"Papa vorbește despre pace, dar..."
de Andrea Tornielli
"Papa vorbește împotriva reînarmării, dar... Papa exercită funcția de papă, dar... Papa nu poate decât să spună ceea ce spune, dar...". Există întotdeauna un "dar" care în atâtea comentarii bizare însoțește incontestabilul nu spus războiului rostit de Papa Francisc, pentru a-l contextualiza și a-l slăbi. Neputând interpreta cuvintele episcopului de Roma în sensul voit, neputând în niciun mod "să le adapteze" în sprijinul cursei de înarmare accelerate ca urmare a războiului de agresiune dezlănțuit de Vladimir Putin împotriva Ucrainei, atunci se distanțează în mod elegant, spunând că, da, papa nu poate decât să spună ceea ce spune, dar apoi politica trebuie să decidă. Și politica guvernelor occidentale decide să mărească deja multele miliarde de cheltuit pentru arme noi și tot mai sofisticate. Miliarde care nu se găseau pentru familii, pentru sănătate, pentru locuri de muncă, pentru primire, pentru a combate sărăcia și foamea.
Războiul este o aventură fără întoarcere, repetă Papa Francisc pe urmele predecesorilor săi apropiați, îndeosebi ale Sfântului Ioan Paul al II-lea. Și cuvintele papei Wojtyła cu ocazia celor două războaie împotriva Irakului și a războiului din Balcani au fost "contextualizate" și "excluse", chiar și înăuntrul Bisericii. Papa care la începutul pontificatului a cerut să "nu ne fie frică" în a deschide "porțile lui Cristos", în 2003 a implorat în zadar trei guvernanți occidentali care aveau intenția de a răsturna regimul lui Saddam Hussein, cerându-le să se oprească. La distanță de aproape douăzeci de ani, cine poate nega că strigătul împotriva războiului al acelui pontif nu era numai profetic, ci și impregnat cu realism politic profund? Este suficient să privim la ruina Irakului martirizat, transformat timp îndelungat în cuib al tuturor terorismelor, pentru a înțelege cât de clarvăzătoare era privirea sfântului pontif polonez.
Astăzi se întâmplă același lucru. Cu papa care nu capitulează în fața inevitabilității războiului, a tunelului fără ieșire reprezentat de violență, a logicii perverse a reînarmării, a teoriei potențialității militare care a umplut lumea cu atât de multe arme nucleare în măsură să elimine de mai multe ori întreaga omenire.
"Eu m-am rușinat - a spus zilele trecute Papa Francisc - când am citit că un grup de state s-au angajat să aloce 2% din PIB pentru cumpărarea de arme, ca răspuns la asta ce se întâmplă acum. Nebunia! Adevăratul răspuns nu sunt alte arme, alte sancțiuni, alte alianțe politico-militare, ci are o altă organizare, un mod diferit de a conduce lumea de acum globalizată - nu arătând dinții, ca acum -, un mod diferit de a organiza relațiile internaționale. Modelul îngrijirii este deja în desfășurare, mulțumire fie lui Dumnezeu, dar din păcate încă este supus modelului puterii economico-tehnocratico-militare".
Nu-ul Papei Francisc spus războiului, un nu radical și convins, nu are nimic de a face cu așa-numita neutralitate, nici nu poate să fie prezentat ca o poziție de parte sau motivată de calcule politico-diplomatice. În acest război există agresorii și există agresații. Există cei care au atacat și au invadat ucigând civili lipsiți de apărare, mascând în mod ipocrit conflictul sub machiajul unei "operațiuni militare speciale"; și există cei care se apără cu dârzenie luptând pentru propria țară. Succesorul lui Petru a spus asta de mai multe ori cu cuvinte foarte clare, condamnând fără dacă și fără dar invazia și martiriul din Ucraina care durează de peste o lună. Însă asta nu înseamnă "a binecuvânta" accelerarea cursei de reînarmare, de altfel începută deja de mult timp dat fiind că țările europene au mărit cheltuielile militare cu 24,5% începând din 2016: pentru că papa nu este "capelanul Occidentului" și pentru că repetă că astăzi a fi de partea corectă a istoriei înseamnă a fi împotriva războiului căutând pacea fără a lăsa nimic neîncercat. Desigur, Catehismul Bisericii Catolice menționează dreptul la apărare legitimă. Însă pune condiții, specificând că recurgerea la arme nu trebuie să provoace rele și dezordini mai grave decât răul care trebuie eliminat, și amintește că în evaluarea acestei condiții are o importanță foarte mare "puterea mijloacelor moderne de distrugere". Cine poate nega că omenirea se află astăzi pe marginea prăpastiei tocmai din cauza escaladării conflictului și a puterii "mijloacelor moderne de distrugere"?
"Războiul - a spus ieri Papa Francisc la Angelus - nu poate să fie ceva inevitabil: nu trebuie să ne obișnuim cu războiul! În schimb trebuie să transformăm mânia de astăzi în angajarea de mâine. Pentru că, dacă din acest eveniment vom ieși așa cum eram înainte, vom fi într-un fel vinovați cu toții. În fața pericolului de a se autodistruge, omenirea să înțeleagă că a venit momentul de a aboli războiul, de a-l șterge din istoria omului înainte ca războiul să-l șteargă pe om din istorie".
Așadar, trebuie luat în serios strigătul, apelul repetat de papa: este o invitație adresată tocmai politicienilor de a reflecta asupra acestui lucru, de a se angaja cu privire la asta. Este nevoie de o politică puternică și de o diplomație creativă, pentru a urmări pacea, pentru a nu lăsa nimic neîncercat, pentru a opri vârtejul pervers care în puține săptămâni face să apună speranța unei tranziții ecologice, redă noi energii marelui business al comerțului și traficului de arme. Un vânt de război care punând înapoi acele ceasornicului istoriei ne face să recădem într-o epocă pe care am sperat că a fost arhivată definitiv după căderea Zidului din Berlin.
(După Vatican News, 28 martie 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 927.