|
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 19 octombrie 2022 Cateheze despre discernământ: Iubiți frați și surori, bine ați venit și bună ziua! În catehezele din aceste săptămâni insistăm asupra bazelor pentru a face un discernământ bun. În viață trebuie să luăm decizii, mereu, și pentru a lua deciziile trebuie să facem o călătorie, un drum al discernământului. Orice activitate importantă are "instrucțiunile" sale de urmat, care trebuie cunoscute pentru ca să poată produce efectele necesare. Astăzi ne oprim asupra unui alt ingredient indispensabil pentru discernământ: propria istorie de viață. A cunoaște propria istorie de viață este un ingredient - să spunem așa - indispensabil pentru discernământ. Viața noastră este "cartea" cea mai prețioasă care ne-a fost încredințată, o carte pe care din păcate mulți nu o citesc, sau fac asta prea târziu, înainte de a muri. Și totuși, chiar în acea carte se află ceea ce se caută în mod inutil pe alte căi. Sfântul Augustin, un mare căutător al adevărului, a înțeles asta tocmai recitind viața sa, observând în ea pașii tăcuți și discreți, dar incisivi, ai prezenței Domnului. La sfârșitul acestui parcurs va observa cu uimire: "Tu erai înăuntrul meu, iar eu afară. Și acolo te căutam. Diform, mă aruncam asupra formelor frumoase ale creaturilor tale. Tu erai cu mine, dar eu nu eram cu tine" (Confesiuni X, 27.38). De aici invitația sa de a cultiva viața interioară pentru a găsi ceea ce se caută: "Reintră în tine însuți. În omul interior locuiește adevărul" (Adevărata religie, XXXIX, 72). Aceasta este o invitație pe care eu v-aș face-o vouă tuturor, o fac și mie însumi: "Reintră în tine însuși. Citește viața ta. Citește-te înăuntru, cum a fost parcursul tău. Cu seninătate. Reintră în tine însuți". De multe ori am trăit și noi experiența lui Augustin, de a ne afla închiși de gânduri care ne îndepărtează de noi înșine, mesaje stereotipate care ne fac rău: de exemplu, "eu nu valorez nimic" - și tu mergi în jos; "mie totul îmi merge rău" - și tu mergi în jos; "nu voi realiza niciodată nimic bun" - și tu mergi în jos, și așa este viața. Aceste fraze pesimiste care te aruncă în jos! A citi propria istorie înseamnă și a recunoaște prezența acestor elemente "toxice", dar pentru a lărgi apoi drama relatării noastre, învățând să observăm alte lucruri, făcând-o mai bogată, mai respectuoasă față de complexitate, reușind și să percepem modurile discrete cu care Dumnezeu acționează în viața noastră. Eu am cunoscut odată o persoană despre care oamenii care o cunoșteau spuneau că merita Premiul Nobel la negativitate: totul era urât, totul, și mereu căuta să se arunce în jos. Era o persoană amărâtă și totuși avea atâtea calități. Și apoi această persoană a găsit o altă persoană care a ajutat-o bine și de fiecare dată când se plângea de ceva, cealaltă îi spunea: "Dar acum, pentru a compensa, spune ceva bun despre tine". Și el: "Dar, da, ... eu am și această calitate", și puțin câte puțin l-a ajutat să meargă înainte, să citească bine propria viață, fie lucrurile urâte fie lucrurile bune. Trebuie să citim viața noastră, și astfel vedem lucrurile care nu sunt bune precum și lucrurile bune pe care Dumnezeu le seamănă în noi. Am văzut că discernământul are o abordare narativă: nu se oprește asupra acțiunii punctuale, o inserează într-un context: de unde vine acest gând? Ceea ce simt acum, de unde vine? Unde mă duce acest lucru pe care-l gândesc acum? Când am avut ocazia să-l întâlnesc anterior? Este un lucru nou care îmi vine acum, sau l-am găsit alte dăți? De ce este mai insistent decât altele? Ce vrea să-mi spună viața cu asta? Relatarea evenimentelor din viața noastră permite să percepem și nuanțe și detalii importante, care se pot revela ajutoare prețioase rămase ascunse până în acel moment. De exemplu, o lectură, un serviciu, o întâlnire, la prima vedere considerate lucruri de puțină importanță, în timpul succesiv transmit o pace interioară, transmit bucuria de a trăi și sugerează ulterioare inițiative de bine. A ne opri și a recunoaște asta este indispensabil. A ne opri și a recunoaște: este important pentru discernământ, este o muncă de adunare a acelor perle prețioase și ascunse pe care Domnul le-a semănat în terenul nostru. Binele este ascuns, mereu, pentru că binele are pudoare și se ascunde: binele este ascuns; este tăcut, cere o excavare lentă și continuă. Pentru că stilul lui Dumnezeu este discret: lui Dumnezeu îi place să meargă ascuns, cu discreție, nu se impune; este ca aerul pe care-l respirăm, nu-l vedem, dar ne face să trăim și ne dăm seama de asta numai atunci când ne lipsește. A ne obișnui să recitim propria viață educă privirea, o ascute, permite să observăm micile minuni pe care bunul Dumnezeu le face pentru noi în fiecare zi. Când ne concentrăm, observăm alte direcții posibile care întăresc gustul interior, pacea și creativitatea. Mai ales ne face mai liberi de stereotipurile toxice. În mod înțelept s-a spus că omul care nu cunoaște propriul trecut este condamnat să-l repete. Este curios: dacă noi nu cunoaștem drumul parcurs, trecutul, îl repetăm mereu, suntem circulari. Persoana care merge în cerc nu merge înainte niciodată, nu există o cale, este precum câinele care-și mușcă propria coadă, merge mereu așa, și repetă lucrurile. Putem să ne întrebăm: eu am povestit vreodată cuiva viața mea? Aceasta este o experiență frumoasă a logodnicilor, care atunci când sunt serioși povestesc propria viață... Este vorba de una din formele de comunicare cele mai frumoase și intime, a povesti propria viață. Ea permite să se descopere lucruri necunoscute până în acel moment, mici și simple, dar, așa cum spune Evanghelia, tocmai din lucrurile mici se nasc lucrurile mari (cf. Lc 16,10). Și viețile sfinților constituie un ajutor prețios pentru a recunoaște stilul lui Dumnezeu în propria viață: ele ne permit să ne familiarizăm cu modul său de a acționa. Unele comportamente ale sfinților ne interpelează, ne arată noi semnificații și noi oportunități. Este ceea ce s-a întâmplat, de exemplu, Sfântului Ignațiu de Loyola. Când descrie descoperirea fundamentală a vieții sale, adaugă o precizare importantă, și spune așa: "Din experiență a dedus că unele gânduri îl lăsau trist, altele vesel; și puțin câte puțin a învățat să cunoască diversitatea gândurilor, diversitatea spiritelor care se agitau în el" (Autob., nr. 8). A cunoaște ce se întâmplă înăuntrul nostru, a cunoaște, a fi atenți. Discernământul este lectura narativă a momentelor frumoase și a momentelor întunecate, a mângâierilor și a dezamăgirilor pe care le experimentăm în cursul vieții noastre. În discernământ inima ne vorbește despre Dumnezeu, iar noi trebuie să învățăm să înțelegem limbajul său. Să ne întrebăm, la sfârșitul zilei, de exemplu: ce s-a întâmplat astăzi în inima mea? Unii cred că a face această examinare a conștiinței înseamnă a face contabilitatea păcatelor pe care le-ai făcut - facem atâtea păcate -, dar înseamnă și a ne întreba "Ce s-a întâmplat înăuntrul meu, am avut bucurie? Ce mi-a adus bucuria? Am rămas trist? Ce mi-a adus tristețea? Și astfel învățăm să discernem ce se întâmplă înăuntrul nostru. * * * Și să ne întoarcem cu gândul la Ucraina chinuită: să ne rugăm pentru lucrurile urâte care se întâmplă acolo, pentru tortură, pentru morți, pentru distrugere. În cele din urmă, gândurile mele se îndreaptă, ca de obicei, către tineri, bolnavi, bătrâni și tineri căsătoriți. În această lună octombrie, dedicată Fecioarei Rozariului, doresc să vă invit să priviți la Maica Domnului cu încredere filială, trăgând din exemplul și mijlocirea ei puterea de a merge mai departe. Tuturor vă împart binecuvântarea mea. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 444.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |