Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Kazahstan
(13-15 septembrie 2022)
Sfânta Liturghie
Piața Expo (Nur-Sultan), miercuri, 14 septembrie 2022
Crucea este un instrument de moarte, și totuși în această zi de sărbătoare celebrăm înălțarea crucii lui Cristos. Pentru că pe acel lemn Isus a luat asupra sa păcatul nostru și răul lumii, și le-a înfrânt cu iubirea sa. Pentru aceasta astăzi sărbătorim. Cuvântul lui Dumnezeu pe care l-am ascultat ne relatează asta, contrapunând, pe de o parte, șerpii care mușcă și, pe de altă parte, șarpele care salvează. Să ne oprim asupra acestor două imagini.
Înainte de toate șerpii care mușcă. Ei atacă poporul, căzut încă o dată în păcatul murmurării. A murmura împotriva lui Dumnezeu înseamnă nu numai a vorbi rău și a ne plânge despre el; înseamnă, mai în profunzime, că în inima israeliților a dispărut încrederea în el, în promisiunea sa. De fapt, poporul lui Dumnezeu merge prin deșert spre țara promisă și este doborât de oboseală, nu suportă călătoria (cf. Num 21,4). Atunci se descurajează, pierde speranța, și la un moment dat este ca și cum ar uita promisiunea Domnului: acei oameni nu mai au forța de a crede că el conduce drumul lor spre o țară bogată și rodnică.
Nu este o întâmplare că, epuizându-se încrederea în Dumnezeu, poporul este mușcat de șerpi care ucid. Ei amintesc de primul șarpe despre care vorbește Biblia în cartea Genezei, ispititorul care otrăvește inima omului pentru a-l face să se îndoiască de Dumnezeu. De fapt diavolul, tocmai sub formă de șarpe, îi înșală pe Adam și Eva, generează în ei neîncredere convingându-i că Dumnezeu nu este bun, dimpotrivă este invidios pe libertatea și fericirea lor. Și acum, în deșert, se întorc șerpii, "șerpi veninoși" (v. 6); adică se întoarce păcatul de la începuturi: israeliții se îndoiesc de Dumnezeu, nu se încred în el, murmură, se răzvrătesc împotriva celui care le-a dat viața și astfel se îndreaptă spre moarte. Iată unde duce neîncrederea inimii!
Iubiți frați și surori, această primă parte a relatării ne cere să privim de aproape momentele din istoria noastră personală și comunitară în care a dispărut încrederea, în Domnul și între noi. De câte ori, descurajați și nesuferiți, ne-am uscat în deșerturile noastre, pierzând din vedere ținta drumului! Și în această țară mare există deșertul care, în timp ce oferă un peisaj splendid, ne vorbește despre acea trudă, despre acea uscăciune pe care uneori o purtăm în inimă. Sunt momentele de oboseală și de încercare, în care nu mai avem forțele de a privi în sus, spre Dumnezeu; sunt situațiile de viață personală, eclezială și socială în care suntem mușcați de șarpele neîncrederii, care injectează în noi veninurile dezamăgirii și descurajării, al pesimismului și resemnării, închizându-ne în eul nostru, stingând entuziasmul.
Dar în istoria acestei țări n-au lipsit alte mușcături dureroase: mă gândesc la șerpii veninoși ai violenței, persecuției ateiste, la un drum uneori anevoios în timpul căruia a fost amenințată libertatea poporului și a fost rănită demnitatea sa. Ne face bine să păstrăm amintirea a ceea ce am suferit: nu trebuie eliminate din amintire anumite obscurități, altminteri se poate crede că sunt apă trecută și că drumul binelui este schițat pentru totdeauna. Nu, pacea nu este niciodată câștigată o dată pentru totdeauna, trebuie cucerită în fiecare zi, precum și conviețuirea între etnii și tradiții religioase diferite, dezvoltarea integrală, dreptatea socială. Și pentru ca să crească și mai mult Kazahstanul "în fraternitate, în dialog și în înțelegere [...] pentru a face punți de cooperare solidară cu celelalte popoare, națiuni și culturi" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Discurs în timpul ceremoniei de bun-venit, 22 septembrie 2001), este nevoie de angajarea tuturor. Și mai întâi, este nevoie de un reînnoit act de credință față de Domnul: de a privi în sus, de a privi la el, de a învăța de la iubirea sa universală și răstignită.
Astfel ajungem la a doua imagine: șarpele care salvează. În timp ce poporul moare din cauza șerpilor veninoși, Dumnezeu ascultă rugăciunea de mijlocire a lui Moise și îi spune: "Fă-ți un șarpe și pune-l pe un stâlp; oricine este mușcat și va privi spre el va trăi" (Num 21,8). De fapt, "când șarpele mușca pe cineva și acesta privea spre șarpele de bronz, trăia" (v. 9). Totuși am putea să ne întrebăm: de ce Dumnezeu, în loc să dea aceste instrucțiuni active lui Moise, pur și simplu nu a distrus șerpii veninoși? Acest mod de a face ne revelează acțiunea sa în fața răului, a păcatului și a neîncrederii omenirii. Atunci ca și acum, în marea bătălie spirituală care locuiește în istorie până la sfârșit, Dumnezeu nu elimină josniciile pe care omul le urmărește în mod liber: șerpii veninoși nu dispar, încă există, stau la pândă, pot să muște mereu. Și atunci ce s-a schimbat, ce face Dumnezeu?
Isus explică asta în Evanghelie: "După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat Fiul Omului, pentru ca oricine crede în el să aibă viața veșnică" (In 3,14-15). Iată cotitura: a venit între noi șarpele care salvează: Isus care, ridicat pe lemnul crucii, nu le permite șerpilor veninoși care ne asaltează să ne conducă la moarte. În fața josniciilor noastre, Dumnezeu ne dăruiește o nouă înălțime: dacă ținem privirea îndreptată spre Isus, mușcăturile răului nu ne mai pot domina, pentru că el, pe cruce, a luat asupra sa veninul păcatului și al morții și i-a înfrânt puterea distructivă. Iată ce a făcut Tatăl în fața răspândirii răului în lume; ni l-a dat pe Isus, care s-a apropiat de noi așa cum nu ne-am fi putut imagina vreodată: "Pe cel care nu a cunoscut păcatul el l-a făcut păcat de dragul nostru" (2Cor 5,21). Aceasta este măreția infinită a milostivirii divine: Isus care s-a "făcut păcat" de dragul nostru, Isus care pe cruce - am putea spune - "s-a făcut șarpe" pentru ca, privind la el, să putem rezista la mușcăturile veninoase ale șerpilor răi care ne asaltează.
Fraților și surorilor, acesta este drumul, drumul mântuirii noastre, al renașterii și învierii noastre: să privim la Isus răstignit. De la înălțimea aceea putem vedea viața noastră și istoria popoarelor noastre în mod nou. Pentru că de la Crucea lui Cristos învățăm iubirea, nu ura; învățăm compătimirea, nu indiferența; învățăm iertarea, nu răzbunarea. Brațele întinse ale lui Isus sunt îmbrățișarea de duioșie cu care Dumnezeu vrea să ne primească. Și ne arată fraternitatea pe care suntem chemați s-o trăim între noi și cu toți. Ne arată calea, calea creștină: nu aceea a impunerii și a constrângerii, a puterii și a relevanței, niciodată aceea care împunge crucea lui Cristos împotriva altor frați și surori pentru care el și-a dat viața! Alta este calea lui Isus, calea mântuirii: este calea iubirii umile, gratuite și universale, fără "dacă" și fără "dar".
Da, pentru că pe lemnul crucii Cristos i-a luat veninul șarpelui răului și a fi creștini înseamnă a trăi fără veninuri: să nu ne mușcăm între noi, să nu murmurăm, să nu acuzăm, să nu bârfim, să nu răspândim opere de rău, să nu poluăm lumea cu păcatul și cu neîncrederea care vine de la Cel Rău. Fraților, surorilor, suntem renăscuți din coasta deschisă a lui Isus pe cruce: să nu fie în noi niciun venin de moarte (cf. Înț 1,14). În schimb, să ne rugăm pentru ca prin harul lui Dumnezeu să putem deveni tot mai creștini: martori bucuroși ai vieții noi, ai iubirii, ai păcii.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 505.