Papa Francisc: Discurs adresat membrilor Asociației "Voir Ensemble" (19 februarie 2022)
Iubiți frați și surori, bine ați venit!
Vă salut pe voi toți, membri ai Asociației Voir Ensemble, care ați organizat acest pelerinaj la Roma. Asociația voastră reunește numeroși orbi și cei cu deficiențe de vedere care vor să meargă împreună pentru a trăi în fraternitate bucuria Evangheliei. Îi mulțumesc președintelui pentru cuvintele sale respectuoase și extind salutul meu la toți membri din Voir Ensemble.
Pelerinajul vostru este semn al participării depline a credincioșilor care sunt în condiție de dizabilitate la comuniunea Bisericii. În această perspectivă aș vrea să împărtășesc cu voi o scurtă reflecție bazată pe Cuvântul lui Dumnezeu: pe episodul lui Isus care îl întâlnește pe orbul din naștere (cf. In 9,1-41) în acord cu numele asociației voastre, Voir Ensemble.
Primul lucru de observat este că privirea lui Isus ne precedă, este o privire care cheamă la întâlnire, care cheamă la acțiune, la duioșie, la fraternitate. Isus ajunge la piscina Siloe: vede un om orb din naștere. Și discipolii îl văd pe acel om, care nu cere nimic. Și Isus vede în el un frate care are nevoie să fie eliberat, să fie salvat. Domnul ne cheamă să cultivăm duioșia și stilul întâlnirii. La rândul lor, discipolii sunt blocați la privirea ca exista în acel timp asupra persoanelor născute oarbe, considerate ca născute în păcat, pedepsite de Dumnezeu și prizoniere ale unei priviri de excludere.
Într-o cultură a prejudecății, Isus refuză în mod radical acest mod de a vedea. Pentru aceasta afirmă în fața discipolilor că "nici el, nici părinții lui" (v. 3) nu sunt motivul bolii sale. Este un cuvânt de eliberare, de primire, de mântuire. Din păcate, astăzi suntem obișnuiți să percepem numai exteriorul lucrurilor, aspectul mai superficial. Cultura noastră afirmă că persoanele sunt demne de interes în funcție de aspectul lor fizic, de hainele lor, de casele lor frumoase, de mașinile lor de lux, de poziția lor socială, de bogățiile lor. Așa cum ne învață Evanghelia, și astăzi persoana bolnavă sau cu dizabilitate, pornind de la fragilitatea sa, de la limita sa, poate să fie în inima întâlnirii: întâlnirea cu Isus, care deschide la viață și la credință, și care poate construi relații fraterne și solidare, în Biserică și în societate.
În al doilea rând, Cristos face pentru orb "lucrările lui Dumnezeu" (v. 3), dăruindu-i vederea. Se apropie de orb, îi aplică tină pe ochi și îl trimite la piscina Siloe. Inima lui Isus nu poate rămâne indiferentă în fața suferinței. El ne invită să acționăm imediat, să mângâiem, să alinăm și să îngrijim rănile fraților noștri. Biserica este ca un spital de campanie. Câți răniți, câți frați și surori au nevoie de o mână întinsă care să îngrijească rănile lor!
Paradoxul este acesta: acel om orb, întâlnindu-l pe Cel care este Lumina lumii, devine capabil să vadă, în timp ce aceia care văd, deși îl întâlnesc pe Isus, rămân orbi. Acest paradox străbate foarte des însăși viața noastră și modurile noastre de a crede. Saint-Exupéry, în cartea sa Micul prinț, scria: "Nu se vede bine decât cu inima. Esențialul este invizibil pentru ochi". A vedea cu inima înseamnă a vedea lumea și pe frații noștri prin intermediul privirii lui Dumnezeu. Isus ne invită să reînnoim modul nostru de a vedea persoanele și lucrurile. Ne propune o viziune mereu nou a relațiilor noastre cu alții, îndeosebi în familie, a fragilității noastre umane, a bolii și a morții. Ne invită să vedem toate acestea cu privirea lui Dumnezeu! Credința nu se reduce la o serie de credințe teoretice, de tradiții și de obiceiuri. Ea este o legătură și un drum în urmarea lui Isus, care reînnoiește mereu modul nostru de a vedea lumea și pe frați.
În sfârșit, noi, creștinii, nu ne putem mulțumi să fim iluminați: trebuie să fim și "martori ai luminii" (cf. In 1,8). În timp ce conducătorii fariseilor, închiși în tradițiile lor și în rigiditatea lor, îl condamnă pe orbul din naștere ca un "păcătos", acesta, cu o simplitate dezarmantă, mărturisește credința sa: "Eu una știu: că eram orb și acum văd" (In 9,25), și devine martor al lui Isus, martor al lucrării lui Dumnezeu, lucrare de milostivire, de iubire care dăruiește viața. Și noi suntem chemați să-l mărturisim pe Isus în viața noastră cu stilul primirii și al iubirii fraterne.
Dragi prieteni, vă mulțumesc că ați venit și vă încurajez să continuați pe acest drum, pe care deja mergeți, în acest "a vedea împreună", "voir ensemble", făcând să dea rod carisma părintelui Yves Mollat. Lăsați ca Isus să vă vină în întâmpinare, să vindece rănile voastre și să vă învețe să vedeți cu inima. Numai El cunoaște cu adevărat inima omului, numai El o poate elibera de închidere și de rigiditate și s-o deschidă la viață și la speranță.
Vă încredințez pe toți mijlocirii Fecioarei Maria, ea ne introduce mereu la întâlnirea cu Cristos, îi cer să conducă pașii voștri și vă dau binecuvântarea. Și vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 249.