Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 16 februarie 2022
Cateheze despre Sfântul Iosif: 12. Sfântul Iosif, patron al Bisericii Universale
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Încheiem astăzi ciclul de cateheze despre figura Sfântului Iosif. Aceste cateheze sunt complementare la scrisoarea apostolică Patris corde, scrisă cu ocazia celor 150 de ani de la proclamarea Sfântului Iosif ca Patron al Bisericii Catolice, din partea Fericitului Pius al IX-lea. Dar ce înseamnă acest titlu? Ce înseamnă că Sfântul Iosif este "patron al Bisericii"? Despre asta aș vrea să reflectez astăzi cu voi.
Și în acest caz Evangheliile ne furnizează cheia de lectură mai corectă. De fapt, la sfârșitul fiecărui eveniment care-l are pe Iosif ca protagonist, Evanghelia notează că el ia cu el pe Prunc și pe mama sa și face ceea ce Dumnezeu i-a poruncit (cf. Mt 1,24; 2,14.21). Astfel, iese în evidență faptul că Iosif are misiunea de a ocroti pe Isus și pe Maria. El este principalul lor păzitor: "De fapt, Isus și Maria, mama sa, sunt comoara cea mai prețioasă a credinței noastre"1 (Scrisoarea apostolică Patris corde, 5), și această comoară este păzită de Sfântul Iosif.
În planul mântuirii nu se poate separa Fiul de Mamă, de cea care "a înaintat în peregrinarea credinței și a păstrat cu fidelitatea unirea sa cu Fiul până la cruce" (Lumen gentium, 58), așa cum ne amintește Conciliul al II-lea din Vatican.
Isus, Maria și Iosif sunt într-un anumit sens nucleul primordial al Bisericii. Isus este Om și Dumnezeu, Maria, prima discipolă, este Mama; și Iosif, păzitorul. Și noi "trebuie să ne întrebăm mereu dacă îi ocrotim cu toate puterile noastre pe Isus și pe Maria, care în mod misterios sunt încredințați responsabilității noastre, îngrijirii noastre, pazei noastre" (Patris corde, 5). Și aici este o urmă foarte frumoasă a vocației creștine: a păzi. A păzi viața, a păzi dezvoltarea umană, a păzi mintea umană, a păzi inima umană, a păzi munca umană. Creștinul este - putem spune - ca Sfântul Iosif: trebuie să păzească. A fi creștin nu înseamnă numai a primi credința, a mărturisi credința, ci a păzi viața, viața proprie, viața celorlalți, viața Bisericii. Fiul Celui Preaînalt a venit în lume într-o condiție de mare slăbiciune: Isus s-a născut așa, slab, slab. A voit să aibă nevoie să fie apărat, ocrotit, îngrijit. Dumnezeu a avut încredere în Iosif, așa cum a Făcut Maria, care a găsit în el soțul care a iubit-o și a respectat-o și s-a îngrijit mereu de ea și de Prunc. În acest sens, "Sfântul Iosif nu poate să nu fie Păzitorul Bisericii, pentru că Biserica este prelungirea Trupului lui Cristos în istorie, și în același timp în maternitatea Bisericii este adumbrită maternitatea Mariei. Continuând să protejeze Biserica, Iosif continuă să protejeze Pruncul și pe mama sa, și noi iubind Biserica să continuăm să iubim Pruncul și pe mama sa" (ibid.).
Acest Prunc este Cel care va spune: "Tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). De aceea fiecare persoană căreia îi este foame și sete, fiecare străin, fiecare migrant, fiecare persoană fără haine, fiecare bolnav, fiecare deținut este "Pruncul" pe care Iosif îl păzește. Și noi suntem invitați să păzim acești oameni, acești frați și surori ai noștri, așa cum a făcut-o Iosif. Pentru aceasta, el este invocat ca ocrotitor al tuturor celor nevoiași, al refugiaților, al celor mâhniți precum și al muribunzilor - am vorbit despre asta miercurea trecută. Și noi trebuie să învățăm de la Iosif să "păzim" aceste bunuri: să-l iubim pe Prunc și pe mama sa; să iubim sacramentele și poporul lui Dumnezeu; să iubim săracii și parohia noastră. Fiecare dintre aceste realități este mereu Pruncul și mama sa (cf. Patris corde, 5). Noi trebuie să păzim, deoarece cu asta îl păzim pe Isus, așa cum a făcut Iosif.
