Rusaliile, suflu năvalnic al Duhului Sfânt asupra pământului
De Maria Milva Morciano
În ziua de Rusalii, să observăm din nou o altă scenă a frescelor lui Giotto din Cappella degli Scroveghi la Padova. Imediat alături de tabloul Înălțării, pe peretele nordic, găsim Rusaliile.
În Faptele Apostolilor citim: "Când a sosit ziua Rusaliilor, toți erau împreună în același loc. Și, dintr-o dată, s-a iscat din cer un vuiet, ca la venirea unei vijelii puternice, și a umplut întreaga casă în care stăteau. Atunci le-au apărut niște limbi ca de foc împărțindu-se și așezându-se asupra fiecăruia dintre ei. Toți au fost umpluți de Duhul Sfânt și au început să vorbească în alte limbi, după cum Duhul le dădea să vorbească" (2,1-4).
În frescă cei doisprezece apostoli sunt reuniți în cerc, așezați pe laițe de lemn, sub o lojă cu structură ridicată, cu arcade trilobate de ascendență gotică sprijinite de coloane subțiri. Limbile de foc sunt raze roșii care se iradiază de sus și se așează asupra figurilor. Unii apostoli le privesc cu uimire, alții vorbesc între ei.
Compoziție circulară
Dacă noi confruntăm cu atenție această scenă cu aceea de la Ultima Cină, tot din Cappella degli Scroveghi, aparent asemănătoare, ni se va părea că regăsim și recunoaștem pe fiecare apostol, fie prin caracteristicile fizionomice, fie prin haina pe care o poartă. Față de această primă scenă, unde aureola este întunecată, la Rusalii ea apare aurită, evidențiind expresia fețelor ca transfigurate de har. Tot la Ultima Cină, Cristos șade în capul mesei în stânga și nu în centru ca în cvasi-totalitatea iconografiilor. Vârful vizual pornește de la El și efectul este ca o profunzime mai mare a ambientului. În Rusaliile lui Giotto compoziția este circulară. Unitatea apostolilor este exprimată de cercul care nu are început și nici sfârșit. Toți sunt pe același plan, reuniți de o armonie perfectă.
De asemenea, în timp ce în Înălțarea lui Giotto noi spectatorii avem impresia că privim scena de jos în sus, în punctul precis în care figura lui Cristos pare că aproape plonjează cu mâinile întinse în cer, acum, în schimb, planul focal este pus în jos, la nivelul pământesc unde sunt apostolii. În timp ce în Înălțarea există o tindere totală în sus, în Rusaliile limbile de foc coboară, într-un schimb reciproc între cer și pământ.
Prezența Mariei
Alte două opere atribuite lui Giotto reprezintă Rusaliile. Prima ar aparține perioadei de tinerețe din viața sa, între 1291 și 1295, și este o frescă în luneta dreaptă din peretele intern al Bazilicii superioare din Assisi. Atribuirea este încă foarte dezbătută: actualmente se tinde să se considere operă a artistului numai desenul pregătitor, în timp ce executarea ar fi a altor ucenici. În Rusaliile de la Assisi nu există flăcările de foc. Sus, cerul deschide norii săi lăsând să apară în centru un cerc albastru împotriva căruia se situează porumbelul Duhului Sfânt. Jos, pe fundalul unei arhitecturi elaborate, se deschide o cameră de-a lungul pereților căruia sunt așezați apostolii. În centru, îmbrăcată în roșu închis este Fecioara, figură fundamentală a Rusaliilor. Această schemă iconografică este cu siguranță cea mai răspândită în orice timp al artei, antic ca și modern, iar Maria ocupă mereu un loc de vază, ca Regină a apostolilor și Maică a Bisericii. Evangheliile se deschid cu coborârea Duhului Sfânt asupra ei și la Rusalii este mijlocul prin care revărsarea Duhului coboară asupra apostolilor.
Plini de pace, în armonie
O a treia operă atribuită lui Giotto, datată la câțiva ani după Padova, între 1310 și 1318, este tăblița (5.7x43.8 cm) parte a unui poliptic, probabil un panou de altar. Această Rusaliile, păstrată în National Gallery din Londra, îi repropune pe apostoli fără prezența Fecioarei. Camera împarte spațiul cu un parapet înalt închis de o poartă. Duhul Sfânt rămâne suspendat puțin sub frumosul tavan cu casete și iradiază razele sale care odinioară, pictate cu fâșii aurite, trebuiau să ajungă și să atingă capul apostolilor. Câteva figuri în picioare într-o parte a zidului camerei încearcă să privească atent și să vadă ce a fost toată acea vijelie venită din cer care răsună în cameră. Îndeosebi cei doi tineri la marginile ușii, perfect simetrici - pictați cu același carton apoi răsturnat - sunt îndreptați spre înainte pentru a înțelege mai bine. Faptele relatează despre o mulțime de persoane de proveniență diferită, uimită de toate acestea și mai ales de faptul că apostolii sunt în măsură să înțeleagă perfect diferitele lor limbi.
În această ultimă operă ca și în celelalte două, cea de la Padova și cea de la Assisi, se arată cum artistul a redat momentul care a urmat imediat după fenomenele cerești care preced coborârea razelor înflăcărate care în Fapte este tulburătoare: zgomotul neașteptat care vine din cer, vântul puternic. Și totuși, aceste manifestări nu par să pătrundă în spațiul camerei în care sunt reuniți apostolii. Senzația este aceea a unei coborâri lente al limbilor de foc, asupra grupului celor doisprezece plini de pace. Uimiți, dar liniștiți.
Turnul Babel și Rusaliile
Giotto a înțeles bine revoluția și harul Rusaliilor care este pace și înțelegere, fraternitate, unitate. Rusaliile sunt răspunsul divin dat lui Babel: pretenția inutilă a oamenilor de a ajunge la cer cu o construcție făcută din cărămizi și mortar. Pretenția de a se lipsi de Dumnezeu. Babel a dezlănțuit haosul neînțelegerilor, Rusaliile au stabilit armonia Logosului. Papa emerit Benedict al XVI-lea, într-o Omilie cu ocazia Rusaliilor 2012, explică de fapt: "Relatarea Rusaliilor în Faptele Apostolilor, pe care am ascultat-o în prima lectură (cf. Fap 2,1-11), conține pe fundal unul din ultimele mari fresce pe care le găsim la începutul Vechiului Testament: vechea istorie a construirii Turnului Babel (cf. Gen 11,1-9). Dar ce este Babel? Este descrierea unui regat în care oamenii au concentrat atâta putere încât să creadă că pot construi singuri o cale care să ducă la cer pentru a-i deschide porțile și a se pune în locul lui Dumnezeu. Această relatare biblică are un propriu adevăr peren; putem vedea asta de-a lungul istoriei, dar și în lumea noastră. Cu progresul științei și al tehnicii am ajuns la puterea de a domina forțe ale naturii, de a manipula elementele, de a fabrica ființe vii, ajungând aproape până la însăși ființa umană. În această situație, a-l ruga pe Dumnezeu pare ceva depășit, ceva inutil, pentru că noi înșine putem construi și realiza tot ceea ce vrem. Dar nu ne dăm seama că retrăim aceeași experiență de la Babel. Este adevărat, am înmulțit posibilitățile de a comunica, de a avea informații, de a transmite știri, dar putem spune că a crescut capacitatea de a ne înțelege sau poate că, în mod paradoxal, ne înțelegem tot mai puțin? Printre oameni poate că nu pare să șerpuiască un sentiment de neîncredere, de suspiciune, de teamă reciprocă, ajungând să devină chiar periculoși unul pentru celălalt? Așadar ne întoarcem la întrebarea inițială: poate exista cu adevărat unitate, înțelegere? Și cum?".
Răspunsul îl găsim în Sfânta Scriptură: unitatea poate să existe numai cu darul Duhului lui Dumnezeu, care ne va da o inimă nouă și o limbă nouă, o capacitate nouă de a comunica. Și asta este ceea ce s-a întâmplat la Rusalii. În acea dimineață, la cincizeci de zile după Paște, un vânt puternic a suflat asupra Ierusalimului și flacăra Duhului Sfânt a coborât asupra discipolilor reuniți, s-a așezat asupra fiecăruia și a aprins în ei focul divin, un foc de iubire capabil să transforme. Frica a dispărut, inima a simțit o nouă forță, limbile s-au dezlegat și au început să vorbească deschis, în așa fel încât toți au putut să înțeleagă vestea lui Isus Cristos mort și înviat. La Rusalii acolo unde era dezbinare și înstrăinare, s-au născut unitatea și înțelegerea.
(După Vatican News, 5 iunie 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 74.