceleași dificultăți, chinuită de grave crize alimentare, ecologice și pandemice, precum și de o nedreptate planetară tot mai scandaloasă, câțiva puternici se concentrează într-o luptă determinată pentru interese de parte, exhumând limbaje uzate, redesenând zone de influență și blocuri opuse. Astfel, pare că asistăm la un scenariu în mod dramatic infantil: în grădina omenirii, în loc să îngrijim ansamblul, ne jucăm cu focul, cu rachete și bombe, cu arme care provoacă plâns și moarte, acoperind casa comună cu cenușă și ură. Acestea sunt consecințele amare, dacă se continuă să se accentueze opozițiile fără a redescoperi înțelegerea, dacă se persistă în impunerea determinată a propriilor modele și a propriilor viziuni despotice, imperialiste, naționaliste și populiste, dacă nu există interes față de cultura celuilalt, dacă nu se dă ascultare strigătului oamenilor obișnuiți și glasului săracilor, dacă nu se încetează să se distingă în mod maniheist cine este bun și cine este rău, dacă nu se străduiesc să se înțeleagă și să colaboreze pentru binele tuturor. Aceste alegeri stau în fața noastră. Pentru că într-o lume globalizată se merge înainte numai vâslind împreună, în timp ce, navigând singuri, se merge în derivă. În marea aflată în furtuna conflictelor să ținem în fața ochilor Documentul despre Fraternitatea umană pentru pacea mondială și conviețuirea comună, în care se dorește o întâlnire rodnică între Occident și Orient, utilă pentru a vindeca respectivele boli1. Suntem aici, cei care credem în Dumnezeu și în frați, pentru a respinge "gândirea izolantă", acel mod de a vedea realitatea care ignoră marea unică a omenirii pentru a se focaliza numai asupra propriilor râuri. Dorim ca certurile dintre Orient și Occident să se soluționeze pentru binele tuturor, fără a distrage atenția de la o altă prăpastie în creștere constantă și dramatică, cea între nordul și sudul lumii. Apariția conflictelor să nu facă să se piardă din vedere tragediile latente ale omenirii, cum ar fi catastrofa inegalităților, prin care cea mai mare parte a persoanelor care populează Pământul experimentează o nedreptate fără precedent, plaga rușinoasă a foamei și nenorocirea schimbărilor climatice, semn al lipsei de grijă față de casa comună. Cu privire la aceste teme, dezbătute în aceste zile, liderii religioși nu pot să nu se angajeze și să dea exemplul bun. Avem un rol specific și acest Forum ne oferă o altă oportunitate în acest sens. Este misiunea noastră să încurajăm și să ajutăm omenirea, pe cât de deconectată pe atât de interdependentă, ca să navigheze împreună. Așadar aș vrea să schițez trei provocări, care reies din Documentul despre Fraternitatea umană, și din Declarația Regatului Bahrain, asupra cărora s-a reflectat în aceste zile. Ele se referă la rugăciune, educație și acțiune. Înainte de toate rugăciunea, care atinge inima omului. În realitate, dramele pe care le suferim și sfâșierile periculoase pe care le experimentăm, "dezechilibrele de care suferă lumea contemporană se leagă cu acel dezechilibru mai profund care este înrădăcinat în inima omului" (Gaudium et spes, 10). Acolo se află rădăcina. Așadar, pericolul cel mai mare nu se află în lucruri, în realitățile materiale, în organizații, ci în înclinația ființei umane de a se închide în imanența eu-lui propriu, a grupului propriu, a intereselor meschine proprii. Nu este un defect al epocii noastre, există de când omul este om și cu ajutorul lui Dumnezeu se poate remedia (cf. Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, 166). Iată pentru ce rugăciunea, deschiderea inimii la Cel Preaînalt este fundamentală pentru a ne purifica de egoism, de închidere, de autoreferențialitate, de falsități și de nedreptate. Cel care se roagă, primește în inimă pacea și nu poate decât să devină martor și mesager al ei; și să invite, înainte de toate prin exemplu, pe semenii proprii să nu devină ostaticii unui păgânism care reduce ființa umană la ceea ce vinde, cumpără sau cu ceea ce se distrează, ci să redescopere demnitatea infinită pe care fiecare o are imprimată. Omul religios, omul de pace este cel care, mergând cu ceilalți pe pământ, îi invită, cu dulceață și respect, să-și ridice privirea spre cer. Și poartă în rugăciunea sa, ca fum de tămâie care urcă spre Cel Preaînalt (cf. Ps 141,2), trudele și încercările tuturor. Dar, pentru ca să se poată întâmpla asta, o premisă este indispensabilă: libertatea