Sfânta Augustina Pietrantoni, patroană a asistenților medicali
Martoră a carității
de Anna Antida Casolino,
Soră a Carității a Sfintei Ioana Antida Thouret
În fiecare a doua duminică din septembrie, la Pozzaglia Sabina, unde s-a născut și se odihnește Sfânta Augustina Pietrantoni, are loc celebrarea comemorării liturgice anuale. Anul acesta, după evenimentele dureroase și triste cauzate de pandemie, atenția și invitația se concentrează asupra medicilor asistenților medicali și lucrătorilor sanitari dedicați în favoarea bolnavilor în situații cunoscute, foarte dificile și foarte angajante.
Augustina, asistentă în Spitalul "Santo Spirito" din Roma, a dedicat îngrijiri multor bolnavi în timpuri la fel de dificile din punct de vedere religios, moral și politic.
Născută la 27 martie 1864 la Pozzaglia Sabina, petrece copilăria, adolescența și prima tinerețe în singurătatea senină a câmpiilor cu părinți foarte stimați prin onestitate, evlavie și hărnicie. A doua dintre 11 frați, îi educă la iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui, colaborează la mersul economic al familiei, merge la munci grele în afara satului fără a asuma vreodată tonul persoanei sacrificate. Renunță la câteva propuneri de căsătorie. Așa răspunde unuia dintre pretendenți: "Nu sunt o floare pe care o poate culege el". De fapt, în 1886 este primită de Surorile Carității ale Sfintei Ioan Antida Thouret. Destinată la Spitalul "Santo Spirito", unde se dedică în cinci saloane, consideră un har slujirea adusă bolnavilor. Un medic spune despre ea: "Mereu foarte dulce, se străduia nu numai să-și facă datoria sa, ci și mai mult și foarte disponibilă" și printre bolnavii de tuberculoză: "Este nevoie de răbdarea sorei Augustina".
La amenințările anticlericale întunecate ale masoneriei răspunde cu fermitate și dulceață, la vulgaritățile bolnavilor disperați cu o slujire mereu iubitoare și cu rugăciunea.
La sfârșitul lunii iulie 1894, este internat Giuseppe Romanelli numit la Roma "Pippo er ciocco", arogant, certăreț, violent. La 23 octombrie este expulzat pentru indisciplină. La 13 noiembrie, Augustina este ucisă de el care, din ură și supărare, o lovește mortal cu șapte înjunghieri.
Comportamentul moral nu este suficient pentru a explica viața lui Augustina. Viața sa tăcută și de slujire este răscumpărată de măsura în care Isus era în ea. Dacă ar fi acționat într-un "anumit mod", în acele locuri s-ar fi făcut mai multă ordine, dar nu ar fi fost iubit omul întreg. Asistenta nu ar fi fost asistentă, dacă n-ar fi înțeles sensul total al vieții: prerogativă recunoscută în procesul de beatificare și canonizare.
Decalogul asistentului prezintă maxime ale lui Augustina și moduri de a face care dau mărturie despre calitatea slujirii sale. Între acestea, la nr. 7 se spune: "Trebuie să-i furi fratelui povara durerii" în sensul că boala trebuie să fie mai puțin boală, moartea trebuie să fie mai puțin moarte.
Cultura, idealul unei civilizații în raport strâns cu gradul de respect față de omul aflat în spital. Viziunea despre viață ca aceea a Augustinei face spitalul mai trăibil!
Trebuie să ne întrebăm: "Ne-ar plăcea să fie surori, asistente, asistenți, medici, voluntari, lucrători sanitari ca ea?".
Dacă da, atunci contează foarte mult idealul, înainte de profesionalism! Să primim îndemnul cardinalului Martini: proclamați "mereu cu modul vostru de a sluji în locurile de durere, de suferință, de sărăcie, milostivirea infinită a Tatălui care este în ceruri. Să le dăm tuturor întărire, mângâiere, înțelegere, bucurie, speranță, încredere ca Sfânta Augustina!".
(După L'Osservatore Romano, 8 septembrie 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 287.