Astăzi este obișnuit, este ceva de toate zilele a critica Biserica, a sublinia incoerențele ei - sunt atâtea -, a sublinia păcatele, care în realitate sunt incoerențele noastre, păcatele noastre, pentru că din totdeauna Biserica este un popor de păcătoși care întâlnesc milostivirea lui Dumnezeu. Să ne întrebăm dacă, în adâncul inimii, noi iubim Biserica așa cum este. Popor al lui Dumnezeu aflat pe cale, cu atâtea limite, dar cu atâta voință de a-l sluji și a-l iubi pe Dumnezeu. De fapt, numai iubirea ne face capabili să spunem pe deplin adevărul, în manieră non-parțială; să spunem ceea ce nu merge, dar să recunoaștem și tot binele și sfințenia care sunt prezente în Biserică, începând tocmai de la Isus și de la Maria. A iubi Biserica, a păzi Biserica și a merge cu Biserica. Dar Biserica nu este acel grupușor care este aproape de preot și poruncește tuturor, nu. Biserica suntem toți, toți. Pe cale. A ne păzi unul pe altul, a ne păzi reciproc. Este o întrebare frumoasă aceasta: eu, când am o problemă cu cineva, încerc să-l păzesc sau îl condamn imediat, vorbesc rău despre el, îl distrug? Trebuie să păzim, să păzim mereu!
Iubiți frați și surori, vă încurajez să cereți mijlocirea Sfântului Iosif chiar în momentele mai dificile din viața voastră și a comunităților voastre. Acolo unde greșelile noastre devin scandal, să cerem Sfântului Iosif să avem curajul de a face adevăr, de a cere iertare și a reîncepe cu umilință. Acolo unde persecuția împiedică să fie vestită Evanghelia, să cerem Sfântului Iosif forța și răbdarea de a ști să suportăm samavolnicii și suferințe din iubire față de Evanghelie. Acolo unde mijloacele materiale și umane lipsesc și ne fac să trăim experiența sărăciei, mai ales atunci când suntem chemați să-i slujim pe cei din urmă, pe cei lipsiți de apărare, pe orfani, pe bolnavi, pe rebutații societății, să-l rugăm pe Sfântul Iosif pentru ca să fie pentru noi Providență. Câți sfinți s-au adresat lui! Câte persoane în istoria Bisericii au găsit în el un patron, un păzitor, un tată!
Să imităm exemplul lor și pentru asta, toți împreună, astăzi să ne rugăm; să-l rugăm pe Sfântul Iosif cu rugăciunea pe care am pus-o la încheierea scrisorii Patris corde, încredințând lui intențiile noastre și, în mod special, Biserica suferindă și încercată. Și acum, voi aveți în mână în diferite limbi, cred că în patru limbi, rugăciunea, și cred că va fi și pe ecran astfel împreună, fiecare în propria limbă, poate să-l roage pe Sfântul Iosif.
Bucură-te, păzitor al Răscumpărătorului
și soț al Fecioarei Maria.
Ție Dumnezeu l-a încredințat pe Fiul său;
în tine Maria și-a pus încrederea sa;
cu tine Cristos a devenit om.
O, Sfinte Iosif, arată-te tată și pentru noi
și condu-ne pe drumul vieții.
Dobândește-ne har, milostivire și curaj
și apără-ne de orice rău. Amin.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
Notă
S. Rituum Congreg., Decr. Quemadmodum Deus (8 decembrie 1870): ASS 6 (1870-71), 193; cf. Pius al IX-lea, Scrisoarea apostolică Inclytum Patriarcham (7 iulie 1871): l.c., 324-327.
lecturi: 523.