religioasă. Declarația Regatului Bahrain explică faptul că "Dumnezeu ne-a îndreptat spre darul divin al libertății de alegere", așadar "orice formă de constrângere religioasă nu poate duce o persoană la o relație semnificativă cu Dumnezeu". Adică, orice constrângere este nedemnă de Cel Atotputernic, deoarece El nu a încredințat lumea unor sclavi, ci unor creaturi libere, pe care le respectă până la capăt. Așadar să ne angajăm pentru ca libertatea creaturilor să oglindească libertatea suverană a Creatorului, pentru ca locurile de cult să fie protejate și respectate, mereu și peste tot, iar rugăciunea să fie favorizată și niciodată împiedicată. Dar nu este suficient a acorda permisiuni și a recunoaște libertatea de cult, trebuie să se ajungă la adevărata libertate de religie. Și nu numai fiecare societate, ci fiecare crez este chemat să se verifice în această privință. Este chemat să se întrebe dacă el constrânge din exterior sau eliberează înăuntru creaturile lui Dumnezeu; dacă îl ajută pe om să respingă rigiditățile, închiderea și violența; dacă mărește în credincioși libertatea adevărată, care nu înseamnă a face ceea ce pare și place, ci a se dispune pentru scopul de bine pentru care am fost creați. Dacă provocarea rugăciunii se referă la inimă, a doua, educația, se referă în mod esențial la mintea omului. Declarația Regatului Bahrain afirmă că "ignoranța este dușmană a păcii". Este adevărat, unde lipsesc oportunități de instruire cresc extremismele și se înrădăcinează fundamentalismele. Și, dacă ignoranța este dușmană a păcii, educația este prietenă a dezvoltării, cu condiția ca să fie o instruire cu adevărat demnă de om, ființă dinamică și relațională: așadar, nu este rigidă și monolitică, ci deschisă la provocări și sensibilă la schimbările culturale; nu autoreferențială și izolantă, ci atentă la istoria și la cultura celuilalt; nu statică, ci investigatoare, pentru a cuprinde aspecte diferite și esențiale ale unicei omeniri la care aparținem. Asta permite, îndeosebi, să intrăm în inima problemelor fără a presupune că avem soluția și că rezolvăm în mod simplu probleme complexe, ci cu dispoziția de a locui în criză fără a ceda în fața logicii conflictului. Logica conflictului ne duce mereu la o distrugere. Criza ne ajută să gândim și să ne maturizăm. De fapt, este nedemn de mintea umană a crede că motivațiile forței prevalează asupra forței rațiunii, a utiliza metode din trecut pentru problemele prezente, a aplica schemele tehnicii și convenienței la istoria și la cultura omului. Asta cere să ne întrebăm, să intrăm în criză și să știm să dialogăm cu răbdare, respect și în spirit de ascultare; să învățăm istoria și cultura celuilalt. Astfel se educă mintea omului, alimentând înțelegerea reciprocă. Pentru că nu este suficient a ne declara toleranți, trebuie să facem cu adevărat spațiu celuilalt, să-i dăm drepturi și oportunități. Este o mentalitate care începe cu educația și pe care religiile sunt chemate să o susțină. În concret, aș vrea să subliniez trei urgențe educative. În primul rând, recunoașterea femeii în domeniul public: "în instruire, în muncă, în exercitarea propriilor drepturi sociale și politice" (cf. Documentul despre Fraternitatea umană). În acesta, ca în alte domenii, educația este calea pentru a ne emancipa de resturile istorice și sociale contrare acelui spirit de solidaritate fraternă care trebuie să-l caracterizeze pe cel care-l adoră pe Dumnezeu și îl iubește pe aproapele. În al doilea rând, "tutelarea drepturilor fundamentale ale copiilor" (ibid.), pentru ca ei să crească instruiți, asistați, însoțiți, nu destinați să trăiască în mușcăturile foamei și în ghearele violenței. Să educăm, și să ne educăm, să privim crizele, problemele, războaiele, cu ochii copiilor: nu este cumsecădenie naivă, ci speranță clarvăzătoare, pentru că numai gândindu-ne la ei progresul se va oglindi în nevinovăție și nu în profit, și va contribui la construirea unui viitor după măsura omului. Educația, care începe în cadrul familiei, continuă în contextul comunității, al satului sau al orașului. Pentru aceasta sunt obligat să subliniez, în al treilea rând, educația la cetățenie, la trăirea împreună, în respect și în legalitate. Și, îndeosebi, însăși importanța "conceptului de cetățenie", care "se bazează pe egalitatea drepturilor și obligațiilor". Trebuie să ne angajăm în asta, pentru ca să se poată "stabili în societățile noastre conceptul de cetățenie deplină și să se renunțe la folosirea discriminatorie a termenului minorități, care poartă cu sine semințele izolării și inferiorității; el pregătește terenul pentru ostilități și pentru discordie și sustrage cuceririle și drepturile religioase și civile ale unor cetățeni discriminându-i" (ibid.). Astfel ajungem la ultima din cele trei provocări, aceea care se referă la acțiune, am putea să spunem forțele omului. Declarația Regatului Bahrain învață că "atunci când se predică ura, violența și discordia se desacralizează numele lui Dumnezeu". Cel care este religios respinge asta, fără nicio justificare. Cu forță spune "nu" blestemului războiului și folosirii violenței. Și traduce cu coerență, în practică, acești "nu". Pentru că nu este suficient a spune că o religie este pașnică, trebuie condamnați și izolați cei violenți care abuzează numele său. Și nici nu este suficient a ne distanța de intoleranță și de extremism, trebuie acționat în sens contrar. "Pentru aceasta este necesar să se întrerupă susținerea dată mișcărilor teroriste prin furnizare de bani, de arme, de planuri sau justificări, precum și prin acoperirea mediatică, și să se considere toate acestea ca delicte internaționale care amenință siguranța și pacea mondială. Trebuie condamnat un astfel de terorism în toate formele și manifestările sale" (Document despre fraternitatea umană). Și terorismul ideologic. Omul religios, omul de pace, se opune și cursei reînarmărilor, afacerilor războiului, pieței morții. Nu însoțește "alianțe împotriva cuiva", ci căi de întâlnire cu toți: fără a ceda în fața relativismelor sau a sincretismelor de niciun fel, urmărește un singur drum, cel al fraternității, al dialogului, al păcii. Acestea sunt "da"-urile sale. Să parcurgem, dragi prieteni, această cale: să lărgim inima în fața fratelui, să înaintăm pe parcursul de cunoaștere reciprocă. Să strângem între noi legături mai puternice, fără duplicități și fără frică, în numele Creatorului care ne-a pus împreună în lume ca păzitori ai fraților și ai surorilor. Și, dacă diferiți puternici tratează între ei pentru interese, bani și strategii de putere, să demonstrăm că o altă cale de întâlnire este posibilă. Posibilă și necesară, pentru că forța, armele și banii nu vor colora niciodată cu pace viitorul. Așadar să ne întâlnim pentru binele omului și în numele Celui care îl iubește pe om, al cărui Nume este Pace. Să promovăm inițiative concrete pentru ca drumul marilor religii să fie tot mai productiv și constant, să fie conștiință de pace pentru lume! Și aici adresez tuturor apelul meu din inimă, pentru ca să se pună capăt războiului din Ucraina și să se demareze negocieri serioase de pace. Creatorul ne invită să acționăm, în special în favoarea prea multor creaturi ale sale care încă nu găsesc destul loc în agendele celor puternici: săraci, cei care trebuie să se nască, bătrâni, bolnavi, migranți... Dacă noi, care credem în Dumnezeul milostivirii, nu dăm ascultare celor lipsiți și nu dăm glas celui care nu are glas, cine va face asta? Să fim de partea lor, să ne străduim pentru a-l ajuta pe omul rănit și încercat! Făcând astfel, vom atrage asupra lumii binecuvântarea Celui Preaînalt. El să lumineze pașii noștri și să unească inimile noastre, mințile noastre și forțele noastre (cf. Mc 12,30), pentru ca adorației lui Dumnezeu să-i corespundă iubirea concretă și fraternă față de aproapele: pentru a fi împreună profeți de conviețuire, artizani de unitate, constructori de pace. Mulțumesc. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Notă: 1 "Occidentul ar putea găsi în civilizația Orientului remedii pentru unele boli spirituale și religioase ale sale cauzate de dominația materialismului. Și Orientul ar putea găsi în civilizația Occidentului atâtea elemente care pot să-l ajute să se salveze de slăbiciune, de dezbinare, de conflict și de declinul științific, tehnic și cultural. Este important să se acorde atenție diferențelor religioase, culturale și istorice care sunt o componentă esențială în formarea personalității, a culturii și a civilizației orientale; și este important de consolidat drepturile umane generale și comune, pentru a contribui la garantarea unei vieți demne pentru toți oamenii din Orient și din Occident" (Documentul despre Fraternitatea umană pentru pacea mondială și convie?uirea comună, 4 februarie 2019).
lecturi: 296.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |