|
Papa Francisc: Sfânta Liturghie și beatificarea slujitorului lui Dumnezeu suveranul pontif Ioan Paul I (Duminica a XXIII-a de peste an, 4 septembrie 2022) Isus este în drum spre Ierusalim și Evanghelia de astăzi spune că "multă lume mergea cu el" (Lc 14,25). A merge cu el înseamnă a-l urma, adică a deveni discipoli. Și totuși, acestor persoane Domnul le face un discurs mai puțin atrăgător și foarte exigent: nu poate să fie discipolul său cel care nu-l iubește mai mult decât pe cei dragi ai săi, cel care nu-și poartă crucea, cel care nu se dezlipește de bunurile pământești (cf. v. 26-27.33). De ce adresează Isus mulțimilor aceste cuvinte? Care este semnificația avertismentelor sale? Să încercăm să răspundem la aceste întrebări. Înainte de toate, vedem o mulțime numeroasă, mulți oameni, care-l urmează pe Isus. Putem să ne imaginăm că mulți au fost fascinați de cuvintele sale și uimiți de gesturile pe care le-a făcut; și, prin urmare, au văzut în el o speranță pentru viitorul lor. Ce anume ar fi făcut un oarecare învățător din acea vreme, sau - mai putem să ne întrebăm - ce ar face un lider viclean văzând că vorbele sale și carisma sa atrag mulțimile și măresc consensul său? Se întâmplă și astăzi: în special în momentele de criză personală și socială, când suntem mai expuși la sentimente de furie sau suntem înfricoșați de ceva ce amenință viitorul nostru, devenim mai vulnerabili; și, astfel, pe valul emoției, ne încredem în cel care cu dibăcie și șiretenie știe să preia această situație, profitând de fricile societății și promițându-ne că este "salvatorul" care va rezolva problemele, în timp ce în realitate vrea să-și mărească propriul prestigiu și propria putere, propria figură, propria capacitate de a avea treburile în mână. Evanghelia ne spune că Isus nu fața așa. Stilul lui Dumnezeu este diferit. Este important să înțelegem stilul lui Dumnezeu, cum acționează Dumnezeu. Dumnezeu acționează după un stil, iar stilul lui Dumnezeu este diferit de cel al acestor oameni, pentru că el nu instrumentalizează nevoile noastre, nu folosește niciodată slăbiciunile noastre pentru a crește el însuși. Pe el, care nu vrea să ne seducă prin înșelăciune și nu vrea să distribuie bucurii ieftine, nu-l interesează mulțimile oceanice. Nu are cultul numerelor, nu caută consensul, nu este un idolatru al succesului personal. Dimpotrivă, pare să se preocupe atunci când oamenii îl urmează cu euforie și entuziasme ușoare. Astfel, în loc să se lase atras de fascinația popularității - pentru că popularitatea fascinează -, cere fiecăruia să discearnă cu atenție motivațiile pentru care îl urmează și consecințele pe care le comportă acest lucru. De fapt, mulți din acea mulțime probabil îl urmau pe Isus deoarece sperau că va fi un conducător care îi va elibera de dușmani, unul care va cuceri puterea și o va împărți cu ei; sau unul care, făcând minuni, va rezolva problemele foamei sau ale bolilor. De fapt, se poate merge în urma Domnului din diferite motive și unele, trebuie s-o recunoaștem, sunt lumești: în spatele unei aparențe religioase perfecte se poate ascunde simpla satisfacere a propriilor nevoi, căutarea prestigiului personal, dorința de a avea un rol, de a ține lucrurile sub control, dorința de a ocupa spații și de a obține privilegii, aspirația de a primi recunoașteri și altele. Asta se întâmplă astăzi între creștini. Dar acesta nu este stilul lui Isus. Și nu poate să fie stilul discipolului și al Bisericii. Dacă unul îl urmează pe Isus cu aceste interese personale, a greșit drumul. Domnul cere o altă atitudine. A-l urma nu înseamnă a intra într-o curte sau a participa la un cortegiu triumfal, și nici a primi o asigurare pe viață. Dimpotrivă, înseamnă și "a purta crucea" (Lc 14,27): ca și el, a lua asupra noastră poverile proprii și poverile celorlalți, a face din viață un dar, nu o posesie, a o dedica imitând iubirea generoasă și milostivă pe care el o are față de noi. Este vorba de alegeri care angajează totalitatea existenței; pentru aceasta Isus dorește ca discipolul să nu pună nimic înaintea acestei iubiri, nici măcar afectele cele mai dragi și bunurile cele mai mari. Dar pentru a face asta trebuie să privim mai mult la el decât la noi înșine, să învățăm iubirea, să o luăm de la Cel Răstignit. Acolo vedem acea iubire care se dăruiește până la sfârșit, fără măsură și fără granițe. Măsura iubirii este a iubi fără măsură. Noi înșine - a spus Papa Luciani - "suntem obiect din partea lui Dumnezeu a unei iubiri care nu apune" (Angelus, 10 septembrie 1978). Care nu apune: nu se eclipsează niciodată din viața noastră, strălucește asupra noastră și luminează chiar și nopțile cele mai întunecate. Și atunci, privind la Cel Răstignit, suntem chemați la înălțimea acelei iubiri: să ne purificăm de ideile noastre deformate despre Dumnezeu și de închiderile noastre, să-l iubim pe el și pe ceilalți, în Biserică și în societate, chiar și pe cei care nu gândesc așa cum gândim noi, chiar și pe dușmani. A iubi: chiar dacă asta costă crucea sacrificiului, a tăcerii, a neînțelegerii, a singurătății, a faptului de a fi împiedicați și persecutați. A iubi astfel, chiar și cu acest preț, pentru că - spunea tot fericitul Ioan Paul I - dacă vrei să-l săruți pe Isus răstignit, "nu poți să nu te apleci asupra crucii și să lași să te înțepe vreun spin din coroana care este pe capul Domnului" (Audiența generală, 27 septembrie 1978). Iubirea până la capăt, cu toți spinii săi: nu lucrurile făcute pe jumătate, acomodările sau trăirea liniștită. Dacă nu tindem în sus, dacă nu riscăm, dacă ne mulțumim cu o credință superficială, suntem - spune Isus - ca acela care vrea să construiască un turn dar nu calculează bine mijloacele pentru a face asta; acesta, "pune temelia" și apoi "nu poate să-l termine" (v. 29). Dacă, de frica de a ne pierde, renunțăm să ne dăruim, lăsăm lucrurile neterminate: relațiile, munca, responsabilitățile care ne sunt încredințate, visele, chiar și credința. Și atunci ajungem să trăim pe jumătate - și câți oameni trăiesc pe jumătate, chiar și noi avem de atâtea ori ispita de a trăi pe jumătate -, fără a face niciodată pasul decisiv - asta înseamnă a trăi pe jumătate -, fără a decola, fără a risca pentru bine, fără a ne angaja cu adevărat pentru alții. Isus ne cere asta: trăiește evanghelia și vei trăi viața, nu pe jumătate, ci până la capăt. Trăiește evanghelia, trăiește viața, fără compromisuri. Fraților și surorilor, noul fericit a trăit așa: în bucuria evangheliei, fără compromisuri, iubind până la sfârșit. El a întrupat sărăcia discipolului, care nu este numai dezlipirea de bunurile materiale, ci mai ales învingerea ispitei de a pune propriul eu în centru și de a căuta propria glorie. Dimpotrivă, urmând exemplul lui Isus, a fost păstor blând și umil. Se considera pe sine însuși ca praful pe care Dumnezeu a binevoit să scrie (cf. A. Luciani / Ioan Paul I, Opera omnia, Padova, 1988, vol. II, 11). De aceea spunea el: "Domnul a recomandat mult: fiți umili. Chiar dacă ați făcut lucruri mari, spuneți: suntem servitori inutili" (Audiența generală, 6 septembrie 1978). Cu zâmbetul, Papa Luciani a reușit să transmită bunătatea Domnului. Este frumoasă o Biserică ce are fața bucuroasă, fața senină, fața zâmbitoare, o Biserică ce nu închide niciodată ușile, nu înăsprește inimile, nu se plânge și nu păstrează resentiment, nu este supărată, nu este nesuferită, nu se prezintă în mod încruntat, nu suferă de nostalgiile trecutului căzând în înapoiere. Să-l rugăm pe acest părinte și frate al nostru, să-i cerem ca să ne obțină "zâmbetul sufletului", cel transparent, cel care nu înșală: zâmbetul sufletului. Să cerem, cu cuvintele sale, ceea ce el însuși era obișnuit să ceară: "Doamne, ia-mă așa cum sunt, cu defectele mele, cu lipsurile mele, dar fă-mă să devin așa cum tu mă dorești" (Audiența generală, 13 septembrie 1978). Amin. * * * Angelus Iubiți frați și surori, Înainte de a încheia această celebrare, adresez vouă tuturor salutul meu și vă mulțumesc pentru participare. Sunt recunoscător fraților cardinali, episcopilor și preoților care provin din diferite țări. Salut delegațiile oficiale venite aici pentru a aduce omagiu noului fericit. Gândul meu respectuos se îndreaptă spre domnul președinte al Republicii Italiene și spre primul ministru al Principatului de Monaco. Vă salut pe voi toți pelerini, în mod special credincioșii din Veneția, Belluno și Vittorio Veneto, localități legate cu experiența umană, sacerdotală și episcopală a fericitului Albino Luciani. Și acum să ne adresăm în rugăciune Fecioarei Maria, pentru ca să obțină darul păcii în toată lumea, în special în martirizata Ucraina. Ea, prima și perfecta discipolă a Domnului, să ne ajute să urmă exemplul și sfințenia de viață a lui Ioan Paul I. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 437.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |