|
Conferință de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte Francisc pentru a II-a Zi Mondială a Bunicilor și Bătrânilor (24 iulie 2022) (10 mai 2022) La 10 mai 2022, la Sala de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte Francisc pentru a II-a Zi Mondială a Bunicilor și Bătrânilor. Ziua se celebrează în a patra duminică din iulie - anul acesta la 24 iulie - despre tema: "Ei aduc roade și la bătrânețe" (Ps 92,15). Au intervenit Eminența Sa cardinalul Kevin Farrell, prefect al Dicasterului pentru Laici, Familie și Viață; dr. Vittorio Scelzo, însărcinat pentru pastorația bătrânilor din Dicasterul pentru Laici, Familie și Viață; d-na Maria Francis, Communio - Conference of Catholic Bishops of India, Bangalore - India; d-na Giancarla Panizza, Auser Asociație pentru îmbătrânire activă, Sartirana (PV) - Italia. Prezentăm în continuare intervențiile. Intervenția Eminenței Sale cardinal Kevin Farrell Bună ziua tuturor. Celebrarea Zilei Mondiale a Bunicilor și Bătrânilor este un semnal a cât de importanți sunt bătrânii în magisteriul Papei Francisc. De la începutul slujirii sale, nu se numără ocaziile în care el a amintit cât de necesar este să se contrasteze cultura rebutului, să se favorizeze dialogul între generații, să se păstreze rădăcinile popoarelor și să se păzească amintirea. Apoi, de câteva zile de miercuri, audiențele generale sunt dedicate temei bătrâneții și în ele ne este oferită o reflecție originală cu privire la o vârstă a vieții care ne preocupă și pe care - așa cum găsim scris în Mesajul pe care-l prezentăm astăzi - nimeni nu ne-a pregătit s-o înfruntăm. Sfântul Părinte ne invită să conștientizăm relevanța bătrânilor în viața societăților și a comunităților noastre și să facem asta nu în manieră episodică, ci structurală. Adică nu este vorba de a acționa într-o urgență, ci de a pune bazele pentru o lucrare pastorală pe perioadă lungă care ne va implica pentru multe decenii în viitor. Pentru aceasta a voit să instituie o Zi Mondială destinată să fie celebrată în fiecare an și să marcheze timpul liturgic de acum înainte. Pentru același motiv, în constituția apostolică Praedicate Evangelium, pentru prima dată, îngrijirea pastorală a bătrânilor este indicată ca una din competențele principale - asemănătoare cu aceea a tinerilor - a unui Dicaster din Curia Romană (cf. § 128). Că vrem sau nu vrem, tema bătrânilor va condiționa viitorul nostru. De altfel în unele țări din lume - în special în Europa și America de Nord - ei reprezintă 20% sau mai mult din populație. De aceea, în cadrul comunităților noastre se impune o schimbare de perspectivă, punând deoparte acele raționamente care îi fac pe bătrâni să apară ca persoane îndepărtate și străine de care să ne ocupăm. Privind la băncile din bisericile noastre, de cele mai multe ori, ele sunt ocupate mai ales de persoane înaintate în vârstă. Așadar, a vorbi numai "despre bătrâni" are puțin sens, dacă în biserică îndeosebi ei sunt cei care ne ascultă. A venit de acum pentru noi ora de a învăța să vorbim "bătrânilor". Pentru aceasta Sfântul Părinte insistă asupra necesității de a se schița o pastorație obișnuită a acestei perioade a vieții și mesajul pe care-l prezentăm astăzi este un exemplu clar al acestei preocupări. În afară de a reafirma importanța de a contrasta cultura rebutului, papa pare că vrea să ofere puncte referință celui care trăiește rătăcirea de a se descoperi îmbătrânit. Pandemia a contribuit la creșterea temerilor multora și trebuie să ne punem problema modului de a-i readuce în biserică pe cei care au încetat s-o frecventeze de frica infectării. Lumea se schimbă într-o viteză pe care cu greu o putem urmări și intră în mulți senzația că nu mai sunt utili, ajungând să interiorizeze ideea că nu se mai pot aduce roade. Tocmai pentru a răspunde la aceste neliniști - cu inimă de tată și cu experiența directă a celui care trăiește această vârstă a vieții - Papa Francisc indică unele comori proprii ale acestei perioade: niște pilaștri pe care să se construiască o adevărată spiritualitate a bătrâneții. Primul este cel al duioșiei. Îndeosebi în acest moment istoric, în timp ce lumea asistă uluită la un război nesăbuit, papa invită la "demilitarizarea inimilor" și încredințează bunicilor o "mare responsabilitate: să învețe femeile și bărbații din timpul nostru să-i vadă pe ceilalți cu aceeași privire înțelegătoare și duioasă pe care o îndreptăm spre nepoții noștri". Duioșia, așa cum a spus alte dăți, este o adevărată revoluție și ea se potrivește în manieră deosebită bunicilor și bătrânilor. În această bătălie, culturală și spirituală, ei nu sunt partea din spate, ci prima linie, cei chemați să dea un exemplu. "Am perfecționat umanitatea noastră îngrijindu-ne de aproapele - scrie papa - și astăzi putem fi învățători ai unui mod de a trăi pașnic și atent față de cei mai slabi". Duioșia nu poate fi redusă la o consolare față de cei slabi, ci este ceea ce lumea are nevoie cu adevărat astăzi: o adevărată alternativă la logica violenței și a războiului. Ne obișnuim cu un limbaj și cu o atitudine războinică. Să învățăm de la bunici calea duioșiei! Al doilea element fundamental al unei spiritualități a bătrâneții este paza. Este o misiune pe care papa o încredințează în manieră deosebită bătrânilor și care, deși referindu-se în primul rând la domeniul familial, nu este epuizează în el. "Unul din roadele pe care suntem chemați să-l aducem este cel de a păzi lumea. «Toți am trecut pe genunchii bunicilor, care ne-au ținut în brațe»; dar astăzi este timpul de a ține pe genunchii noștri - cu ajutorul concret sau chiar numai cu rugăciunea -, împreună cu nepoții noștri, pe acei mulți nepoți înfricoșați pe care încă nu i-am cunoscut și care eventual fug de război sau suferă din cauza lui. Să păstrăm în inima noastră - așa cum făcea sfântul Iosif, tată duios și grijuliu - pe cei mici din Ucraina, din Afganistan, din Sudanul de Sud...". În aceste cuvinte este visul ca legătura între bunic și nepot să poată deveni paradigma raporturilor între persoane și există ideea ca această generație să aibă o misiune precisă: aceea de a păzi și proteja. Al treilea pilastru al spiritualității bătrâneții despre care vorbește papa este rugăciunea. În mesaj ea este definită ca instrumentul "cel mai potrivit vârstei noastre" și este unicul de care nu poate fi privat nici măcar cel care trăiește o fragilitate extremă. Dar rugăciunea - în special pentru generația care astăzi trăiește timpul bătrâneții și care a crescut în anii marcați de secularizare - este o artă care trebuie învățată și care nu mai poate fi considerată sigură. Este necesară hrănirea ei cu Cuvântul lui Dumnezeu și cu participarea la viața Bisericii. Mesajul papei pentru următoarea Zi Mondială a Bunicilor și Bătrânilor este alternativa la cultura rebutului: ne ajută pe noi toți, și chiar pe bătrâni, să înțelegem că - departe de a fi material de aruncat - au o vocație precisă în cadrul comunităților noastre. În acest timp care tânjește după pace, Biserica are o mare nevoie de bătrâni, care să aibă "darul" duioșiei, care să fie capabili să păzească și să mijlocească. Intervenția lui dr. Vittorio Scelzo Bună ziua tuturor. Astăzi, în afară de mesajul Sfântului Părinte, vă prezentăm și logoul Zilei Mondiale a Bunicilor și Bătrânilor. Necesitatea de a crea un logo se naște din experiența primei ediții a Zilei care - alături de celebrarea romană - a fost trăită, în manieră neașteptată pentru noi, în foarte multe realități diecezane, parohiale și asociative. După mine, Maria Francis da Bangalore va relata ceea s-a făcut în India. Este ceea ce am vrea să se întâmple și anul acesta. O experiență așa de multiformă avea nevoie de un element unificator - de un simbol - care să ajute la reconducerea multiplicității gesturilor făcute la o unică viziune comună. Papa Francisc, la Angelus în care a anunțat convocarea Zilei, a descris-o ca o "fereastră a întâlnirii" și, pentru acest motiv, am ales ca logo al evenimentului o îmbrățișare. În ea se poate citi în filigran legătura, asupra căreia Sfântul Părinte insistă așa de mult, între bunici și nepoții lor, dar îmbrățișarea ar putea să fie și între doi soți îmbătrâniți în ani, dar crescuți în iubirea reciprocă; sau între două bătrâne care, văzând slăbirea forțelor și resursele limitate, aleg să trăiască împreună pentru a se suporta reciproc; sau un tânăr care merge să întâlnească un bătrân numai pentru a sărbători Ziua Mondială a Bunicilor și Bătrânilor. Logoul ascunde și nostalgia momentelor în care ne puteam îmbrățișa cu libertate și manifestă dorința ca în curând să se poată face asta din nou și în locurile în care acest lucru este încă interzis în mod inexplicabil. Bătrânețea este perioada vieții în care este mai evidentă valoarea legăturilor și în care se înțelege cum singurătatea este întotdeauna un rău - "Nu este bine ca omul să fie singur", spune Scriptura - și, adesea, cum am văzut în timpul pandemiei, ucide. Pentru aceasta îmbrățișarea Bisericii, și prin celebrarea Zilei Mondiale a Bunicilor și Bătrânilor vrea să fie mai puternică decât orice singurătate și dorința pe care o formulăm este ca fiecare comunitate să găsească modul de a ajunge la toți. "Vă invit - spune papa - să mergeți ca să-i vizitați pe bătrânii mai singuri, acasă sau în reședințele unde sunt oaspeți. Să facem în așa fel încât nimeni să nu trăiască această zi în singurătate. A avea pe cineva de așteptat poate schimba orientarea zilelor celui care nu mai așteaptă nimic bun de la viitor; și de la o primă întâlnire se poate naște o nouă prietenie. Vizita la bolnavii singuri este o faptă de milostenie din timpul nostru!". Vizita - alături de celebrarea unei Liturghii dedicate bătrânilor la 24 iulie - este inima celebrării Zilei. Ea este un semn evident al Bisericii în ieșire și a dorinței de a face sărbătoare cu toți. Primind sugestia Sfântului Părinte, propunem ca în fiecare parohie să se facă efortul de a merge în vizită la toți bătrânii din teritoriu, îndeosebi cei mai singuri. Îmbrățișarea este și alternativa la cultura rebutului. Apoi există o dimensiune socială a îmbrățișării la care deja a făcut aluzie Eminența Sa, cardinalul Farrell: este aceea pe care papa o numește revoluția duioșiei. Este vorba de o schimbare profundă a societăților noastre pe care Sfântul Părinte o dorește de mult timp și care, în aceste timpuri marcate de războiul din Ucraina, capătă valoare ulterioară. În fața unei lumi în care cuvintele devin tot mai dure și zidurile între persoane continuă să se ridice, reiese propunerea blândeții ca mod de a fi. În mesaj se vorbește despre necesitatea de "a demilitariza inimile" ca și cu s-ar purifica un aer poluat de retorica dușmanului și de atitudini contrapuse. În această privință, în mesaj este conținută o invitație insistentă adresată bătrânilor ca să se roage pentru pace care însoțește cererea făcută după Angelus de duminica trecută de a recita în fiecare zi din luna mai Rozariul pentru reconcilierea în Ucraina. Fragilitatea bătrânilor - precum și capitularea lor în fața necesității ca să se îngrijească de ei cineva - arată că autosuficiența este mereu o iluzie periculoasă. Îmbrățișarea, în acest caz, poate să fie aceea a celui care susține mersul lor nesigur și îi împiedică să cadă. "Nu ne salvăm singuri - scrie Sfântul Părinte -, fericirea este o pâine care se mănâncă împreună. Mărturisind celor care se înșeală că găsesc realizare și succes în contrapoziție. Toți, chiar și cei mai slabi, pot să facă asta: însuși faptul de a ne lăsa îngrijiți - adesea de persoane care provin din alte țări - este un mod pentru a spune că a trăi împreună nu este numai posibil, ci este necesar". Și ceea ce este adevărat pentru fiecare, este adevărat și pentru națiuni. Ziua Mondială a Bunicilor și Bătrânilor, în acest an 2022 marcat de contrapoziție, vrea să fie un moment pentru a trăi Biserica în ieșire și pentru a indica în mod umil un drum: acela de a deveni - bătrâni și nu - "artizani ai revoluției duioșiei, pentru a elibera împreună lumea de umbra singurătății și de demonul războiului". Intervenția d-nei Maria Francis Numele meu este Maria Francis. Vin din India. De profesie sunt un inginer de telecomunicații, dar sunt și o misionară care lucrează cu tinerii și un membru al echipei de Communio, care este un proiect al Bisericii indiene care ajută Biserica în zonele rurale. Am avut privilegiul în urmă cu câțiva ani să trăiesc cu și să-l însoțesc pe bunicul meu care avea 93 de ani într-o fază foarte întunecată a vieții sale. Soția sa (bunica mea) tocmai murise, iar el se obișnuia cu viața fără aceea care a fost însoțitoarea sa timp de 60 de ani. Au fost câteva provocări pentru mine, cum să refixez ceasul meu biologic pentru a-l adapta la orarele sale și la mesele sale, să fiu mereu atentă pentru a mă asigura ca să nu cadă, să fiu prezentă pentru necesitățile sale și să balansez munca mea de inginer lucrând de acasă. Eram numai eu și el în casă toată ziua. Imitațiunea lui Cristos spune: "Duhul Sfânt este capabil să învețe multe fără zgomotul multor cuvinte" și aceasta a fost experiența pe care am avut-o în acele zile. Imaginea zilnică pe care o vedeam despre el care recita rozariul și care cu răbdare se resemna la voința lui Dumnezeu fără a se plânge îmi umplea inima de atâta lumină. De la el am învățat să mă adaptez la schimbări și să nu mă plâng sau să-l învinovățesc pe Dumnezeu pentru lucrurile care se întâmplă în afara controlului meu. Bunicul meu nu vorbea mult, dar Domnul a făcut să apară în mine o nevoie care nu știam că există și a umplut-o cu iubirea sa prin această persoană bătrână. O experiență pe care am avut-o a fost și aceea de a trăi în frică gândindu-mă că bunicul meu va muri de la o zi la alta ca astăzi sau mâine sau când eram plecată pentru călătorii de muncă. Într-o zi, în timp ce mă rugam rozariul, am avut o percepție neașteptată: "Bunicul meu este un fiu al Mariei, va muri numai într-o sărbătoare a Mariei". Apoi am încetat să mă preocup și bunicul meu a murit chiar într-o sărbătoare mariană câteva luni după aceea. În ziua morții sale, Dumnezeu a făcut să se nască în mine o nouă dorință de a sluji Biserica în mod mai concret și prin urmare am devenit misionară. Bunicul meu, care terminase de trăit viața sa activă, a schimbat cursul destinului meu și mi-a dat darul cel mai prețios: să transmit credința și să trăiesc vocația mea de misionară în India. Acesta a fost fundamentul pe care am construit campania noastră pentru luna bătrânilor prin Communio. Echipa noastră de social media a realizat o serie de materiale video educative bazate pe mesajul Sfântului Părinte pentru prima Zi Mondială a Bunicilor și Bătrânilor. Am fost fericită să știu că în mesajul din acest an papa spune că: "A-i vizita pe bătrâni este o faptă de milostenie din timpul nostru" și că propune o revoluție a duioșiei. Am adăugat o serie de activități pe care tinerii trebuiau să le desfășoare când priveau materialele video. Scopul acestui exercițiu era acela de a descoperi în tineri "nevoia ascunsă" pe care o au de prezența unei persoane bătrâne. Unii dintre noi au bunicii morți și astfel am inclus o activitate pentru a ne ruga pentru ei și pentru a vizita în schimb un preot/profesor/vecin bătrân. Au fost organizate activități distractive cum ar fi realizarea unui selfie și postarea sa pe social media cu hashtag-ul #grandcelebration, dar ne-am străduit și să continuăm aceste întâlniri în moduri concrete precum a face 5 vizite la proprii bunici (nu ne-am oprit la o singură vizită), a adopta un vecin bătrân, a cumpăra alimente pentru cineva care trăiește singur, a vizita un bătrân bolnav terminal, a oferi ajutor într-o casă de îngrijire, sau o simplă acțiune cum ar fi a da un telefon în fiecare săptămână unei persoane bătrâne. Am inclus și preoți și călugări bătrâni care trăiesc în zonele noastre și i-am vizitat. Una din diecezele din India a făcut în așa fel încât tinerii să ducă și să ia persoanele bătrânele la centrele de vaccinare pentru a le duce vaccinul pentru Covid, pentru că bătrânii nu aveau mijloace de transport pentru a ajunge acolo. Avem și dificultăți de a programa locul pentru vaccin pentru că toate programările pentru vaccin se umpleau și bătrânii nu știau să folosească rapid situl web sau app. Tinerii făceau o programare, mergeau să-l ia pe bătrân, îl duceau la vaccinare și îl aduceau acasă. Rezultatul campaniei a fost bine primit de tineri și mulți dintre ei s-au simțit foarte fericiți și satisfăcuți. Anul acest avem în program să facem același lucru în luna iulie, dar la un nivel mai amplu, dat fiind că restricțiile Covid sunt mai mici. Intervenția d-nei Giancarla Panizza Bună ziua tuturor. Înainte de toate, aș vrea să mulțumesc pentru oportunitatea de a fi aici pentru a împărtăși experiența mea. Citirea mesajului Sfântului Părinte a fost o mare încurajare pentru că m-am simțit susținută în valorile în care, personal și cu Auser Sartirana Solidale, asociația unde sunt președinte, am crezut întotdeauna: fraternitate, primire, pace, dreptate socială și incluziune. Ideea de bază din care se naște Auser este că bătrânii sunt o resursă pentru societate. În mica realitate pe care o reprezint, într-un teritoriu caracterizat de o cotă de îmbătrânire de 420%, voluntarii și voluntarele bătrâni cu mai multă energie sunt în slujba "bătrânilor mari", a familiilor fragile, a persoanelor cu dizabilități și îi însoțesc la școală pe copiii care locuiesc departe de localitate, în căsuțe. Angajarea noastră este orientată de a face în așa fel încât persoanele să poată rămâne cât mai mult posibil în propriul context de viață, încercând să garantăm accesul la îngrijiri și la trăirea senină împreună. Valorizăm cunoștințele tuturor. Am construit o expoziție fotografică despre "Mâini înțelepte" care a încercat să comunice asta: o panoramă de mâini bătrâne care seamănă, cos, pictează, țin administrația asociației noastre, în continuitate cu mâini mai tinere. Am dus Papei Francisc fotografia mâinilor unui bătrân care seamănă, în sintonie cu textul evanghelic "ei vor aduce încă roade". Acum definim un proiect în care persoanele bătrâne vor vorbi despre istoria apei - pământul nostru este pământ de apă și de orezării - și îi vor învăța pe copii și pe tineri cât de prețioasă este apa pentru viață și cum irosirea este o insultă adusă vieții. Experiența mea în Auser a început un pic din întâmplare, în urmă cu mulți ani. Până atunci m-am ocupat mereu de minori și credeam că nu am îndemânare față de intervențiile pentru vârsta a treia și a patra. Acum în schimb primesc de la acești bătrâni sau de la persoanele cu dizabilități mult mai mult decât le dau eu lor. Mi-a plăcut mult definiția Papei Francisc de "proiecte de existență" mai mult decât de asistență. Iată, asta vom încerca să facem, proiecte de existență și, dacă papa ne permite, vom împrumuta asta ca titlu pentru proiectul pentru bunici și copii. Și despre o fetiță vorbim astăzi, micuța Airis, nepoțica lui Caterina, refugiată înainte de a naște și născută prematură în Italia, simbol de renaștere, de depășire a morții aduse de război, al vieții care învinge. Numele pe care părinții săi l-au ales pentru ea înseamnă curcubeu în ucraineană. Arcul de lumină și culoare care vine după potop, potopul bombelor care am vrea să se termine imediat. Mama lui Airis, Anna, a ajuns la Sartirana oaspete al familiei în care propria mamă a asistat în trecut o persoană non-autosuficientă. Caterina este foarte iubită în localitate pentru disponibilitatea sa și concetățenii mei s-au mobilizat pentru a primi și a ajuta rudele sale care veneau din martirizata Ucraină. Între ele bunica paternă a lui Airis, o pictoriță care în scurt timp a pictat fiecare colț al târgului nostru. Pentru micuță au fost adunate leagăn, pătuț, hăinuțe, alimente. Dar Caterina este o persoană cu o mare demnitate. Adesea trimite la Auser ajutoarele pentru ca să fie trimise în Ucraina, unde este mai multă nevoie de ele. Voluntarii au însoțit-o pe Anna la vizitele prenatale și acum o însoțesc pe bunica pentru a o vizita pe micuță care este în incubator la Policlinica din Pavia. După aceea, într-o zi Caterina s-a prezentat în Auser și a spus că vrea să devină asociată, prima noastră asociată ucraineană. Vicepreședintele lui Auser, care are 88 de ani, a candidat să devină "bunicul italian" al lui Airis. Am vrea ca Airis și toți copiii și tinerii care fug din toate războaiele să poată avea aceleași drepturi ale copiilor italieni, dar astăzi din păcate încă nu este așa. Și pentru aceasta, pentru toate persoanele care suferă sau care sunt singure, fără deosebire de etnie, vrem să colaborăm la revoluția duioșiei, revoluția dezarmată despre care vorbește Papa Francisc. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 290.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |