Ca un simplu pelerin
"Întoarcerea la Ierusalim"
de Mons. Pierbattista Pizzaballa
Iubirea cardinalului Martini față de Ierusalim este cunoscută de toți. De altfel, pentru orice studios al Scripturii, Ierusalim este locul inimii. El păstrează în sine inima revelației biblice, în care sunt vizibile și astăzi tradițiile religioase menționate în cartea sacră. Limbile biblice, care în restul lumii sunt considerate moarte, aici sunt limbi vii, vorbite în viața obișnuită, cântate și rugate în fiecare zi. În ea, dialogul între religii nu este exercițiu academic sau cultural, ci viață zilnică. Așadar, nu există biblist care, dintr-un motiv sau altul, să nu petreacă un timp al formării sale la Ierusalim.
Pentru cardinalul Martini, Ierusalimul era toate acestea, dar și multe altele. A considerat mereu Cetatea Sfântă ca o referință la Biserica de la începuturi, la vocația profetică a Bisericii. Pentru păstorul diecezei ambroziene, foarte conștient de schimbările sociale rapide aflate în desfășurare și care puneau Bisericii întrebări tot mai complexe despre vocația și misiunea Bisericii, răspunsul era: "Întoarcerea la Ierusalim". Cu asta nu voia să propună operațiuni nostalgice și artificiale. Nu exista nimic mai străin pentru cardinal decât să trăiască din regrete sau din reconstrucții artificiale ale unei Biserici ideale. Pentru succesorul lui Ambroziu, "întoarcerea la Ierusalim" însemna a readuce în conștiința eclezială comună convingerea că era necesară pentru viața Bisericii întoarcerea la inima revelației divine, care la Ierusalim sunt chemare constantă și viață trăită, desigur nu fără durere și suferință, dar probabil tocmai pentru asta și mai reală.
În concret, asta însemna, înainte de toate, a redobândi legătura și familiaritatea cu Scripturile, în forme noi, și prin dialogul, prietenia și rugăciunea cu evrei și creștini de diferite denominațiuni. Apoi, însemna a conștientiza că în lumea tot mai conectată de astăzi dialogul și întâlnirea sunt forma obișnuită de evanghelizare și că trebuia conștientizată universalitatea revelației, care în orașul de trei ori sfânt s-a făcut vizibilă istoric în diferitele sale prezențe religioase și culturale. Însă Ierusalimul nu permite să ne facem iluzii: dialogul și întâlnirea nu sunt voite mereu, diviziunile religioase sunt mereu ispită ușoară.
Totuși voința dârză a multora - evrei, musulmani și creștini - de a voi să se întâlnească și să se cunoască, fără să țină cont de ostilitățile și neînțelegerile cu care orașul este bogat, din păcate, ne învață și stilul pentru Biserica de astăzi: deși conștienți de prezența Dezbinătorului, să nu încetăm niciodată să creăm ocazii de întâlnire, primire și încredere. În afară de asta, o Biserică mică și irelevantă politic poate să fie însă și o Biserică liberă de condiționări și frici. În sfârșit, într-un context politic în mod tragic sfâșiat și care pretinde poziții și grupări, el este chemat mai mult să mijlocească, decât să aleagă, mai mult să iubească decât să judece, să vorbească despre speranță și să dea întărire celor care, în schimb, disperă și condamnă. Pentru Martini, Ierusalimul era toate acestea. Cu alte cuvinte, cuprindea în sine ceea ce ar trebui să fie "programul" Bisericii și al fiecărui creștin astăzi.
Cardinalul venea des și înainte de șederea sa cu grupuri organizate de dieceză, uneori singur cu vreun însoțitor, adesea cu seminariștii săi. L-am întâlnit prima dată în cartierul creștin al Orașului vechi, în timp ce mergeam la Mormânt. Încă era arhiepiscop de Milano și s-a pierdut prin străduțele strâmte ale orașului. Îi ducea pe diaconii din dieceză la Mormânt pentru a celebra Liturghia cu ei, dar nu mai găsea drumul. În timp ce îl însoțeam, am vorbit pe scurt și m-a impresionat prin simplitatea sa. Mi-a spus că era foarte diferit de modul cum mi-l imaginam: strălucitor și inteligent, dar și hieratic și distant. O mică lecție de a nu judeca prea în grabă persoane care nu sunt cunoscute. În timpul șederii sale la Ierusalim, menținea un profil scăzut. Știa că în contextul mic al Orașului Sfânt putea să devină deranjant. Nu participa aproape niciodată la evenimentele religioase ecleziale și de obicei nu lua parte la marile celebrări liturgice. Însă frații știau că în ziua dinainte sau în ziua următoare cardinalul va apărea. Crăciun, Paște, Buna Vestire și celelalte festivități, care în Țara Sfântă sunt și principalele momente de întâlnire ale comunității, erau celebrate de Martini în mod privat. Devenise o prezență familiară pentru călugării și pentru călugărițele care lucrau în sanctuare. Adesea, frații îi rezervau cardinalului locul, mai înainte ca secretarele sale fidele să sune pentru a organiza orarul celebrării. La Ierusalim, se devine repede parte a status quo-ului.
Muntele Tabor era refugiul său preferat. Dacă voiam să trec la Tabor pentru o vizită, trebuia să mă conving că nu era acolo cardinalul, pentru că desigur pentru frați el avea precedența și trebuia să-mi găsesc un motiv. Avea camera sa, care până astăzi este încă numită "camera cardinalului Martini", care nu este o suite, ci numai o simplă chilie, cu o mică baie și o măsuță care se zgâlțâie. Apoi, frații de la Tabor uneori profitau de asta pentru a-i cere să predice la ziua lunară de reculegere și erau foarte orgolioși să spună că au făcut ziua de reculegere cu cardinalul, deși nu știau să-mi spună ce le-a spus: "Nu știu să explic, dar era frumos!"
Martini a fost o figură de referință importantă pentru Biserica din timpul său. În afară de asta, în timpul șederii sale la Ierusalim, cardinalul a primit premii publice, distincții prestigioase. A întâlnit numeroase grupuri de pelerini, a predicat exerciții, așadar un personaj cu adevărat special. Dar pentru mulți dintre noi a rămas pelerinul simplu, care nu voia să se impună nimănui, dar care tocmai pentru asta s-a impus în inima celor care l-au întâlnit.
(După L'Osservatore Romano, 31 august 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 402.