Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat participanților la Congresul Tomist Internațional, promovat de Academia Pontificală "Sfântul Toma de Aquino" (22 septembrie 2022)

Cuvinte adresate în mod liber

Mie îmi place această întâlnire după atâția ani pentru că este vorba de a reflecta despre un maestru. Uneori, când se reflectează asupra unei persoane care a fost creatoare de școli, filozofice sau teologice, se riscă să fie instrumentalizat maestrul pentru a spune lucrurile care mi se par mie, și cu tomismul s-a întâmplat asta. Atâtea interpretări – mă gândesc la una de exemplu – cazuistice, ale tomismului, care a fost sclav al gândirii cazuistice. Amintesc aceea a unui spaniol care a scris multe cărți, un anume Losada, cred că se numea așa, nu-mi amintesc bine, care pentru a explică "metafizicul continuu" conform Sfântului Toma, a inventat acele "puncta inflata". Astfel, o interpretare de tip cazuist, de tip oportunist diminuează și face ridicolă gândirea maestrului.

Când noi vrem să explicăm gândirea unui maestru, primul pas este contemplația, pentru a fi primiți noi în acea gândire magisterială. Al doilea, cu timiditate, este explicația. Și la sfârșit, cu multă atenție, interpretarea, dar aceasta cu multă atenție. Maestrul este un mare, maestrul este unul care face școală și care a creat o școală. Maestrul este unul care pune în mișcare un întreg curent de gândiri. A nu-l folosi niciodată pe maestru pentru lucrurile pe care le gândesc eu, ci a pune lucrurile pe care le gândesc în lumina maestrului, ca lumina maestrului să interpreteze asta.

Îmi permit să vă relatez o experiență a unui dominican. În Sinodul despre Familie existau puncte care nu erau clare despre doctrina catolică precum și interpretări ale Sfântului Toma care nu erau clare. În acel timp eram chiar în discuție pentru că nu găseam drumul. A fost un dominican, cardinalul Schönborn, care ne-a dat o lecție de teologie tomistă – dar la o înălțime! –, pentru că el îl înțelegea pe Toma și l-a explicat fără să-l folosească, cu măreție. Am trăit acea experiență a acelui mare dominican, care a fost secretar al Congregației pentru Doctrina Credinței. Ar fi și altele…, dar vreau să menționez asta. Pe de o parte atâtea interpretări care reduc gândirea maestrului și apoi experiența unuia care a deschis-o: "Nu, asta spune Toma", și a dovedit-o din ceea ce spunea. Acest lucru este minunat, acesta este un lucru foarte mare.

Pentru aceasta vă cer: înainte de a vorbi despre Sfântul Toma, înainte de a vorbi despre tomism, înainte de a preda, trebuie contemplat: a-l contempla pe maestru, a înțelege dincolo de gândirea intelectuală ce a trăit maestrul și ce a voit să ne spună maestrul. Semnalul este când eu reduc figura maestrului la figura unui gânditor, ruinez gândirea; îi iau forța, îi iau viața. Și Sfântul Toma a fost o lumină pentru gândirea Bisericii, iar noi trebuie s-o apărăm de toate aceste "reducționisme intelectualiste" care închid măreția gândirii sale magisteriale.

Asta e ceea ce voiam să vă spun, în afară de discursul pe care fiecare dintre voi îl va lua. Dar am voit să mă opresc ca să vă spun asta: este un maestru, nu este un intelectual ca atâția, nu, este diferit.

Vă mulțumesc mult. Și acum mi-ar plăcea să vă dau binecuvântarea și apoi să-i salut pe cei care vor să salute. Dacă vreunul nu vrea să mă salute, nu-l oblig!

Discurs înmânat

Domnilor cardinali,

Iluștri academicieni, doamnelor și domnilor!

Sunt bucuros să vă primesc pe voi toți, veniți la Roma din diferite părți ale lumii pentru a celebra al unsprezecelea Congres Tomist Internațional. Mulțumesc cardinalului Luis Ladaria pentru cuvintele respectuoase pe care mi le-a adresat. Îl salut pe părintele Serge-Thomas Bonino, președinte al Academiei Pontificale "Sfântul Toma de Aquino", și pe toți academicienii prezenți. Exprim recunoștința mea și cardinalului Gianfranco Ravasi care, în rolul de președinte al Consiliului de Coordonare a Academiilor Pontificale, a însoțit timp de atâția ani viața Academiei.

Anul viitor va fi al șaptelea centenar al canonizării Sfântului Toma de Aquino, petrecută la Avignon în 1323. Acest eveniment ne amintește că acest teolog foarte mare – "învățătorul comun" al Bisericii – este înainte de toate un sfânt, un discipol fidel al Înțelepciunii întrupate. Pentru aceasta, în rugăciunea zilei din comemorarea sa îi cerem lui Dumnezeu, "care ni l-a dat ca un model de râvnă pentru sfințenie și de căutare a adevărului", să ne "dea lumină pentru a-i înțelege învățăturile și putere pentru a-i urma exemplul". Și aici găsim și programul vostru spiritual: a-l imita pe sfânt și a vă lăsa luminați și conduși de învățător și de maestru.

Aceeași rugăciune scoate în evidență pasiunea fratelui Toma pentru sfânta învățătură. De fapt, el a fost un om pasionat de Adevăr, un căutător neobosit al feței lui Dumnezeu. Biograful său prezintă că deja de copil ar fi întrebat: "Ce este Dumnezeu?"[1]. Această întrebare l-a însoțit pe Toma și l-a motivat toată viața. Această căutare a adevărului despre Dumnezeu este mișcată și impregnată de iubire. Așa scrie el: "Împins de o voință arzătoare de a crede, omul iubește adevărul pe care-l crede, îl consideră în inteligența sa și îl îmbrățișează cu motivațiile pe care le poate găsi în acest scop"[2]. A urmări cu umilință, sub conducerea Duhului Sfânt, intellectus fidei nu este opțional pentru credincios, ci este parte a dinamismului însuși al credinței sale. Este nevoie ca, deja primit în inimă, cuvântul lui Dumnezeu să ajungă la inteligență pentru "a reînnoi modul nostru de a gândi" (cf. Rom 12,2), pentru ca să evaluăm toate lucrurile la lumina Înțelepciunii veșnice. Prin urmare, căutarea pasionată a lui Dumnezeu este în același timp rugăciune și contemplație, așa încât sfântul Toma este model al teologiei care se naște și crește în atmosfera adorației.

Această căutare a adevărului despre Dumnezeu folosește cele două "aripi" ale credinței și rațiunii. Așa cum știm, modul în care Sfântul Toma a știut să coordoneze cele două lumini ale credinței și rațiunii rămâne exemplar. Sfântul Paul al VI-lea scria: "Punctul central și aproape miezul soluției pe care Sfântul Toma a dat-o la problema noii confruntări dintre rațiune și credință cu genialitatea intuiției sale profetice a fost acela al concilierii între secularitatea lumii și radicalitatea evangheliei, scăpând astfel de tendința înnăscută care neagă lumea și valorile sale, fără a renunța totuși la exigențele supreme și inflexibile ale ordinii supranaturale"[3]. Așadar, creștinul nu se teme să demareze un dialog rațional sincer cu cultura din timpul său, convins, conform formulei lui Ambrosiaster îndrăgită de Toma, că "orice adevăr, de oricine ar fi spus, vine de Duhul Sfânt"[4].

În rugăciunea zilei citată deja noi cerem harul nu numai de a-l imita pe sfânt ci și de "a înțelege învățăturile sale". De fapt, Sfântul Toma este izvorul unei tradiții de gândire a cărei "noutate perenă"[5] a fost recunoscută. Tomismul nu trebuie să fie un obiect de muzeu, ci un izvor mereu viu, conform temei congresului vostru: "Vetera novis augere. Resursele tradiției tomiste în contextul actual". Trebuie promovat, conform expresiei lui Jacques Maritain, un "tomism viu", capabil să se reînnoiască pentru a răspunde la întrebările de astăzi. Astfel, tomismul merge înainte urmând o dublă mișcare vitală de "sistolă și diastolă". Sistolă, pentru că mai întâi trebuie să ne concentrăm asupra studierii operei Sfântului Toma în contextul său istoric-cultural, pentru a-i găsi principiile structurante și a le percepe originalitatea. Însă după aceea vine diastola: să ne îndreptăm în dialog spre lumea de astăzi, pentru a asimila critic ceea ce există adevărat și drept în cultura timpului.

Printre atâtea doctrine iluminante ale lui Toma de Aquino, aș vrea numai să atrag atenția, așa cum am făcut în enciclica Laudato si’, asupra rodniciei învățăturii sale cu privire la creație. Nu întâmplător, scriitorul englez Chesterton l-a numit pe Toma de Aquino "Toma al Creatorului". Creația este pentru Sfântul Toma cea dintâi manifestare a generozității minunate a lui Dumnezeu, ba chiar a milostivirii sale gratuite[6].  Este cheia iubirii, spune Toma, care a deschis mâna lui Dumnezeu și o ține mereu deschisă[7]. El contemplă după aceea frumusețea lui Dumnezeu care strălucește în diversitatea ordonată a creaturilor. Universul creaturilor vizibile și invizibile nu este nici un bloc monolitic nici pură diversitate informă, ci formează o ordine, un tot, în care toate creaturile sunt legate pentru că toate vin de la Dumnezeu și merg la Dumnezeu, și pentru că ele acționează unele asupra altora creând astfel o rețea densă de relații. "Sfântul Toma de Aquino a subliniat cu înțelepciune că multiplicitatea și varietatea provin din intenția primului agent, Cel care a voit ca ceea ce lipsește fiecărui lucru pentru a reprezenta bunătatea divină să fie suplinit de celelalte lucruri, pentru că bunătatea sa nu poate să fie reprezentată în mod adecvat de o singură creatură. Pentru aceasta avem nevoie să percepem varietatea lucrurilor în relațiile lor multiple. Așadar, se înțelege mai bine importanța și semnificația oricărei creaturi, dacă este contemplată în ansamblul planului lui Dumnezeu"[8].

Pentru toate acestea, iubiți frați și surori, pe urma predecesorilor mei vă recomand: Mergeți la Toma! Nu vă fie frică să creșteți și să îmbogățiți cu lucrurile noi lucrurile vechi și mereu rodnice. Vă urez spor la muncă și din inimă vă binecuvântez. Și vă cer cu rugăminte să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Petrus Calo, Vita s. Thomas Aquinatis, în Fontes vitae s. Thomae Aquinatis, îngrijită D. Prümmer și M.-H. Laurent, Toulouse, s. d., pag. 19.

[2] Summa theologiae, IIa-IIae, q. 2, a. 10.

[3] Scrisoarea apostolică Lumen Ecclesiae (20 noiembrie 1974), 8: AAS 66 (1974), 680.

[4] Ambrosiaster, In I Cor 12,3: PL 17, 258. Cf. Sf. Toma de Aquino, Summa theologiaeIa-IIae, q. 109, a. 1, ad 1.

[5] Sf. Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea enciclică Fides et ratio (14 septembrie 1998), 43-44.

[6] Cf. Sfântul Toma de Aquino, In IV Sent., d. 46, q. 2, a. 2, qla. 2, ad 1; Summa theologiaeIa, q. 21, a. 4, ad 4.

[7] Cf. Sf. Toma de Aquino, In II Sent., Prologus.

[8] Scrisoarea enciclică Laudato si’ (24 mai 2015), 86.


 

lecturi: 283.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat