|
__________________ Meditații și rugăciuni I - o pereche de soți tineri Via Crucis Cântec În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Rugăciune de început Doamne Isuse, Te binecuvântăm Credem Recunoaștem Tu, care ai voit să trăiești într-o familie, Doamne Isuse, Stațiunea I V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Apoi au venit într-un loc al cărui nume era "Ghetsemani" și le-a spus discipolilor săi: "Stați aici până când mă voi ruga!". I-a luat cu sine pe Petru, pe Iacob și pe Ioan și a început a se înfiora și a se neliniști și le-a spus: "Sufletul meu este trist până la moarte; rămâneți aici și vegheați!". Și, mergând puțin mai în față, a căzut la pământ și se ruga ca, dacă este posibil, să treacă de la el ceasul acela, zicând: "Abbá, Tată! Pentru tine totul este posibil. Îndepărtează de la mine potirul acesta! Însă nu ceea ce vreau eu, dar ceea ce vrei tu". (Mc 14,32-36). Iată-ne aici, căsătoriți de numai doi ani. Căsătoria noastră încă n-a fost încercată de prea multe furtuni. A fost pandemia care a complicat un pic toate, dar suntem fericiți. Perioada noastră pare să fie o lungă lună de miere, în pofida certurilor zilnice. În pofida diferențelor noastre. Și totuși, adesea ne este frică. Atunci când citim în ziare că este în creștere numărul despărțirilor. Atunci când ne spun că în mod sigur ne vom părăsi pentru că așa merge lumea. Este o chestiune de statistică. Atunci când ne simțim singuri, pentru că nu ne înțelegem. Atunci când ajungem cu greu la sfârșitul lunii. Atunci când ajungem să fim, necunoscuți, sub același acoperiș. Atunci când ne trezim noaptea și simțim în inimă povara și angoasa "stării noastre de orfan". Pentru că uităm că suntem copii. Pentru că noi credem că a noastră căsătorie și a noastră familie depinde numai de noi, de forțele noastre. Ne dăm seama că o căsătorie nu este numai o aventură romantică, ci este și Ghetsemani, este și angoasa înainte de a frânge trupul tău pentru celălalt. Doamne Isuse, care ai îndurat frică și angoasă. Tu care te-ai rugat în ora încercării. Tu care ne chemi să veghem și să ne rugăm cu tine. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a II-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Pe când mai vorbea încă, iată venea o mulțime, iar în fruntea ei venea cel numit Iuda, unul dintre cei doisprezece. El s-a apropiat de Isus ca să-l sărute. Dar Isus i-a spus: "Iuda, cu un sărut îl trădezi pe Fiul Omului?". Cei care erau cu el, văzând ce avea să se întâmple, au spus: "Doamne, să lovim cu sabia?". Și unul dintre ei l-a lovit pe servitorul marelui preot și i-a tăiat urechea dreaptă (Lc 22,47-50). Atunci Isus i-a zis: "Pune-ți sabia la locul ei, căci toți cei care pun mâna pe sabie de sabie vor pieri". Atunci, toți discipolii, părăsindu-l, au fugit. (Mt 26,52.56). Am plecat în misiune, Doamne, în urmă cu aproape zece ani, pentru că nu ne era suficientă fericirea noastră. Voiam să dăm viața noastră pentru ca și alții să experimenteze aceeași bucurie. Voiam să arătăm iubirea lui Cristos și celor care nu o cunosc. Nu contează unde. Viața de comunitate și activitățile de fiecare zi ne ajută să-i educăm pe copii cu o viziune deschisă despre viață și despre lume. Dar nu este ușor: nu ascundem angoasa și frica de a trăi o viață familială precară, departe de țara noastră. La toate acestea se adaugă teroarea războiului așa de dramatic actuală în aceste luni. Nu este simplu a trăi numai din credință și din caritate, pentru că adesea nu reușim să ne încredem pe deplin în Providență. Și uneori, în fața durerii și a suferinței unei mame care moare la naștere și mai mult decât atât sub bombe, sau ale unei familii distruse de război sau de foamete și de samavolnicii, vine ispita de a răspunde cu sabia, de a fugi, de a te părăsi, de a lăsa toate crezând că nu merită... Dar ar însemna să-i trădăm pe frații noștri mai săraci, care sunt carnea ta în lume și care ne amintesc că tu ești Cel Viu. Doamne Isuse, care ai fost trădat cu un sărut. Tu care ai fost părăsit de discipoli. Tu care ai experimentat singurătate și umilire. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a III-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Iar arhiereii și tot Sinedriul căutau o mărturie împotriva lui Isus ca să-l dea la moarte, dar nu găseau. Însă el tăcea și nu răspundea nimic. Marele preot l-a întrebat din nou și i-a spus: "Tu ești Cristos, Fiul Celui Binecuvântat?". Isus a zis: "Eu sunt!". Toți l-au condamnat ca fiind vinovat de moarte (Mc 14,55.61-62.64). Am fost logodiți puține luni, apoi viața ne-a despărțit îndelung, făcându-ne să cunoaștem căldura sfâșietoare a inimii care bate la distanță. Și când ne-am reîntâlnit, ne-am căsătorit imediat, cu graba celui care a așteptat și s-a temut deja mult. Am părăsit casele noastre de origine pentru a crea o casă a noastră. Am întreprins drumul nostru de soți, plini de proiecte, precum și de iluziile tinereții. Apoi viața ne-a descoperit mai fragili și, în același timp, ne-a despuiat de așteptările noastre, făcându-ne să mergem pe un drum de atâtea ori în urcuș, în vârful căruia ne-am aflat față în față cu imposibilitatea de a deveni părinți. Am experimentat adesea cu durere atâtea judecăți cu privire la sterilitatea noastră. "Cum de nu aveți copii?", am fost întrebați de mii de ori, ca și cum s-ar insinua că nu sunt suficiente căsătoria noastră și iubirea noastră pentru a fi o familie. Câte priviri mai puțin înțelegătoare am digerat. Dar continuăm să mergem în fiecare zi ținându-ne de mână, îngrijindu-ne împreună de o comunitate de frați și prieteni care, printre singurătăți și duioșii, a devenit în timp casă și familie. Doamne Isuse, care ai îndurat condamnarea nedreaptă. Tu care ai suportat insinuări și acuze. Tu care, nevinovat, ai fost persecutat. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a IV-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Pe când Petru era jos, în curte, a venit una dintre servitoarele marelui preot și, văzându-l pe Petru încălzindu-se, l-a privit fix și i-a zis: "Și tu erai cu Nazarineanul, cu Isus". Dar el a negat, spunând: "Nu știu, nu înțeleg ce zici". Și îndată cocoșul a cântat a doua oară. Atunci, Petru și-a adus aminte de cuvântul pe care i-l spusese Isus: "Înainte ca un cocoș să cânte de două ori, de trei ori mă vei renega". Și a izbucnit în plâns (Mc 14,66-68.72). Când ne-am căsătorit, credeam că nu putem să avem copii. Apoi, în luna de miere, a venit primul, și ne-a schimbat viața. Aveam proiecte mai lente, să ne realizăm în muncă, să călătorim, să încercăm să trăim măcar un pic ca logodnici veșnici... Și în schimb, în timp ce încă increduli atingeam cu mâna frumusețea acestui cadou, a venit al doilea copil: o fetiță. Și astfel, dacă ne gândim astăzi, au venit și ceilalți, aproape fără să ne dăm seama. Și visele noastre? Plăsmuite de evenimente. Realizarea noastră profesională? Modificată de faptele vieții care intră năvalnic. Și apoi teama de a putea renega toate într-o zi, ca și Petru; angoasa și ispita regretului în fața altor cheltuieli neprevăzute; preocuparea datorită tensiunilor cu copiii adolescenți. Vechile dorințe au dat locul familiei noastre. Desigur, nu este ușor, dar este infinit mai frumos așa. Și în pofida gândurilor și a densității zilelor noastre, care par să nu ne fie suficiente niciodată, nu ne vom întoarce niciodată. Doamne Isuse, care ai șters lacrimile lui Petru. Tu care ierți pe cel care recunoaște că a păcătuit. Tu care înțelegi incertitudinile noastre. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a V-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Pilat le-a spus din nou: "Atunci ce să fac cu cel pe care îl numiți regele iudeilor?". Iar ei au strigat iarăși: "Răstignește-l!". Pilat le-a spus: "Dar ce rău a făcut?". Însă ei strigau mai tare: "Răstignește-l!". Astfel, Pilat, voind să facă pe placul mulțimii, le-a eliberat pe Baraba, iar pe Isus, după ce a fost biciuit, l-a dat să fie răstignit (Mc 15,12-15). Fiul nostru a fost judecat deja înainte de a veni pe lume. Am întâlnit medici care s-au îngrijit de viața sa înainte ca el să se nască și medici care, cu vorbe clare, ne-au făcut să înțelegem că era mai bine să nu se nască. Și atunci când am ales viața, am fost și noi obiect de judecată: "Va fi o povară pentru voi și pentru societate", ni s-a spus. "Răstignește-l". Și totuși, nu făcuse niciun rău. De câte ori judecata lumii este grăbită și superficială și ne îndurerează chiar și numai cu o privire. Purtăm asupra noastră rușinea unei diversități mai des compătimite decât locuite. Dizabilitatea nu este o laudă, nici o etichetă, mai degrabă este haina unui suflet care adesea preferă să tacă în fața judecăților nedrepte, nu din rușine, ci din milostivire față de cel care judecă. Nu suntem imuni de crucea îndoielii sau de ispita de a ne întreba cum ar fi fost dacă lucrurile ar fi decurs altfel. Dar, în realitate, dizabilitatea este o condiție, nu o caracteristică, și sufletul, mulțumire fie lui Dumnezeu, nu cunoaște bariere. Doamne Isuse, care ai privit cu iubire pe adversarii tăi. Tu care nu te-ai temut de cel care ucide trupul dar nu viața. Tu care judeci cu iubire milostivă. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a VI-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Astfel, Pilat, voind să facă pe placul mulțimii, le-a eliberat pe Baraba, iar pe Isus, după ce a fost biciuit, l-a dat să fie răstignit. Soldații l-au îmbrăcat cu o haină de purpură și, împletind o coroană de spini, i-au pus-o pe cap. Apoi au început să-l salute: "Bucură-te, rege al iudeilor!". Și-l loveau peste cap cu o trestie, îl scuipau și, căzând în genunchi, se prosternau înaintea lui (Mc 15,15.17-19). Casa noastră este mare, nu numai în termeni de spațiu, dar mai ales prin bogăția umană care locuiește în ea. Încă de la începutul căsătoriei nu am fost niciodată noi doi. Vocația noastră la primirea durerii nu a fost și încă nu este la distanță de 42 de ani de căsătorie și trei copii naturali, nouă nepoți și cinci copii adoptivi non-autosuficienți și cu grave dificultăți psihice, nicidecum tristă. Nu merităm atâta binecuvântare de viață. Pentru cel care crede nu este uman a-l lăsa singur pe cel care suferă, Duhul Sfânt mișcă în interior voința de a acționa și de a nu rămâne indiferenți, străini. Durerea ne-a schimbat. Durerea duce din nou la esențial, ordonează prioritățile vieții și restituie simplitatea demnității umane, ca atare. Pe calea dureroasă a vieții a atâtor biciuiți și răstigniți, alături de ei, sub povara crucii lor, am descoperit că adevăratul rege este cel care se dăruiește și se dă ca hrană, suflet și trup. Doamne Isuse, care ai fost biciuit în trup și în spirit. Tu care ai cunoscut durerea nevinovată. Tu care ai fost umilit, insultat, încoronat cu spini. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a VII-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Și, după ce și-au bătut joc de el, l-au dezbrăcat de haina de purpură și l-au îmbrăcat cu hainele lui. Apoi l-au dus afară ca să-l răstignească (Mc 15,20). Într-o dimineață ca atâtea, soția mea a leșinat de două ori. Fuga la spital și descoperirea unei boli care în capul său deja îi introducea otrava. Operația, reabilitarea, îngrijirile...; și astăzi o cotidianitate complet nouă pentru noi toți. Domnul ne vorbește prin întâmplările pe care nu le înțelegem întotdeauna și ne conduce de mână spre dezvoltarea celei mai bune părți din noi. Avea un rol, o poziție, o "haină", și a ajuns să fie complet diferită. Goală, lipsită de apărare, răstignită. Și eu cu ea. Prin această boală, pe această cruce, am devenit pilastrul pe care copiii știu că se pot sprijini. Înainte nu era așa. Aproape că aș putea spune că astăzi, cu ochii săi pătrunzători în durerea lor aspră, este pe deplin mamă și soție. Fără ficțiuni, în esențialitatea unei vieți mai dificile și noi. A fi blocați, pironiți pe o gândire insistentă mă constrânge mai ales pe mine, care eram un orgolios inflexibil, să descopăr în celelalte familii darul minunat care sunt ele: care încearcă să te facă să râzi, care te ajută în bucătărie, care îi însoțește pe copii la catehism, care te ascultă, care te înțelege cu o privire, care, deși are situații la fel dacă nu mai complicate, se preocupă constant de tine. Doamne Isuse, care nu ai căutat onoruri lumești. Tu care ai luat asupra ta poverile tuturor muritorilor. Tu care ai îmbrățișat lemnul greu al crucii. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a VIII-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Pe când îl duceau, l-au prins pe un oarecare Simon din Cirene, care venea de la câmp, și i-au pus lui crucea ca s-o poarte după Isus (Lc 23,26). Am ieșit la pensie acum doi ani și chiar când începeam să ne facem planuri despre modul de a consuma energiile recuperate, a venit la noi vestea concedierii ginerelui nostru. În timpul pandemiei am asistat neputincioși la criza căsătoriei fiicei noastre mai mari. Nepoții au început să inunde cu vitalitate și răvășeală casa noastră nu numai duminica și, mai ales, cum nu se întâmpla de când erau mici cei trei copii ai noștri. Am montan în mașină un scăunel și am cumpărat o tablă pe care să transcriem activitățile celor cinci nepoți ai noștri pentru a nu risca să uităm ceva. Mușchii noștri nu sunt cei de altă dată, dar bagajul experiențelor ne face mai docili față de viață decât atunci când aveam forța de a alerga. Crucea precarității familiilor și a locului de muncă ne preocupă. Și astăzi, când am fi mai natural tentați să ne ocupăm de oboselile noastre și de frica de netăgăduit a morții, suntem încărcați cu o cruce neașteptată, pusă pe umerii noștri fără voia noastră. Pasul devine adesea lent și noaptea, după ce am zâmbit, ajungem să plângem de compătimire. Dar a fi "oxigen" pentru familiile copiilor noștri este un dar care ne duce din nou la emoțiile simțite atunci când erau mici. Nu terminăm niciodată să fim mamă și tată. Doamne Isuse, care ai împărtășit povara crucii. Tu care ne supui judecății crucii tale. Tu care ceri să te urmăm purtând crucea noastră. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a IX-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Îl urma și o mare mulțime de popor și de femei care-și băteau pieptul și-l plângeau. Întorcându-se către ele, Isus le-a spus: "Fiice ale Ierusalimului, nu mă plângeți pe mine, ci mai degrabă plângeți-vă pe voi și pe copiii voștri!" (Lc 23,27-28). Acum suntem patru. Mulți ani am fost noi doi și am înfruntat crucea singurătății și gestația de a fi părinți diferită de modul în care ne-am imaginat mereu. Adopția este istoria unei vieți marcate de abandonare care este vindecată de o primire. Dar abandonarea este o rană care sângerează mereu. Și adopția este o cruce pe care părinți și copii o iau împreună pe umeri, suportând-o, încercând să-i aline durerea și chiar s-o iubească, deoarece este parte din istoria copilului. Dar face rău a vedea că un copil care suferă din cauza trecutului său. Face rău a încerca să fie iubit fără a reuși să se aibă incidență câtuși de puțin asupra durerii sale. Ne-am adoptat reciproc. Și nu există o zi în care să nu ne trezim crezând că a meritat; că toată această trudă nu este zadarnică; că această cruce, deși dureroasă, ascunde un secret de fericire. Doamne Isuse, care ai adunat privirea femeilor din Ierusalim. Tu care ai șters lacrimi și ai mângâiat inimi. Tu care ai parcurs cu curaj calea crucii. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a X-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Când au ajuns la locul numit "Craniul", acolo i-au răstignit pe el și pe răufăcători, unul la dreapta și unul la stânga. Atunci Isus a spus: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac!". Apoi, ca să împartă hainele lui, au aruncat sorții. Poporul stătea și privea, iar conducătorii își băteau joc de el, spunând: "Pe alții i-a salvat, să se salveze pe sine, dacă el este Cristos al lui Dumnezeu, alesul!". Și soldații îl luau în râs când se apropiau de el și-i aduceau oțet, spunând: "Dacă tu ești regele iudeilor, salvează-te pe tine însuți!". Deasupra lui era și o inscripție: "Acesta este regele iudeilor" (Lc 23,33-38). Suntem o mamă și doi copii. De peste șapte ani suntem un scaun cu trei picioare în loc de patru: foarte frumos și de valoare, chiar dacă este un picuț instabil. Sub cruce, fiecare familie, chiar și cea mai strâmbă, cea mai suferindă, cea mai stranie, cea mai mutilată își găsește sensul profund. Și familia noastră. Am experimentat, nu fără lacrimi și durere, că Isus în acea îmbrățișare de bârne prinse în cuie ne privește și nu ne lasă singuri niciodată. Doamne Isuse, care ai întins brațele pe cruce. Tu care pentru a ne salva pe noi nu te-ai salvat pe tine însuți. Tu care i-ai iertat pe călăii tăi. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a XI-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Când au ajuns la locul numit "Craniul", acolo i-au răstignit pe el și pe răufăcători, unul la dreapta și unul la stânga. Unul dintre răufăcători spunea: "Isuse, amintește-ți de mine când vei veni în împărăția ta!". Iar el i-a spus: "Adevăr îți spun: astăzi vei fi cu mine în paradis!" (Lc 23,33.42-43). Numai acum zâmbim amintindu-ne de toate așteptările pe care le aveam cu privire la copilul nostru. L-am crescut ca să fie fericit, ca să se realizeze. Ca să meargă pe urmele bunicului. Da, probabil, am fi voit pentru el o viață diferită. O familie, un loc de muncă, copii, nepoți. Așadar, "normalitatea". Deja am trăit viața sa în locul său. Și, în schimb, ai venit tu și ai răscolit totul. Ai distrus visele noastre pentru ceva mai mare. Ai făcut în așa fel încât viața lui să nu urmeze logica sa "mereu s-a făcut așa" și l-ai chemat la tine. Dar cum așa? De ce chiar pe el? De ce chiar pe copilul nostru? La început n-am luat-o bine. Ne-am împotrivit lui. L-am abandonat. Credeam că răceala noastră îl va face să se răzgândească. Am încercat să insuflăm în capul său îndoiala că greșește totul. Ca doi răufăcători. Dar am înțeles că nu se poate lupta împotriva ta. Noi suntem un vas și tu ești marea. Noi suntem o scânteie și tu ești focul. Așadar, ca tâlharul bun, îți cerem și noi să-ți amintești de noi când vei veni în Împărăția ta. Doamne Isuse, care ai murit ca un răufăcător. Tu care ai transformat crucea într-un tron regesc. Tu care ne-ai deschis porțile paradisului pierdut. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a XII-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Lângă crucea lui Isus stăteau mama lui Isus și sora mamei lui, Maria a lui Cleopa, și Maria Magdalena. Așadar, văzând Isus că stăteau acolo mama lui și discipolul pe care îl iubea, i-a spus mamei: "Femeie, iată-l pe fiul tău!". Apoi, i-a spus discipolului: "Iat-o pe mama ta!". Și, din ceasul acela, discipolul a luat-o acasă la el (In 19,25-27). Eram cinci în casă: eu, soțul meu și cei trei copii ai noștri. În urmă cu cinci ani, viața s-a complicat. O diagnoză dificilă de acceptat, o boală oncologică scrisă în fiecare clipă pe fața fiicei mai mici. O boală care, deși n-a stins niciodată zâmbetul său, a făcut și mai dureros zgomotul nedreptății pe care o trăiam. În pofida "batjocurilor" cu care durerea părea că ne acoperise deja, după numai șase ani de căsătorie soțul meu ne-a părăsit din cauza unei morți neașteptate, punându-ne pe un drum de singurătate sfâșietoare, în timpul căruia în doi ani am însoțit-o pe cea mică de acasă la ultimul său salut. Au trecut cinci ani de la începutul acestei aventuri pe care n-am înțeles-o deloc în mod rațional, dar certitudinea este că această mare cruce a fost locuită de Domnul și încă mai este și astăzi. "Dumnezeu nu cheamă pe cel care este capabil, ci îl face capabil pe cel pe care-l cheamă": asta ne-a spus într-o zi o soră, și aceste cuvinte ne-au schimbat perspectiva de viață în ultimii ani. Cea mai mare minciună cu care am luptat era aceea că nu mai suntem familie. Nu cunosc alt mod pentru a răspunde inimii mele și durerii mele în trup, decât aceea de a mă încredința Domnului care trăiește această bucată de drum pământesc împreună cu mine. De atâtea ori, în ședințele de chimioterapie ale fiicei mele, m-am simțit ca Maria sub cruce; și acea experiență mă face să mă simt astăzi - chiar dacă numai pentru o bucățică - mama Domnului meu. Doamne Isuse, care ai cunoscut sfâșierea afectelor. Tu care nu ai dat morții ultimul cuvânt. Tu care ne-ai dăruit-o prin testament pe însăși Mama ta. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a XIII-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. La ceasul al nouălea, Isus a strigat cu glas puternic: "Eloí, Eloí, lemá sabahtáni?", care, tradus, înseamnă: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?". Cineva, alergând, a înmuiat un burete în oțet și, punându-l într-o trestie, i-a dat să bea, spunând: "Lăsați, să vedem dacă vine Ilíe ca să-l ia jos!". Dar Isus, scoțând un strigăt puternic, și-a dat duhul (Mc 15,34.36-37). Moartea în jur. Viața care pare să piardă din valoare. Totul se schimbă în câteva secunde. Existența, zilele, nebunia zăpezii de iarnă, luarea copiilor de la școală, locul de muncă, îmbrățișările, prieteniile... totul. Totul își pierde valoarea dintr-o dată. "Unde ești, Doamne? Unde te-ai ascuns? Vrem viața noastre de dinainte. De ce toate acestea? Ce păcat am comis? De ce ne-ai părăsit? De ce ai părăsit popoarele noastre? De ce ai despicat familiile noastre în acest mod? De ce nu mai avem voința de a visa și de a trăi? De ce au devenit întunecoase ținuturile noastre ca și Golgota?" Lacrimile s-au terminat. Mânia a lăsat locul resemnării. Știm că tu ne iubești, Doamne, dar nu simțim această iubire și acest lucru ne face să înnebunim. Ne trezim dimineața și câteva secunde suntem fericiți, dar după aceea ne amintim imediat cât de dificil va fi să ne reconciliem. Doamne, unde ești? Vorbește în tăcerea morții și a dezbinării și învață-ne să facem pace, să fim frați și surori, să reconstruim ceea ce bombele ar fi voit să elimine. Doamne Isuse, care ne-ai iubit până la sfârșit. Tu care, murind, ai distrus moartea. Tu care, dându-ți ultima suflare, ne-ai dăruit viața. Toți: Doamne Isuse, Stațiunea a XIV-a V/. Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi. Iosif, luând trupul lui Isus, l-a înfășurat într-un giulgiu curat și l-a pus în mormântul său nou, pe care îl săpase în stâncă. După ce a rostogolit o piatră mare la intrarea mormântului, a plecat. Iar Maria Magdalena și cealaltă Marie ședeau acolo, înaintea mormântului (Mt 27,59-61). De acum suntem aici. Suntem morți pentru trecutul nostru. Am fi voit să trăim în țara noastră, dar războiul ne-a împiedicat. Este greu pentru o familie să trebuiască să aleagă între visele sale și libertate. Între dorințe și supraviețuire. Suntem aici după călătorii în care am văzut murind femei și copii, prieteni, frați și surori. Suntem aici, supraviețuitori. Percepuți ca o povară. Noi care acasă la noi eram importanți, aici suntem numere, categorii, simplificări. Și totuși, suntem mai mult decât imigranți. Suntem persoane. Am venit aici pentru copiii noștri. Murim în fiecare zi pentru ei, pentru ca aici să poată încerca să trăiască o viață normală, fără bombe, fără sânge, fără persecuții. Suntem catolici, dar și acest lucru uneori pare să treacă pe planul al doilea față de faptul că suntem migranți. Dacă nu ne resemnăm, este pentru că știm că marea piatră de la ușa mormântului într-o zi va fi dată la o parte. Doamne Isuse, luat de pe lemnul crucii de mâini prietene. Tu care ai fost înmormântat în mormântul nou al lui Iosif din Arimateea. Tu care nu ai cunoscut putrezirea mormântului. Toți: Doamne Isuse, Rugăciune finală Tată milostiv, Ține aprinsă în familiile noastre Ține-ne de mână, ca un Tată, Fă ca să nu ne comportăm ca dușmani ai crucii lui Cristos, El viețuiește și domnește cu tine, Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 777.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |