Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat participanților la Adunarea Plenară a Congregației pentru Bisericile Orientale (18 februarie 2022)

Iubiți frați și surori, bună ziua și bine ați venit!

Îi mulțumesc cardinalului Sandri pentru cuvintele de salut și de introducere; și mulțumesc fiecăruia dintre voi pentru prezență, în special pe cei care vin de departe.

În această dimineață v-ați rugat în fața Mărturisirii Apostolului Petru, reînnoind împreună mărturisirea de credință: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu". Același gest pe care l-am făcut înainte de Liturghia de început al pontificatului, pentru a manifesta, așa cum spune Papa Benedict al XV-lea, că "în Biserica lui Isus Cristos, care nu este nici latină, nici greacă, nici slavă, ci catolică nu există nicio discriminare între fiii săi și că toți, latini, greci, slavi și de alte naționalități au aceeași importanță" (Enciclica Dei Providentis, 1 mai 1917). Chiar spre el, care este fondatorul Congregației pentru Bisericile Orientale și al Institutului Pontifical Oriental, se îndreaptă amintirea noastră recunoscătoare, la o sută de ani de la moartea sa. El a denunțat grosolănia războiului ca "măcel inutil". Avertismentul său nu a fost ascultat de șefii națiunilor angajate în primul conflict mondial. Așa cum nu a fost ascultat apelul Sfântului Ioan Paul al II-lea pentru a descuraja conflictul din Irak.

Așa cum în acest moment, în care sunt atâtea războaie peste tot, acest apel fie al papilor, fie al bărbaților și femeilor de bunăvoință nu este ascultat. Pare că premiul cel mai mare pentru pace ar trebui să fie dat războaielor: o contradicție! Suntem alipiți de războaie, și acest lucru este tragic. Omenirea, care se mândrește că merge înainte în știință, în gândire, în atâtea lucruri frumoase, merge înapoi în țeserea păcii. Este campioană în a face războiul. Și acest lucru ne face pe toți să ne rușinăm. Trebuie să ne rugăm și să cerem iertare pentru această atitudine.

Am sperat că nu va fi nevoie să se repete asemenea cuvinte în al treilea mileniu; și totuși omenirea încă pare să bâjbâie în întuneric: am asistat la măcelurile conflictelor din Orientul Mijlociu, din Siria și Irak; la cele din regiunea etiopiană Tigrai; și vânturi amenințătoare încă suflă în stepele din Europa Răsăriteană, aprinzând fitilurile și focurile armelor și lăsând înghețate inimile săracilor și nevinovaților, aceștia nu contează. Și între timp continuă drama din Liban, care lasă de acum atâtea persoane fără pâine; tineri și adulți au pierdut speranța și părăsesc acele ținuturi. Și totuși ele sunt mama-patria Bisericilor Catolice Orientale: acolo s-au dezvoltat păstrând tradiții milenare, și mulți dintre voi, membri ai dicasterului, sunteți fiii și moștenitorii lor.

Așadar, cotidianul vostru este ca un amestec al prafului prețios al aurului prețios al trecutului vostru și al mărturiei eroice de credință în prezent, însă împreună cu noroiul mizeriilor de care suntem și responsabili și al durerii care este provocat de forțe externe. Sau, de asemenea, suntem semințe puse pe spicele și pe ramurile plantelor seculare, transportate de vânt până la granițe inimaginabile: catolicii orientali locuiesc de acum de decenii în continente îndepărtate, au brăzdat mări și oceane și au străbătut câmpii. Sunt constituite deja eparhii în Canada, în Statele Unite, în America Latină, în Europa, în Oceania, și multe altele sunt încredințate cel puțin deocamdată episcopilor latini care coordonează acțiunea pastorală prin preoții trimiși conform procedurilor corecte de respectivii conducători ai Bisericii, patriarhi, arhiepiscopi majori sau mitropoliți sui iuris.

Pentru aceasta lucrările voastre au tratat despre evanghelizare, care constituie identitatea Bisericii în fiecare parte a sa, ba mai mult, vocația fiecărui botezat. Și pentru misiune trebuie să ascultăm mai mult bogăția diferitelor tradiții. Mă gândesc de exemplu la itinerarul catecumenatului adulților, care prevede celebrarea sacramentelor inițierii creștine în formă unitară: o cutumă care în Bisericile orientale este păstrată și practicată și pentru copii. În ambele parcursuri se intuiește importanța unei cateheze mistagogice înțelepte, care să însoțească pe botezații de orice vârstă la o apartenență matură și bucuroasă la comunitatea creștină. În Biserica latină ne lipsește această cateheză mistagogică. Pe acest drum sunt prețioase diferitele ministerialități în Biserică, precum și armonia în raporturile cu călugării și călugărițele care acționează conform carismei proprii și în contextele voastre. Asupra acestor aspecte v-ați oprit în aceste zile.

Există o experiență în care "lutul" umanității noastre se lasă plăsmuit, nu de opiniile schimbătoare sau de analizele sociologice fie ele necesare, ci de Cuvânt și de Duhul Celui Înviat. Această experiență este liturgia. Și asta ne face să ne gândim și la drumul sinodal, ba chiar, la parcursul sinodal. Parcursul sinodal nu este un parlament, nu înseamnă a ne spune opiniile diferite și după aceea a face o sinteză sau o votare, nu. Parcursul sinodal înseamnă a merge împreună sub conducerea Duhului Sfânt, iar voi, în Bisericile voastre, aveți sinoade, tradiții sinodale antice, și sunteți martori ai acestui lucru. Este Duhul, în sinodalitate, și când nu este Duhul există numai un parlament sau un sondaj de opinie, dar nu sinodul. Această experiență - spuneam - este cerul pe pământ, și acest lucru îl avem în liturgie, așa cum îi place mai ales Orientului să repete. Dar frumusețea riturilor orientale este mult departe de a constitui o oază de evadare sau de conservare. Adunarea liturgică se recunoaște ca atare nu pentru că se convoacă de la sine însăși, ci pentru că ascultă glasul Altuia, rămânând îndreptată spre El, și tocmai pentru aceasta simte urgența de a merge spre fratele și spre sora ducând vestea lui Cristos. Și acele tradiții care păstrează folosirea iconostasului, cu poarta regească, sau vălul care ascunde sanctuarul în unele momente ale ritului, ne învață că acest elemente arhitectonice sau rituale nu transmit ideea distanței lui Dumnezeu, ci, dimpotrivă, preamăresc misterul de condescendență - de syncatabasi - în care Cuvântul a venit și vine în lume.

Întâlnirea liturgică pentru cei 25 de ani ai Instrucțiunii despre aplicarea prescrierilor liturgice din Codul Canoanelor Bisericilor Orientale este o oportunitate pentru cunoaștere în cadrul comisiilor liturgice ale diferitelor Biserici sui iuris; este o invitație de a merge împreună cu Dicasterul și cu consultanții săi, conform căii indicate de Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican. Pe acest drum face foarte bine ca fiecare component al unicei și simfonicei Biserici catolice să se mențină mereu în ascultarea celorlalte tradiții, a itinerarelor lor de căutare și de reformă, păstrând însă fiecare propria originalitate. Fidelitatea față de propria originalitate este ceea ce face bogăția simfonică a Bisericilor orientale. Ne putem întreba, de exemplu, despre posibila introducere de ediții ale liturgiei în limbile țărilor unde sunt răspândiți proprii credincioși, dar cu privire la forma celebrării este necesar ca să se trăiască unitatea conform cu ceea ce este stabilit de sinoade și aprobat de Scaunul Apostolic, evitând particularisme liturgice care, în realitate, manifestă diviziuni de alt gen în sânul respectivelor Biserici. În afară de asta, să nu uităm că frații din Bisericile ortodoxe și ortodoxe orientale ne privesc: deși nu putem să ne așezăm la aceeași masă euharistică, totuși aproape întotdeauna celebrăm și ne rugăm cu aceleași texte liturgice. De aceea, să fim atenți la experimentări care pot dăuna drumului spre unitatea vizibilă a tuturor discipolilor lui Cristos. Lumea are nevoie de mărturia comuniunii: dacă dăm scandal cu disputele liturgice - și din păcate, recent au existat câteva -, facem jocul celui care este maestru al dezbinării.

Iubiți frați și surori, vă mulțumesc pentru munca voastră din aceste zile. Vă sunt mereu aproape în rugăciune. Duceți credincioșilor voștri încurajarea mea și binecuvântarea mea. Și, vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 368.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat