|
Milostivirea Divină, dar al Domnului oferit oamenilor de Maria Milvia Morciano Milostivirea Divină este o sărbătoare relativ recentă, instituită de Ioan Paul al II-lea în 2000, în timpul canonizării sfintei sore Faustina Kowalska, mistică poloneză care a avut viziunile lui Isus în 1931. Chiar el i-a spus:
O relație profundă Nu este o întâmplare că sărbătoarea Milostivirii Divine se celebrează într-un timp așa de apropiat de Paște, săptămâna următoare, în prima duminică sau in Albis. Proiectul mântuitor al Mântuitorului a ajuns la împlinire și încă oferă oamenilor posibilitatea de a fi mântuiți, dar și promisiunea de a obține ocrotire în viața pământească. În casele credincioșilor imaginea lui Cristos milostiv este una dintre cele mai dese și familiare. Viziunea lui Cristos În jurnalul său, sora Faustina mai relatează:
Efigiile Milostivirii Divine Prima imagine a fost realizată de pictorul Eugeniusz Kazimirowsk. Faustina mergea la atelierul artistului pentru a-i sugera corecturi și a adăuga detalii. Opera a fost expusă pentru prima dată în aprilie 1935, în fereastra capelei "Ausros Vartu" la Vilnius, în Lituania. Cu venirea regimului comunist, imaginea sacră a fost ascunsă mulți ani, dar după aceea expusă din nou devoțiunii crescânde a credincioșilor. Este prima și singura dată când Isus cere ca Persoana sa să fie reprezentată. Nu este vorba de dorința de a voi să dea o fizionomie reală a măreției sau frumuseții sale ci, așa cum a spus el însuși în timpul unei viziuni, a harului său.
Totuși, conform arhiepiscopului de Vilnius, monseniorul Gintaras Linas Grušas, fața lui Cristos milostiv din Vilnius ar putea fi suprapusă perfect pe Fața Omului de pe Giulgiu. O a doua imagine, cea mai cunoscută între cele de devoțiune, a fost realizată circa zece ani mai târziu, în 1943, de Adolf Hyła, și pusă în sanctuarul Milostivirii Divine din Cracovia. Aceasta este pictura pe care a cunoscut-o Karol Wojtyła și în fața căreia obișnuia să se oprească în rugăciune înainte de a merge în fabrica din Lagiewniki, unde lucra. Cele două opere nu sunt perfect egale în trăsăturile somatice, în schimb ansamblul general este asemănător. Lipsesc semnele Pătimirii în exemplarul din Vilnius, în timp ce în cel din Cracovia se întrevăd găurile cuielor crucii pe mâini și pe picioare. Cristos este în picioare și se extinde pe fundalul întunecat, îmbrăcat cu o tunică imaculată. În primele iconografii care reprezintă forma umană a lui Dumnezeu în Cristos, albul este culoarea care-l distinge. Numai cu trecerea timpului, în special în epoca medievală, culoarea tipică va fi purpura tunicii și albastrul mantiei, pentru a simboliza maiestatea. Albul este culoarea Învierii în toate exprimările artei picturale. Razele luminoase care izvorăsc din inimă Cu o mână Cristos binecuvântează și cu cealaltă indică pieptul său, la înălțimea inimii. De aici se răspândesc două raze luminoase, una albă și cealaltă roșie. Cum scrie sora Faustina,
Așadar Cristos Milostiv face aluzie la rana sa din coastă din care au ieșit sânge și apă (In 19,31-34). Și în Prima Scrisoare a lui Ioan citim:
Apa și sângele sunt semnificația vieții dăruite. Semnele unei promisiuni de mântuire care ne este dată prin milostivirea sa infinită. Ce este milostivirea În etimologia latină a termenului, cuvântul derivă de la miserere, a avea compasiune, a avea milă, și cor, inimă. Este compasiunea inimii. Apare de 138 de ori în Biblie: 97 de ori în Vechiul Testament și 41 de ori în Noul. Milostiv este atributul cel mai important al lui Dumnezeu, cel care exprimă pe deplin puterea sa. Nu este interschimbabil cu iubirea care este rezervată tuturor oamenilor, ci indică sentimentul față de cei pe care el îi mântuiește. Milostivirea lui Dumnezeu devine pe deplin comprehensibilă în parabola fiului risipitor (Lc 15,11-32). Fiul este reprimit de tatăl cu duioșie infinită. Sunt suficiente voința sinceră de căință, întoarcerea sa. și tot în Jurnalul lui Faustina citim: "Păcătosului nu trebuie să-i fie frică să se apropie de mine". Așa cum explică Papa Francisc - care între altele a ales ca moto Miserando atque eligendo, expresie luată din Beda Venerabilul, referită la întâlnirea dintre Mesia și vameșul Matei (Homilia 21) - pentru a fi mântuiți trebuie să ne lăsăm "milostiviți" de Domnul. Milostivirea a fost și centrul magisteriului lui Ioan Paul al II-lea, care a scris enciclica Dives in misericordia și, în sfârșit, a lui este această rugăciune de consacrare a lumii la Milostivirea Divină, scrisă la Cracovia în 2002: Dumnezeule, Tată milostiv,
(După Vatican News, 24 aprilie 2022) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 418.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |