Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Conferință de presă de prezentare a Întâlnirii de Studiu "Sfințenia astăzi" (Institutul Patristic Augustinianum, 3-6 octombrie 2022)

Luni, 19 septembrie 2022, a avut loc - în transmisie directă streaming de la Sala de Presă a Sfântului Scaun - conferința de presă de prezentare a Întâlnirii de Studiu "Sfințenia astăzi" promovată de Dicasterul Cauzelor Sfinților, care se va desfășura la Roma, la Institutul Patristic Augustinianum, de la 3 la 6 octombrie 2022. Au intervenit: cardinalul Marcello Semeraro, prefect al Dicasterului Cauzelor Sfinților; ES Mons. Fabio Fabene, arhiepiscop secretar al Dicasterului Cauzelor Sfinților; și prof. Cecilia Costa, profesor de sociologia proceselor culturale și sociologia educației, Universitatea de Studii Roma Tre.

Intervenția cardinalului Marcello Semeraro

Tema sfințeniei este o temă îndrăgită de Papa Francisc. În pontificatul său crește tot mai mult numărul de sfinți canonizați și el însuși "cu privire la chemarea la sfințenie în lumea contemporană" a scris în 2018 exortația apostolică Gaudete et exsultate, propunându-și "s-o întrupeze în contextul actual, cu riscurile sale, provocările sale și oportunitățile sale" (nr. 2). Întâlnirea "Sfințenia astăzi" se naște din necesitatea de a pune în dialog cu lumea actuală temele pe care se desfășoară zilnic activitatea pentru cauzele de beatificare și canonizare. Nu este vorba de un moment "alternativ", nici la ceea ce dicasterul face în fiecare zi, nici la momentele de schimb și de formare care se organizează și se țin în interior. A organiza o întâlnire înseamnă, pentru dicaster, a îndeplini o misiune de investigare și de aprofundare, capabilă să implice experți de teologie și spiritualitate, de societate și comunicare, pentru a desfășura în mod mai complet "slujirea" sa (cf. Praedicate Evangelium, I,8 și II,1). Deja în trecut Congregația Cauzelor Sfinților a organizat momente de reflecție deschise pentru toți, colocvii și simpozioane despre teme specifice ale sfințeniei canonizate, cum sunt probleme științifice - să ne gândim la Colloquium Medicorum din 1988 - sau aspecte mai spirituale - de exemplu, Euharistia, Sfințenia și Sfințirea în anul 2000. Intenția este de a face acum aceste întâlniri mai obișnuite.

Misiunea dicasterului nu este aceea de "a gestiona" sfințenia, ci de a o recunoaște prin faze specifice și coordonate de discernământ. Pentru aceasta s-a ales ca întâlnirea din acest an să se focalizeze asupra a două aspecte esențiale ale cauzelor de beatificare și canonizare. Primul aspect este cel al "faimei de sfințenie", care trebuie să fie constatată în prealabil de instrumentarea oricărei investigații diecezane despre un slujitor al lui Dumnezeu. "Faima de sfințenie" combină împreună două nuanțe: pe de o parte, convingerea credincioșilor cu privire la sfințenia unei persoane, convingere care se naște din percepția unei excepționalități și are drept consecință cererea de mijlocire pentru necesitățile proprii și ale altora; pe de altă parte, capacitatea ca această excepționalitate să trezească în poporul lui Dumnezeu conștiința că toți sunt chemați să fie sfinți: ceea ce Conciliul al II-lea din Vatican a numit "chemarea universală la sfințenie" (LG, cap. V). Sfințenia canonizată, care propune Bisericii mijlocitori și modele din care să se inspire, are în mod prevalent acest scop: prin găsirea de figuri exemplare, care depășesc trăirea obișnuită, să-i cheme pe cei botezați să trăiască în sfințenie viața lor de fiecare zi. Sfântul John Henry Newman, în Rugăciuni și Meditații, propunea astfel Scurta cale de perfecțiune (27 septembrie 1856): "Perfect este cel care face în mod perfect acțiunile sale zilnice, și pentru a găsi perfecțiunea noi nu am avem nevoie deloc de a trece de aceste limite".

Se leagă de acest prim aspect a doua temă asuprea căreia întâlnirea intenționează să se oprească. Este vorba de o reflecție asupra sensului "eroismului" creștin. Biserica a păstrat încă din primele secole înainte de toate amintirea martirilor săi și apoi și a "mărturisitorilor" săi, ca adevărați "eroi" ai credinței. Or, este vorba de a înțelege ce înseamnă astăzi eroism, în special în raport cu exercitarea virtuților, cu martiriul și cu oferirea vieții. Mai scrie Conciliul al II-lea din Vatican: "În viața celor care, deși părtași de natura noastră umană, sunt totuși în mod perfect transformați în imaginea lui Cristos, Dumnezeu manifestă oamenilor într-o lumină vie prezența sa și fața sa". În Gaudete et exsultate Papa Francisc afirmă că "în procesele de beatificare și canonizare se iau în considerare semnele de eroism în exercitarea virtuților, jertfirea vieții în martiriu precum și în cazurile în care a avut loc o oferire a propriei vieți pentru alții, menținută până la moarte. Această dăruire exprimă o imitare exemplară a lui Cristos și este vrednică de admirația credincioșilor" (nr. 5). Este ușor de înțeles că o definiției a eroismului creștin are o rezonanță cu totul deosebită în actualul context cultural, unde atât de des relativul pare să prevaleze asupra adevăratului și instabilitatea să se impună asupra oricărui proiect curajos de viață.

Așadar, doresc din inimă cu adevărat ca întâlnirea noastră despre "Sfințenia astăzi" să însemne un moment de reflecție importantă cu privire la cauzele de beatificare și canonizare și asta nu numai pentru munca pe care dicasterul o desfășoară, dar și pentru repercusiunile pe care ea le are în mod inevitabil pentru conștiința credincioasă a poporului lui Dumnezeu.

Intervenția ES Mons. Fabio Fabene

Programul Întâlnirii se împarte în patru zile, în timpul cărora sunt prevăzute 11 intervenții, 5 comunicări și 2 mese rotunde. Vor lua cuvântul, în afară de cardinalul prefect și de subsemnatul, monseniorii Bruno Forte și Orazio Francesco Piazza. În afară de asta vor interveni călugări și călugărițe, dar și profesori universitare și personaje din comunicare. Încheierea Întâlnirii va fi audiența cu papa Francisc, joi 6 octombrie.

În după-amiaza zilei de 3 octombrie, după începerea lucrărilor din partea Eminenței Sale cardinalul Semeraro, lucrările se vor concentra asupra temei sfințeniei și a sfințeniei astăzi. Prelegerea a fost încredințată arhiepiscopului de Chieti-Vasco. Apoi vor lua cuvântul, împreună cu episcopul de Sessa Aurunca, dr. Marco Tarquinio, director al Avvenire.

Zilele următoare se vor concentra asupra a două aspecte ale eroismului creștin (4 octombrie) și al faimei de sfințenie (5 octombrie).

În dimineața primei zile au fost invitați să intervină 4 călugări, toți profesori universitari. Vor vorbi despre modul în care sfinții nu se pot izola în trecut, ci sunt o prezență constantă în viața Bisericii; despre modul în care sfințenia este o chemare mereu urgentă și o propunere decisivă pentru omul din orice epocă. În același timp, se va acorda atenție asupra Fericirilor, așa cum a făcut Sfântul Părinte dedicând o mare parte din Gaudete et exsultate unei recitiri a fericirilor după sfântul Matei. Scrie papa Francisc: "În niciun mod Fericirile nu sunt ceva ușor sau superficial; dimpotrivă, putem să le trăim numai dacă Duhul Sfânt ne impregnează cu toată puterea sa și ne eliberează de slăbiciunea egoismului, a lenei, a orgoliului" (nr. 65).

Sesiunea de după-amiază va avea trei momente. În primul se va investiga raportul dintre chemarea universală la sfințenie și sfințenia canonizabilă. În al doilea va fi o confruntare despre sfințenie și două paradigme culturale, cultură vieții și cultura rebutului; despre această ultimă temă se va ocupa prof. Andrea Riccardi, fondator al Comunității "Sfântul Egidiu". În sfârșit, prof. Francesco Giorgino, profesor de comunicare la LUISS Guido Carli din Roma, va modera masa rotundă cu unii dintre cei care au intervenit.

Miercuri, 5 octombrie, ziua va fi dedicată aprofundării temei despre faima de sfințenie, cu o privire deosebită la noile tehnologii și la formele mai actuale ale comunicării sociale. Nu se poate vorbi astăzi despre "faimă de sfințenie" fără a ține cont de potențialul divulgativ al noilor instrumente, care au devenit nu numai disponibile ci și tot mai populare. Dacă pe de o parte ele pot să creeze în mod artificial o "faimă", motiv pentru care este necesar un discernământ atent, pe de altă parte cunoaștem contribuția pe care, de exemplu, social o au în a răspândi idei, în a propune modele și în a sugera idealuri de viață. Știa asta un tânăr precum Carlo Acutis, devenit fericit în 2020, care a pus în slujba Evangheliei pasiunea sa pentru mijloacele moderne de comunicare; nu întâmplător, este vorba de unul dintre fericiții cei mai vestiți din toată lumea, cunoscut și venerat pretutindeni.

Dimineață vom fi însoțiți de reflecțiile profesoarei Cecilia Costa, a părintelui Federico Lombardi, S.J., fost director al Sălii de Presă a Sfântului Scaun, și a prof. Mario Morcellini.

După-amiază, un teolog, un jurnalist și directoarea Muzeelor Vaticane vor oferi, fiecare prin propriul specific, trei fețe diferite ale faimei de sfințenie astăzi. Va urma apoi masa rotundă, moderată de mons. Dario Vigan?.

Este vorba de un program intens, pe care am vrea nu atât să epuizeze tema, ci să ofere idei pentru a duce înainte studiul și reflecția despre aceste tematici, care călăuzesc Dicasterul Cauzelor Sfinților. Dacă ar trebui să se perceapă un element transversale al întregii Întâlniri, mi se pare că este decisivă tocmai tema culturii. Provocarea este aceea de a găsi căi prin care Biserica și lumea să poată împărtăși un cod religios și civil, de concepte și de experiențe. Îmi vine în minte mereu o frază pe care sfântul Paul al VI-lea a scris-o în exortația apostolică Evangelii nuntiandi la nr. 20: "Ruptura dintre Evanghelie și cultură este fără îndoiala drama epocii noastre". Sfinții din timpul nostru, cu concretețea mărturiei lor, de fapt contribuie la depășirea tocmai a acestei prăpăstii dramatice. Dicasterul Cauzelor Sfinților, cu munca sa zilnică și cu organizarea acestei Întâlniri, vrea să-și însușească această certitudine.

Intervenția profesoarei Cecilia Costa

Fiecare epocă a propus propriile interpretări despre viață și despre moarte, despre bine și despre rău, despre veșnicie și despre adevăr. Fiecare context a generat proprii sfinți. Și în modernitatea noastră avansată caracterizată de o continuă metamorfoză, de o anorexie de semnificații, de un excedent al tehnicii și de o accelerare istorică, există spațiu pentru sfințenie. O epocă, a noastră, care, pe de o parte, produce disfuncțiuni socio-antropologice, simbolico-valoriale, așa încât: fericirea s-a contractat în mitologie a consumului; credința a devenit preferință personală nu obligatoriei; timpul se rezumă într-o unică dimensiune a-crona, a lui aici și acum; libertatea este înțeleasă diminuată ca "drept" de a depăși orice limită, obligație, regulă.

Însă, tocmai în actuala criză culturală, în care se asistă la descompunerea oricărui canon, afirmație și adevăr, se face apel la drumul "drumului de infinit" (card. Bergoglio); sunt în căutarea unei speranțe dincolo de timp și este nevoie de martori ai credinței, care să manifeste această speranță care merge "dincolo de" orizontul imanent (Spe salvi). Astăzi, mai mult ca oricând, există necesitatea de sfinți - care au fost războinici, martiri, inițiatori de ordine monastice, episcopi, papi și, în post-modernitate, sunt persoane "de la ușa vecină" -, pentru că exemplul "plinătății lor de viață" poate ajuta umanitatea contemporană să reconcilieze secularitatea lumii cu radicalitatea Evangheliei (parafrazându-l pe sf. Toma). Chiar în complexitatea noastră istorică, capitulată în fața unui umanism autosuficient, se percepe importanța prezenței sfinților, pentru că ei sunt interpreții autentici ai iubirii care mântuiește.

Realitatea contemporană are necesitate de speranță, de iubire, de energie și de curajul sfințeniei pentru că, așa cum scrie papa Francisc în Gaudete et exsultate, sfinții mărturisesc o trăire "împotriva curentului" față de logica momentului. Este suficient să ne gândim la Tereza de Avila care în textul său, Castelul interior, a fost capabilă să dea un răspuns fie la angoasa existențială a oamenilor din timpul său fie la amețelile de sens ale umanității moderne. Sau, este suficient să-l amintim pe Pier Giorgio Frassati care, răspunzând cu convingere la con-vocarea de iubire a lui Dumnezeu, a reușit în scurta sa existență să combine extraordinarul cu ordinarul. Sau, de asemenea, Carlo Acutis, care a explicat celor de vârsta sa, millennials, cum poate iubirea față de Isus să conviețuiască împreună cu pasiunea pentru internet.

Sfinții nu sunt o rămășiță din trecut, ci un proiect pentru viitor, pentru că ei sunt din totdeauna "eroii" iubirii altruiste și creative care, așa cum sublinia Sorokin, are ca "model sublim Predica de pe Munte".

Sfinții sunt în istorie, dar fac și istorie, iar "istoria sfântă" a lor poate face posibilă o "convertire" culturală, socială, individuală, de la egoism la altruism în măsură să readucă armonie, solidaritate, fraternitate și bunătate în lume.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Formularul de înscriere și programul întâlnirii se găsesc pe site-ul Dicasterului Cauzelor Sfinților: www.causesanti.va.


 

lecturi: 255.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat