Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Trei noi cărți

La Editura "Sapientia" au apărut recent cărțile: Jurnal pentru Postul Mare, scrisă de Ioana Barcan (text), Veronica Dămătărc (picturi), Simona Iosub (versuri), Din Stațiune în Stațiune. O călătorie ignațiană pe Calea sfintei Cruci, scrisă de Gary Jansen și tradusă în limba română de Ioana Barcan, și Cum să te simți acasă. Trăind în lume ca fiu al ei, scrisă de pr. dr. Giovanni Cesare Pagazzi și tradusă în limba română de pr. dr. George M. Nicoară.

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Jurnal pentru Postul Mare, scrisă de Ioana Barcan (text), Veronica Dămătărc (picturi), Simona Iosub (versuri). Cartea apare în colecția "Spiritualitate", în formatul 14Ś20 cm, are 120 pagini (color) și poate fi procurată de la Librăria "Sapientia" (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 40 lei.

De câte ori nu ne-am hotărât, în preajma Postului Mare, că vom trăi acest post diferit. Ne-am spus că de această dată chiar vom respecta, pe tot parcursul postului, deciziile pe care le-am luat la început! Am vrea să trăim mai profund Pătimirea lui Isus, să fim mai consecvenți în rugăciune, în fapte bune, am vrea ca aceste câteva săptămâni să ne aducă mai aproape de Dumnezeu și să ne facă oameni mai buni.

Nu știm dacă acest jurnal va reuși să atingă un scop atât de măreț, dar poate va fi măcar un pas mic spre îndeplinirea lui. Este presărat cu îndrumări și provocări zilnice, dar să le luăm doar ca pe niște sugestii și nu ca pe obligații. Să ne simțim liberi să îl folosim cum credem noi că ne ajută mai mult! Fie că scriem, sau desenăm, sau doar ne gândim, însuși faptul de a deschide acest jurnal în fiecare zi din timpul Postului Mare va fi un mic sacrificiu de timp adus Tatălui, o mică rugăciune, un mic gând trimis spre Cer. Iar la sfârșit să ne vedem cu bucurie în ziua Învierii... poate chiar un pic mai buni!

Ioana Barcan

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Din Stațiune în Stațiune. O călătorie ignațiană pe Calea sfintei Cruci, scrisă de Gary Jansen și tradusă în limba română de Ioana Barcan. Cartea apare în colecția "Spiritualitate", în formatul 14Ś20 cm, are 128 pagini și poate fi procurată de la Librăria "Sapientia" (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 25 lei.

Într-o după-amiază de vineri, pe când eram studentă postuniversitară în Pittsburgh, am intrat din întâmplare într-o biserică unde niște copii se rugau Calea sfintei Cruci.

De ani de zile nu mai participasem la sfânta Liturghie. Prima mea iarnă în Pittsburgh tocmai trecuse și era o zi de primăvară călduroasă, frumoasă. Mă plimbam pur și simplu, fără nicio altă intenție. Dar când am deschis ușile grele ale bisericii "Preasfânta Inimă", brusc, neașteptat, m-am regăsit în copilărie, în acei puțini ani de viață dinaintea momentului când mama mea a murit și totul a luat-o la vale.

Pentru că în copilărie mersesem la o școală catolică, am fost imediat copleșită de mirosul de tămâie, de familiaritatea mișcărilor și de repetarea rugăciunilor. Dacă am fost vreodată în viața mea doborâtă în genunchi în rugăciune, atunci acela a fost momentul, în acea biserică, înconjurată de școlari care cântau cu stângăcie "Stabat Mater". Fiecare cicatrice de suferință și durere s-a aprins în mine, arzătoare și nouă, cerând vindecare, atenție și, da, rugăciune. Parcă mi s-ar fi luat o greutate enormă de pe suflet. În acel moment m-am reîntors în Biserica Catolică. Și încă sunt aici.

Îngenunchind în acea bancă, privindu-i pe copii, ascultând vocile lor tinere cum cântau versuri atât de familiare - "Ne închinăm ție, Cristoase, și te binecuvântăm. Căci prin sfânta ta Cruce ai răscumpărat lumea" -, parcă aș fi fost din nou elevă în clasa a șaptea, purtând o uniformă aspră și îngrămădindu-mă împreună cu alți colegi de-ai mei într-o biserică umbroasă și slab luminată, pe când afară era o zi însorită de primăvară. Mi-am amintit desenele cu Isus din broșuri, chipul său pe marama Veronicăi. Mi-am amintit cum nu mai conteneam succesiunea de îngenuncheri și de stat în picioare și cum mă tot întrebam: Cât mai poate să dureze oare? În Louisiana, zilele de vineri din Postul Mare însemnau vreme călduroasă și mâncare delicioasă de pește la cină. N-aș putea pretinde că aveam vreun gând mai sfânt sau mai profund decât această plăcere (sau disconfort) fizic.

Nu înțelesesem niciodată cu adevărat ce se întâmpla acolo, în schimb, în ziua aceea, în biserica "Preasfânta Inimă", mi s-a părut deodată evident. Ne pregăteam pentru moarte.

Sună groaznic, nu-i așa? Prea morbid? Prea stereotipic catolic? Dar într-adevăr, acele momente din biserică, mergând pe urmele unui Cristos condamnat și suferind, m-au pregătit, într-un fel, să-mi conduc mama pe ultimii pași când eram în clasa a opta, și apoi să merg prin viață fără ea. Elevă îmbrăcată într-o uniformă incomodă, nu aveam nici cea mai vagă idee pe atunci că propria mea patimă avea să urmeze în curând.

La fel cum Gary Jansen meditează la Calea sfintei Cruci în momentul în care fiul lui cel mai mic se lovește pentru prima dată la genunchi, cu toții murim câte puțin de mii de ori în viață, trecem prin mii de renunțări și despărțiri, mii de suferințe, umiliri și abandonări, pe calea spre crucile noastre finale. Numai detaliile diferă, în schimb fiecare copil este născut, la fel ca Isus, pentru propria sa patimă. Calea sfintei Cruci este acel obicei spiritual care m-a învățat cum să merg înainte prin aceste dureri; este un drum pe care încă mai calc.

Stațiunile sunt o rugăciune fizică - antrenament de forță, cum le numește Jansen - și ne fac mai puternici și la propriu și la figurat. Trupurile noastre ajung să le perceapă ca pe un dans: îngenunchem, ne ridicăm, iar îngenunchem. Dar ele sunt de asemenea o rugăciune intelectuală, o rugăciune a imaginației, iar din acest motiv ajungem să le cunoaștem atât de profund, poate chiar mai profund decât ne dăm seama. Calea sfintei Cruci ne poate face mai puternici, mai rezistenți, ne poate da speranță în acele momente în care ne regăsim în mijlocul suferinței - noi sau cei dragi nouă.

Stațiunile ne învață cum să suferim bine. Asta nu înseamnă că suferința noastră va arăta bine. Ar putea fi cu sânge, lacrimi, transpirație și angoasă. Sau răni ascunse care nu se vindecă. Uneori vom șchiopăta (sau vom fi târâți) până la sfârșit. Dar putem suporta, putem ierta, ne putem ruga sau ne putem abandona - putem chiar să acceptăm ajutor pe drumul nostru. Isus a făcut toate acestea înaintea noastră, arătându-ne calea. Jansen ne reamintește că acest drum ne conduce la o suferință care nu este lipsită de sens, o suferință care poate fi transformată și răscumpărată. Este Calea sfintei Cruci.

În cartea Din Stațiune în Stațiune, Jansen ne conduce prin această rugăciune bogată, imaginativă. Cu fiecare meditație bazată pe Scriptură, el ne invită să intrăm într-o poveste care încă nu s-a terminat. Ne arată modul în care întâmplările de pe Calvar încă se mai derulează în viețile noastre, în fiecare zi. Începem să conștientizăm că "viață spirituală" este o expresie redundantă; după cum scrie Jansen: "Toată creația și toate experiențele noastre sunt în mod misterios pline de Duhul lui Dumnezeu. Totul este spiritual, de la persoana care a fost miraculos vindecată de o boală până la treburile banale de zi cu zi, cum ar fi spălatul vaselor".

Atunci când ne transpunem total cu imaginația în aceste momente din viața lui Isus - momente critice care scot la iveală esența caracterului său: o nesfârșită iubire și îndurare -, imaginația noastră este modificată pe parcurs, este mutată pe frecvența lui Dumnezeu. Începem să-i recunoaștem amprenta peste tot, ecou al poveștii care se derulează în jurul nostru - chiar și în cântecele lui Bowie și Prince. Fiecare dintre noi este implicat în desfășurarea acestei povestiri, una care nu s-a terminat în fața Crucii, sau a mormântului, nici măcar la înviere.

Jansen îmi amintește că am și eu un rol în această poveste, indiferent dacă îmi place asta sau nu. Alegerea care îmi rămâne de făcut este: Cum îmi voi juca rolul? Cine voi fi eu în Patima de astăzi - un ajutor, ca Simon din Cirene? Îndoliat, ca femeile care plângeau pe marginea drumului? Judecător, ca Pilat, care ar prefera mai degrabă să se spele pe mâini de tot acest haos? Sau este rândul meu să sufăr, să-mi port crucea, să mor în feluri mai mici sau mai mari, pentru ca apoi să fiu reînnoit?

Stațiunile ne conduc direct spre acel mormânt gol, cu piatra dată la o parte, lăsând să se vadă doar întunecime și umbre. Stăm cu Jansen și ne uităm la golul acesta pe care fiecare dintre noi l-a resimțit la un moment dat, și ni se reamintește să avem încredere chiar și în acest gol. Căci acolo, unde ni se pare că nu mai este nimic, se află cea mai mare speranță a noastră. Dumnezeu a fost acolo în trecut, și încă mai este, în fiecare zi.

Nu, această pregătire pentru moarte nu este ceva morbid. Pe măsură ce înaintăm cu Jansen din stațiune în stațiune, suntem conduși de la durere la iubire și speranță, la putere și rezistență, la transformare. Și ajungem să fim, cu toții, înviați.

Jessica Mesman Griffith

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Cum să te simți acasă. Trăind în lume ca fiu al ei, scrisă de pr. dr. Giovanni Cesare Pagazzi și tradusă în limba română de pr. dr. George M. Nicoară. Cartea apare în colecția "Spiritualitate", în formatul 14Ś20 cm, are 152 pagini și poate fi procurată de la Librăria "Sapientia" (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 25 lei.

Stilul expresiv al acestei cărți îți cere să citești printre rânduri și să te lași îndrumat de intuiția firească, puternică, luminoasă și clară ce alcătuiește textul de față. Intuiția privește modul de funcționare al revelației lui Dumnezeu împlinite în Isus Cristos. Astfel, nu este vorba despre o comunicare a adevărului "căzut din cer" prin intermediul umanității asumate a Fiului. Revelația are de-a face mai mult cu evenimentul complet al lui Isus, și anume cu umanitatea lui deosebită. Acest lucru înseamnă că atașamentele, sentimentele și felurile sale de a simți lucrurile și situațiile sunt deja manifestarea adevărului lui Dumnezeu. Și viceversa: ceea ce Dumnezeu dorește să ne comunice se integrează în funcționarea originară a umanității noastre, mai precis, în emoții și în sentimente, în atașamente și în legături, precum și în acțiunile de bază care compun experiența noastră față de lucruri. Altfel spus, Dumnezeu ne vorbește nu numai despre umanitatea lui Isus, ci se exprimă în umanitatea Fiului, și chiar mai mult - și poate chiar mai conform cu originalul -, Dumnezeu se descoperă în umanitatea lui Cristos, "simțind, suferind, reacționând în fața realității de fapt". În această simțire, în sentimentele care se creează și în reacțiile concrete, adevărul lui Dumnezeu prinde viață și astfel "locuiește" cu noi.

Chestiunea interesantă este că această intuiție crește și se dezvoltă într-un autentic și specific "program de căutare". Autorul cărții de față a pornit de la "simțirea" Fiului, care ne oferă o nouă privire, și totuși clasică, asupra lucrurilor, pentru ca să treacă ulterior la analiza "legăturilor" și, astfel, la sentimentele prin care "Logosul", legătura eternă ce aparține misterului divin, "se leagă" într-un fel nou de creație, dându-i sens și armonie. În acest "affectus Dei", care propune o nouă perspectivă asupra lucrurilor, se arată acțiunea divină esențială care dorește "să edifice o casă pentru fiii săi", mai exact, să pregătească un loc protejat și privilegiat, în care să locuiască în discreția legăturilor familiare. Paginile care urmează au scopul să ne ducă tocmai în această casă, pe care Dumnezeu o construiește de-a lungul istoriei pentru noi. În acest spațiu, cei mici încep "să domesticească" lumea exterioară, în timp ce învață să recunoască identitatea lor autentică, pornind de la legăturile care pun temeliile casei. În acest "proces de construcție", Dumnezeu se apropie de om pentru "a locui cu el și în el", obișnuindu-l cu prezența sa și obișnuindu-se cu comportamentul omului până la a deveni, prin prezența sa binecuvântată, o "casă pentru om". "Dumnezeu este cu noi" este o locuință primitoare și sigură. Chiar și sfântul Paul - ce va fi amintit în acest studiu - evidențiază ideea de "oikonomia" misterului (Ef 3,9), care trimite, de altfel, la "oikonomia" harului (charis) lui Dumnezeu în avantajul nostru (Ef 3,2). Ideea de "economie" cuprinde tocmai intuiția organizării casei (nomos tes oikias), care reglementează și structurează spațiul afectiv, "locuința", permițând oamenilor (omul nou care se naște sau crește în noi) să domesticească lumea, creând un spațiu familiar capabil să medieze între extern și intern, între imaginație și realitatea dură, între căldura familiei și legăturile cu ceilalți. Dumnezeu alcătuiește un spațiu de intimitate cu omul, care îi permite să se "familiarizeze cu misterul" originar, cu ceea ce dintotdeauna Dumnezeu i-a pregătit, dar care a rămas ascuns și numai acum este descoperit întru totul în Cristos. De altfel, misterul se observă în legăturile cele mai familiare și intime pentru ca acestea să se poată deschide spre dimensiuni neașteptate ale experienței, locuind astfel într-o realitate mai bogată și mai profundă. Este cu totul specială capacitatea acestor pagini de a ne dărui din nou, cu decență și într-un limbaj plăcut, logica acestei acțiuni divine care construiește o casă, o demolează atunci când este atinsă de sentimente greșite, pentru a o reconstrui, nouă, "pe piatra de temelie" care este Isus Cristos.

A putea pronunța dimensiunile înscrise în experiența credinței, pentru a înțelege, într-un fel inedit, miza din întâlnirea cu Dumnezeu, este o lecție de învățat și care nu îngăduie amânare. Ceea ce se dorește este redescoperirea adevăratului înțeles față de ceea ce ne-a fost dăruit prin credință. Astfel, redescoperirea acțiunii lui Dumnezeu, care "construiește o casă pentru ai săi", ajută la aprecierea, printr-o nouă atitudine, a semnificației Bisericii. Se spune că înțelesul primar, anti-schismatic și pozitiv, al axiomei "extra ecclesiam nulla salus" ar trimite în final tocmai la intuiția că în Biserică se găsește casa sigură în care se află toate mijloacele de har și de ajutor necesare pentru a întâmpina posibilele boli, suferințe sau tulburări. Nu există nicio logică de a părăsi siguranța casei. În acest sens, se poate reasculta o frumoasă mărturie a teologului luteran D. Bonhoeffer, în care își arăta nostalgia după o Biserică în care se poate trăi în siguranță, prin identitate și legături ale iubirii:

"Există un singur ajutor pentru timpul nostru, foarte atins de neputință, de slăbiciune și de lipsa unei patrii: întoarcerea la Biserică, și anume acolo unde oameni se susțin unul pe altul în iubire, acolo unde unul trăiește viața celuilalt, acolo unde există comuniune în Dumnezeu, acolo unde există patrie pentru că există iubire" (Die Kirche, predică din data de 29 iulie 1928 despre 1Cor 12,26-27: în Gesammelte Schriften V, München 1958-1974, 439).

Iubirea lui Dumnezeu nu este și nu dorește să fie fără timp și fără loc. Este, mai degrabă, o iubire care se întrupează, care dorește să locuiască un spațiu și să devină locuință în care să primească nesiguranțele și fricile noastre pentru "a le domestici". Intimitatea cu Dumnezeu construiește o casă în care oamenii găsesc o identitate și sentimente apte să construiască un spațiu pe deplin uman. În acest spațiu, fiii se pot recunoaște unii pe alții în virtutea unei proveniențe care nu slăbește dorința față de relații dezinteresate și de întâlniri noi, ci garantează mediul afectiv corect. "A crede" înseamnă a vedea și această activitate a lui Dumnezeu, care dăruiește o casă de locuit.

Alberto Cozzi

* * *

Jurnal pentru Postul Mare
Ioana Barcan, Veronica Dămătărc, Simona Iosub, Ed. "Sapientia", 2022, 14Ś20 cm, 128 p., 40 lei

Din Stațiune în Stațiune. O călătorie ignațiană pe Calea sfintei Cruci
Gary Jansen, Ed. "Sapientia", 2022, ISBN 978-606-578-477-2, 14Ś20 cm, 128 p., 25 lei

Cum să te simți acasă. Trăind în lume ca fiu al ei
Giovanni Cesare Pagazzi, Ed. "Sapientia", 2022, ISBN 978-606-578-476-5, 14Ś20 cm, 152 p., 25 lei

* * *

Aceste cărți, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

*

De la Librăria "Sapientia":

  • prin poștă: Librăria "Sapientia", Str. Th. Văscăuțeanu, nr. 6; 700462-Iași
  • prin e-mail: sapientia@itrc.ro
  • prin telefon: 0754.826.814
  • prin website (online): www.editurasapientia.ro sau www.librariasapientia.ro
  • direct din Librăria "Sapientia" din Iași (incinta Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași)
  • sau la librăriile catolice partenere

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 552.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat